Hovedmeny

Problemer med WiFi tilkobling

Startet av oland, torsdag 24. mars 2022, klokken 08:53

« forrige - neste »

oland

Jeg sliter med å få koblet til WiFi fra min model y.  Er det noen andre som har hatt de samme problemet og funnet en løsning?  Ser ikke nettverk selv om signalkvalitet er bra.  Eneste jeg har fått bilen til å se er når jeg setter opp hotspot fra telefon inne i bilen.
2017 Opel Ampera-e

Klykken

Krever temmelig godt signal. Antennen er i speilet på passasjersiden, mener jeg. Må nesten være fri sikt til nærmeste aksesspunkt. Har fullt signal på mobilen, men ett strek på Y-en. S-en jeg hadde tidligere var samme.
Ellers er den avhengig av at Wifi er 2,4GHz nett.
BMW i3 fra 26.06.2014
TMS85D 2015 - Solgt
TMY LR 2021
Helelektrisk bilpark <3

jkirkebo

Sitat fra: Klykken på torsdag 24. mars 2022, klokken 09:04
Krever temmelig godt signal. Antennen er i speilet på passasjersiden, mener jeg. Må nesten være fri sikt til nærmeste aksesspunkt. Har fullt signal på mobilen, men ett strek på Y-en. S-en jeg hadde tidligere var samme.

Jeg tipper det også må vært kanal 1-11 og ikke 12 eller 13.
Tesla Model Y LR 2024 (gul)

geear

Helt sikkert identisk oppsett på 3 og Y. Er tilsvarende på S og X også, som på Y. Men det er mye som spiller inn, også hvilken side av bilen aksesspunktet er på (kan hjelpe å parkere motsatt vei), og om speilene er foldet inn eller ikke.

oland

Jeg hadde model 3 før y, og fikk koblet meg til WiFi hjemme og på jobb, selv om det ikke viste like godt signal som på telefon.  Jeg leste at WiFi adapter er i speilet på passasjersiden, så har forsøkt å plassere den nermest mulig router uten hell.
2017 Opel Ampera-e

RuneW

Sitat fra: jkirkebo på torsdag 24. mars 2022, klokken 09:49

Er det det samme tullet fortsatt? Vet de første bilene fra statene hadde dette problemet, men det er jo drøyt dårlig om de fortsatt krever kanal 1-11.
TMY LR AWD
TM3 LR AWD FSD (solgt)

jkirkebo

Sitat fra: RuneW på torsdag 24. mars 2022, klokken 14:28
Sitat fra: jkirkebo på torsdag 24. mars 2022, klokken 09:49

Er det det samme tullet fortsatt? Vet de første bilene fra statene hadde dette problemet, men det er jo drøyt dårlig om de fortsatt krever kanal 1-11.

Siden det fortsatt kreves at man bruker gamle 2.4GHz standarder og ikke nyere 5.8GHz tipper jeg de heller ikke har gjort noe med kanalbegrensningene...
Tesla Model Y LR 2024 (gul)

Panda4u

Om du har mulighet, så sett opp dedikert kanal på ruteren/AP din til kun bilen. Fungerer fint her.
Krav:
- 2.4Ghz
- Kanal 1-11

oland

Ruteren min har begge frekvenser, og jeg har sjekket at den var mellom kanal 1-11.  Ser fortsatt ikke nettverk.  For meg så ser det ut som om WiFi adapter fungerer dårligere enn på model 3 jeg hadde før.  Lurte bare på om andre opplever det samme, eller om dette er noe jeg bør få sjekket hos Tesla.
2017 Opel Ampera-e

Autowinder

Har du meget godt wifi-signal på telefonen mens du sitter i bilen, ville jeg ha sjekket den hos Tesla. Eller ringe inn så feilsøker de OTA.
TMY 2021 LR AWD • BMW i3 2021 120ah FC

Jeg: Unnskyld, men jeg fikk tilbake bilen etter garantiservice hos dere med 30 cm oppkrubbet støtfangerhjørne.
Tesla SC Rud: Alle ansatte skal rapportere inn slikt og det er ikke gjort, så det kan umulig ha skjedd hos oss!
TA ALLTID VIDEO AV HELE BILEN RETT FØR ALL SERVICE, OG SI GJERNE FRA AT DET ER GJORT.

Silkefot

Min er heller ikke spesielt god på det nei, den står på samme sted som en m modell X gjorde og den hadde mye bedre kontakt
Bosted Fetsund
Eier:
Model Y 2022 modell
Leaf 2011 modell
El-velo
Eide:
Model X 100D 2017 modell i 2 år
Citroën Saxo 2003 modell (?) i 10 år

Klykken

Fjern eventuelle spesialtegn i SSID da kanskje? Usikker på om det har noen innvirkning, men vet jo aldri.
BMW i3 fra 26.06.2014
TMS85D 2015 - Solgt
TMY LR 2021
Helelektrisk bilpark <3

RuneW

Er det noen som har tips til en rimelig WiFi-repeater der man kan låse kanalene til 1-11?
TMY LR AWD
TM3 LR AWD FSD (solgt)

jlan

Det finnes sikker mange billigere løsninger, men dette er det jeg har god erfaring med (tidligere modell):
Devolo Magic 2 WiFi Starter Kit
Hvor jeg altså bruker homeplug/powerline forbindelse til garasjen, og wifi internt der.  Det krever gjerne at garasjen er forsynt fra samme sikringsskap som huset (helst samme fase også), men har en først fått en god forbindelse så er det veldig stabilt. Den er veldig enkel å konfigurere med "Devolo Cockpit". Jeg har låst den til en bestemt wifi kanal.

Jeg har også en vanlig repeater Devolo 9789 hvor en kan velge kanal manuelt, men jeg synes repeaterløsninger ofte er mer ustabile.
2016-2019: TMX 90D AP1
2019-2021: TM3 LR AWD HF
2021-2021: TMY LR
2021-        : TM3 LR 82kWh HF

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA