Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Think 2010 med isofeil/defekt batteri. Vrakes eller reparere?

Startet av Team Lotus, onsdag 26. september 2012, klokken 12:14

« forrige - neste »

Strømbil

Kan ikke skjønne at batterikontroll må utføres for å oppfylle garantikrav.
Denne kontrollen er vel kun til for at Nissan selv skal ha ditt bruksmønster og lademønster i sitt system og gir null verdi for deg som kunde.
Svart Nissan Leaf 2013.

dissern

En del av problemet er vel at Nissan til tross for spørsmål fra engasjerte eiere fortsatt ikke er klar og tydelig på hvilke vilkår som må oppfylles for at garantien skal beholdes. Det nærmeste jeg har kommet er at service må utføres i henhold til Nissan sin serviceplan, men hvis man velger et annet verksted enn en Nissan forhandler så sliter man vel med å få utført punktene 17 og 18 (EV batteri bruker rapport og EV diagnose)?
Hvit Leaf - november 2011
Grå Model S 75D - mai 2017

Powerflux

Sitat fra: Strømbil på torsdag 13. februar 2014, klokken 21:09
Kan ikke skjønne at batterikontroll må utføres for å oppfylle garantikrav.
Denne kontrollen er vel kun til for at Nissan selv skal ha ditt bruksmønster og lademønster i sitt system og gir null verdi for deg som kunde.
Det kan ikke jeg skjønne heller!!
Bruksmønsteret er jo helt irrelevant ift garantien de gir. Selgeren på BNH fortalte i klartekst at det var bare å lade av hjertens lyst! Klattlading, full lading eller tomkjøring spilte ingen rolle, her var det lad og kjør for alle pengene! Det ble til og med poengtert at ved tomkjøring fikk man hjelp via Nissan!
Dette har de fem andre Leaf eierene på jobb også fått seg fortalt så hvis lade/bruksmønster skal bli et tema ved en eventuell garantisak så skal sannelig Nissan få seg sitt livs run for pengene!!!
Japan Leaf, levert juni 2013.
137000 km. 1 bar forsvunnet.
Tesla S70D Facelift, levert juni 2016.
52000 km.
Hyundai Kona Electric, levert mars 2019
13000 km.

snurre100

Skrevet på Nissans Facebookside...

http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,5996.msg183476.html

Nå må snart Nissan fortelle om en Leaf eier mister garantien på bil og batteri hvis servise blir tatt på et frittstående bilverksted??
Begynner å bli lei svada svar...
Venter på Kia E Niro

TorC

#439
Er det bare meg eller virker det som om en del av de negative innleggene er fjernet? Jeg synes det var langt lengre mellom de positive innleggene tidligere i uken.  I så fall synes det er ganske spesielt. Og temmelig uærlig.

Edit:
og mens jeg er inne på uærlig. Lurer på om den bloggeren Nissan har betalt for å skrive positivt om bilen på sin blogg har planer om å rapportere det inn til skatteetaten...  Kunne vært interessant å høre hva Nissan mener om saken... 
2011- US Leaf. Elton. Beste bil jeg har hatt, men aldri mer Nissan! (Blitt mer usikker nå etter god service fra Solum Bil i Larvik...).

2019- Norsk Kona. Elma. Flott bil, men møkkaselger hos forhandler i Sandefjord.


Gullkysten,Sandefjord, sentrum.

Trond Arve

Sitat fra: Strømbil på torsdag 13. februar 2014, klokken 21:09
Kan ikke skjønne at batterikontroll må utføres for å oppfylle garantikrav.
Denne kontrollen er vel kun til for at Nissan selv skal ha ditt bruksmønster og lademønster i sitt system og gir null verdi for deg som kunde.
Lade- og kjøremønster ligger uansett lagret i bilen, og vil være grunnlaget i en eventuell garantisak. Så lenge bilen ikke har mistet kapasitet er det ingen grunn til batterisjekk.
Pendler Son - Oslo med Leaf. Kjørt P106 siden 2009, solgt etter 4 år og 70.000 km.

dissern

Sitat fra: Trond Arve på torsdag 13. februar 2014, klokken 23:06
Lade- og kjøremønster ligger uansett lagret i bilen, og vil være grunnlaget i en eventuell garantisak. Så lenge bilen ikke har mistet kapasitet er det ingen grunn til batterisjekk.

Dette stemmer vel ikke helt, ref. punkt 17 og 18 (EV batteri bruker rapport og EV diagnose) i Nissan sin serviceplan for Leaf. Slik jeg har forstått Nissan Norge hittil så er det et vilkår at denne serviceplanen følges. I tilfellet en garantisak vedrørende forringet kapasitet så kan Nissan vise til at disse punktene ikke er gjennomgått og at Nissan dermed ikke har hatt mulighet til å vurdere batteriet fortløpende - veien er kort til å argumentere for brukerfeil i et slikt tilfelle.
Hvit Leaf - november 2011
Grå Model S 75D - mai 2017

Trond Arve

Har fått to tilbud nå, et på Ødegården Auto Trollåsen på 3750.- og et på 1500.- + kupefilter; det siste skal jeg dobbeltsjekke siden prisen er påfallende lav.
Pendler Son - Oslo med Leaf. Kjørt P106 siden 2009, solgt etter 4 år og 70.000 km.

Trond Arve

Sitat fra: dissern på torsdag 13. februar 2014, klokken 23:15
Dette stemmer vel ikke helt, ref. punkt 17 og 18 (EV batteri bruker rapport og EV diagnose) i Nissan sin serviceplan for Leaf. Slik jeg har forstått Nissan Norge hittil så er det et vilkår at denne serviceplanen følges. I tilfellet en garantisak vedrørende forringet kapasitet så kan Nissan vise til at disse punktene ikke er gjennomgått og at Nissan dermed ikke har hatt mulighet til å vurdere batteriet fortløpende - veien er kort til å argumentere for brukerfeil i et slikt tilfelle.
Rent formelt kan nok det stemme, altså at Nissan kan hevde at service ikke er fulgt. Men de må vel også bevise at dette er årsaken til eventuelle problemer. Jeg ville heller investert i Leaf Spy for oversikt over batteritilstanden framfor å bli låst inne med Nissanforhandlernes ågerpriser.
Pendler Son - Oslo med Leaf. Kjørt P106 siden 2009, solgt etter 4 år og 70.000 km.

dissern

I tilbakemeldinger fra Nissan Norge i facebookdiskusjonen som det er vist til tidligere i denne tråden så henvises det til at forhandlere setter sine priser med grunnlag i konkurransesituasjon. Når de så legger opp til (fortsatt uklart) at Nissan sin serviceplan for Leaf må følges for å vedlikeholde garanti, og denne serviceplanen inneholder punkter som refererer til en EV diagnose som jeg bare må anta at det kun er Nissan forhandlere som har mulighet til å gjennomføre, så sier de i praksis at Nissan forhandlerne er monopolister og har dermed mulighet til å utnytte denne markedsposisjonen ved å sette monopolpriser. Riset bak speilet for en Leaf eier ved å ikke betale monopolpåslaget er å miste garanti.

Kort sagt: i praksis er det ingen konkurranse og det er slik Nissan ønsker at det skal være. Det lukter muggent.
Hvit Leaf - november 2011
Grå Model S 75D - mai 2017

Gordon Retriever

En lokal bilforhandler fortalte meg at verkstedsavdelingen deres ventet på at Leaf skulle komme inn i systemene deres slik at de skulle kunne begynne å tilby service på Leaf "til en fordelaktig pris."

Spørsmålet er hvorfor det drøyer: Må man f.eks. betale dyre lisenser for å benytte Nissans diagnoseprogram, og dette lønner seg ikke før det er et visst antall biler på markedet?

elektrolux

Jeg har store problemer med å forstå hva Nissan gjør med batteriet som kan karakteriseres som vedlikehold; altså nødvendig service for å opprettholde livsgrunnlaget for batteriet.

Alle litium batterisystemene jeg kjenner til har avansert elektronikk som kontinuerlig overvåker og balanserer/vedlikeholder batteriets enkelte celler, og gir en feilmelding om der foreligger problemer. Dette er sammenlignbart med IC bilers innsprøytning og avgass kontrollsystem.

Å lese av aktuelle/historiske feilmeldinger på dette systemet er nå en del av EU kontrollen, og kan derfor med fordel tas i den forbindelsen i stedet for som et servicepunkt.

At bileier rutinemessig og for egen regning skal måtte levere fra seg kjøredata til Nissan for å opprettholde garanti er oppsiktsvekkende. Kanskje har Nissan lagt inn for lite minnekapasitet til å lagre kjøredata de ønsker å registrere og er avhengig av å tømme minnet med jevne mellomrom?
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

johncl

Jeg har god forståelse for at Nissan ønsker alle måledata på batteriet fra alle kundene, da det er tross alt en ny teknologi de "prøver ut" og vi er på mange måter prøvekluter for første generasjon av denne type elbiler. Men jeg har null forståelse for at kunden betaler for dette arbeidet i form av et "servicepunkt". Hele denne settingen bør være en sak for konkurransetilsynet eller forbrukerrådet for det er som dere sier et monopol punkt som slår uheldig ut for forbruker her i tillegg til at det også er et brudd på markedsføringsloven når det blir sagt at elbiler trenger lite service og derfor er rimeligere i vedlikehold og dette ikke stemmer når man leverer den inn.

Kanskje vi bør formalisere en samlet klage med underskrifter fra Leaf eiere? Kan vi gjøre noe slikt elektronisk? Er det mulig for elbilforeningen å være en front for en slik sak? Helst da med tilhørende mediadekning for jeg tviler på Nissan vil være særlig glad for denne form for negativ publisitet og vil være tvunget til i det minste å komme med noe bedre forklaringer enn det vi ser på facebook.
Perlehvit Leaf 2014

snurre100

God ide. Skriver gjerne under. Neste fredag skal jeg kjøre 18 mil t/r for å få en fornuftig pris på service. Sløyfer jeg bremsesmøring, sparer jeg nesten Kr.2500.-Og de forklaringene til Nissans komiske Ali forklarer ingenting, de er bare.....komiske.
Venter på Kia E Niro

Powerflux

Sitat fra: johncl på søndag 16. februar 2014, klokken 09:03
Jeg har god forståelse for at Nissan ønsker alle måledata på batteriet fra alle kundene, da det er tross alt en ny teknologi de "prøver ut" og vi er på mange måter prøvekluter for første generasjon av denne type elbiler. Men jeg har null forståel
se for at kunden betaler for dette arbeidet i form av et "servicepunkt". Hele denne settingen bør være en sak for konkurransetilsynet eller forbrukerrådet for det er som dere sier et monopol punkt som slår uheldig ut for forbruker her i tillegg til at det også er et brudd på markedsføringsloven når det blir sagt at elbiler trenger lite service og derfor er rimeligere i vedlikehold og dette ikke stemmer når man leverer den inn.

Kanskje vi bør formalisere en samlet klage med underskrifter fra Leaf eiere? Kan vi gjøre noe slikt elektronisk? Er det mulig for elbilforeningen å være en front for en slik sak? Helst da med tilhørende mediadekning for jeg tviler på Nissan vil være særlig glad for denne form for negativ publisitet og vil være tvunget til i det minste å komme med noe bedre forklaringer enn det vi ser på facebook.
Meget godt skrevet!  Støttes fullt ut!!
Japan Leaf, levert juni 2013.
137000 km. 1 bar forsvunnet.
Tesla S70D Facelift, levert juni 2016.
52000 km.
Hyundai Kona Electric, levert mars 2019
13000 km.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA