Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Think 2010 med isofeil/defekt batteri. Vrakes eller reparere?

Startet av Team Lotus, onsdag 26. september 2012, klokken 12:14

« forrige - neste »

Hrafn

Hvis det er bare 4000 for de første tre årene og VW klarer å holder prisene nede er det ganske billig i mine øyene , så er det egentlig bare bra for alle Leaf-eiere , fordi Nissan kommer til å reagere på det .

På den andre sida er det ingen bransje i verden hvor man lyver mer enn de som driver med biler , tror jeg . Jeg skal avvente litt lengre om det er sant før jeg begynner å mase om bare Nissan . Ingen av de andre er mye bedre ........

Minnesund tar 3200 ( uten bremsesmøring ) for andre og tredje service og rundt 2200 for første service . Da blir det for min del bare 8600 NOK for tre år . Forskjell er da 4200 eller 1400 per år . Noe jeg kan leve med men jeg hadde følt meg bedre hvis det hadde vært likt  :D . At man tar BNH fram er litt feil , at de er dyrest vet jo alle .

Mippen

Kunne ikke vært mer enig med deg Hrafn. Som nevnt og som du også ser er det ulike priser ute og går. Det lønner seg å sjekke priser flere steder. En Nissan forhandler kan ha helt andre priser enn en annen. Ja, de andre bilmerkene er ikke bedre eller dårligere. Håper også at det blir bedre priser på service etter hvert som det blir tøffete marked. Kan leve med rundt 4000kr en gang i året eller 30.000km, men hadde ikke blitt lei meg for lavere priser. Skal også sjekke når bilen min skal på service rundt juletider før jeg leverer den inn. Kan spare noen kr på det. :)
Fremtiden er elektrisk.

phaugneland

Elbilforeningen mener at dette ikke er en sak for Konkurransetilsynet. Men vi lager nå en oversikt på elbil.no over servicepriser slik at vi kan bruke vår forbrukermakt til å redusere prisene.

http://elbil.no/elbiler/1253-vi-vil-kartlegge-servicekostnader-pa-elbil
Nestleder i Norsk elbilforening. Har jobbet i Elbilforeningen siden juni 2012. Bruker til daglig BH Emotion elsykkel.

kjbu

Dere skriver at konkurransemyndighetene ville reagert hvis alle verkstedene hadde hatt samme høye pris på service. Dette gjelder vel ikke i dette tilfellet?

Problemet er at Nissan har monopol. Konkurransemyndighetene reagerer ikke på at en ny Leaf har samme pris over hele landet (bortsett fra noen rabatter som enkelte klarer å få).
Dermed vil en fastpris på service være fritt frem, siden Nissan-verkstedene må sees på som én aktør.

Men det er veldig bra at elbilforeningen skal undersøke service-priser, og forhåpentligvis får Nissan til å komme seg ned på normale servicepriser
Audi E-Tron 55, 2020
Norges 2. EuroLeaf 2013
Porsche Cayenne, 2004 (solgt)
Opel Zafira 2002 (solgt)
Mercedes 190E 1986 (solgt)

Lars C. Krogenæs

Viktig å vite hvilke serviceutgifter de forskjellige elbilene har før man kjøper elbiler. Hvis valget står mellom 2 elbiler som er så og si identiske til samme pris, men med helt forskjellige servicepriser, bør markedet gjøres oppmerksom på dette, slik at man velger rett bil.

Nissan har levd godt på sitt "monopol" for velutstyrte elbiler. Jeg personlig tror Nissan har holdt prisen kunstig høye for:

1) Kunne tilby "Norgespakken" med inkludert service der man da greier å skru opp "verdien" på pakken.
2) Skummme fløten av de bruktimporterte Leafene som også må ha service, men da ikke har blitt levert med Norgespakken.

Nå får man etterhvert tilsvarende elbiler fra Volkswagen, Ford, Renault og BMW. Da bør prisene gå ned. Dessuten burde aktører som Mekonomen og Snap-Drive kjenne sin besøkelsestid og tilby service på disse bilene.

Sanvika Bil, som er store på import av nyere brukte elbiler, har også et stort Mekonomen-verksted. Dette selskapet har jo alle forutsetninger til å ta kostnaden ved å kurse ansatte og kjøpe utstyr for å betjene ikke bare egne elbilkunder, men også andre elbil-kunder.

Lars
Jobber med hjemmelading hos Circle K.

Den elektriske automobil vil seire
Mars 2017: Leaf 30 kwt
2013-2016: Mitsubishi imiev
2007-2012: Citroen Saxo el
2007: Kewet med NiCd batterier
1996-1998: Utleie av Pivco, Statoil Fornebu

Strømbil

OT:
For oss som kjøpte bil for ca. 1 år siden hadden Nissan en kampanje der man fikk med 20dager med leiebil.
Var egentlig 3år med service inkl. i denne pakken også?
Noen som har en oversikt over hva denne "pakken" som Nissan solgte da inneholdt?
Svart Nissan Leaf 2013.

Lars C. Krogenæs

#636
Sitat fra: Strømbil på mandag 17. mars 2014, klokken 11:09
Noen som har en oversikt over hva denne "pakken" som Nissan solgte da inneholdt?

Tror Norgespakken kom på sommeren, slik at du nok bare fikk "gratis" leiebil. Nissan har aldri gitt noen goder med tilbakevirkende kraft.

http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,8619.0.html

http://m.nissan.no/editorial?editorialPage=te_norgespakke&md2psid=-1
Jobber med hjemmelading hos Circle K.

Den elektriske automobil vil seire
Mars 2017: Leaf 30 kwt
2013-2016: Mitsubishi imiev
2007-2012: Citroen Saxo el
2007: Kewet med NiCd batterier
1996-1998: Utleie av Pivco, Statoil Fornebu

Strømbil

Var dette den som gjaldt på den tiden? Jan-feb 2013?
Merkelig nok har jeg kun fått med 20 leiebildøgn fra min forhandler...
Svart Nissan Leaf 2013.

Mippen

Flott at elbilforeningen skal undersøke priser på service. Håper de gjøre det på alle elbiler ikke bare leaf. Som sagt så lønner det seg alltid å sjekke prisen flere steder dersom mulig.
Fremtiden er elektrisk.

Daeedor

Sitat fra: BE på lørdag 15. mars 2014, klokken 12:05
Til sammenligning blir det ca 15000,- for 3 års service på Leaf. Kanskje enkelte snart forstår poenget med denne tråden?

Pussig , jeg skal bare betale 11400,- for 3 år ?  :)

BE

#640
Sitat fra: Daeedor på mandag 17. mars 2014, klokken 13:48
Sitat fra: BE på lørdag 15. mars 2014, klokken 12:05
Til sammenligning blir det ca 15000,- for 3 års service på Leaf. Kanskje enkelte snart forstår poenget med denne tråden?

Pussig , jeg skal bare betale 11400,- for 3 år ?  :)

Det høres ut for meg som om du har tatt serviceprisen for 1. året og antatt dette også gjelder for påfølgende år, det stemmer i så fall ikke.

Var det ikke tidligere i denne tråden satt priser fra Ålgård Auto som følger? :
1. år 3800,-
2. år 5800,-
3. år 5800,-

Det blir 15400,- på 3 år.


Edit: Her var en oversikt over priser fra Ålgård auto som lå tidligere i denne tråden:

Her er ferske priser fra Ålgårds Auto, Sandnes:

1.år - 4035
2.år - 6016
3.år - 5775
4 år - 5861
5 år - 5465
6 år - 5551 osv

30.000 km mellom hver service
Sølv Leaf. Levert av Ålgård Auto November 2011.

Powerflux

Sitat fra: BE på mandag 17. mars 2014, klokken 13:54

Her er ferske priser fra Ålgårds Auto, Sandnes:

1.år - 4035
2.år - 6016
3.år - 5775
4 år - 5861
5 år - 5465
6 år - 5551 osv

30.000 km mellom hver service

Over 6 lapper for 2. års service på en bil som selges inn som nærmest vedlikeholdsfri :o
Japan Leaf, levert juni 2013.
137000 km. 1 bar forsvunnet.
Tesla S70D Facelift, levert juni 2016.
52000 km.
Hyundai Kona Electric, levert mars 2019
13000 km.

Mippen

Snakket med Sande Gruppen i Bergen nå, den på Drotningsvik. Skulle ha 2700 for første service. Spurte om de andre servicene og han sa de varierte mellom 2 og rundt 4000. Var litt forskjellige ting som måtte gjøres på ulike km sa han.
Fremtiden er elektrisk.

Thomas Parsli

Serviceintervallet på Leaf er dessverre 1år/30.000km -avhengig av hva som kommer først.
Med 30.000km intervall ville prisen vært helt greit, siden 15.000km er en gangske normal kjørelengde.

På den positive siden er servicekostnaden etter fem år sannsynligvis rundt 500,- (prisen av EU/PKK),
så når garanti/reklamasjonsretten er utløpt blir bilen muligens billigere i drift!

Thomas
2019 Tesla Model X 100D 6 seter
2012 Nissan Leaf (128000km, mistet to streker på batteriet hittil)
1999 Peugeot 106 (solgt ved 99900km pga. batteriproblemer)

Porsgrunn

Priser fra Ålgårds Auto, Sandnes:

1.år - 4035
2.år - 6016
3.år - 5775
4 år - 5861
5 år - 5465
6 år - 5551 osv
sum 32703 kr

Gjennomsnittlig årlig kjørelengde ca 12900 km
https://www.ssb.no/klreg/

12900 km x 6 år blir 77400 km

Service per mil 32703:7740 mil gir  4,23 kr per mil

Synes det er interessant at service kostnadene er mye høyere en strømkostnadene. Du kan nok også bytte bremsene for egen regning noen ganger for 32703 kr

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA