Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Think 2010 med isofeil/defekt batteri. Vrakes eller reparere?

Startet av Team Lotus, onsdag 26. september 2012, klokken 12:14

« forrige - neste »

pberg

Bremsevæske er hygroskopisk - den trekker til seg vann. Den bør derfor byttes hvert 2. år, siden kokepunktet blir lavere med mer vann i væsken. Du vil IKKE at den skal koke i en kritisk oppbremsing.
BMW i3
BMW 530e
BMW M3 3.0

dissern

Sitat fra: pberg på onsdag 12. februar 2014, klokken 12:32
Bremsevæske er hygroskopisk - den trekker til seg vann. Den bør derfor byttes hvert 2. år, siden kokepunktet blir lavere med mer vann i væsken. Du vil IKKE at den skal koke i en kritisk oppbremsing.

Takk skal du ha :)
Hvit Leaf - november 2011
Grå Model S 75D - mai 2017

kjbu

Sitat fra: pberg på onsdag 12. februar 2014, klokken 12:32
Bremsevæske er hygroskopisk - den trekker til seg vann. Den bør derfor byttes hvert 2. år, siden kokepunktet blir lavere med mer vann i væsken. Du vil IKKE at den skal koke i en kritisk oppbremsing.

Koking av bremsevæske er et problem i lange nedoverbakker med mye bremsing. På en el-bil brukes regenerering/motorbrems i nedoverbakker slik at dette ikke er noe problem.
Ved en kritisk oppbremsing, rekker ikke varmen å flytte seg så raskt fra bremseskiver til bremsevæske-områder så den begynner å koke.

Derfor er bremsevæske-skift mindre viktig på en el-bil.


Audi E-Tron 55, 2020
Norges 2. EuroLeaf 2013
Porsche Cayenne, 2004 (solgt)
Opel Zafira 2002 (solgt)
Mercedes 190E 1986 (solgt)

pberg

Uansett er det billig forsikring...  Du skal ikke se bort fra at ting i systemet kan korrodere også om du venter for lenge med å bytte.
BMW i3
BMW 530e
BMW M3 3.0

Knotten

Sitat fra: kjbu på onsdag 12. februar 2014, klokken 15:27
Sitat fra: pberg på onsdag 12. februar 2014, klokken 12:32
Bremsevæske er hygroskopisk - den trekker til seg vann. Den bør derfor byttes hvert 2. år, siden kokepunktet blir lavere med mer vann i væsken. Du vil IKKE at den skal koke i en kritisk oppbremsing.

Koking av bremsevæske er et problem i lange nedoverbakker med mye bremsing. På en el-bil brukes regenerering/motorbrems i nedoverbakker slik at dette ikke er noe problem.
Ved en kritisk oppbremsing, rekker ikke varmen å flytte seg så raskt fra bremseskiver til bremsevæske-områder så den begynner å koke.

Derfor er bremsevæske-skift mindre viktig på en el-bil.

Jeg ville ikke satset på det..
Om du f.eks har fulladet på Heiane før du kjører sørover, ned i Bømlafjordtunnellen får du ikke regenerert mye, du kan ikke lade et fulladet batteri... ::)
Man kan nok lett komme opp i liknende situasjoner andre steder og, vil jeg tro..
Nissan Japan Leaf, blå, siden juli 2013, foreløpig 88000 km - dette er moro!!
UM-EVSE ladekabel uten kladd-forskjellen på 10A og 16A føles større enn ventet!

El gresstrimmer
El tannbørste..

kjbu

Sitat fra: Knotten på torsdag 13. februar 2014, klokken 07:35
Sitat fra: kjbu på onsdag 12. februar 2014, klokken 15:27
Sitat fra: pberg på onsdag 12. februar 2014, klokken 12:32
Bremsevæske er hygroskopisk - den trekker til seg vann. Den bør derfor byttes hvert 2. år, siden kokepunktet blir lavere med mer vann i væsken. Du vil IKKE at den skal koke i en kritisk oppbremsing.

Koking av bremsevæske er et problem i lange nedoverbakker med mye bremsing. På en el-bil brukes regenerering/motorbrems i nedoverbakker slik at dette ikke er noe problem.
Ved en kritisk oppbremsing, rekker ikke varmen å flytte seg så raskt fra bremseskiver til bremsevæske-områder så den begynner å koke.

Derfor er bremsevæske-skift mindre viktig på en el-bil.

Jeg ville ikke satset på det..
Om du f.eks har fulladet på Heiane før du kjører sørover, ned i Bømlafjordtunnellen får du ikke regenerert mye, du kan ikke lade et fulladet batteri... ::)
Man kan nok lett komme opp i liknende situasjoner andre steder og, vil jeg tro..

Det er heller ikke lov med campingvogn på Leaf, så jeg vil si at koking av bremsevæske er et ikke-tema. Skulle ikke forundre meg at det hadde fungert med rent vann også  ;)
Audi E-Tron 55, 2020
Norges 2. EuroLeaf 2013
Porsche Cayenne, 2004 (solgt)
Opel Zafira 2002 (solgt)
Mercedes 190E 1986 (solgt)

TorC

Bremsevæsken skiftes jo primært pga av kokepunktet (og dernest pga "grums"). Noen kjører jo med samme bremsevæske i tiår, mens andre bytter jo hvert år (!).

Det er imidlertid litt påfallende at de fleste som tjener penger på det anbefaler skifte hvert annet år/40 000 km. Samtidig som at de som driver med "semi-profesjonell råning" klarer å sjekke oljen, og bytter ved behov ved å teste kokepunktet med et apparat. 
2011- US Leaf. Elton. Beste bil jeg har hatt, men aldri mer Nissan! (Blitt mer usikker nå etter god service fra Solum Bil i Larvik...).

2019- Norsk Kona. Elma. Flott bil, men møkkaselger hos forhandler i Sandefjord.


Gullkysten,Sandefjord, sentrum.

elektrolux

#427
Mange gode faktabaserte opplysninger hvorfor en ikke trenger hyppig bytte av bremseveske på Elbil.

Dermed er det stort sett bare faren for innvendig korrosjon som grunngir bytte. Tipper mange 12-15 år gamle Think biler og Classiske PSA kjører rundt med original bremseveske uten at dette gir nevneverdige problemer.
 
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

Daeedor

Sitat fra: kjbu på onsdag 12. februar 2014, klokken 15:27
Sitat fra: pberg på onsdag 12. februar 2014, klokken 12:32
Bremsevæske er hygroskopisk - den trekker til seg vann. Den bør derfor byttes hvert 2. år, siden kokepunktet blir lavere med mer vann i væsken. Du vil IKKE at den skal koke i en kritisk oppbremsing.

Koking av bremsevæske er et problem i lange nedoverbakker med mye bremsing. På en el-bil brukes regenerering/motorbrems i nedoverbakker slik at dette ikke er noe problem.
Ved en kritisk oppbremsing, rekker ikke varmen å flytte seg så raskt fra bremseskiver til bremsevæske-områder så den begynner å koke.

Derfor er bremsevæske-skift mindre viktig på en el-bil.

Jeg vil gjerne få påpeke at med en slik innstilling til bremsevæskeskift vil du måtte påregne godt med korrosjonsproblemer innvendig i bremsepumpe , kalipere ,balanseringsventiler og bremserør. Å skifte bremsevæske hvert annet år har ikke bare med bremse-effekt å gjøre !  Korrosjon / rust i innvendige bremsesystemer er neppe noe du har lyst på. (vennlig hilsen meg selv , som driver med veteranbiler , dragracing mv.  - i tillegg til å være elbil-eier.)

;D

Strømbil

Har selv laget meg et "eget" serviceskjema basert på nissan sin "haugevis med sjekkpunkter" og skal innom diverse verksted i morgen å høre hva de skal ha for å utføre denne servicen og skrive under på mitt skjema.

Software oppgradering og rustkontroll skal jeg til Nissanverksted å ta, da jeg har muntlig avtale med selger at dette var noe de gjorde gratis bare jeg "droppet innom".

Legger ved mitt skjema om noen andre ønsker å bruke det.
Svart Nissan Leaf 2013.

pberg

Jeg vil tro at å spare på sikkerhetskritiske systemer som bremser er litt korttenkt. Du kan kjøpe deg en liter bremsevæske for en hundrelapp hvert annet år, og bytte den selv, om ikke annet.
BMW i3
BMW 530e
BMW M3 3.0

elektrolux

Sitat fra: pberg på torsdag 13. februar 2014, klokken 17:23
Jeg vil tro at å spare på sikkerhetskritiske systemer som bremser er litt korttenkt. Du kan kjøpe deg en liter bremsevæske for en hundrelapp hvert annet år, og bytte den selv, om ikke annet.

Metode for å bytte bremseveske:

- Bruk stor sprøyte fra apoteket med en slangebit på og sug opp så mye gammel bremseveske som mulig i reservoaret. fyll oppi ny bremseveske. Tidsforbruk: 5 min

-Få en hjelper til å pumpe på bremsepedal og holde trykk. Sett på en gjennomsiktig slangebit på blødenippelen på et av bakhjulene, og hold en liten loop oppover slik at der alltid er bremseveske i innerste del av slangen. Åpne avblødernipplen og steng den igjen før bremsepedalen bunner. Be hjelperen pumpe opp trykk igjen og åpne ventilen og be hjelperen pumpe bremseveske gjennom mens du holder slangen i en loop og passer på at det ikke går tomt i reservoaret. Du vil se at bremsevesken skifter farge når ny veske kommer ut. Steng avblødenippelen og gå videre til neste bakhjul, så til framhjulene. Tidsforbruk: 5 min / hjul.

- Etter maks 1/2t arbeid er jobben gjort, og du har spart så mye penger at du kan ta fri jobben minst 1 dag, eller invitere kona på en god middag ute. ;)

Lurt å kombinere med omlegging til sommerdekk, og smøring av bevegelige deler i bremsekalipperene.

Da har du spart så mye at du kan ta fri 2-3 dager, eller kjøpe diamantring til kona.
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

Gordon Retriever

For gjør-det-selv bremselufting kan også et bremseluftesett, som dette fra Biltema være greit å bruke. Dette har en tilbakeslagsventil som hindrer luft i å bli dratt inn i systemet og gjør jobben langt enklere å gjøre. :)

TorC

Sitat fra: Daeedor på torsdag 13. februar 2014, klokken 15:48

Jeg vil gjerne få påpeke at med en slik innstilling til bremsevæskeskift vil du måtte påregne godt med korrosjonsproblemer innvendig i bremsepumpe , kalipere ,balanseringsventiler og bremserør. Å skifte bremsevæske hvert annet år har ikke bare med bremse-effekt å gjøre !  Korrosjon / rust i innvendige bremsesystemer er neppe noe du har lyst på. (vennlig hilsen meg selv , som driver med veteranbiler , dragracing mv.  - i tillegg til å være elbil-eier.)

;D

Nå er det jo forskjell på snøball og brøytekant. Det er stor forskjell på å bytte annethvert år, og hvert tiår. Jeg tror iallefall at bilprodusenter/forhandlere med fordel kunne ha testet bremsevæsken istedenfor å bytte den.  Jeg mistenker at det neppe har noen betydning for levetiden eller sikkerheten om bremsevæsken blir byttet sjeldnere så lenge den er innenfor visse "specs". Det samme gjelder jo egentlig kjøkevæsken også.

Problemet er vel heller det at hvis man ikke har bilen på service slik Nissan krever, så voides garantien.
2011- US Leaf. Elton. Beste bil jeg har hatt, men aldri mer Nissan! (Blitt mer usikker nå etter god service fra Solum Bil i Larvik...).

2019- Norsk Kona. Elma. Flott bil, men møkkaselger hos forhandler i Sandefjord.


Gullkysten,Sandefjord, sentrum.

dissern

Hvis man bruker serviceskjemaet som Strømbil har laget (se post tidligere) og drar innom Nissan for å ta "batterikontroll", evt. software og annet Leaf batterirelatert så har man oppfylt kravene og beholder garantien, eller?
Hvit Leaf - november 2011
Grå Model S 75D - mai 2017

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA