Hovedmeny

Hvor finner man lånevilkår?

Startet av Bungk, onsdag 16. mars 2022, klokken 17:32

« forrige - neste »

Bungk

Hei!

Jeg er i gang med bestilling av en Model Y, og mangler bare å "godta" finanseringen fra Santander. På Tesla-kontoen står det at vilkår er "120 måneder - 1.99% rente" - og ingen annen info. Jeg har kontaktet Santander, men de henviser til Tesla. På Teslas nettsider står det at man kan besøke "Design Studio" for å se vilkår, men mistenker at dette ikke er gjeldende i Norge. Jeg har forsøkt å finne informasjonen selv, men det finnes tilsynelatende ingenting konkret.

Jeg regner med at jeg ved å godta avtalen ikke kan regne med å få et fastrentelån på 1.99 i 120 måneder, selv om all informasjon jeg har tilgang til, tilsier at dette er tilbudet jeg har fått. Det står seriøst ingenting om forbehold, ingenting om flytende rente, ingenting om vilkår. Er det noen som har noen tips, eller vet hvor jeg finner konkrete avtalevilkår?

Samot282

Design studio er der du spesifiserer din bil første gang. Når du velger finansiering der, vil du få frem vilkår. Det er ikke snakk om fastrentelån - renten er flytende.

Her har du teksten som kommer ved valg at standard LR nå:
Du kan søke om finansiering gjennom en av våre foretrukne finansieringspartnere etter du har lagt inn din bestilling:
Online finansiering – fra søknad til kontrakt
Helt transparent – ingen skjulte vilkår
Bilpris kr. 604.142,- Egenkapital kr. 211.450,- Flytende nominell rente 2,49%. Eff. rente er 3,09% ved lånebehov kr. 392.692,- Etablerings -og tinglysningsgebyr kr. 1.730,- Termingebyr kr. 95,- Total kredittkjøpspris kr. 456.320,-

Bungk

Flott, takk for svar. Renten er jo fortsatt veldig lav, så jeg bør ta høyde for en betraktelig renteøkning umiddelbart etter utlevering av bil? Det er jo bittelitt spekulativt av Tesla / Santander å sette en så lav rente i kalkulatoren, vel vitende om at den ikke er holdbar ift. den faktiske bankrenten på billån for tiden? Er de bundet til renten jeg har fått tilbud om over en gitt tidsperiode?

Kjeks1

Tenker at renten starter på 2,5 for så og følge renteoppgangen ellers. Øker sentralbanken renta med 0,25, ja da øker dette lånet ikke lenge etterpå. Det er ingen kampanjerente, bare en gunstig finansiering du skal slite med å få noen banker til å matche.

Bungk

Hvis så er tilfelle, er jeg enig med deg i at lånet er særdeles gunstig, Kjeks1. Jeg så for meg at de ville øke renten hele veien opp til gjeldende bankrente ved første anledning, som jo vil være en ganske betraktelig oppgang. Men hvis det er slik at renten starter på 2,5, og deretter øker i prosent som samsvarer med sentralbanken, er tilbudet godt!

geear

Sitat fra: Bungk på onsdag 16. mars 2022, klokken 18:20
Flott, takk for svar. Renten er jo fortsatt veldig lav, så jeg bør ta høyde for en betraktelig renteøkning umiddelbart etter utlevering av bil? Det er jo bittelitt spekulativt av Tesla / Santander å sette en så lav rente i kalkulatoren, vel vitende om at den ikke er holdbar ift. den faktiske bankrenten på billån for tiden? Er de bundet til renten jeg har fått tilbud om over en gitt tidsperiode?
Tok lån (DNB) på første Teslaen utelukkende fordi det var så gode vilkår. Startet på 0,25% og avsluttet på 0,25% nesten fire år senere. Var oppe i 0,70% på maks. De prøvde seg én gang, på å sette opp uten betydelig endring i NIBOR/sentralbank, og den reverserte de kjapt da jeg tok kontakt. Etterpå fulgte det kostnadsnivået til banken.

Trultefan

Sitat fra: Tomas Werner Jensen på onsdag 16. mars 2022, klokken 17:54
Design studio er der du spesifiserer din bil første gang. Når du velger finansiering der, vil du få frem vilkår. Det er ikke snakk om fastrentelån - renten er flytende.

Her har du teksten som kommer ved valg at standard LR nå:
Du kan søke om finansiering gjennom en av våre foretrukne finansieringspartnere etter du har lagt inn din bestilling:
Online finansiering – fra søknad til kontrakt
Helt transparent – ingen skjulte vilkår
Bilpris kr. 604.142,- Egenkapital kr. 211.450,- Flytende nominell rente 2,49%. Eff. rente er 3,09% ved lånebehov kr. 392.692,- Etablerings -og tinglysningsgebyr kr. 1.730,- Termingebyr kr. 95,- Total kredittkjøpspris kr. 456.320,-

Hvis man tar dette eksemplet med til https://www.finansportalen.no/bank/lan-til-bilbatmccaravan/ får man 2,99 effektiv rente fra sbanken
Tesla Model Y Performance MY23
Tesla Model 3 SR+ MY21

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA