Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Beste måte å lagre bilen i 6 mnd.?

Startet av cmartin, fredag 28. september 2012, klokken 21:35

« forrige - neste »

cmartin

Veldig enkelt spørsmål som jeg ikke har funnet svar på.
På de nye Mievene så har man mulighet for å komme til en frostfri bil, men det er kun dersom ladekabelen er inne. Mitt spørsmål er:
Går det an å bruke varmeapparatet uten å lade bilen?
Jeg har ikke lange veien til jobben og tilbake, det er derfor ikke behov for å lade bilen hver dag, men derimot å komme til en frostfri bil er noe helt annet.


tomrh

Nei, ikke med fjernkontrollen (prøvde nå nettopp). Men man kan selvfølgelig sette på tenningen og la varmeapparatet gå en stund før man begynner å kjøre.

En annen ting som jeg savner er å kunne sette på varmeapparatet mens jeg hurtiglader.
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 20.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 180.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 170.000 km

cmartin

Det var jo utrolig dumt. Tenk så mye de kunne ha gjort ut av det (sånn som LEAF) har gjort.
Litt usikker om jeg kommer til å kjøpe miev 2012 modellen nå. Det koster jo nesten 20´mer enn C-zero.
Og da kan man jo bare kjøpe en kupevarmer å installere den selv.

Skulle ønske man hadde hatt like bra styring (fra iphone etc) på Mieven som man har på LEAFen.

Kito76

Du kan bruke fjernkontrollen til å tids innstille ladning på og av. Det vil si at du kan sette inn ladekabel og deretter stopper ladningen med fjernkontrollen .still inn tid for forvarming.

breitling

Sitat fra: Kito76 på lørdag 08. september 2012, klokken 10:03
Du kan bruke fjernkontrollen til å tids innstille ladning på og av. Det vil si at du kan sette inn ladekabel og deretter stopper ladningen med fjernkontrollen .still inn tid for forvarming.

Hvorfor skal du stoppe ladning? Jeg ser ikke noe poeng med det uansett om du skal stoppe eller starte ladning. Sett ladekabel ini bilen å start ladning. Når batteri er ladet stopper landingen. Enkelt og greit.
Eneste fordel med det 2012 oppgradering fra Mitsubishi ser jeg om vinteren når du må lade bilen utendørs. Greit å varme selve bilen også. Ellers som andre sier: ikke verdt 20k.
Ikke la deg skreme av Leaf 80%-hysteri.
Oslo
2017 MB B250e Edition "Eldina2"
1975 MB 280S

Kito76

Hvorfor stoppe ladning? Fordi det ikke er bra å lade bilen når den kanskje bare har kjørt 5 - 10% for så å lade opp igjen. Har hørt at klattladning er greit, men kanskje ikke hver dag.
20 k er verdt, hvis du får 20-30% mer rekkevidde enn Ion og C-zero.

jkirkebo

Sitat fra: breitling på lørdag 08. september 2012, klokken 11:03
Ikke la deg skreme av Leaf 80%-hysteri.

På Tesla Model S er lading til 85% standard. Du må manuelt velge Range Mode hver gang du vil lade til 100%, og da popper det opp div. advarsler om at man ikke skal gjøre dette for ofte for ellers slites batteriet fortere ut osv.

Så å bruke ord som "hysteri" er vel litt å ta i synes jeg.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

cmartin

Prøvekjørte en Miev i dag. Syntes den var veldig god å kjøre. Fikk høre at det ikke gjør noe å klattlade batteriene, siden dette ikke skal påvirke på batteriets ytelse. Så da gjør det ingenting å sette inn laderen hver gang jeg parkerer bilen for kvelden (om vinteren).



Eblogg

Her er mitt enkle svar på spørsmålet. Hvis jeg vil parkere bilen over natta uten å lade, men likevel ha varm bil om morgenen, setter jeg i ladekabelen, stiller timeren for når bilen skal begynne å lade til så langt frem i tid at jeg skal dra igjen før landingen starter. Om morgenen setter jeg på varmefunksjonen manuelt via fjernkontrollen da denne funksjonen ikke har timer og vips. Varm bil uten lading  :)
i-MiEV 2012 Red/Frost White
http://eblogg.org
http://elbilplassen.no

cmartin

Oki, Flott :)

Noen som har en formening om det holder å la bilen stå 30 min med varmeapp for å få bilen isfri?
Jeg husker at jeg måtte la bilen min med defa kupevarmer stå på i 1-1.5 timer for at bilen skulle være isfri (på en saxo).


Eblogg

Sitat fra: cmartin på lørdag 08. september 2012, klokken 14:47
Oki, Flott :)

Noen som har en formening om det holder å la bilen stå 30 min med varmeapp for å få bilen isfri?
Jeg husker at jeg måtte la bilen min med defa kupevarmer stå på i 1-1.5 timer for at bilen skulle være isfri (på en saxo).

Det lurer jeg på også. Litt merkelig at det ikke er timer på når varmeapparatet skal slå seg på men uinnstllbar timer på når det skal slå seg av. Men bilen blir veldig fort varm da.
i-MiEV 2012 Red/Frost White
http://eblogg.org
http://elbilplassen.no

Kris

Et annet alternativ er å installere Eberspacher.
Den styrer du fra telefonen, uten å ta hensyn til om du lader eller ikke. Kan også brukes mens man kjører. Den monteres under panseret og går via bilens orginale AC-system, så luften treffer rutene optimalt for rask tining hvis det er ønskelig.
Tror det koster ca 25 K, ferdig montert.
Oslo
Peugeot Ion 2012
Ingen bil nr. 2

Eblogg

Joda. Men hadde jeg hatt penger til slike ting hadde det antagelig stått en Leaf på min parkeringsplass allerede.
i-MiEV 2012 Red/Frost White
http://eblogg.org
http://elbilplassen.no

cmartin


© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA