Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Think 2010 med isofeil/defekt batteri. Vrakes eller reparere?

Startet av Team Lotus, onsdag 26. september 2012, klokken 12:14

« forrige - neste »

Kjell Leaf

Sitat fra: Strømbil på onsdag 29. januar 2014, klokken 14:47
Jeg fikk med kopi av serviceskjemaet Nissan bruker.
Dette viser at de beregner 2.4timer på førstegangsservice.
1.7 på "Grunnleggende service" og 0.7 på "Bremseservice".
Av utstyr bruker bytter de kun pollenfilter.

4000,- for å få byttet pollenfilter og sett over bremsene syns jeg er håpløst, og kommer aldri til å skje.
Jobber nå med å kontakte andre merkeverksted og høre hva de skal ha for å utføre samme jobben, og stemple i boken.
Da har du kanskje også kopi av servicepunktene? Kan du legge dem ut?
Jeg kjenner bare til servicepunktene til BMW fossil og den listen er veldig lang, det er mye der som ikke har med forbrenningsmotoren å gjøre.
Leaf Tekna, levert des. 2013.
Farge : Hvit

Sommerkos : BMW 645ci cabriolet 2004

Trond Arve

#376
Sendte en forespørsel til NAF, se under. Noen som er villig til oversende dokumentasjon så de kan vurdere å bistå? Selv skal jeg ha "service" i mai, litt lenge å vente.

Sitat fra: Trond ArveKan NAF bistå i generelle spørsmål om prisløfte fra merkeverksted/leverandør? Konkret gjelder saken Nissans prisløfte på service, se http://www.nissan.no/NO/no/services-fleet/pricepromise.html . Det viser seg at prisløftet i praksis ikke gjelder, ved at Nissan ikke gjør det mulig å la frittstående verksteder utføre service. Se for eksempel her: http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,5996.msg175547.html#msg175547

Kan NAF bistå i denne sammenhengen på vegne av kundene?

Sitat fra: Tone Engen, Teknisk og juridisk rådgiver, Norges Automobil-ForbundFint om du kan sende over et kort sammendrag av saken din.
Vi vil også ha behov for kjøpekontrakt, annonse, reklamasjon samt svar på dette.
Du kan oversende dette ved å besvare denne e-posten.
Avventer din tilbakemelding.
Hører fra deg.
Vi er mange som besvarer kundehenvendelser, det er derfor viktig at du beholder emne og tidligere tekst når du svarer oss.

Med vennlig hilsen
Tone Engen
Teknisk og juridisk rådgiver
Norges Automobil-Forbund
Pendler Son - Oslo med Leaf. Kjørt P106 siden 2009, solgt etter 4 år og 70.000 km.

Strømbil

Svart Nissan Leaf 2013.

Kjell Leaf

Sitat fra: Strømbil på onsdag 29. januar 2014, klokken 23:07
Her er skjemaet jeg fikk fra Witro bil.
Takk.
Enig i at servicen er for dyr, men det er urettferdig å si at de bare smører bremsene. Ting tar tid hvis man skal gjøre kontrollene skikkelig.
Det er jo ikke uvanlig at det koster 1000-1500 bare for å få tatt en diagnose på mange biler selv om det er fort gjort.
Leaf Tekna, levert des. 2013.
Farge : Hvit

Sommerkos : BMW 645ci cabriolet 2004

Thomas Parsli

Estimert arbeidstid på 2. service (60.000km/24mnd) er da også 3,3 timer totalt, hvis jeg leser skjemaet riktig.

At det som blir omtalt som en omfattende bremseservice er estimert til 0,7 timer synes jeg er rasende festlig.

Totalt er det estimert 15,2 timer service på en Leaf de første 5 årene...

Thomas
2019 Tesla Model X 100D 6 seter
2012 Nissan Leaf (128000km, mistet to streker på batteriet hittil)
1999 Peugeot 106 (solgt ved 99900km pga. batteriproblemer)

elektrolux

#380
Legg merke til at punkt 1-8 skal kontrolleres av bilfører før hver kjøretur. Dermed trenger vel strengt tatt ikke verkstedet bruke sin tid på dette.

Punkt 9 og 10 sier bilen selv fra om dersom noe trenger nærmere kontroll. Tas også på den nye EU kontrollen fra 1.1.2014.

Punkt 11 og 12 bør også bilfører selv ha kontroll med. Det er lett å se hver gang en kobler til og fra lading.

Punkt 13-16 bør også være klart innenfor bilførers kompetanse. Klarer du å etterfylle vann i strykejernet, eller bytte støvsugerfilter, bør en klare å sjekke nivået på div vesker på bilen.

Punkt 17-18 gjelder batteriets tilstand. Vil anta bilfører er første til å merke endringer her. Endres rekkevidden kan en heller ta en nærmere kontroll. Igjen vil bilen selv varsle om der er problemer som trenger nærmere ettersyn. Det finnes også en app som heter Leafspy. Den viser individuelle cellespenninger og vil gi en komplett kontroll over batteriets tilstand.

Punkt 19-22 løses med en papplate under bilens faste parkeringsplass. Ser en tegn på bremseveske/olje som har dryppet ned etter en natts parkering er det en god grunn til å sjekke nærmere. Hvis ikke er nok nivåene OK. Der er også varsling på dashbord om bremseveskenivået faller.

Punkt 19-25 går forøvrig inn under EU kontrollen sammen med en hel rekke av de andre punktene. EU kontroll er mye billigere måte å skjekke dette enn service.

Punkt 26 Bremser: Vel, her kan det virke som Leaf har montert usedvanlig dårlige bremser som trenger mye stell. Eller kanskje de bare overdriver servicebehovet? 1/2 - 1 time kos her hver påske burde holde bremsene gode gjennom hele sesongen.

Punkt 27: Friskluftfilter: Vel, er der frisk luft i bilen og duggfrie ruter så er ikke filteret tett. Går det tett merkes dette fort, og en kan kjøre med vindu på gløtt til en får byttet filteret. Omtrent like vanskelig som å bytte filter på støvsugeren. Så spørsmålet blir om du vil bytte selv og bruke alle pengene du sparer på å invitere kona på et bedre restaurantmåltid, eller om du syntes det er bedre at verkstedet får disse pengene.

Punkt 28: Alle som liker bilen sin passer nok på at den holdes ren og får litt voks på utsatte punkter. Her er det viktig å være proaktiv og ta tak før rusten tar tak. Tror ikke verkstedet har samme motivasjonen som bileier på et slikt punkt. Det har i alle fall ikke jeg på andre sine biler. Sprøyter riktignok på en klatt med voks på utsatte stedet dersom jeg ser behov, men gjør det nok med mer kjærlighet på egne biler.

Jeg tar selvfølgelig all service på egne biler selv, men må innrømme at jeg på Mercen som koster over en mill ny leveres denne inn til verksted i utlandet med beskjed om at jeg tar/har tatt alle punktene, men vil gjerne bytte motorolje og filter, og et stempel i boka takk. ;)

Da koster ikke stempelet mer enn det er verd i alle fall.

Trikset for folk flest nå med den nye EU kontrollen i bakhånd tror jeg må bli å levere bilen til EU kontrol, og så bruke dette skjemaet samt egen innsats til å fjerne punkter på serviceheftet. Det som måtte stå igjen bør ikke koste stort.  ;)



Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

Knotten

Sitat fra: elektrolux på torsdag 30. januar 2014, klokken 01:14
Legg merke til at punkt 1-8 skal kontrolleres av bilfører før hver kjøretur. Dermed trenger vel strengt tatt ikke verkstedet bruke sin tid på dette.

-Bla, bla, bla..

Trikset for folk flest nå med den nye EU kontrollen i bakhånd tror jeg må bli å levere bilen til EU kontrol, og så bruke dette skjemaet samt egen innsats til å fjerne punkter på serviceheftet. Det som måtte stå igjen bør ikke koste stort.  ;)

Saken er at for at Nissan skal kunne gi noen som helst garanti må de VITE, ikke TRO at bilen får et visst minimum av stell, eller?? ???
Nissan Japan Leaf, blå, siden juli 2013, foreløpig 88000 km - dette er moro!!
UM-EVSE ladekabel uten kladd-forskjellen på 10A og 16A føles større enn ventet!

El gresstrimmer
El tannbørste..

BE

#382
Sitat fra: Knotten på torsdag 30. januar 2014, klokken 07:08
Sitat fra: elektrolux på torsdag 30. januar 2014, klokken 01:14
Legg merke til at punkt 1-8 skal kontrolleres av bilfører før hver kjøretur. Dermed trenger vel strengt tatt ikke verkstedet bruke sin tid på dette.

-Bla, bla, bla..

Trikset for folk flest nå med den nye EU kontrollen i bakhånd tror jeg må bli å levere bilen til EU kontrol, og så bruke dette skjemaet samt egen innsats til å fjerne punkter på serviceheftet. Det som måtte stå igjen bør ikke koste stort.  ;)

Saken er at for at Nissan skal kunne gi noen som helst garanti må de VITE, ikke TRO at bilen får et visst minimum av stell, eller?? ???
Bare så synd for Nissan at det er fritt verkstedsvalg i hele Europa, inkludert Norge, derfor mister de kunder på å gjøre seg vanskelig.

Ingen av de kostbare feilene, slik som motor, batteri og varmeapparat har servicepunkter som gjør at de kan vri seg unna eventuelle reklamasjoner dersom ikke service er utført på merkeverksted. (Gjelder forøvrig alt annet på bilen også)

Nissan har alt å tape på å gjøre seg så firkantede som gjør her.
Sølv Leaf. Levert av Ålgård Auto November 2011.

kjbu

Sitat fra: BE på torsdag 30. januar 2014, klokken 10:11
Sitat fra: Knotten på torsdag 30. januar 2014, klokken 07:08
Sitat fra: elektrolux på torsdag 30. januar 2014, klokken 01:14


Ingen av de kostbare feilene, slik som motor, batteri og varmeapparat har servicepunkter som gjør at de kan vri seg unna eventuelle reklamasjoner dersom ikke service er utført på merkeverksted. (Gjelder forøvrig alt annet på bilen også)

Nissan har alt å tape på å gjøre seg så firkantede som gjør her.

"Vi kan ikke se at du har hatt bilen til service hos oss og byttet kjølevæske, så motoren din er ødelagt fordi den har korrodert innvendig. Ingen garanti."............"joda, vi ser at det andre verkstedet har byttet kjølevæske, men de har trolig brukt feil kjølevæske"........"jo, vi antar at det er korrosjonen som er årsaken. Ta saken videre med Nissan Nordic hvis du vil klage"  bla bla bla.....advokatmat.
Audi E-Tron 55, 2020
Norges 2. EuroLeaf 2013
Porsche Cayenne, 2004 (solgt)
Opel Zafira 2002 (solgt)
Mercedes 190E 1986 (solgt)

BE

Kjølevesken skal byttes på 100 000km (og 100 000 miles i USA). Dette er faktisk det eneste servicepunktet på motor, dersom det kan kalles et servicepunkt. Kjekt med elbil :)

De skal ha gode argumenter for å påstå at ikke et hvilket som helst autorisert verksted klarer å bytte dette. De sliter faktisk like mye dersom du kan fremlegge kvittering på at du har kjøpt kjøleveske, og byttet dette selv (Husk å ta vare på kvitteringer, og noter når dette er byttet i serviceboken). Du vil da sannsynliggjøre at dette er byttet, og ballen er spilt tilbake til Nissan. Dette gjelder det meste av servicepunktene.
Sølv Leaf. Levert av Ålgård Auto November 2011.

Haavard

Hadde min på første års service hos Autocenteret i Åsane i fjor men etter det eg leser her og prisene dei opperer med så blir den så absolutt ikkje kjørt inn på service der igjen, kjem til å vente til MECA i Frekhaug kan ta service på Leaf'en.
Tesla Model S 85 (2014)
Nissan Leaf (2012)

snurre100

Venter på Kia E Niro

Trond Arve

Noen som vet om frittstående verksted på Østlandet som er villig til å gi tilbud på service på Leaf? Har forespurt Snapdrive, et par Mekonomer og en Bilextra, ingen kunne ta service. Tenker å bruke eventuelt tilbud som grunnlag for å la NAF kjøre en sak.
Pendler Son - Oslo med Leaf. Kjørt P106 siden 2009, solgt etter 4 år og 70.000 km.

dissern

Sitat fra: Haavard på torsdag 30. januar 2014, klokken 15:56
Hadde min på første års service hos Autocenteret i Åsane i fjor men etter det eg leser her og prisene dei opperer med så blir den så absolutt ikkje kjørt inn på service der igjen, kjem til å vente til MECA i Frekhaug kan ta service på Leaf'en.

Støtter deg her. Har hatt min Leag på 1 og 2 gangs service hos Autocenteret og det er oppsiktsvekkende kostbart. En minimal trøst er at jeg fylte vindusspylervæsketanken til randen før jeg leverte bilen så slapp jeg unna en saftig påslag bare der.

Noen som kjenner til et frittstående verksted i Bergen som tar service på Leaf? Jeg har sett at BDPDS på Kokstad har hatt inne Think/Buddy i verkstedshallen jevnt og trutt - skal sjekke opp om de tar Leaf også.

http://www.bdps.no
Hvit Leaf - november 2011
Grå Model S 75D - mai 2017

PK

Sitat fra: dissern på søndag 02. februar 2014, klokken 09:49
Sitat fra: Haavard på torsdag 30. januar 2014, klokken 15:56
Hadde min på første års service hos Autocenteret i Åsane i fjor men etter det eg leser her og prisene dei opperer med så blir den så absolutt ikkje kjørt inn på service der igjen, kjem til å vente til MECA i Frekhaug kan ta service på Leaf'en.

Støtter deg her. Har hatt min Leag på 1 og 2 gangs service hos Autocenteret og det er oppsiktsvekkende kostbart. En minimal trøst er at jeg fylte vindusspylervæsketanken til randen før jeg leverte bilen så slapp jeg unna en saftig påslag bare der.

Noen som kjenner til et frittstående verksted i Bergen som tar service på Leaf? Jeg har sett at BDPDS på Kokstad har hatt inne Think/Buddy i verkstedshallen jevnt og trutt - skal sjekke opp om de tar Leaf også.

http://www.bdps.no


Hadde min Leaf på førstegangsservice idag mos Meca Eidsvåg Auto (Bergen), rett over 1800,- kr INKL oppsmøring av bremser og 12m MECA mobilitetsavtale
Stempel i serviceboken og alt er vell =)

Det beste var at de ladet bilen opp, og den ble levert ut igjen med fulle batterier - GOD SERVICE

Autocenteret og Nissan skal ikke få ta service på min Leaf så lenge jeg eier den.. =)
Frekhaug, 3 mil fra Bergen sentrum
Hvit Nissan Leaf (Eilif), (2013)
Brun Tesla Model S 85 (Tussla), (2015),
Tesla Model X reservasjon

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA