Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Når kommer Y LR fra Berlin?

Startet av Grenadier, lørdag 19. mars 2022, klokken 04:14

« forrige - neste »

sls

Sitat fra: Haggish på tirsdag 23. august 2022, klokken 14:39
Er ikke en muntlig avtale like bindene som en skriftlig, det er bare bevisbyrden som blir vanskeligere.
Her er det flere som har fått lovnaden og det styrker brukerne.
Jeg mener de derfor ringer isteden for og skrive dette, for så og få noen til og trekke seg.
Dette er ikke en uvanlig metode.
Er det noen som har fått denne meldingen skriftlig?

Sitat fra: Contango på tirsdag 23. august 2022, klokken 14:27
Hva er det for tullete svar? Jeg spurte deg om hva du mener Tesla "prøver seg på"?  Hvilke kontraktuelle rettigheter er det du henviser til her? Ref Radials kommentar.

Jeg ba om å få det skriftlig men personen nektet. «Jeg regner med du forstår hva det er jeg sier»
Har andre hatt mer flaks?

Haggish

Sitat fra: sls på tirsdag 23. august 2022, klokken 15:00
Sitat fra: Haggish på tirsdag 23. august 2022, klokken 14:39
Er ikke en muntlig avtale like bindene som en skriftlig, det er bare bevisbyrden som blir vanskeligere.
Her er det flere som har fått lovnaden og det styrker brukerne.
Jeg mener de derfor ringer isteden for og skrive dette, for så og få noen til og trekke seg.
Dette er ikke en uvanlig metode.
Er det noen som har fått denne meldingen skriftlig?

Sitat fra: Contango på tirsdag 23. august 2022, klokken 14:27
Hva er det for tullete svar? Jeg spurte deg om hva du mener Tesla "prøver seg på"?  Hvilke kontraktuelle rettigheter er det du henviser til her? Ref Radials kommentar.

Jeg ba om å få det skriftlig men personen nektet. «Jeg regner med du forstår hva det er jeg sier»
Har andre hatt mer flaks?

"I say no more"
TmY P 23
TmY LR 23 Solgt
Tm3 LR 21 Solgt

Contango

Husker jeg feil  eller har Tesla tidligere også fremtvunget leveringer før modellendringer?
10+ elbiler bak meg. Nå en '22 M3 og en '24 Enyaq.

casall

https://twitter.com/gf4tesla/status/1562794789200089089?s=21&t=TsNjjdtFaxgJjc3o-MHBaw

#GigaBerlinBrandenburg
Production volume of #ModelY is now over 1600 per week and will be increased to 2k per week from September.
New colors will also come.

sls

Jeg fikk nå dette svaret i e-post fra Tesla:
...
Kundene har dessverre ikke lenger anledning til å velge hvor bilen de skal ha blir produsert, bilene skal være helt like om de kommer fra Shanghai eller Berlin. Din bil som har en estimert levering i tidsrommet 23 august – 12 sep er produsert i Shanghai. Om du velger å ikke ta ut denne så vil du automatisk bli flyttet over til dagens pris og du vil mest sannsynlig ikke få bilen levert før 1 kvartal 2023.

Er pr nå kun Model Y Performance modellen i fargene sort og hvit som blir produsert i Berlin, du kan evt flytte bestillingen din over til en slik, denne har også en estimert Q1 2023 levering. Så vil absolutt anbefale deg å ta ut bilen nå i september.
...

Jeg synes huske jeg leste på forumet at noen hadde fått VIN som tydet på tyskprodusert LR...?

Radial

Essensen rundt valg av fabrikk er nok riktig i mailen, og samsvarer med all fornuft.

At support ikke sitter å ser på dronevideoer av Berlin hver dag, overrasker meg ikke.
For alt vi vet, skal de fleste av LR produsert i Berlin til USA hvor etterspørselen er enorm og til enda høyere priser enn i Europa.

Men at LR produseres i Berlin er nok riktig, og noen er allerede registrert på teslastats.no med Berlin chassinummer.
- 2023 Tesla Y, RWD
- 2021 Tesla Y, LR

Gosuplays

Fikk vin med XP7 i kildekoden her om dagen, LR svart/svart 19". Bestilt tidlig april.
Så er ganske sikker på at de produserer LR i Berlin, ja. Jeg hadde ikke lagt inn noe preferanse på hvor bilen skulle bli produsert, så er helt tilfeldig i dette tilfelle.

ladov

At Tesla ikke lenger ønsker å la kundene spesifisere produksjonsland er greit nok, for nye kunder. Men de har jo tross alt sagt ja allerede for en hel del, litt dumt å gå tilbake på det nå.
Svart Renault Zoe Intense(Q210) (solgt, med et visst vemod)
11kW hjemmelader
"Your Model 3 was reserved on 31/03/2016."
Rød TM3 LR AWD m/EAP bestilt 22/12-18, levert 8/3-19.

sls

Jeg er enig i at det er dumt at de plutselig går tilbake på noe de har tilbudt. Spesielt uten å informere noe videre, men bare tildele en bil.
Jeg vet ikke hvor mange det dreier seg om, men det kan ikke være så vanskelig å administrere dette - og hvis produksjonen i Tyskland nå tar seg opp vil det ikke være lenge til bilene blir levert (tidlig 2023).
Selvfølgelig er jeg innforstått med at det (mest sannsynlig) blir moms på deler av beløpet.

Odinpodin

Blir registrert noen DE lr rett som det er, 4 idag, alle hvite. Så muligheten for få en tyskprodusert før jul er vel tilstede?

Vaduz

De går vel ikke tilbake på muligheten for å ønske seg produksjonsland, bare informerer om at du da må nekte utlevering av bil i år for å vente på øket produksjon i Berlin, få ny pris pluss moms. Hvis dere har gammel pris må dere jo ha sittet på disse bestillingene en evighet og nektet biler over tid?

Det her minner meg og de som nektet utlevering av model s i et halvt år++ fordi de visste det kom en oppdatering som de ville ha til gammel pris. Hvis man på død og liv skal ha en Berlin produsert bil så er det jo bare å vente? De kommer ikke til å sende en liten trailer med model Y fra Berlin til Lillestrøm for å glede ti særinger i Norge. 

Thalgar

Troy Teslike, som har god historie på å gjetta produksjonstal for Tesla, spår at langt dei fleste Model Y i Europa i fjerde kvartal vil koma frå Tyskland. 21 300 vs 7000 frå Kina:

https://mobile.twitter.com/TroyTeslike/status/1562598504392200193
Model Y LR Quicksilver, 2023

REN-BIL

Nå er det kommet mange model Y LR fra Berlin som er registrert. Hadde vært veldig kjekt om noen kunne få gjort en sammenligning av Tysk versus Kinesisk versjon. Egenvekt er prikk lik på de fleste 1979kg.

Macnus

Fikk (skjult) VIN nå, XP7, så fra Berlin. Long Range, Sort/Sort, 19". Levering i Trondheim. Kom et båtlass i går, og fikk leveringsestimat flyttet til 2-22 september. Hadde 15-30 september frem til i dag, og den har stått sånn hele veien. Hadde juni estimert ved bestilling, helt til juni kom og ingen bil. Bestilte 3 april.

Macnus

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA