Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Think 2010 med isofeil/defekt batteri. Vrakes eller reparere?

Startet av Team Lotus, onsdag 26. september 2012, klokken 12:14

« forrige - neste »

Ogi

Sitat fra: Sterkstrøm på tirsdag 30. oktober 2012, klokken 21:42
Fikk bilen fra 1 års service i dag ved 22000km. på Lillestrøm. Prisen var 3950.-. Batteri ok. Jeg fikk også ett tall for spenning på batterier. Er det noen som vet hva dette tallet refererer til?
Till 3950 bør du minst for en forklaring av tallene - det er tjenesten i seg selv.

kenmyh

Jeg vil tro at de prøver og fortelle hvor mye batteriene har tapt seg over disse 22000 kilometerene. Skal ikke være betydelig tap, i og med at de skal holde i 4++ år til.
Skedsmo | Mekaniker for Henningstad Racing Team - www.henningstad.com

Svart Leaf levert 07.02.12, kjørt 31000 km!

Sterkstrøm

Jeg fikk tilbud om å få de utskrifter jeg ønsket av batterikontrollen, men jeg hadde litt dårlig tid. Jeg fikk også beskjed om at jeg kunne kontakte dem for eventuelt utskrift senere. Jeg stikker vel innom i løpet av uken for å få litt nærmere forklaring på kontrollen :)

Mortenmann

Jeg ba Ålgård Auto spesifisere hva i servicen som må gjennomføres hos dem for at garantiene på bilen opprettholdes. De har videresendt spørsmålet til Nissan Nordic. Bra de tar dette seriøst.
Fritt verkstedvalg betyr at mye kan gjøres av andre enn et Nissanverksted som tar 4000,- for et enkelt ettersyn.
SølvLeaf

Mortenmann

Jeg fikk svar fra Ålgård Auto angående service på Leafen:

Riktig, her står det at De kan ta service på et hvilket som helst verksted.
Men det er deg som eier av bilen som er ansvarlig for på dokumentere overfor produsenten at bilen har hatt service i henhold til produsentes krav / service skjema.


Serviceskjema som vedlegg
SølvLeaf

cra

Ser på punkt 27: Friskluftfilter for varmeapparat/klimaanlegg. Denne har fotnote: Selv om det er før utbytte intervallet, hvis mengden luft fra ventilasjonsanlegget er veldig liten, eller at det blir dugg på vinduene, bør friskluftsfilter byttes.

Blir nok byttet en del filtere da, ja. Kan det tenkes at dårlige filtere er årsaken til dugginga? Eller har de rett og slett blemt å pakke filteret ut av plasten før det ble montert på fabrikken?  ;) ;D
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

keca

Sitat fra: Mortenmann på mandag 05. november 2012, klokken 12:53
Jeg fikk svar fra Ålgård Auto angående service på Leafen:

Riktig, her står det at De kan ta service på et hvilket som helst verksted.
Men det er deg som eier av bilen som er ansvarlig for på dokumentere overfor produsenten at bilen har hatt service i henhold til produsentes krav / service skjema.


Serviceskjema som vedlegg

Er det noen som vet om dette er det nyeste serviceskjema, det skulle for litt siden komme ut et nytt mener jeg å huske.
På dette som er vedlagt her, står det september 2010.

Evt. noen som har det nyeste?
Nissan Leaf, hvit. Levert 24. januar 2012. 86 000km

AreGar

Sitat fra: Mortenmann på mandag 05. november 2012, klokken 12:53
Jeg fikk svar fra Ålgård Auto angående service på Leafen:

Riktig, her står det at De kan ta service på et hvilket som helst verksted.
Men det er deg som eier av bilen som er ansvarlig for på dokumentere overfor produsenten at bilen har hatt service i henhold til produsentes krav / service skjema.


Serviceskjema som vedlegg

Kan umulig pålegges eier av bilen å dokumentere at verkstedet har gjort servicen ordentlig?
Dette høres ut som garantifraskriving på høyt nivå..
Kan ikke se for meg at dette holder juridisk, klart at verkstedet som har hatt bilen inne står ansvarlig for dette, ikke eieren av bilen.

cra

De mener nok at hvis du skulle trenge å få noe på garantien så må du kunne fremlegge dokumentasjon på at service er gjort skikkelig, og denne får du hos verkstedet du benyttet.
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

el nino

Som blivende Leafeier har jeg ikke sett serviceskjemaet, men hvis det står der at batterikontroll er en del av servicen, er vel realiteten den at kun Nissanverksteder kan utføre servicen skikkelig. ???

Ogi

Sitat fra: el nino på onsdag 07. november 2012, klokken 10:06
Som blivende Leafeier har jeg ikke sett serviceskjemaet, men hvis det står der at batterikontroll er en del av servicen, er vel realiteten den at kun Nissanverksteder kan utføre servicen skikkelig. ???
Nei. Hvis noe går galt med feks motoren må Nissan forstatt bevise at manglende service på batterien var grunnen. Selv med batterien blir det ikke lett for Nissan å fraskrive ansvarhet hvis de kan ikke forklare hvordan ditt valg av versktedet forårsaket skadet eller forverring.

el nino

Min tanke var at hvis det skulle skje noe med batteriet, f. eks. etter 3 år og det ikke var blitt kontrollert av et Nissanverksted "etter boka" i denne tiden, men at bilen hadde vært på et "vanlig" verksted og sjekket de "vanlige" servicepunkter, Hva da? ::)

Ogi

#162
Nissan sin "batteri kontrol" gjør ikke noe med batteriene. De behandles ikke. Jeg tiper at det viktigste med dette "service punkt" er å samle data for Nissan - på bileirnes bekostning.

Jeg tviler at Nissan er i stand til juridisk bevise at dente "service punkt" (som består av passiv dokumentering) har en innvirkning på batteriets tilstand.

Hvis noen battericeller har mistet for mye kapasitet da bør de byttes. Men Nissan har aldri definert dette og klart vil heller ikke.  Oppstår denne situasjon, tviler jeg at Nissan ville lett gjøre opp for seg (ref: Arizona) uansett man har donert mange penger til BNH eller ikke.

keca

Skal snart ha service på bilen og jeg spurte da om de har fått noen føringer ang. innsamling av batteridata som skal sendes i sentralt. De hadde ikke hørt noe om dette, men det kan jo være at testprogrammet ordner dette helt selv, uten at de har fått opplyst hva programmet gjør.

Service på Aasen bil, minnesund koster 2500,- mener usikker på om dette er en 'nabo'-pris.
De går nemlig etter Gol sine priser, men etter en kjapp diskusjon var vi enige.

Flott at det er mange flinke (og gjerrige) leaf eiere her, som velger å ta service selv. Det gir meg et fortrinn da jeg skal selge bilen. En fremtidig kjøper er nok ikke lik opplyst som meg ang. Leaf og batteri, så jeg tror at et komplett servicehefte vil telle enda mer positivt på en elbil enn en vanlig bil. Hadde ihvertfall ikke kjøpt en leaf der eieren forklarer at han som hobby mekaniker har fikset servicen selv og batteriet har aldri blitt sjekket, men sier det er helt fint det, HVIS det finnes en dønn lik bil der servicehefte er komplett. Da det gjelder hobby mekanikere finnes det mange nyanser og kvaliteter, mange gode også, men dette kan man som kjøper ikke vite, man ser ikke om de er flinke eller bare tror de er det. Ihvertfall er ikke jeg naiv nok til å tro godt om hobby mekanikere, da jeg vet at det er mye ymse utgaver av dem...Gambler ikke sånn ved et bilkjøp, ihvertfall ikke da alle disse bilene er helt like. Om noen år er det sikkert mange leaf til salgs på finn.no, km og pris er noe som justerer seg selv, eneste som kan skille bilene er servicehefte. Alle som selger har jo en utrolig flott og overholdt bil, en bil med høy km er alltid kun langkjørt osv.
Nissan Leaf, hvit. Levert 24. januar 2012. 86 000km

Mortenmann

Sitat fra: keca på onsdag 07. november 2012, klokken 14:34Skal snart ha service på bilen og jeg spurte da om de har fått noen føringer ang. innsamling av batteridata som skal sendes i sentralt. De hadde ikke hørt noe om dette, men det kan jo være at testprogrammet ordner dette helt selv, uten at de har fått opplyst hva programmet gjør.

Service på Aasen bil, minnesund koster 2500,- mener usikker på om dette er en 'nabo'-pris.
De går nemlig etter Gol sine priser, men etter en kjapp diskusjon var vi enige.

Flott at det er mange flinke (og gjerrige) leaf eiere her, som velger å ta service selv. Det gir meg et fortrinn da jeg skal selge bilen. En fremtidig kjøper er nok ikke lik opplyst som meg ang. Leaf og .
Hmm. Gjerrig blir jeg sjelden kalt, men jeg liker ikke følelsen av å bli lurt. Dersom du betaler 2500,- for denne servicen er det ok pris. Jeg må ut med 4000.- på Ålgård auto for det samme. Synes du det er gjerrig å reagere på at en merkeforhandler tar en "tenk på et tall" -pris?
SølvLeaf

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA