Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Think 2010 med isofeil/defekt batteri. Vrakes eller reparere?

Startet av Team Lotus, onsdag 26. september 2012, klokken 12:14

« forrige - neste »

Powerflux

Sitat fra: PK på torsdag 06. februar 2014, klokken 16:39
Hadde min Leaf på førstegangsservice idag mos Meca Eidsvåg Auto (Bergen), rett over 1800,- kr INKL oppsmøring av bremser og 12m MECA mobilitetsavtale
Stempel i serviceboken og alt er vell =)

Det beste var at de ladet bilen opp, og den ble levert ut igjen med fulle batterier - GOD SERVICE

Autocenteret og Nissan skal ikke få ta service på min Leaf så lenge jeg eier den.. =)
Da får man håpe at andre MECA verksteder også kan tilby samme dealen 8)
I såfall går turen til BNH KUN når garantiarbeid skal kreves!!
Japan Leaf, levert juni 2013.
137000 km. 1 bar forsvunnet.
Tesla S70D Facelift, levert juni 2016.
52000 km.
Hyundai Kona Electric, levert mars 2019
13000 km.

Kjell Leaf

Sitat fra: Powerflux på torsdag 06. februar 2014, klokken 17:25
Sitat fra: PK på torsdag 06. februar 2014, klokken 16:39
Hadde min Leaf på førstegangsservice idag mos Meca Eidsvåg Auto (Bergen), rett over 1800,- kr INKL oppsmøring av bremser og 12m MECA mobilitetsavtale
Stempel i serviceboken og alt er vell =)

Det beste var at de ladet bilen opp, og den ble levert ut igjen med fulle batterier - GOD SERVICE

Autocenteret og Nissan skal ikke få ta service på min Leaf så lenge jeg eier den.. =)
Da får man håpe at andre MECA verksteder også kan tilby samme dealen 8)
I såfall går turen til BNH KUN når garantiarbeid skal kreves!!
Ble det gjort test av batterienes tilstand ? Fikk du papirer på det om det ble gjørt?
Leaf Tekna, levert des. 2013.
Farge : Hvit

Sommerkos : BMW 645ci cabriolet 2004

PK

Sitat fra: Powerflux på torsdag 06. februar 2014, klokken 17:25
Sitat fra: PK på torsdag 06. februar 2014, klokken 16:39
Hadde min Leaf på førstegangsservice idag mos Meca Eidsvåg Auto (Bergen), rett over 1800,- kr INKL oppsmøring av bremser og 12m MECA mobilitetsavtale
Stempel i serviceboken og alt er vell =)

Det beste var at de ladet bilen opp, og den ble levert ut igjen med fulle batterier - GOD SERVICE

Autocenteret og Nissan skal ikke få ta service på min Leaf så lenge jeg eier den.. =)
Da får man håpe at andre MECA verksteder også kan tilby samme dealen 8)
I såfall går turen til BNH KUN når garantiarbeid skal kreves!!
Hei.

Nei, fikk ikke ut noe batterirapport med meg iallefal. Ikke noe jeg spurte etter heller, ser ikke verdien av det.
Garantien gjelder jo til 100.000/5år. =) Dagens tilstand på batteriet for meg er at den er fulladet om morgenen og at jeg kommer meg på jobb.
Frekhaug, 3 mil fra Bergen sentrum
Hvit Nissan Leaf (Eilif), (2013)
Brun Tesla Model S 85 (Tussla), (2015),
Tesla Model X reservasjon

RuneW

Sitat fra: Kjell Leaf på torsdag 06. februar 2014, klokken 18:19
Ble det gjort test av batterienes tilstand ? Fikk du papirer på det om det ble gjørt?

Er ikke verdien til disse batteritestene lik null ?

Er det noen Leafer kjøpt i Norge som ikke har fått full pott på disse testene? Jeg mistenker at de er alt for unøyaktige/grove og at mindre forringelser ikke blir vist.
TM3 LR AWD
TMY LR AWD (bestilt)

Trond Arve

Sitat fra: RuneW på fredag 07. februar 2014, klokken 08:14
Er ikke verdien til disse batteritestene lik null ?

Er det noen Leafer kjøpt i Norge som ikke har fått full pott på disse testene? Jeg mistenker at de er alt for unøyaktige/grove og at mindre forringelser ikke blir vist.
"Batteritestene" er egentlig en lademønstervurdering; de gir tilbakemelding på hvordan du har ladet og hvordan du eventuelt kan forbedre lademønsteret. Hadde vært mye bedre med en kapasitetsmåling, men det får man jo enkelt ut selv. Tipper dette henger sammen med at Nissan er/var usikker på garanti og restkapasitet.
Pendler Son - Oslo med Leaf. Kjørt P106 siden 2009, solgt etter 4 år og 70.000 km.

Thomas Parsli

Mitt inntrykk (jeg har tatt to av de) er at de primært skal hjelpe eie i å lade/bruke batteriene riktig.

Vi hadde to-tre langturer før den første batteritesten hvor vi måtte hurtiglade fra 60-70% batterikapasitet for å klare den siste biten av turen. Totalt hurtigladet vi kanskje rundt 10-15 ganger det året.
Men skjemaet fra batteritesten ga oss redusert score på det punktet (hurtiglade batteri med høy SOC, husker ikke ordlyden).

Og batteritesten jeg tok i januar, etter å ha hurtigladet "normalt" 5-10 flere ganger, sa akkurat det samme!
Enten har Nissan rare terskeverdier for scorene, eller så prøver de å dekke ryggen sin ihht. garanti.

Det interessante er at det ikke står detaljer på skjemaet (antall ladinger, SOC før hurtiglading, antall ganger kjørt til turtle etc), så jeg forstår egentlig ikke hva formålet er.

Jeg har også kjørt batteriet helt tomt en gang (skulle på fjellet nyttårsaften og rakk ikke frem) og til turtle to ganger. Disse var ikke nevnt på rapporten...

Thomas
2019 Tesla Model X 100D 6 seter
2012 Nissan Leaf (128000km, mistet to streker på batteriet hittil)
1999 Peugeot 106 (solgt ved 99900km pga. batteriproblemer)

Strømbil

Konklusjonen min ang. service er at jeg velger å be et vilkårlig verksted ta en sjekk av bilen min, evt. smøre opp bremser og bytte filter, og gi meg papirer på at de har gjort dette og at bilen er i god stand. Disse legger jeg i serviceboken.

Drar kun til nissan for å få ordnet problemer på garanti:

Knirkelyd i oppheng.
Dårlige spylerdyser.
Irriterende gnisselyd i kupe.(virker som dashborder gnisser mot frontrute.)
Oppdatering av software.

Ser ingen verdi i at jeg skal betale Nissan for at de skal få kjøre en rapport på mitt lademøster, så de kan bruke dette mot meg i en evt. tvist om garanti på batteri.
Svart Nissan Leaf 2013.

Trond Arve

Sitat fra: Strømbil på fredag 07. februar 2014, klokken 10:04
Ser ingen verdi i at jeg skal betale Nissan for at de skal få kjøre en rapport på mitt lademøster, så de kan bruke dette mot meg i en evt. tvist om garanti på batteri.
Den informasjonen ligger nok uansett i loggen på bilen, uavhengig om man lager rapport eller ikke.
Pendler Son - Oslo med Leaf. Kjørt P106 siden 2009, solgt etter 4 år og 70.000 km.

elektrolux

Har nå kontaktet et autorisert verksted med kompetanse innen Elbil her i Stavanger og presentert ideen min om å kombinere den nye type EU kontroll fra 1 jan 2014 med Service på Leaf i en gunstig pakkepris. Dette mente de var en god forretningside, og vi kan håpe på et godt tilbud fra den kanten.

Siden den nye EU kontrollen og service på Leaf er nesten identiske er dette mye mer effektivt både for bileier og verksted. Verkstedet trenger ikke å se på samme tingene 2 ganger, og bileier sparer penger og trenger ikke levere bilen fra seg mer enn nødvendig.

Med de prisene vi har sett fra Nissan kan dette (og andre) verksted tilby en gunstig pakke og likevel ha god inntjening.

Når det gjelder batteridiagnose bør alle vurdere Leafspy som gir full oversikt over bilens batteri. Genial app. ;)
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

BE

@elektrolux: Har du tenkt å holde navnet på verkstedet hemmelig?  ???

Første EU-kontroll inntreffer ikke før bilen er 4 år, så det er jo enda 2 år til dette. Knallbra om du får en pris på en vanlig service fra disse, som du sier består knapt servicen av mer enn kontrollpunktene på EU-kontrollen allikevel!
Sølv Leaf. Levert av Ålgård Auto November 2011.

elektrolux

Når/hvis verkstedet kommer med en pakke skal jeg så klart si fra hvilket verksted det er snakk om.
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

snurre100

#401
Sitat fra: elektrolux på fredag 07. februar 2014, klokken 16:57
Når/hvis verkstedet kommer med en pakke skal jeg så klart si fra hvilket verksted det er snakk om.
Etterpå kan du flytte til østlandet og gjøre det samme her  :)
Venter på Kia E Niro

snurre100

#402
Svar på Nissans Facebook side..https://www.facebook.com/photo.php?fbid=721987644501384&set=a.144202995613188.19825.130790286954459&type=1&theater

Flere må stille kritiske spørsmål på Facebook.Det liker Nissan ikke  ;D
Venter på Kia E Niro


Powerflux

Japan Leaf, levert juni 2013.
137000 km. 1 bar forsvunnet.
Tesla S70D Facelift, levert juni 2016.
52000 km.
Hyundai Kona Electric, levert mars 2019
13000 km.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA