Hovedmeny

Kjøp av brukt model S 75D

Startet av Davor, søndag 27. mars 2022, klokken 00:00

« forrige - neste »

geear

Uten Tesla-erfaring (evt. DIY skills) og budsjett på 350k så tror jeg at min anbefaling er å styre unna S og X.. eller iallfall være obs på at repbudsjettet fremover blir bingo. Kan være alt fra 0 til hundretusener.

zanzibar

Støtter geear.
Noen eksempler:

Kamera bak:
Tesla ville ha 8.000 kr for å skifte den.
Min løsning var å kjøpe kamera fra bilopphuggeri og montere selv. Kjøpte kun dobbeltsidig tape fra Tesla til 39 kr.
Brukt kamera kostet 1000 kr.

Frontlykter:
Tesla ville ha 18.000 kr for å skifte begge.
Min løsning var å kjøpe dem fra Ebay til 5000 kr og montere selv.

Vedlikehold av 12v batteri må til, rengjøring av kondensere, klargjøre bilen for vinteren m.m

Mobileum

Etter snart 5 år, og 80K+ km. har min TMS (sen 2018) aldri vært bedre. Flere verkstedsbesøk med rep/utskifting av svakheter har tydeligvis hjulpet. Ingen knirking eller andre ulyder, helt vibrasjonsfri, originale bremser som holder minst 30K km til, ingen slitasje på interiør (sikkert fordi jeg har stoff-seter), og ellers tight og fin.
Tesla S75D - ultimo 2018 - FSD - 2024.8.9

zanzibar

La meg presisere at jeg er ellers kjempe fornøyd med bilen og har eid den nå i 2 år.

Det er allikevel viktig å ha riktige forventninger og være litt hands-on. :-)

Bilen har veldig god plass og suveren på lange bilturer i tillegg gjør gratis ladingen en ekstra motivasjon til å vedlikeholde bilen for min del. :-)

Mobileum

Jeg har også gratis lading. Greit forsåvidt, men ikke et moment for meg til å beholde bilen utover garantitiden hvis det begynner å hagle med reparasjoner. Etter 8 år er det definitivt slutt for da er batterigarantien vekk. Jeg skrur ikke på bil lenger, og det er ikke på grunn av manglende kunnskap. Er bare dritlei av det.

geear

Sitat fra: Mobileum på torsdag 17. august 2023, klokken 11:22Etter snart 5 år, og 80K+ km. har min TMS (sen 2018) aldri vært bedre. Flere verkstedsbesøk med rep/utskifting av svakheter har tydeligvis hjulpet. Ingen knirking eller andre ulyder, helt vibrasjonsfri, originale bremser som holder minst 30K km til, ingen slitasje på interiør (sikkert fordi jeg har stoff-seter), og ellers tight og fin.
Har du prøvd å klemme på plastskinnet på venstre sittepute med to fingre? Liksom om du klyper deg selv i huden? I min begynte det å sprekke opp på under 50k. Og jeg prøver å være forsiktig inn og ut, men er nok kanskje mindre gnissing i S enn X på grunn av høyden.

Mobileum

Har ingen aning. Ser ok ut for meg. Har ikke for vane å klype noe eller noen for å sjekke slitasje.... 🙄

geear

Så bra.  :+1:

Poenget er at dette er standardproblem på skai-seter, de tåler ikke gjentatt bevegelse på samme sted, til slutt "utmattes" plasten og sprekker, akkurat som når du bøyer aluminium eller stål for mange ganger på samme sted. Har vært et problem så lenge jeg kan huske at det har vært skai-seter på markedet, for eksempel BMW sine "delskinn"-sportsseter, som også hadde skai på sidepolstringene sånn ca. 15 år tilbake. Det begynner som sprekker og ender slik:

zanzibar

Da har det dukket opp en ny feil på min tms75d.

"Autopilot kamera utilgjengelige. Autopilot begrenset"

Dette skyldes ikke at kamera er tildekket eller at bilen må restartes.

Så jeg tok kontakt med Tesla gjennom appen og ba dem kjøre remote diagnostics. Det viser seg at venstre kamera foran må byttes.

Pris: 6600 kr.

Bosch Carservice: ca. 5000 kr

Jeg endte opp med å bestille kun kamera gjennom Tesla appen for 1200 kr og byttet den selv. Resultatet ble perfekt og ingen feilmeldinger lengre.
Fulgte denne:
https://youtu.be/YfMtdFk7W9k?si=ZT-mKnvA4U1HIOb1

Det eneste jeg er litt i tvil om hele koaxkabelen burde og byttes i tilfelle svakheter? Noen her inne som har gjort det?

Koaxkabel kontakten ser bra ut men på selve kontakten på kamera har det vært ir og vann har nok trengt inn på en eller annen måte.
Her er et bilde fra den defekte kamera:

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA