Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Think 2010 med isofeil/defekt batteri. Vrakes eller reparere?

Startet av Team Lotus, onsdag 26. september 2012, klokken 12:14

« forrige - neste »

TorC

Sitat fra: Powerflux på lørdag 08. februar 2014, klokken 15:10
Sitat fra: FrodeK på lørdag 08. februar 2014, klokken 13:33
En tilsvarende diskusjon pågår her:
https://www.facebook.com/NissanNorge/posts/10151873163822117?comment_id=28344898&offset=0&total_comments=24&notif_t=share_reply

Hiv dere på, folkens.
Rene Bagdad Bob over de svarene Nissan kommer med :o

"Komiske Ali" svarte iallefall på spørsmål, selv om svarene var hinsides all fornuft. Nissan svarer jo ikke. De henviser jo bare til sine forhandlere, som igjen henviser til Nissan Nordic...

Jeg er forundret over at over at Nissan kan håne over 5000 kunder på denne måten. De hevder jo at 10 000 norske LEAF eiere ikke kan ta feil (men de har selv ikke solgt så mange i Norge).  Så hvordan de kan ignorere sine egne kunder skjønner jeg ikke.

Når Nissan nekter å offentliggjøre sine "retningslinjer" for service kan man ikke tro annet enn at de gjør dette for å melke kundene unødvendig. De har ingen svar.  Åpning av panser og "lufting" av motorrom er kanskje en av punktene man betaler ekstra for. Hvor mange "Reidar-punkter" servicen inneholder kan man bare spekulere om.

Nissan nekter også å offentliggjøre hva "Norgespakken" egentlig inneholder. De aller fleste som er over 18 år kan leie en bil til under tusenlappen i døgnet, så den "fordelen" er vel neppe så mye verdt. Spesielt når de aller fleste kjenner noen man kan byttelåne bil med hvis man skal avgårde. Resten av "Norgespakken" inneholder jo ikke noe annet enn oljespyling av understellet til en tusenlapp. Hvorfor noen tror de kan spare 35 000,- på en oljespyling og leiebil er utenfor min fatteevne.



2011- US Leaf. Elton. Beste bil jeg har hatt, men aldri mer Nissan! (Blitt mer usikker nå etter god service fra Solum Bil i Larvik...).

2019- Norsk Kona. Elma. Flott bil, men møkkaselger hos forhandler i Sandefjord.


Gullkysten,Sandefjord, sentrum.

johncl

Det lukter vel litt "blåruss" av det hele. Det er bare ren business. Men vi kan muligens samle nok Leaf eiere til å klage dette inn for Forbrukerrådet? Det er jo i strid med markedsføringslover å påstå verdien av f.eks. Norgespakken basert på oppdiktede servicepunkt og verdi av leiebil, på samme måte som det også er ren løgn å påstå at en elbil har lite servicebehov når servicekostnadene ikke reflekterer dette.

Og du har nok rett at de svarene vi har fått på facebook ikke holder mål, det er klassisk avskriving av ansvar. Forstår ikke disse folka at dette rammer ellers inntrykket av et meget bra produkt? En trygghet blant kjøpere at de ikke blir lurt må man være ærlig å åpen med. Vi kan for eksempel forlange en liste av punktene som gjennomgåes per service or hva tid man regner med at en faglært vil bruke på dette.
Perlehvit Leaf 2014

FrodeK

Og jo flere som går inn på Facebook-diskusjonen og sier sin mening jo mere plagsomt blir det for Nissan Norge. Det er kanskje grenser for hvor lenge de kan ignorere 5000 kunder som faktisk har bidratt til å løfte et ganske kjedelig bilmerke frem i lyset igjen.
Så hiv dere på:
https://www.facebook.com/NissanNorge/posts/10151873163822117?comment_id=28344898&offset=0&total_comments=28

MindViruz

Den facebook diskusjonen ble ganske interessant ja! Jeg skal inn å kommentere selv. Spørre hvorfor service ikke er billigere.

Powerflux

Var akkurat inne og kikket på FB diskusjonen! Ser Nissan kommer med svar som hadde fått tåkefyrste Morten harket til å rødme stille :P
Japan Leaf, levert juni 2013.
137000 km. 1 bar forsvunnet.
Tesla S70D Facelift, levert juni 2016.
52000 km.
Hyundai Kona Electric, levert mars 2019
13000 km.

Gordon Retriever

Det er litt rart å se hvordan Nissans facebookansvarlige gang på gang understreker "så er det slik at vi, i følge norsk lov, ikke kan sette prisene på service. Det gjør våre forhandlere."

Samtidig ser man at f.eks. Skoda på de offisielle hjemmesidene for Skoda i Norge oppgir priser Skoda-eiere i Norge må betale for service på bilene sine.

Er det slik at Skoda-importøren gjør noe ulovlig, eller er Skodas forhandlere bare mye bedre til å sette seg ned å snakke med hverandre - helt uten importørens medvirkning?  ;D

FrodeK

Gode spørsmål, Gordon R. Spør Nissan på Facebok hva de mener om dette. Du får sikkert et krystallklart svar.

Gordon Retriever

Kanskje noe sånt som:

"Vi i Nissan kan ikke gå inn på hva andre importører gjør. Vi kan  bare fortsette å konsentrere oss om at tusenvis av norske Nissan-eiere skal fortsette å være fornøyde bileiere."

Er det noen som har lyst til å se hva den ekte Facebook-Nissan svarer, er det bare å låne spørsmålsstillingen min og spørre; jeg hevde påberoper meg ingen enerett til spørsmålet.  ;D

Gordon Retriever

Og der viser det seg at Opel Norge også har prisoversikt over servicekostnader på nettsidene sine: Link.

Trekker man fra utgiftene til olje og oljefilter på f.eks. en Insignia, og sammenligner med servicekostnader på en Nissan Leaf, der vi tar hensyn til at det ikke skal utføres arbeid på motor og batteripakke, kan vi vel konkludere med at kupefilteret i Leaf er av den påkostet sorten, og at bilens hjuloppheng m.m. har et ganske stort servicebehov?

johncl

Men det burde da være mulig for Nissan å detaljere hva hver service innebærer, eller står dette allerede i serviceboken? Henger ikke prisen på greip i forhold til det arbeidet som er gjort så kan man jo klage til de som har utført servicen og si at dette kan umulig stemme og at du vil ha detaljert pris per servicepunkt.
Perlehvit Leaf 2014

Powerflux

Saken er vel at Nissan er tatt med buksene nede! Å bli avslørt for å kreve blodpris for Reidar service er neppe kult å forklare på FB ;D
Japan Leaf, levert juni 2013.
137000 km. 1 bar forsvunnet.
Tesla S70D Facelift, levert juni 2016.
52000 km.
Hyundai Kona Electric, levert mars 2019
13000 km.

Gordon Retriever

For balansens skyld minner jeg om at Strømbil la ut en kopi at det akk så mystiske serviceskjemaet på side 26 i denne tråden (tredje innlegg fra toppen).
Her framgår det at service på Leaf er maks 3,3 timer. Da er 0,7 timer bremseservice medregnet.

De 3,3 timene skyldes bl.a. at Nissan insisterer på bytte av bremsevæske hvert annet år som en fast del av servicearbeidet. På prisene for Skodaservice jeg la ut over, er bremsevæskebytte ikke en del av fast service, men er spesifisert som egen post à NOK 890,-.

På europeiske biler er bytte av bremsevæske ofte satt opp for å utføres sjeldnere enn hvert annet år, og fra egen erfaring er det sjelden jeg er blitt oppfordret til å la verkstedet utføre dette ekstraarbeidet mens bilen er inne til vanlig service - kanskje som et ledd i å gi kunden inntrykk av lavere servicekostnader? ;)

dissern

Hva kan være grunnen til å utføre bytte av bremsevæske hvert annet år? Kravet fremstår som uvilkårlig - for en som meg som kjører 12000 km i året så høres det overdrevet ut å bytte så ofte. Eller?
Hvit Leaf - november 2011
Grå Model S 75D - mai 2017

Gordon Retriever

Bytte av bremsevæske hvert annet år er egentlig helt i tråd med hva mange anbefaler.

Audi oppgir f.eks. bytte etter 3 år og deretter hvert annet år. (1250 kroner, takk.)

Gordon Retriever

Jeg ser også at Skoda og Audi tar ca. 500 kroner i tillegg for bytte av kupefilter.

Dette er på de fleste biler like lett som å bytte filter i støvsugeren, og nytt filter kan kjøpes for 100+ kroner. Hos Nissan er filterbytte inkludert i serviceprisen, og det hadde vært interessant å vite hvor stor reduksjon i regningen Nissan går med på om kunden selv har byttet kupefilter. ;)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA