Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Hjemmelading? Skal jeg velge Easee eller TWC. Hva med lastbalansering og sikring?

Startet av Gullars, onsdag 16. mars 2022, klokken 07:31

« forrige - neste »

geear

Sitat fra: Handyman på onsdag 16. mars 2022, klokken 23:22
Takk. Dette har jeg lest tidligere, og det beskriver jo helt tydelig at flere TWC3 kan kobles til samme kurs. Forøvrig er oversettingen gjort av noen uten elektrofagbrev. De kan umulig ha fått bestått i norsk.
Tesla motsier seg altså totalt.
Skjønner ikke hva Tesla motsier seg selv på. Jeg klarer ikke tolke dette til noe annet:

"• For steder med flere Wall Connector-enheter må hver lader ha en egen forgreningskopling og dedikert sikring."

Etter jeg hadde kjøpt TWC3 så snakket sendte jeg inn akkurat dette som en supporthenvendelse og ble oppringt av en supportperson på TWC hos Tesla, og hun bekreftet at de krever egen kurs per TWC3.

Hvis en elektriker i Norge mener noe annet så bør hen lese manualen.

Handyman

Sitat fra: geear på torsdag 17. mars 2022, klokken 13:43
Takk. Dette har jeg lest tidligere, og det beskriver jo helt tydelig at flere TWC3 kan kobles til samme kurs. Forøvrig er oversettingen gjort av noen uten elektrofagbrev. De kan umulig ha fått bestått i norsk.
Skjønner ikke hva Tesla motsier seg selv på. Jeg klarer ikke tolke dette til noe annet:

"• For steder med flere Wall Connector-enheter må hver lader ha en egen forgreningskopling og dedikert sikring."

Etter jeg hadde kjøpt TWC3 så snakket sendte jeg inn akkurat dette som en supporthenvendelse og ble oppringt av en supportperson på TWC hos Tesla, og hun bekreftet at de krever egen kurs per TWC3.

Det de skriver her er ikke i tråd med at det skal være en sikring pr TWC:
https://www.tesla.com/no_NO/support/gen-3-wall-connector-power-sharing

Sitat:
Ved å intelligent administrere tilgjengelig strøm på en gitt krets,
Denne funksjonaliteten er ideell for husholdninger som trenger å lade mer enn ett elektrisk kjøretøy samtidig, men som kanskje ikke har nok strøm til flere elektriske kretser.
Hvis lederne og følgerne har forskjellige kretsbrytere,
Men det kan hende at Nek400 ikke tillater flere TWC på samme kurs/sikring. Dette kjenner jeg for dårlig til.
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

turfsurf

Sitat fra: Handyman på torsdag 17. mars 2022, klokken 13:52

Sitat:
Denne funksjonaliteten er ideell for husholdninger som trenger å lade mer enn ett elektrisk kjøretøy samtidig, men som kanskje ikke har nok strøm til flere elektriske kretser.
Det som omtales i siste punkt her er at hvis TWC som er designert som "leder", og de som er designert som "følgere" har forskjellige sikringsstørrelser, så må det spesifiseres individuelt. Altså bekrefter de her at det er lagt opp til separate sikringer pr TWC.

Tror du leser dette litt mere som du ønsker enn det som faktisk står.
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Fjeldern

Sitat fra: Gullars på torsdag 17. mars 2022, klokken 11:58
Da virker det faktisk som om Easee er beste alternativ for oss. Gir utvilsomt mulighet til å koble flere på samme sikring, samt lastbalansering på hele anlegget. Også et veldig bra poeng som ble nevnt her om Enova-støtte. Vil tro dette gjelder Easee men ikke TWC, siden sistnevnte må forhåndsinnstilles på tid mens førstnevnte er «smart»?

For å få Enova støtte så krever det overvåkning av hovedsikringen, eller av totalforbruk via måleren, samt at det blir hentet inn strømpriser. I praksis vil Tibber og Tibber Pulse løse dette veldig billig.
Easee kan bli styrt av Tibber direkte, så det burde ikke trenge noen ekstra HUbs. Så sant du ikke vil styre noe mer og utnytte mest mulig av støtta.

Les mer her:
https://www.enova.no/privat/alle-energitiltak/smart-stromstyring/?gclid=EAIaIQobChMIypy81q_N9gIV0eR3Ch3wrw1qEAAYASABEgLptfD_BwE
(det er en PDF du kan laste ned på høyre side, rett under registrer tiltak)

Handyman

Sitat fra: turfsurf på torsdag 17. mars 2022, klokken 14:42
Sitat fra: Handyman på torsdag 17. mars 2022, klokken 13:52

Sitat:
Det som omtales i siste punkt her er at hvis TWC som er designert som "leder", og de som er designert som "følgere" har forskjellige sikringsstørrelser, så må det spesifiseres individuelt. Altså bekrefter de her at det er lagt opp til separate sikringer pr TWC.

Tror du leser dette litt mere som du ønsker enn det som faktisk står.
Det var installatøren jeg kontaktet som brukte denne argumentasjonen (også hele teksten).

geear

Han bommer nok da. Men er du komfortabel med å ha det slik, så kjør på. Jeg tror ikke det hadde bekymret meg.

Forøvrig ser jeg at TWC3 nå har blitt softwareoppgradert til å støtte lastdeling inntil seks enheter, mot tidligere fire. Kjekt å se at det vi har blitt vant til med bilene nå også utnyttes på veggboksene. Sikkert lite relevant for eneboliger, men gjør kanskje TWC mer interessant for borettslag/leiligheter. Veldig hyggelig priset i forhold til alternativene.

Handyman

Sitat fra: geear på torsdag 17. mars 2022, klokken 17:24
Han bommer nok da. Men er du komfortabel med å ha det slik, så kjør på. Jeg tror ikke det hadde bekymret meg.

Forøvrig ser jeg at TWC3 nå har blitt softwareoppgradert til å støtte lastdeling inntil seks enheter, mot tidligere fire. Kjekt å se at det vi har blitt vant til med bilene nå også utnyttes på veggboksene. Sikkert lite relevant for eneboliger, men gjør kanskje TWC mer interessant for borettslag/leiligheter. Veldig hyggelig priset i forhold til alternativene.
Å ha flere TWC på en kurs innebærer minimal risiko, sammenliknet mot å ha en sikring til hver. Vi har alle tross alt ikke mange stikkontakter per kurs i huset. Hver av disse kan belastes samtidig med opp til 16A, men sikringen begrenser dette uansett. Slik vil det også være med flere TWC på samme kurs. Så fremt installasjonen ellers er utført riktig vil sikringen gå dersom lastfordelingen av en eller annen grunn ikke skulle fungere.
Det må da være unødvendige kostnader å legge opp egen sikring og tilførsel til hver TWC. Hvis NEK krever dette så får vi håpe det blir endret i neste revidering.

Gullars

Sitat fra: Fjeldern på torsdag 17. mars 2022, klokken 15:42
Da virker det faktisk som om Easee er beste alternativ for oss. Gir utvilsomt mulighet til å koble flere på samme sikring, samt lastbalansering på hele anlegget. Også et veldig bra poeng som ble nevnt her om Enova-støtte. Vil tro dette gjelder Easee men ikke TWC, siden sistnevnte må forhåndsinnstilles på tid mens førstnevnte er «smart»?

For å få Enova støtte så krever det overvåkning av hovedsikringen, eller av totalforbruk via måleren, samt at det blir hentet inn strømpriser. I praksis vil Tibber og Tibber Pulse løse dette veldig billig.
Easee kan bli styrt av Tibber direkte, så det burde ikke trenge noen ekstra HUbs. Så sant du ikke vil styre noe mer og utnytte mest mulig av støtta.

Les mer her:
https://www.enova.no/privat/alle-energitiltak/smart-stromstyring/?gclid=EAIaIQobChMIypy81q_N9gIV0eR3Ch3wrw1qEAAYASABEgLptfD_BwE

Jeg har både Tibber og Pulse, samt at jeg skal få installert diverse heatit-termostater, så da virker det jo som om jeg er innafor med Easee. Må Easee ha noe spesielt på sikringen som Tesla ikke trenger? Mener det ble gjort et poeng av at Tesla ikke trenger jordfeilbryter eller hva det var. Trenger Easee dette?

geear

Nei, verken Easee eller TWC3 trenger jordfeilbryter type B, og kan normalt settes opp med kun vanlig automatsikring, men det igjen avhenger av kabelvalg osv., som elektriker skal ta seg av.

Gullars

Hvis delene til denne pakka kan tas på Enova-støtte blir jo ikke summen så verst sammenlignet med TWC:
Lader: 6690,- -> 5352,- på Power i helgen
Kabelholder: 595,- -> 476,- på Power i helgen
8m kabel med knapp (EVCharge): 4299,-
Sum: 10.127,-
Sum etter 35% Enova-støtte: 6.583,-

5.490,- for TWC, men da uten lastbalansering mot hovedsikring og tydeligvis uklart hvorvidt flere kan kobles på samme kurs.

Lucifer-

Tviler på at du får støtte til kabel og kabelholder. Jeg har en søknad inne nå, og fikk beskjed om å bare spesifisere opp lader og montering.

Du må forresten være klar over at det kreves 2 smartstyrte strømenheter kjøpt siste 20mnd for å kvalifisere.

Fjeldern

Sitat fra: Gullars på torsdag 17. mars 2022, klokken 19:13
Sitat fra: Fjeldern på torsdag 17. mars 2022, klokken 15:42

Les mer her:

Jeg har både Tibber og Pulse, samt at jeg skal få installert diverse heatit-termostater, så da virker det jo som om jeg er innafor med Easee. Må Easee ha noe spesielt på sikringen som Tesla ikke trenger? Mener det ble gjort et poeng av at Tesla ikke trenger jordfeilbryter eller hva det var. Trenger Easee dette?

Easee har innebygd jordfeilbryter AC og jordfeilbryter/overvåker DC. Det betyr at man ikke trenger jordfeilbryter eller jordfeilbryter type B. Likevel så kan det være at det er like greit å sette inn en vanlig jordfeilbryter i sikringsskapet. Da slipper man at kabelen skal være dobbelisolert helt frem. De strømpene koster jo omtrent ei hel sikring pr meter...  Uansett ikke noe du trenger å tenke på.

Heatit termostatene og da mot feks Homey eller Futurehome, vil da kunne gi deg Enova støtte i tilllegg. Du må bare laste opp alt av dokumentasjon og at alt som går på 230V er lagt opp av elektrikeren.
Du får bare støtte opp til 30 000 i utgifter, som da tilbakebetaler 10 000.
Jeg satte relestyring på min varmtvannsbereder, sånn at jeg kan styre den utifra strømpriser. Det tiltaket sparte jeg nok inn bare i løpet av desember (klart, jeg kan gjøre det selv). Så å få dekket en del av utgiftene kommer jo da ekstra godt med.
Merk også at du får 5000 kroner i støtte for å bytte til en smart varmtvannsbereder. Det dekker vel omtrent pris forskjellen på en "vanlig" og "smart" vil jeg tro. Skal man uansett bytte varmtvannsbereder, så kan det være en bedre vei å gå

Gullars

Ok, men selv om man ikke får Enova-støtte på kabelholder og kabel, vil man vel få støtte for installasjonen av Easee men ikke TWC. Regnestykket blir da som følger, gitt at installasjon koster ca 7500,-.

Easee 3479,-
Kabelholder 476,-
8m kabel m/knapp 4299,-
Installasjon 7500*65% = 4875,-
Sum: 13129,-

TWC 5499,-
Installasjon 7500,-
Sum: 12999,-

Og med 6-7 heatit-termostater i tillegg virker det jo som om jeg kvalifiserer greit for Enova-støtte.

Tenker da at Easee-pakken gir mest for pengene. For vi er sikre på at TWC ikke gir Enova-støtte?

Fjeldern

Sitat fra: Gullars på lørdag 19. mars 2022, klokken 06:46
Ok, men selv om man ikke får Enova-støtte på kabelholder og kabel, vil man vel få støtte for installasjonen av Easee men ikke TWC. Regnestykket blir da som følger, gitt at installasjon koster ca 7500,-.

Easee 3479,-
Kabelholder 476,-
8m kabel m/knapp 4299,-

TWC 5499,-
Installasjon 7500,-

Og med 6-7 heatit-termostater i tillegg virker det jo som om jeg kvalifiserer greit for Enova-støtte.

Tenker da at Easee-pakken gir mest for pengene. For vi er sikre på at TWC ikke gir Enova-støtte?

Enova støtta krever at lasten blir styrt mot totalforbruket ditt og mot timesprisen. Det er mulig å få til at TWC blir styrt mot totalforbruket, men det er ikke akkurat elegant, fra det jeg har lest her. Man kan sette inn et rele som er godkjent for lasten, som kutter den.
Klart, siden TWC er basert på wifi, så er det muligheter at det kommer og at feks det blir styrt via feks Tibber.

Husk at du får 35% i støtte, opp til tilbakebetalt 10 000 kroner. Så hvis resten av jobben blir kostende mer enn 30 000 (heatit termostatene du nevner) så vil det ikke være igjen noe støtte til Easee laderen.
Klart, det er jo alikevel fordeler med at man kan styre Easee laderen utifra resten av forbruket, og dermed holde seg på en lavere tariff, da det kommer.

Gullars

Sitat fra: Fjeldern på lørdag 19. mars 2022, klokken 10:28
Sitat fra: Gullars på lørdag 19. mars 2022, klokken 06:46

Easee 3479,-
Kabelholder 476,-
8m kabel m/knapp 4299,-

TWC 5499,-
Installasjon 7500,-

Enova støtta krever at lasten blir styrt mot totalforbruket ditt og mot timesprisen. Det er mulig å få til at TWC blir styrt mot totalforbruket, men det er ikke akkurat elegant, fra det jeg har lest her. Man kan sette inn et rele som er godkjent for lasten, som kutter den.
Klart, siden TWC er basert på wifi, så er det muligheter at det kommer og at feks det blir styrt via feks Tibber.

Husk at du får 35% i støtte, opp til tilbakebetalt 10 000 kroner. Så hvis resten av jobben blir kostende mer enn 30 000 (heatit termostatene du nevner) så vil det ikke være igjen noe støtte til Easee laderen.
Klart, det er jo alikevel fordeler med at man kan styre Easee laderen utifra resten av forbruket, og dermed holde seg på en lavere tariff, da det kommer.

Høres ut for at Easee-regnestykket blir bedre for meg. På lader og montering har jeg da brukt ca. 4,5k av Enova-støtten. Da har jeg 15,7k til å kjøpe og montere termostater for. Kommer til å koste ca. 10k i innkjøp, og med en dags elektrikerarbeid til montering er jeg vel noenlunde der.

Er det slik at man kan søke om 10k både til hus og hytte?

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA