Kjøpe elbil av forhandler vs privat?

Startet av MaxLevel, fredag 01. april 2022, klokken 09:55

« forrige - neste »

MaxLevel

Ser en del privatpersoner legger ut biler for salg på Finn. Er det noen som har noe erfaring eller synspunkter om man bør foretrekke det ene over det andre, eller er det like trygt å kjøpe bil av en privatperson som av en forhandler?

Jeg har fått for meg at det er tryggest å kjøpe av en forhandler siden man da har et sted å gå hvis det skulle oppstå problemer med bilen.

Hva tenker dere og hvilke erfaringer har dere?

Takk for innspill.

DagfinnN

Kjøper du bruktbil med nybilgaranti på minst ett år anser jeg risikoen for liten ved å handle fra privatperson.
TM3 LR 2021 kjøpt brukt 17.03.2022
TMY bestilt 25.01.2022 - levert 29.03.2022

arthur

På en nyere bil av kurant merke som har blitt behandlet pent så har man jo fortsatt rettigheter både hva angår garantier og loven så skjønner ikke helt hvorfor så mange vil betale vesentlig mer for denne trygghetet. Mulig at en del er avhengig av å belåne bilen og ikke helt klarer å finne ut av hvordan de skal ordne det (heller)?
Miev 2014 - solgt
Kona 2018 - solgt
Kia e-Niro 2019 - solgt
Seat Mii Electric - november 2020- tilbakelevert
Hyundai Kona - april 2021
Polestar2 -desember 2022

MaxLevel

Sitat fra: arthur på fredag 01. april 2022, klokken 11:07
På en nyere bil av kurant merke som har blitt behandlet pent så har man jo fortsatt rettigheter både hva angår garantier og loven så skjønner ikke helt hvorfor så mange vil betale vesentlig mer for denne trygghetet. Mulig at en del er avhengig av å belåne bilen og ikke helt klarer å finne ut av hvordan de skal ordne det (heller)?

For min egen del (som aldri har kjøpt bil) så har det kanskje litt mer med tryggheten å gjøre. Hvis det blir noe feil med bilen så vet jeg at jeg kan henvende meg til forhandleren der jeg har kjøpt bilen. Hvis jeg kjøper av en privatperson så kan den personen for alt jeg vet ha flyttet etc, og da blir ting kanskje litt mer komplisert?

turfsurf

Sitat fra: MaxLevel på fredag 01. april 2022, klokken 11:31
Hvis det blir noe feil med bilen så vet jeg at jeg kan henvende meg til forhandleren der jeg har kjøpt bilen. Hvis jeg kjøper av en privatperson så kan den personen for alt jeg vet ha flyttet etc, og da blir ting kanskje litt mer komplisert?
Hvis det er nybilgaranti igjen på bilen kan du uansett gå til forhandler av merket og få fikset det. Så i praksis ett veldig lite problem. Er værre hvis det er importbiler med dårligere garanti.
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

MaxLevel

Sitat fra: turfsurf på fredag 01. april 2022, klokken 12:15
Hvis det blir noe feil med bilen så vet jeg at jeg kan henvende meg til forhandleren der jeg har kjøpt bilen. Hvis jeg kjøper av en privatperson så kan den personen for alt jeg vet ha flyttet etc, og da blir ting kanskje litt mer komplisert?
Hvis det er nybilgaranti igjen på bilen kan du uansett gå til forhandler av merket og få fikset det. Så i praksis ett veldig lite problem. Er værre hvis det er importbiler med dårligere garanti.

Takk for info, turfsurf. Det er jo litt mer betryggende å vite. Det står vel ikke alltid om bilen er importert eller om det er en norsk bil, men det er jo noe man kan få med i en eventuell kontrakt?

turfsurf

Sitat fra: MaxLevel på fredag 01. april 2022, klokken 12:45
Takk for info, turfsurf. Det er jo litt mer betryggende å vite. Det står vel ikke alltid om bilen er importert eller om det er en norsk bil, men det er jo noe man kan få med i en eventuell kontrakt?
Ja, ville absolutt spurt selger om det, og spesifisert det i kontrakten.
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

arthur

Sitat fra: turfsurf på fredag 01. april 2022, klokken 12:15

Vet du enten regnr. eller VIN-nummer så kan du sjekke på nettet https://www.vegvesen.no/ registreringsdata, når den er førstegangs registrert, importert, eller ikke, og også gjelde og eier. Det hele er egentlig veldig enkelt og tilgjengelig.
Miev 2014 - solgt
Kona 2018 - solgt
Kia e-Niro 2019 - solgt
Polestar2 -desember 2022

syklisten

Akkurat nå sliter Statens vegvesen etter et større datakrasj hos dem i går, men vanligvis vil du kunne sjekke reg.nr. på den bilen du er interessert i via en link på denne siden: https://www.vegvesen.no/kjoretoy/kjop-og-salg/kjoretoyopplysninger/
Der står det hvis bilen er importert, når den er førstegangsregistrert, osv.
2020 Kia e-Soul
2016 Kia Soul EV - solgt

arthur

Miev 2014 - solgt
Kona 2018 - solgt
Kia e-Niro 2019 - solgt
Polestar2 -desember 2022

MaxLevel

Takk til dere begge for tipset, Arthur og syklisten. Det gjør det hele jo litt enklere og mer oversiktlig  :+1:

Electric cars in Norway

MaxLevel :+1: alle mine råd er gratis men ikke desto dårligere for det.

Hvis du ser på Finn.no så står det gjerne antall eiere på bilen. Det er et fri felt dvs ikke låst - der den som legger ut annonsen selv kan endre på det tallet. Og det er det mange som gjør, og da alltid ned :-1:

Det feltet fangster også data fra Autosys (bil data løsningen til Vegvesen) men det enste du kan gjøre for være helt sikker på at ikke det feltet er manipulert er rett og slett og bare kopier det reg nr på den bil du skal kjøpe... deretter begynner du på å lage en ny salgs annonse på Finn.no. Du taster inn det reg nr du har kopiert og Vipps så hentes den riktige dataene fra  Autosys.... hvis det står flere antall eiere der enn det stom står i den annonsen du så på... da kan du være ganske så sikker på at dne som selge bilen er en liten luring... og man vil jo helst ikke kjøpe bruktbil av en luring på Finn.no, eller?

Som sagt et gratis råd...ta det for det det er verdt...

TB

Om en logger inn med bank id kan en søke opp navn på eiere av alle biler med norsk reg nr.

https://www.vegvesen.no/kjoretoy/kjop-og-salg/kjoretoyopplysninger/sjekk-kjoretoyopplysninger/

https://www.tff.no kan en se hvor (i hvilket selskap) en bil er forsikret.
KONA Electric Long Range Premium 2024
Citroen C-Zero 2012 solgt
Hyundai KONA Electric 2019 solgt
Lørenskog

arthur

Sitat fra: Electric cars in Norway på fredag 01. april 2022, klokken 17:21
Det feltet fangster også data fra Autosys (bil data løsningen til Vegvesen) men det enste du kan gjøre for være helt sikker på at ikke det feltet er manipulert er rett og slett og bare kopier det reg nr på den bil du skal kjøpe... deretter begynner du på å lage en ny salgs annonse på Finn.no. Du taster inn det reg nr du har kopiert og Vipps så hentes den riktige dataene fra  Autosys....

Fiffig! Måtte nesten teste det, og det stemmer jo! :+1:
Miev 2014 - solgt
Kona 2018 - solgt
Kia e-Niro 2019 - solgt
Polestar2 -desember 2022

Electric cars in Norway

Sitat

Fiffig! Måtte nesten teste det, og det stemmer jo! :+1:

arthur :+1: Jepp. Har funnet ut mye rart som ikke har vært helt etter boka på denne måten. Jukse med antall eiere på en bil man selger, er en uting... Da er det lurt å sjekke litt på egen hånd..

Og den fantastiske informasjonsverden som ligger bak OBD2 kontakten er jo en sann glede... hvis man liker slik og har diagnoseutstyret i orden... he he.. ja det er vel en diagnose det også - det å holde på med slikt  :D

© 2026, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA