Valg av bil med større benplass for fører med bilstol bak seg.

Startet av Joadal, fredag 25. mars 2022, klokken 10:43

« forrige - neste »

Joadal

Har foreløpig Tesla model 3, men sliter med benplass som sjåfør når barna har bilstoler montert bak meg.

Jeg er høy og har lange bein. Liker å sitte lengre bak med sete enn jeg gjør nå som sjpflr. Vil model Y gi meg bedre benplass? Eller har dere noen forslag til biler som vil gi meg bedre benplass?

(God plass til bagasje er også viktig med familie på 4)

edyrli

Vanskelig å foreslå noe basert på lite informasjon. Selv kjører jeg BYD Tang og den tilbyr et hav av plass i baksetet. I tillegg til et kjempe bagasjerom. Den er knepp dyrere enn Modell Y. Men er også en den større.
2021 BYD Tang
2020 SEAT Mii Electric
1996 Suzuki LS-650 Savage

Truls Antonsen

Etron har bedre plass enn Touran, som igjen er bedre enn A4 (B8).
Id.3 er vel også bedre enn Touran, faktisk ganske lang.
Så må nok andre som har hatt noen av disse indikere om de er større/mindre enn TM3...

Sent fra min SM-G991B via Tapatalk

Vaduz

Sitat fra: Joadal på fredag 25. mars 2022, klokken 10:43
Har foreløpig Tesla model 3, men sliter med benplass som sjåfør når barna har bilstoler montert bak meg.

Jeg er høy og har lange bein. Liker å sitte lengre bak med sete enn jeg gjør nå som sjpflr. Vil model Y gi meg bedre benplass? Eller har dere noen forslag til biler som vil gi meg bedre benplass?

(God plass til bagasje er også viktig med familie på 4)

Jeg har samme problem, kjørte rett og slett litt nærmere ratt og pedaler enn jeg ønsket i vår MS i et år etter andremann kom, deretter kunne vi heldigvis snu den eldste og sitte godt igjen. Tror svært få biler er behagelig med bakovervendt barnestol bak fører. Kan tenke meg muligens Skoda kodiaq eller Skoda stasjonsvogn, de virker enorme.
Kanskje hongqi (om du klarer å kjøre rundt i en sånn rent designmessig;) av de elektriske, ellers er det nesten ingen alternativ. Model X syv seter funker jo. BYD tang har svært dårlig plass i høyden og jeg stanget hodet i taket og måtte sitte bøyd. Model Y løser nok ingen problemer for deg uten 3. seterad i forhold til model 3.
Ioniq 5 kan du skyve baksetene bakover tror jeg, kanskje verdt en sjekk. Ikke ellers så veldig god for høye folk i front i alle fall.

Panda4u

Hvor høy er du? Er selv 188, 2 barn i barnestol bakovervendt. Det fungerer fint altså. Jeg må ikke sitte i bestemor stilling eller lignende når jeg kjører med alle barna baki iaf 🙂. Har Model Y.

Joadal

Jeg er 189 og sitter svært ukomfortabelt.. Har også en bakovervendt bilstol som tar relativt liten plass bak meg.. 

Kristian O

Er det plass til en bilstol i midten bak og den andre på passasjersiden? Evt ene bilstolen i framsetet?
-S 85, MC Rød, tech pakke, 7 seter.
  130.000 km siden April 2014. Solgt april 2019
-Kia Soul 2016
- Model 3 LR april 2019

Joadal

Sitat fra: Kristian O på lørdag 26. mars 2022, klokken 12:06
Er det plass til en bilstol i midten bak og den andre på passasjersiden? Evt ene bilstolen i framsetet?

Godt tips. Det skal jeg prøve på.

RJK

Du sitter høyere i TMY enn TM3, så mulig det gir mindre problemer i forhold til hvor langt bak du må sitte. Ifølge videoen linket til her (2 år gammel), så er vel plassen bak litt større, mulig av samme grunn ved at man sitter noe mer rett opp/ned.

Men det beste er nok å ta med barnesetet, og teste i en TMY, f.eks. på et av SC'erne om du ikke kan sammenligne med bilen til noen bekjente.

Kanskje kan du og leie bilen i en time, om du har noen steer som leier ut disse på timebasis der du bor.

https://www.youtube.com/watch?v=PIY7c-Pjlsg
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA