Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Til høsten øker Oslo bomring avgiftene igjen, blir elbiler skjermet?

Startet av Electric cars in Norway, mandag 14. mars 2022, klokken 19:56

« forrige - neste »

Daniel_0007

Skjønner ikke hvorfor satsene skal så mye opp utenom rush, er mer fan av svenskenes model hvor de har kun bom under rushen.
Syns satsene utenfor rush kunne vært igjen på dagens nivå så heller øke på rush til sånn 30kr for el og 50-60 for vanlige biler, da ville nok flere tatt buss eller syklet til jobb.
Ja jeg vet det går da utover håndverkere men de kan jo tilpasse seg å gå ut på oppdrag utenfor rushen og.
Model 3 2019 LR Rwd

elektro

Sitat fra: hELgenen på onsdag 13. april 2022, klokken 20:29
Mao. noen vil gå ennå lengre og vil knapt ha 110 soner. Uansett - det koster ekstremt å bygge kun for 110 soner med ÅDT på 12.000 kjøretøy - og det er virkelig å bruke penger som fulle sjømenn på en vei med kun 12.000 ÅDT og bygge den som 110 sone.

Fun fact; ÅDT på nedre del av RV4 er på rundt 20.000 kjøretøy, med mye tungtrafikk. Der er det 50-soner, rundkjøringer, uregulerte veikryss og en tunell med enkeltløp som ville vært forbudt i EU. Denne strekningen er så vidt jeg vet ikke engang med i NTP. Andre steder i landet måtte man vel hatt 6-felts motorvei med undersjøiske tuneller for å ta unna det samme. (Jada, det er nok av dårlige veier i distriktene også, med rasfare og fandens oldemor. Poenget er at det tydeligvis finnes penger, så lenge det er "fast" i navnet på prosjektet.)

Hverken på RV4 eller i Groruddalen, er det så vidt jeg vet ikke planlagt å gjøre nesten noe som helst hverken med vei eller kollektiv infrastruktur. Bompengene og skattepengene fra Østkanten skal i stedet brukes til spleiselaget Fornebubanen (en blindvei til et område hvor noen av landets rikeste privatpersoner og selskaper holder til, uten kulturtilbud utover Telenor Arena, ingen sykehus, offentlige etater el, samt lite tilgjengelig strandlinje i ordets rette forstand) og til E18 i Bærum.
2019 e-tron 55 quattro | 2016 Model S 75D | 2015 e-Golf

Vidar_S

Sitat fra: Daniel_0007 på fredag 29. april 2022, klokken 10:49
Skjønner ikke hvorfor satsene skal så mye opp utenom rush, er mer fan av svenskenes model hvor de har kun bom under rushen.
Syns satsene utenfor rush kunne vært igjen på dagens nivå så heller øke på rush til sånn 30kr for el og 50-60 for vanlige biler, da ville nok flere tatt buss eller syklet til jobb.
Ja jeg vet det går da utover håndverkere men de kan jo tilpasse seg å gå ut på oppdrag utenfor rushen og.

Nei, det ser ikke helt ut til at de vet hva de vil her. Bergen opererer med bortimot dobbel takst i rush i forhold til utenom rush for alle kjøretøy. Om poenget er å flytte trafikk til utenom rushtid vil neppe de 3-6 kronene ha noen innvirkning.

Det viser vel at det sentrale med bompenger er å få inn det budsjetterte beløpet og jo mindre man differensierer mellom rush / ikke rush jo lettere å anslå hva fasiten blir. Blir vel ytterligere økninger om det skulle vise seg at flere velger kollektivt på bakgrunn av økte bompenger.

Trøsten for elbileiere i Oslo får være at kronebeløpet man sparer per passering opp mot bensin/diesel ser ut til å være litt høyere enn før, så sånn sett kom man jo fordelaktig ut av endringen.

Electric cars in Norway

Sitat fra: Vidar_S på fredag 29. april 2022, klokken 16:40
Sitat fra: Daniel_0007 på fredag 29. april 2022, klokken 10:49

Vidar_S :+1: kloke ord fra deg som vanlig.

Dette vil påvirke elbil utrullingen negativt... hører flere rundt meg nå sier snart går ikke elbil fordeler opp lengre dvs at el-fordeler vannes ut.

Det taper jo alle på. Så blir vi istedenfor sittende med en gammel fossilbiler park  - istedenfor at de kjøper seg en flott elbil....  trist utvikling synes jeg... når det er sagt så tror jeg Fornebubanen blir super for oss som er der. Helt konge bane :+1: med dette kunne vi ordna finansiering rett fra oljefondet ;D. Ikke via doblet elbil avgift i oslo ringen :-1:

Legger ved bilder fra dagens tv 2 nyheter nå kl 1830. Er på nrk 1900 nyheter også.

02jan

Bra bilde , det er fra min togstasjon (ved siden av veien), vi som bor i nabokommuner nord for Oslo tar gjerne toget inn til arbeid. Men da Oslo laget ny t-bane linje, som går paralelt med jernbanen vi bruker, så ble de to nye t banestasjoner lagt lengst mulig vekk ifra Togstasjon. Tbane skinnen ligger helt parallelt med tog skinnene.

Dette gjør det ekstra tungvindt for pendlere som er avhengig av å bytte transport siste biten. Har flere andre eksempler lignende. Gjøres det for at det skal være en hvis andel pendlerbiler inn for å sikre bompenge inntekt ?
Skoda Enyaq 80x, Gjøvikbanen og Scott Spark/DBS 800 Offroad

ToWalkOrDrive

Ser det bare er i prosent at elbilpasseringene øker mer enn bensin/diesel, mens i kroner øker de to sistnevnte mest. Så det er typisk click bate. Synes jo litt synd på de som må kjøre rundt med diesel-stasjonsvogn til 50.000, og måtte velge hvilke av aktivitetene ungene ikke kan være med på pga høye bompenger. Får håpe han får byttet bil før de ytterligere strammer tauet rundt nakken.
Tesla Model Y                         2021-

Electric cars in Norway

Selv om det bare er i prosent at elbilpasseringene øker mer enn bensin/diesel og ikke i kroner, så er det feil vei å gå.

Elbiler burde helst være gratis i bomringene. Hvertfall ikke øke fra dagens nivå.

ToWalkOrDrive

Sitat fra: Electric cars in Norway på mandag 02. mai 2022, klokken 06:52
Selv om det bare er i prosent at elbilpasseringene øker mer enn bensin/diesel og ikke i kroner, så er det feil vei å gå.

Elbiler burde helst være gratis i bomringene. Hvertfall ikke øke fra dagens nivå.

Enig i det, særlig i disse inflasjonstidene hvor mange har nok å betale. Kanskje de heller kan bruke noen av de 11752 milliardene de har i oljefondet til å bygge Fornebu-banen (er jo ikke akkurat sånn at skatteinngangen har stoppet opp det siste året, inkl overskudd fra offentlige kraftverk). I tillegg kan de bruke lokkemidler til å få folk over på kollektivt, som veldig lave priser og at de er med i loddtrekning hver måned med premier for hver tur kjøpt/reist.
Tesla Model Y                         2021-

Electric cars in Norway

Sitat fra: ToWalkOrDrive på mandag 02. mai 2022, klokken 12:47
Sitat fra: Electric cars in Norway på mandag 02. mai 2022, klokken 06:52

Enig i det, særlig i disse inflasjonstidene hvor mange har nok å betale. Kanskje de heller kan bruke noen av de 11752 milliardene de har i oljefondet til å bygge Fornebu-banen (er jo ikke akkurat sånn at skatteinngangen har stoppet opp det siste året, inkl overskudd fra offentlige kraftverk).

ToWalkOrDrive  :+1: Nettopp slik tenker jeg også, så det er gode tanker du har, synes jeg... men jeg forstår at flere ser på dette på andre måter.

Electric cars in Norway

Ikke bare Oslo,,,,Bergen assa!   BT sin leder

Synes det går helt feil vei jeg. Gratis for elbiler i bommen! Det mener jeg.la fossilbilene ta regningen...

https://www.bt.no/btmeninger/leder/i/WjMgXQ/tiden-er-moden-for-at-elbiler-betaler-mer-bompenger

Vidar_S

Sitat fra: Electric cars in Norway på onsdag 04. mai 2022, klokken 05:51
Ikke bare Oslo,,,,Bergen assa!   BT sin leder

Synes det går helt feil vei jeg. Gratis for elbiler i bommen! Det mener jeg.la fossilbilene ta regningen...

https://www.bt.no/btmeninger/leder/i/WjMgXQ/tiden-er-moden-for-at-elbiler-betaler-mer-bompenger

Nå må vi ikke overdramatisere. Dette er en lederartikkel i BT og er ikke noe som diskuteres i bystyret. Her vest har vi ingen fornebubane, bare en liten bybane som det samme bystyret allerede har brukt 15 år og antakelig bruker 20 år til for å bestemme om skal gå i tunnel eller i dagslys over bryggen.

Electric cars in Norway

Følg med På Debatten i kveld med Fredrik Solvang på NRK1 TV, der er det bompengene som skal diskuteres!. Nå skal sannheten frem håper jeg. Og det er at elbilene brukes som melkekuer for å få inn bompenge inntekter for å bygge nye infrastruktur enten det Fornebubanen eller andre prosjekter... Det er høl i hue politikk, dersom vi skal nå vårt eget klimamål så må vi jo få faset ut fossil bilene og få alle over på elbiler. Da kan de ikke samtidig øke bompenge avgiftene for elbilene.

Det neste er vel at de tar fra oss kollektiv felt tilgangen... da tror jeg mange elbil eiere i Stor-Oslo gir seg og kjøper seg en billig diesel bil.... men men håper jeg tar feil...

Men følg nå med da på Debatten!!! Fredrik er my man og han griller de godt i kveld tenker jeg :+1:...blårussen som har finregnet på at med økte elbil avgifter i bomringene så blir det enda bedre bunnlinje i excelarkene   :-X   men de tenker jo bare på sine egen excel grønne tall og ikke grønn natur og godt klima&miljø! Håper Fredrik kjører de hardt i kveld.

Popcorn time der altså på Debatten  ;D

Electric cars in Norway

Sitat fra: Vidar_S på onsdag 04. mai 2022, klokken 09:36

Nå må vi ikke overdramatisere. Dette er en lederartikkel i BT og er ikke noe som diskuteres i bystyret. Her vest har vi ingen fornebubane, bare en liten bybane som det samme bystyret allerede har brukt 15 år og antakelig bruker 20 år til for å bestemme om skal gå i tunnel eller i dagslys over bryggen.

Vidar_S :+1: Håper du har rett men jeg er altså ca 5 måneder pr år i Bergen og kjører derfor mye gjennom bommene der... Husker du ikke i gml Leaf perioden for endel år siden der mange av de utenfor Bergen kjørte fossilbil nesten inn til bomstasjonen og parkerte der og satte seg inn elbilen sin om de hadde parkert der på gratis parkeringsplassen siden arbeidet i går - og så setter de seg inn i elbilen på nytt og kjørte gratis gjennom bommene inn til sentrum...

Blir det økte bompenger Bergen igen kansje for å dekke den nye bybane strekket via bryggen så tenker jeg flere av de jeg kjenner med elbil i Bergen som nå har så lang rekkevidde at de kjører den helt hjem og de har solgt fossilbilen sin - de selger kansje den og fine elbilen med lang rekkevidde og kjøper seg i steden en billig fossilbil - i steden... just saying!

Folket er lei nå! Skal vi klare 2025 målet så må vi ikke redusere de fordelene elbilene har - heller forsterke de fordelene!

https://elbil.no/det-er-elbiler-som-gjelder-i-2025/

Vidar_S

Sitat fra: Electric cars in Norway på torsdag 05. mai 2022, klokken 19:59
Sitat fra: Vidar_S på onsdag 04. mai 2022, klokken 09:36

Vidar_S :+1: Håper du har rett men jeg er altså ca 5 måneder pr år i Bergen og kjører derfor mye gjennom bommene der... Husker du ikke i gml Leaf perioden for endel år siden der mange av de utenfor Bergen kjørte fossilbil nesten inn til bomstasjonen og parkerte der og satte seg inn elbilen sin om de hadde parkert der på gratis parkeringsplassen siden arbeidet i går - og så setter de seg inn i elbilen på nytt og kjørte gratis gjennom bommene inn til sentrum...

Blir det økte bompenger Bergen igen kansje for å dekke den nye bybane strekket via bryggen så tenker jeg flere av de jeg kjenner med elbil i Bergen som nå har så lang rekkevidde at de kjører den helt hjem og de har solgt fossilbilen sin - de selger kansje den og fine elbilen med lang rekkevidde og kjøper seg i steden en billig fossilbil - i steden... just saying!

Folket er lei nå! Skal vi klare 2025 målet så må vi ikke redusere de fordelene elbilene har - heller forsterke de fordelene!

Jeg må tilstå det ikke ringer noen bjeller det du skriver om gamle leaf-perioden. Jeg tviler sterkt på at dette gjaldt "mange". Det kan nok sikkert gjelde et partre stykker som var så mot å betale noen kroner for å kjøre gjennom bomringen at de heller betalte 100.000 ekstra for å ha to biler, men da vil jeg påstå man er over gjennomsnittet innbitt og neppe representativ for flertallet.

Man kan alltids hive rundt seg med dommedagsprofetier, men per i dag betaler altså elbiler 4 kr utenom rush og 8,80 kroner i rushtid (med autopass) i Bergen. En dieselbil betaler til sammenligning 25,60 utenom rush og 47,20 i rushtid. Man må gjerne være mot bomringer generelt, men man kan alvorlig talt ikke klage på at elbiler betaler litt de også. Og her snakker vi bokstavelig talt om litt.

I Bergen ser jeg det er snakk om å øke fra dagens takster og opp til 8/16 kroner (med autopass) fra nyttår. Jeg tviler på at disse 4/8 kronene ekstra blir utslagsgivende for at noen som har kjøpt seg en Tesla, Audi e-tron eller VW ID går tilbake til en fossilbil. Det er de samme prisene vi hadde for elbiler i Bergen før "FrP-tilskuddet" kom her for en tid tilbake og folk registrerte også da at dette var betydelig rimeligere enn å kjøre bensin- eller dieselbil og man jevnlig tar turen gjennom en eller flere bomringer.

Jeg er heller ikke med på at man nødvendigvis skal forsterke fordelene med elbil. Det blir det helt urimelig å argumentere med. Ulempen med å ha elbil har tross alt blitt kraftig redusert fra man kunne velge mellom Think og en elektrifisert Peugeot og frem til i dag. Jeg tror man kommer lengre ved å heller fokusere på å beholde det som nå er vedtatt med minst 50% rabatt i bomringer, mva-fritak og litt øvrige småting her og der som er styrt på kommunalt nivå. Så veldig synd er det tross alt ikke på oss (etter min mening).

Skal man gjøre mer for å få folk over på elbil er det rimelig å tro at man da heller forsterker ulempene med bensin- og dieselbil (ettersom staten nok vil ønske å få minst like mye penger inn som før fra biltrafikk), men det blir neppe noe av så lenge hr Vedum er i regjering så jeg konkluderer allerede nå med at vi nok må utsette det 2025-målet litt.

Sånn ellers virker den artikkelen du linker til ikke å være helt på linje med hva elbilforeningen uttaler om hr Nygård nå om dagen :)

stefse

Har veldig få forhåpninger til dagens regjering hva angår dette. I Arbeiderpartikretser har alltid bilen vært ansett som et skatte og utligningsobjekt. De vil nok heller ikke beholde incentivene f.eks ved å legge på fossilbiler tilsvarende som elbiler, og beholde %satsen for rabatt. For da blir det for dyrt for fattige med gamle forurensende biler.
SV er enda verre på dette, og miljøpartiene vil ikke ha biltransport overhodet, så der er vel saken klar. Full moms, bom og vekk med de fleste andre fordeler innen 2025 er min spådom. Hvis de får flertall i 2025 kommer deretter avgiftene på en snor, basert på f.eks batteristørrelse.
Jeg er ikke imot å bidra til felleskapet med skatt osv, men jeg synes disse avgiftene er en deprimerende måte å ta inn penger på, fordi det er så mange ganger man må forholde seg til betalingsprosessene.

Tesla Model3 LR AWD 2019
VW eGolf - solgt

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA