Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Think 2010 med isofeil/defekt batteri. Vrakes eller reparere?

Startet av Team Lotus, onsdag 26. september 2012, klokken 12:14

« forrige - neste »

Mippen

Blir spennende å se hvordan resultatene blir. Jeg syns de prisene jeg har fått på mellom 2 og 4000kr er greit nok. Kjører rundt 20-25000km i året og det blir ikke mange kr pr km for meg. Syns imidlertid at det ikke bare er Nissan som bør undersøkes. Er greit hvis først fokus er på at serviceprisene er for høye bør alle dem som selger elbiler inkluderes. Tror ikke Nissan er bedre eller verre enn andre merker. Sett folk som har betalt over 5000, nær 6000 for service på trilling. Snakket med Møller i Bergen og de sa at det var kampanje på service for 4000kr de tre første årene på e golf og 100-200 mindre på e up. Kunne ikke si meg noe om prisene etter kampanjen. Eneste han sa var at de som kjøper vw nå er garanter denne prisen i 3 år. Når jeg snakket med Nissan i Åsane utenfor Bergen fikk jeg oppgitt 4200 i service. Nå fikk jeg oppgitt 2700 for første service også mellom 2 og 4000 for de andre. Så med andre ord. Sjekk priser :)
Fremtiden er elektrisk.

Thomas Parsli

Det generelle inntrykket er at (bil)bransjen prøver å melke ebileierene på "nye måter", siden forventede inntekter på ettermarked (deler og service) er lavere enn på fossilbiler.

Elbilen har ikke registerrem, svinghjul, turbo, klutsj eller girkasse som skal byttet de i løpet av bilens levetid -man må derfor finne andre måter å tjene penger på.
Ettermarked (deler og service) er den lukrative delen i bilbransjen, mens nye biler har små marginer.
Når turboen røk på Touranen måtte jeg ikke overbevises av reklame eller en selger om å bytte den, ei heller klutsjen på Avensisen.

Siden jeg kjører Nissan Leaf er det Nissan jeg hisser meg opp over, selv om produsentene av trillingene åpenbart også utnytter "monopolet" på service så godt de kan.

Hvis nå bare Snapdrive og Mekonomen kommer på banen og tilbyr konkurranse, tror jeg situasjon bedrer seg.

Thomas
2019 Tesla Model X 100D 6 seter
2012 Nissan Leaf (128000km, mistet to streker på batteriet hittil)
1999 Peugeot 106 (solgt ved 99900km pga. batteriproblemer)

Strømbil

Merkelig agenda du har du, Mippen. Alle dine innlegg prøver å rettferdiggjøre prisene til Nissan.
Svart Nissan Leaf 2013.

Lars C. Krogenæs

Er jo greit at noen ser servicepriser ut i fra en større sammenheng, der man sammenlikner med andre også.

En debatt der man tar inn flere aspekter er alltid fornuftig.

Lars
Jobber med hjemmelading hos Circle K.

Den elektriske automobil vil seire
Mars 2017: Leaf 30 kwt
2013-2016: Mitsubishi imiev
2007-2012: Citroen Saxo el
2007: Kewet med NiCd batterier
1996-1998: Utleie av Pivco, Statoil Fornebu

FrodeK

Joda, men nå handler vel denne diskusjonen om det som veldig mange Leaf-eiere opplever som urimelig høye servicepriser, og om en følelse av at noen melker markedet i sin monopollignende situasjon.

Lars C. Krogenæs

Sitat fra: FrodeK på tirsdag 18. mars 2014, klokken 09:27
Joda, men nå handler vel denne diskusjonen om det som veldig mange Leaf-eiere opplever som urimelig høye servicepriser, og om en følelse av at noen melker markedet i sin monopollignende situasjon.

Da er det jo greit å se hva situasjonen er for andre biler også. Jo mer man vet, jo bedre grunnlag har man for å være missfornøyd  ;)

Sendte en mail til Møller for å høre på priser til VW eGolf:

SitatHei
Når det gjelder service priser er ikke disse klare enda men de vil trolig ligge ca 40% under vanlig golf. Hva dette vil tilsi i 5 år kommer ann på kjørelengde.

Med vennlig hilsen
Møller Bil Asker og Bærum
Morten Flaatten

Virker jo som om eGolf blir endel rimeligere enn Nissan.  Tror nok vi på foruemt skal greie å gjøre Nissan oppmerksomme på at de er VELDIG dyre i forhold til andre, og dermed oute dem slik at de setter ned prisene sine....

Lars
Jobber med hjemmelading hos Circle K.

Den elektriske automobil vil seire
Mars 2017: Leaf 30 kwt
2013-2016: Mitsubishi imiev
2007-2012: Citroen Saxo el
2007: Kewet med NiCd batterier
1996-1998: Utleie av Pivco, Statoil Fornebu

Mippen

Sitat fra: Strømbil på tirsdag 18. mars 2014, klokken 09:04
Merkelig agenda du har du, Mippen. Alle dine innlegg prøver å rettferdiggjøre prisene til Nissan.

Jeg sier ikke at det er riktig at de tar høye priser, og det er tydelig at det er ulike priser ute å går. For min del så syns ikke jeg prisene på service er så avskrekkende der jeg har fått pris vel å merke, ikke i forhold til kjørelengden og alt jeg sparer av vedlikehold i forhold til en vanlig bil. Jeg går ikke på det dyreste verkstedet selv og sier ikke at noen skal gjøre det med gleder. Som jeg har nevnt flere ganger lønner det seg å sjekke priser flere steder. Det er også bra hvis det blir konkurranse mellom alternative verksteder og nissan sine egne verksted. Personlig foretrekker jeg merkeverksted i forhold til enkelhet ved Garanti mm, men det bør være greit å bruke andre også som har utstyr og kompetanse.

Altså - jeg er ikke for høye priser. Jeg er for fornuftige priser. Hva som er fornuftig er alt etter hvem man snakker med. For meg så virker det som noen mener service nesten skal være gratis. Verkstedet skal jo også tjene penger for å få det til å gå rundt. Mellom 2 og 4000kr 1 gang i året eller 30.000km syns jeg er ok pris, men mulig andre er uenig med meg. Rundt 5 og 6000, eller over syns jeg er drøyt. Da håper jeg folk har sjekket hva det kostet før de leverte inn bilen, for det hadde ikke jeg giddet å betale. Nå vet jeg riktig nok ikke hva det er som har blitt gjort på en slik service. Kan jo være at noen slitedeler som ikke inngår i servicen har blitt byttet?

Sånn jeg ser det så er det ikke en sak for konkurransetilsynet. Det er mer et problem at lokale verksteder kjører ekstra stive priser. Bruker man da alternative verksted eller velger en annen elbil neste gang så kanskje det endrer seg? Uansett bra at fokus på prisene er der. 
Fremtiden er elektrisk.

Lars C. Krogenæs

Da har jeg sjekket priser hos Hedin (Nissan) i Strømstad.

1 år=3271 NOK
2 år=3685 NOK
3 år=3747 NOK

Jeg måtte sende inn reg. nr for å få priser. Valgte da et tilfeldig reg.nr fra en av de første demobilene Nissan hadde i Norge.

Spesifisert tilbud ligger vedlagt.

Lars
Jobber med hjemmelading hos Circle K.

Den elektriske automobil vil seire
Mars 2017: Leaf 30 kwt
2013-2016: Mitsubishi imiev
2007-2012: Citroen Saxo el
2007: Kewet med NiCd batterier
1996-1998: Utleie av Pivco, Statoil Fornebu

Kjell Leaf

Sitat fra: Lars C. Krogenæs på tirsdag 18. mars 2014, klokken 10:53
Da har jeg sjekket priser hos Hedin (Nissan) i Strømstad.

1 år=3271 NOK
2 år=3685 NOK
3 år=3747 NOK

Jeg måtte sende inn reg. nr for å få priser. Valgte da et tilfeldig reg.nr fra en av de første demobilene Nissan hadde i Norge.

Spesifisert tilbud ligger vedlagt.

Lars
Med tanke på forskjellen i det generelle lønn og prisnivået, og ikke minst pris på bygg/eiendom/leie mellom Norge og Sverige er ikke mange av Nissan sine norske tilbud mer grådige enn dette svenske tilbudet.
Leaf Tekna, levert des. 2013.
Farge : Hvit

Sommerkos : BMW 645ci cabriolet 2004

masae

Jeg skal straks ha 2-årsservice på min Leaf, og jeg har derfor sjekket litt rundt etter priser.

Buskerud bilsenter: 3000,-
Automobil-kompaniet (Drammen): 3098,-
Birger N. Haug: 4990,-

Alle er autoriserte Nissan-forhandlere.
Virker som om noen av verkstedene endelig har forstått at de har hatt litt stive priser og justert seg deretter.

BNH hadde (selvfølgelig) aldri hørt om noen som tok 3000 for 2.-årsservice, men gikk (motvillig) med på å matche pristilbudet fra Buskerud bilsenter (de har jo prisgaranti: http://www.bnh.no/verksted/mekanisk/prislofte/).

Be derfor alltid om pristilbud fra flere verksteder før du bestiller. Prisforskjellene kan være store selv blant autoriserte verksteder som ligger relativt nærme hverandre. Kan du vise til skriftlig og spesifisert tilbud på service, så matcher i alle fall BNH dette, noe som er veldig praktisk for oss som bor i Oslo-området.
Jeg får 2.-årsservice på min Leaf for 3000,- uten å måtte kjøre til Drammen for å ta den  :D
BMW i3 94 Ah protonic blue levert 24.08.2016

KaiRK

Sitat fra: masae på tirsdag 18. mars 2014, klokken 15:20
Jeg skal straks ha 2-årsservice på min Leaf, og jeg har derfor sjekket litt rundt etter priser.

Buskerud bilsenter: 3000,-
Automobil-kompaniet (Drammen): 3098,-
Birger N. Haug: 4990,-

Alle er autoriserte Nissan-forhandlere.
Virker som om noen av verkstedene endelig har forstått at de har hatt litt stive priser og justert seg deretter.

BNH hadde (selvfølgelig) aldri hørt om noen som tok 3000 for 2.-årsservice, men gikk (motvillig) med på å matche pristilbudet fra Buskerud bilsenter (de har jo prisgaranti: http://www.bnh.no/verksted/mekanisk/prislofte/).

Be derfor alltid om pristilbud fra flere verksteder før du bestiller. Prisforskjellene kan være store selv blant autoriserte verksteder som ligger relativt nærme hverandre. Kan du vise til skriftlig og spesifisert tilbud på service, så matcher i alle fall BNH dette, noe som er veldig praktisk for oss som bor i Oslo-området.
Jeg får 2.-årsservice på min Leaf for 3000,- uten å måtte kjøre til Drammen for å ta den  :D

3000.-! Den skal jeg merke meg.. :)
Larkollen
2012 Leaf Sølv
2014 TMS 85 Brun
2015 Cannondale Tramount 1

Mippen

Sitat fra: KaiRK på tirsdag 18. mars 2014, klokken 15:48
Sitat fra: masae på tirsdag 18. mars 2014, klokken 15:20
Jeg skal straks ha 2-årsservice på min Leaf, og jeg har derfor sjekket litt rundt etter priser.

Buskerud bilsenter: 3000,-
Automobil-kompaniet (Drammen): 3098,-
Birger N. Haug: 4990,-

Alle er autoriserte Nissan-forhandlere.
Virker som om noen av verkstedene endelig har forstått at de har hatt litt stive priser og justert seg deretter.

BNH hadde (selvfølgelig) aldri hørt om noen som tok 3000 for 2.-årsservice, men gikk (motvillig) med på å matche pristilbudet fra Buskerud bilsenter (de har jo prisgaranti: http://www.bnh.no/verksted/mekanisk/prislofte/).

Be derfor alltid om pristilbud fra flere verksteder før du bestiller. Prisforskjellene kan være store selv blant autoriserte verksteder som ligger relativt nærme hverandre. Kan du vise til skriftlig og spesifisert tilbud på service, så matcher i alle fall BNH dette, noe som er veldig praktisk for oss som bor i Oslo-området.
Jeg får 2.-årsservice på min Leaf for 3000,- uten å måtte kjøre til Drammen for å ta den  :D

3000.-! Den skal jeg merke meg.. :)

Kjempe smart :)
Fremtiden er elektrisk.

Gordon Retriever

Sitat fra: Thomas Parsli på tirsdag 18. mars 2014, klokken 00:08
Hvis nå bare Snapdrive og Mekonomen kommer på banen og tilbyr konkurranse, tror jeg situasjon bedrer seg.

I utgangspunktet helt enig, selv om jeg ikke er sikker på hvor mye billigere trilling-service Bertel O. Steen-eide Snapdrive kommer til å tilby. ;)

Arha

Sitat fra: masae på tirsdag 18. mars 2014, klokken 15:20
Jeg skal straks ha 2-årsservice på min Leaf, og jeg har derfor sjekket litt rundt etter priser.

Buskerud bilsenter: 3000,-
Automobil-kompaniet (Drammen): 3098,-
Birger N. Haug: 4990,-

Det var merkelig.  Da jeg sjekket for et par måneder siden fikk jeg disse prisene:

BNH (alle) 5350
Automobil-Kompaniet Drammen 5137
Buskerud Bilsenter 4975

Alle prisene var inkludert bremsesevice og kupefilter
Opel Ampera-e fra 31/5 2017, passert 59000 km juni 2020.
Nissan Leaf 2012 - 2017, solgt etter 96000 km.

masae

Det var for komplett service jeg fikk oppgitt priser på også.
Det tyder kanskje på at noen har skjønt at prisene har vært for høye og tatt konsekvensene av det?
BMW i3 94 Ah protonic blue levert 24.08.2016

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA