Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Hvordan få en bra hastighet på Supercharger om vinteren ved korte turer?

Startet av Ampera, torsdag 31. mars 2022, klokken 09:33

« forrige - neste »

Handyman

Sitat fra: geear på mandag 11. april 2022, klokken 08:36
Det forutsetter vel at superchargeren er så nær at logikken faktisk starter forvarming basert på kjøretid og forventet ankomst/temperatur?
Det stemmer, men hvis batteriet er kaldt så starter gjerne oppvarmingen mer enn 3 timer i forveien nå.
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

GOS

Sitat fra: Handyman på mandag 11. april 2022, klokken 09:19
Sitat fra: geear på mandag 11. april 2022, klokken 08:36
Det forutsetter vel at superchargeren er så nær at logikken faktisk starter forvarming basert på kjøretid og forventet ankomst/temperatur?
Det stemmer, men hvis batteriet er kaldt så starter gjerne oppvarmingen mer enn 3 timer i forveien nå.

Riktig. Og en sløser vannvittig med strøm og en må lade såpass mye mer at en kan lure på om en egentlig tjener noe tid på det....
Model Y bestilt jan 2020, tatt ut juni 2022
Hyundai Ionic 5 bestilt aug 2021, levert 13.01.2022
Model 3, LR AWD, MCR, FSD, svart/svart levert februar 2019, solgt juni 2022
Hyundai Kona levert og solgt februar 2019
S85 blå, levert juni -14, 2019

TorT

[/quote]

Riktig. Og en sløser vannvittig med strøm og en må lade såpass mye mer at en kan lure på om en egentlig tjener noe tid på det....
[/quote]

Selvsagt tjener en tid på det. La oss tenke at noen er på vinterferie/påskeferie på hytte eller hotell. eventuelle ladeplasser er i bruk av andre. Batteripakken er på minusgrader og 25%. Du har 30 mil hjem, med full bil med voksne, og barn helt ned til de veldig små. 150kW lader er tilgjengelig innen et par mil, men der får du bare 25kW pga kaldt batteri.

Selvsagt bruker en en slik funksjon hvis en kan. Den kostnaden i strøm tror jeg de fleste unner seg.

mvh TorT

GOS

Sitat fra: TorT på mandag 11. april 2022, klokken 20:01

[/quote]

Selvsagt tjener en tid på det. La oss tenke at noen er på vinterferie/påskeferie på hytte eller hotell. eventuelle ladeplasser er i bruk av andre. Batteripakken er på minusgrader og 25%. Du har 30 mil hjem, med full bil med voksne, og barn helt ned til de veldig små. 150kW lader er tilgjengelig innen et par mil, men der får du bare 25kW pga kaldt batteri.

Selvsagt bruker en en slik funksjon hvis en kan. Den kostnaden i strøm tror jeg de fleste unner seg.

mvh TorT
[/quote]

Tror du skal koble til ScanMy tesla å gjøre en skikkelig test om du ikke alt har gjort det.

Vet ikke om de siste softwarene har rettet på noe, men på en vintertur i fjor så forvarmet den i flere timer noe som ga ett sinnsykt høyt forbruk. Det førte til ett unødig ladestopp. På samme rute i retur (ca samme vær, elevasjon) brukte jeg ikke forvarming, men koblet fra og til lader etter å ha ladet en stund for å få bedre lade effekt 

Mener at jeg konkluderte med at uten forvarming tok kortere tid totalt sett, men konkluderte også med at det var bedre å utsette Navigate to Supercharger for å unngå flere timer forvarming.

Det vsr ingen kø på laderne på disse turene.
Model Y bestilt jan 2020, tatt ut juni 2022
Hyundai Ionic 5 bestilt aug 2021, levert 13.01.2022
Model 3, LR AWD, MCR, FSD, svart/svart levert februar 2019, solgt juni 2022
Hyundai Kona levert og solgt februar 2019
S85 blå, levert juni -14, 2019

TorT

Minner om hva tråden handler om; Hvordan få en bra hastighet på Supercharger om vinteren ved korte turer?

Korte turer er korte, en kan vel også ta med korte turer før en må lade. Det gjorde ihvertfall jeg.

Hva du opplever på en langtur der du tydeligvis starter med mye strøm er ikke hva tråden handler om.
Og i ditt tilfelle er det jo enkelt. Du kan la være å navigere til lading. At du gjorde en liten feil der i det tilfellet, er din feil, og ikke systemet sin feil.

Jeg synes at det er genialt at en kan velge å forvarme batteri før en starter, slik at en kan starte første hurtiglading med litt fart hvis en kommer i en situasjon der det er nødvendig å hurtiglade etter relativt kort distanse.

mvh TorT

Handyman

Sitat fra: TorT på mandag 11. april 2022, klokken 22:42
Minner om hva tråden handler om; Hvordan få en bra hastighet på Supercharger om vinteren ved korte turer?

Korte turer er korte, en kan vel også ta med korte turer før en må lade. Det gjorde ihvertfall jeg.

Hva du opplever på en langtur der du tydeligvis starter med mye strøm er ikke hva tråden handler om.
Og i ditt tilfelle er det jo enkelt. Du kan la være å navigere til lading. At du gjorde en liten feil der i det tilfellet, er din feil, og ikke systemet sin feil.

Jeg synes at det er genialt at en kan velge å forvarme batteri før en starter, slik at en kan starte første hurtiglading med litt fart hvis en kommer i en situasjon der det er nødvendig å hurtiglade etter relativt kort distanse.

mvh TorT
På korte turer rekker ikke batteriet å få opp varmen nevneverdig på biler med VP. På min TM3 -19 gikk holdt det ofte med en halvtime, men på Yen jeg har nå, kreves det mye lengre tid. Da blir svaret at man må huske å forvarme batteriet før man starter turen.

Ampera

Sitat fra: TorT på mandag 11. april 2022, klokken 07:34
Hvis en går på appen, trykker på plassering, finner nærmeste supercharger og sender naviger til, til bilen, så begynner den å forvarme batteri med en gang.

Ikke tenk på å legge inn avgangstider og sånt.

Oi, det ble mange komma i en setning.

Mvh TorT
Takk, skal teste dette :)
Av og til er jo forbruket den måtte bruke på forvarming er ikke så aktuelt , f.eks den dagen var SC gratis til et bestemt tidspunkt, og da vil en så klart få mest mulig :) Og man vil så klart bruke minst mulig tid på ladestopp, men skal til Poznan imorgen bor da 5 min unna SC som er jo gratis for tiden, skal teste naviger til SC fra app en dag mens jeg er der.

Handyman

Sitat fra: Ampera på tirsdag 12. april 2022, klokken 11:27
Sitat fra: TorT på mandag 11. april 2022, klokken 07:34
Hvis en går på appen, trykker på plassering, finner nærmeste supercharger og sender naviger til, til bilen, så begynner den å forvarme batteri med en gang.

Ikke tenk på å legge inn avgangstider og sånt.

Oi, det ble mange komma i en setning.

Mvh TorT
Takk, skal teste dette :)
Av og til er jo forbruket den måtte bruke på forvarming er ikke så aktuelt , f.eks den dagen var SC gratis til et bestemt tidspunkt, og da vil en så klart få mest mulig :) Og man vil så klart bruke minst mulig tid på ladestopp, men skal til Poznan imorgen bor da 5 min unna SC som er jo gratis for tiden, skal teste naviger til SC fra app en dag mens jeg er der.
Bare en presisering: Naviger til SuC gjøres i navigasjonen og ikke i appen (SC er vanligvis forkortelse for Service Center).
Uansett om ekstraforbruket ved forvarming er betydelig så vil et ekstraforbruk på 100Wh over 150km forbruke 15kWt ekstra. Dette tar kun 6 minutter å "fylle på" ved 150kW ladeeffekt. Dersom man ikke har gratis lading og heller ikke hastverk, kan derimot kostnaden være et argument for å kutte ut forvarming til SuC.

TorT

Bare en presisering: Naviger til SuC gjøres i navigasjonen og ikke i appen (SC er vanligvis forkortelse for Service Center).
Uansett om ekstraforbruket ved forvarming er betydelig så vil et ekstraforbruk på 100Wh over 150km forbruke 15kWt ekstra. Dette tar kun 6 minutter å "fylle på" ved 150kW ladeeffekt. Dersom man ikke har gratis lading og heller ikke hastverk, kan derimot kostnaden være et argument for å kutte ut forvarming til SuC.
[/quote]

Må bare presisere her.
Det jeg snakker om er ikke den vanlige naviger til supercharger som en gjør i skjermen, men noe en kan gjøre mens bilen er parkert en stund før en går ut i bilen.

En gjør det fra appen;

Hvis en går på appen, trykker på plassering, finner bilen og nærmeste supercharger i kartet, og sender naviger til den nærmeste superchargeren til bilen, så begynner den å forvarme batteri med en gang.

mvh TorT

Edit: Poenget mitt for å fortelle om dette, hvis man leser det jeg opprinnelig skrev, er jo at man av og til havner i situasjoner der man må parkere uten å være tilkoblet. Batteriet blir veldig kaldt, og man er avhengig av å lade relativt kort tid etter start.

Det er ikke noe jeg anbefaler i daglig bruk. Bare så jeg slipper den diskusjoneen.

Handyman

Sitat fra: TorT på onsdag 13. april 2022, klokken 00:08
Sitat

Må bare presisere her.
Det jeg snakker om er ikke den vanlige naviger til supercharger som en gjør i skjermen, men noe en kan gjøre mens bilen er parkert en stund før en går ut i bilen.

En gjør det fra appen;

Hvis en går på appen, trykker på plassering, finner bilen og nærmeste supercharger i kartet, og sender naviger til den nærmeste superchargeren til bilen, så begynner den å forvarme batteri med en gang.

mvh TorT

Edit: Poenget mitt for å fortelle om dette, hvis man leser det jeg opprinnelig skrev, er jo at man av og til havner i situasjoner der man må parkere uten å være tilkoblet. Batteriet blir veldig kaldt, og man er avhengig av å lade relativt kort tid etter start.

Det er ikke noe jeg anbefaler i daglig bruk. Bare så jeg slipper den diskusjoneen.
Beklager, ser at jeg ikke leste forhistorien din. Ser nå hva du mener.
Batteriet varmes vel under forvarming selv om man ikke er tilkoblet. Eller mener du at du kan varme batteriet uten å forvarme kupeen?

TorT

Jeg har ikke prøvd å forvarme kupe samtidig. Så der får en bare prøve å se.

Uansett tar batterivarmingen mye lenger tid enn å få litt lunk i kupeen. Har bare gjort dette et par ganger, og jeg var da mindre enn 2km fra SuC.

Mvh TorT

Contango

Visste absolutt ikke at man kunne forvarme batteriet på den måten. God info.
10+ elbiler bak meg. Nå en '22 M3 og en '24 Enyaq.

Handyman

Sitat fra: Handyman på onsdag 13. april 2022, klokken 11:23
Sitat

Må bare presisere her.

En gjør det fra appen;

mvh TorT

Batteriet varmes vel under forvarming selv om man ikke er tilkoblet. Eller mener du at du kan varme batteriet uten å forvarme kupeen?
Nå har jeg forøkt tipset ditt flere ganger uten å få det til. Sendte nærmeste SuC (ca 25km unna) til bilen fra appen men batterivarmingen starter ikke.

geear

Sitat fra: Handyman på mandag 18. april 2022, klokken 13:59
Sitat fra: Handyman på onsdag 13. april 2022, klokken 11:23
Sitat

Må bare presisere her.

En gjør det fra appen;

mvh TorT

Nå har jeg forøkt tipset ditt flere ganger uten å få det til. Sendte nærmeste SuC (ca 25km unna) til bilen fra appen men batterivarmingen starter ikke.
Samme her, prøvde det både i går og på skjærtorsdag, med to forskjellige superchargere, fordi jeg skulle kort tur og skulle lade. Det eneste som skjer er at bilen står klar med adressen til superchargeren i navien når jeg setter meg inn, men må trykke naviger selv. Og den skjønte ikke at det var suc heller, så jeg måtte velge lading og suc, og heller ikke da startet forvarming før det øyeblikket jeg satte bilen i drive, da kom forvarmingen umiddelbart.

TorT

Jeg prøvde dette når det var kaldt, før jul. Var parkert ca 2 km fra supercharger. Bilen hadde ikke vært tilkoblet på ca 3-4 dager. Satt inne og lekte litt med appen. Trykte naviger til supercharger på Dombås, og bilen begynte å forvarme med en gang.
Vet ikke hvor kaldt batteriet var, men bilen hadde nesten ikke vært brukt på flere dager, unntatt en kilometer til butikken og tilbake igjen. Så batteriet var skikkelig kaldt.
Bor nær Stavanger, så ikke mulig å gjøre det samme her nå. Mye varmere, men jeg så at hvis jeg trykker naviger til supercharger Vikeså i bilen, så starter forvarming med en gang, men fra appen, på forhånd gikk ikke.

TorT

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA