Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Think 2010 med isofeil/defekt batteri. Vrakes eller reparere?

Startet av Team Lotus, onsdag 26. september 2012, klokken 12:14

« forrige - neste »

Thomas Parsli

Nissan melker markedet mens forbrukerrådet prøver å overtale de til å følge EU-regler...
Det er fritt verkstedsvalg og Nissan kan ikke nekte deg å ta service på et uavhengig verksted, men de kan gjøre det så ubehaglig og arbeidskrevende at du ikke orker...

Den gode nyheten er at forbrukerkjøpsloven gir deg like gode rettigheter som garantien (hvis bilen er kjøpt ny i Norge av en profesjonell aktør), så du kan egentlig fortelle Nissan hvor landet ligger...

Men da må du ev. være villig til å dra Nissan for retten når de påstår at reklamasjonen din ikke er en reklamasjon fordi det dreier seg om "slitedeler" og du har "brukt bilen feil".

Det enkleste vil nok være å spørre Nissan Nordic om hvilket serviceskjema som skal benyttes -og hvor du kan gjøre gratis rustkontroll og batterikontroll. Får du ikke ordentlig svar kan du klage til forbrukerrådet (og muligens et eller flere annet EU-organ)!

Thomas
2019 Tesla Model X 100D 6 seter
2012 Nissan Leaf (128000km, mistet to streker på batteriet hittil)
1999 Peugeot 106 (solgt ved 99900km pga. batteriproblemer)

snurre100

Så mye tull som Nissan finner på, skal man ikke se bort fra at dette blir min siste Nissan. Og nå er det jo blitt mange konkurrenter. Skulle nesten tro at Nissan ikke er interesserte i trofaste kunder.
Venter på Kia E Niro

Thomas Parsli

Sitat fra: snurre100 på onsdag 29. januar 2014, klokken 10:58
Skulle nesten tro at Nissan ikke er interesserte i trofaste kunder.

Nå tror jeg ikke dårlige service eller missfornøyde kunder er en forretningside, men Nissan ligger vel fortsatt på 20. plass i Autoindex med bare tre under seg (Suzuki, Saab og Fiat). Der nede har de ligget lenge...

Hvis de ønsket seg opp på listen (mot f.eks Toyota på 4. plass) tror jeg det er mulig -men de tjener åpenbart så mye penger at de ikke gidder.

Thomas
2019 Tesla Model X 100D 6 seter
2012 Nissan Leaf (128000km, mistet to streker på batteriet hittil)
1999 Peugeot 106 (solgt ved 99900km pga. batteriproblemer)

PK

Det skal bli en gledens dag når jeg kan slippe å forholde meg til Nissan...

Kopi av siste e-post:

Jeg har gått igjennom saken din vedrørende service på din Leaf . Ser at du har fått dine spørsmål  grundig besvart fra både oss og Nissan .Utfra korrespondansen som her  foreligger har vi ikke mere å tilføye. Alle dine punkt er besvart grundig .Ønsker du å bestille service på din Leaf så er du velkommen til det . Vi kan ikke gjenta oss selv flere ganger. Service fastholdes i henhold til Nissan sitt nordiske serviceprogram. Pris for dette er kr. 3711,- . ønsker du timebestilling kan du ringe til verkstedet direkte på telefon 55197650.

Er det noe annet du lurer på ta gjerne kontakt.


Med vennlig hilsen

Frode Sande
Daglig leder
Frekhaug, 3 mil fra Bergen sentrum
Hvit Nissan Leaf (Eilif), (2013)
Brun Tesla Model S 85 (Tussla), (2015),
Tesla Model X reservasjon

Smiling when sailing

Haha. Nissan forhandleren i Finnland er svært vennlig og i møtekommende. Rykten hans er veldig god men det er han sikkert avhengig av midti skogen langt fra større byer.
Siden Leafen er våres eneste bil kommer den til å være med på ferie neste sommer uansett, da blir det service igjen. Jeg synes jo det hadde vært greit hvis servicen var rundt 2500,- NOK selv om de klarer dette i resten av Europa til litt mer enn en tusenlapp. Lønnskostnadene er bare høgere her. Men prisene de vil ha er jo galskap særlig når man sammenligner med service priser til elbiler fra andre produsenter i Norge.
Blå Leaf, Tromsø

Mippen

Når man er inne på dette med service så lurer jeg på hvordan det er med garanti dersom en velger et annet verksted når bilen er importert fra europa?
Fremtiden er elektrisk.

snurre100

Får vel snart begynne å bombardere epostkassa til Nissan Norge

norway@nissan-services.eu
Venter på Kia E Niro

stranger1891

Sitat fra: snurre100 på onsdag 29. januar 2014, klokken 12:23
Får vel snart begynne å bombardere epostkassa til Nissan Norge

norway@nissan-services.eu

Samme her :)

Balrog

Nissan i Norge og hele forhandlernettet deres har jaggu frekkhetens nådegave. Prisgaranti er monopolistens måte å tjene maksimalt på. De tar høy pris av alle og dreper billigere konkurrenter med prisgaranti på de kundene som vurderer alternative leverandører. Når de så konfronteres med lavere priser står de ikke engang for prisgarantien, og i strid med all lovgivning hevder de at "nordisk garanti er avhengig av nordisk serviceskjema".

Dette bør og skal klages inn for brudd på både markedsføringsloven og forbrukerkjøpsloven.

Jeg slipper heldigvis garanti fra Nissan Norge og sparer derved store beløp og massevis av irritasjon.

Det riktige å gjøre er å finne en rimelig konkurrent og benytte denne uavhengig av "prisgarantier" fra Nissan. Er vi mange nok som boikotter Nissan grådige serviceapparat slik, er det teoretisk mulig at de oppdager at de må endre forretningskulturen sin til å ta vare på kundene sine og behandle dem som - nettopp kunder.
Tesla S P85 fra 270913
Japanskprodusert Nissan Leaf importert fra USA i 2013 og derfor bannlyst av Nissan Norge.
Tesla Model 3 LR AWD solgt.
Tesla Model S 75D.
Zero SR elektrisk motorsykkel.

BE

Sølv Leaf. Levert av Ålgård Auto November 2011.

PK

Hei.

helt enig, og jeg vil gå så langt å si at jeg gjerne betaler mer for service annet sted enn å la Autocenteret få ta servicen.
Har forøvrig bestilt service hos Meca EidsvågAuto, neste torsdag. eg skal ikke la meg skremme av at Nissan ikke godtar denne servicen, noe NAF juristen jeg snakket med støttet meg i.
Frekhaug, 3 mil fra Bergen sentrum
Hvit Nissan Leaf (Eilif), (2013)
Brun Tesla Model S 85 (Tussla), (2015),
Tesla Model X reservasjon

Thomas Parsli

Sitat fra: Mippen på onsdag 29. januar 2014, klokken 12:11
Når man er inne på dette med service så lurer jeg på hvordan det er med garanti dersom en velger et annet verksted når bilen er importert fra europa?

I følge et EU-direktiv jeg ikke har tid til å finne frem, er det fritt verkstedsvalg så det skal være helt greit.
Sjekk bare først om du nå gjøre regelmessig batterikontroll for at garantien på batteriene skal glede.
Dette bør stå i papirer som fulgte med bilen, sjekk ev. med Nissan sentralt (holde Nissan Nordic utenfor...).

Thomas
2019 Tesla Model X 100D 6 seter
2012 Nissan Leaf (128000km, mistet to streker på batteriet hittil)
1999 Peugeot 106 (solgt ved 99900km pga. batteriproblemer)

Thomas Parsli

Sitat fra: Balrog på onsdag 29. januar 2014, klokken 12:44
Dette bør og skal klages inn for brudd på både markedsføringsloven og forbrukerkjøpsloven.

Klag de også inn til riktig organ i EU, ref. 1400/2002/EC.
Bakgrunn her: http://ec.europa.eu/competition/sectors/motor_vehicles/legislation/legislation_archive.html

Hvis jeg var Nissan Norge ville jeg ikke begynt en krangel med EU om dette...
Bøtene sitter relativt løst og kan være betydlige :)

Thomas
2019 Tesla Model X 100D 6 seter
2012 Nissan Leaf (128000km, mistet to streker på batteriet hittil)
1999 Peugeot 106 (solgt ved 99900km pga. batteriproblemer)

Strømbil

Jeg fikk med kopi av serviceskjemaet Nissan bruker.
Dette viser at de beregner 2.4timer på førstegangsservice.
1.7 på "Grunnleggende service" og 0.7 på "Bremseservice".
Av utstyr bruker bytter de kun pollenfilter.

4000,- for å få byttet pollenfilter og sett over bremsene syns jeg er håpløst, og kommer aldri til å skje.
Jobber nå med å kontakte andre merkeverksted og høre hva de skal ha for å utføre samme jobben, og stemple i boken.
Svart Nissan Leaf 2013.

PK

Sitat fra: Strømbil på onsdag 29. januar 2014, klokken 14:47
Jeg fikk med kopi av serviceskjemaet Nissan bruker.
Dette viser at de beregner 2.4timer på førstegangsservice.
1.7 på "Grunnleggende service" og 0.7 på "Bremseservice".
Av utstyr bruker bytter de kun pollenfilter.

4000,- for å få byttet pollenfilter og sett over bremsene syns jeg er håpløst, og kommer aldri til å skje.
Jobber nå med å kontakte andre merkeverksted og høre hva de skal ha for å utføre samme jobben, og stemple i boken.


Det kan stemme godt med det som Automester Stord Bil og Dekk gav pris på.
De regnet med 1,6 arbeidstimer, pollenfilter, + noen kr i verkstedsmateriell.

Det utrolige er at Nissan i Åsane (Autocenteret) ikke ville gi meg en detlajert oversikt over hva de gjorde på en service, men forlangte at jeg framla samme dokumentasjon ifra Stord Bil og Dekk.
Det eneste de ville si var at de sjekket den iht til Nissan Nordic sine abefalinger, sjekker utestående kampanjer og foretok en batterirapport.
For meg er en batterirapport ikke intressant. Så lenge jeg har strøm på bilen om morgenen er jeg fornøyd,men kan tenke meg at Nissan liker å ha slike detaljer - men jeg vil ikke betale for det.
Når det gjelder programvareoppdatering, så har jeg jo fått innkalling til kostnadsfri oppdatering, så hvorfor skal jeg betale for at de skal sjekke det på nytt...

De har forøvrig også kontaktet Stord Bil og Dekk, og anbefalt de å ikke gi servicen de har tilbudt meg, da den ikke er iht til Nissan sitt system (ref melding fra Autocenteret). De påstår videre i E-post til meg at Stord Dekk og Bil ikke er et godkjent verksted, noe som er i strid med informasjonen på www.automester.no.
Har ikke kontaktet Stord Bil og Dekk igjen, for arbeidsreisen til Stord ble avlyst, så velger heller Meca i Åsane (Eidsvåg auto).

Jeg har forresten bedt på nytt om å få oversendt detaljert serviceplan for min Nissan Leaf, og det var da jeg fikk meldingen fra daglig leder som jeg har postet over.
Så har du en slik serviceplan, så post den gjerne her =)
Frekhaug, 3 mil fra Bergen sentrum
Hvit Nissan Leaf (Eilif), (2013)
Brun Tesla Model S 85 (Tussla), (2015),
Tesla Model X reservasjon

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA