Hvordan blir neste leveranse av Model Y?

Startet av Grenadier, torsdag 10. mars 2022, klokken 07:07

« forrige - neste »

BjarneD

Sitat fra: geear på fredag 11. mars 2022, klokken 20:38
De skal vel ha 82 nå mot 77 kWh tidligere? Hva vises som estimert rekkevidde hvis du drar ladegrensa til 100%?

Min september 2021 viser typisk 496-503 km eller noe rundt der. De som kom nå bør vel vise iallfall 20 km mer.

Ny Y estimerer 520 km @ 100% ladegrense (VIN 220xxx)

GOS

Sitat fra: BjarneD på mandag 14. mars 2022, klokken 17:12
Sitat fra: geear på fredag 11. mars 2022, klokken 20:38
De skal vel ha 82 nå mot 77 kWh tidligere? Hva vises som estimert rekkevidde hvis du drar ladegrensa til 100%?

Min september 2021 viser typisk 496-503 km eller noe rundt der. De som kom nå bør vel vise iallfall 20 km mer.

Ny Y estimerer 520 km @ 100% ladegrense (VIN 220xxx)

Er du sikker på det? Svoger fikk den nye Model Y med ny nyttelast i forrige uke og den viser 416 km på 85%, så ca 490 på 100%

Har noen fått by som viser mer enn 500?
Model Y bestilt jan 2020, tatt ut juni 2022
Hyundai Ionic 5 bestilt aug 2021, levert 13.01.2022
Model 3, LR AWD, MCR, FSD, svart/svart levert februar 2019, solgt juni 2022
Hyundai Kona levert og solgt februar 2019
S85 blå, levert juni -14, 2019

Fjeldern

Du velger kanskje felger i menyen et sted for estimert rekkevidde?
I så fall vil det spille inn

Grenadier

Har bestilt Y, og fikk levering mai med 20» induction. Med 19» ville levering vært i juli.

Men: tror dere juli også ville blitt Berlin? Og ville dere i så fall valgt å vente på dette?

Og når kommer megacast (eller hva det heter) og de nye 4680-batteriene?

Kjipt å kjøpe ny Y (som vi skal ha lenge) hvis det er like før det kommer noen virkelig store forbedringer. Har ikke akutt bilbehov da fossilen rusler og går.

Diravi

2016 Model S70 D - (pre-Facelift) Bestilt Model Y Long Range.

Duver i tillegg rundt i en 1972 Citroën DS og en 1976 CX Prestige, blant annet.

Radial

Sitat fra: Diravi på mandag 14. mars 2022, klokken 23:04
Det kan ligge en indikasjon på endringer i Berlin her: https://electrek.co/2022/03/13/tesla-launch-model-y-279-mile-range/

Ville ikke overrasket meg om de satser på batteri med færre celler, og heller flere biler til en mer gunstig pris.

Kan også være en LFP AWD variant....som ikke er avhengig av Nikkel (skyhigh priser)
- 2023 Tesla Y, RWD
- 2021 Tesla Y, LR

turfsurf

Sitat fra: Diravi på mandag 14. mars 2022, klokken 23:04
Det kan ligge en indikasjon på endringer i Berlin her: https://electrek.co/2022/03/13/tesla-launch-model-y-279-mile-range/
Hvorfor skulle de registrere en model for salg i Europa hos EPA? Er vel heller en ny variant som skal produseres i Texas.
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Bungk

Bestilt med levering juli, snakket med selger som sa det er veldig lite trolig at det kommer ikke-performance Y fra Berlin før Q4/Q1.

Er det mulig å avvente utlevering frem til man ser at bilene kommer fra Berlin? Hovedårsaken til at jeg la inn reservasjonen nå er at jeg frykter kraftig prisvekst i elbilmarkedet fremover, og ikke at jeg nødvendigvis trenger bilen umiddelbart.

Jeg ser også at mange bestiller skvettlapper og beskyttelsesfilm til området ved bakhjul som er ekstra utsatt for metallpartikler - samtidig som jeg har lest at biler som leveres nå kommer med begge deler. Stemmer det at Model Y nå leveres med dette?

BjarneD

#38
Sitat fra: GOS på mandag 14. mars 2022, klokken 17:36
Sitat fra: BjarneD på mandag 14. mars 2022, klokken 17:12
Sitat fra: geear på fredag 11. mars 2022, klokken 20:38
De skal vel ha 82 nå mot 77 kWh tidligere? Hva vises som estimert rekkevidde hvis du drar ladegrensa til 100%?

Min september 2021 viser typisk 496-503 km eller noe rundt der. De som kom nå bør vel vise iallfall 20 km mer.

Ny Y estimerer 520 km @ 100% ladegrense (VIN 220xxx)

Er du sikker på det? Svoger fikk den nye Model Y med ny nyttelast i forrige uke og den viser 416 km på 85%, så ca 490 på 100%

Har noen fått by som viser mer enn 500?

Ja. Er sikker på det. Kan ha å gjøre med 19 vs 20"? Mulig bilen tar høyde for det? Det er forøvrig snakk om estimert, når slideren dras helt opp til 100%, og ikke faktisk ladet som i ditt eksempel.

GOS

Sitat fra: BjarneD på tirsdag 15. mars 2022, klokken 09:27




Er du sikker på det? Svoger fikk den nye Model Y med ny nyttelast i forrige uke og den viser 416 km på 85%, så ca 490 på 100%

Har noen fått by som viser mer enn 500?
[/quote]

Ja. Er sikker på det. Kan ha å gjøre med 19 vs 20"? Mulig bilen tar høyde for det? Det er forøvrig snakk om estimert, når slideren dras helt opp til 100%, og ikke faktisk ladet som i ditt eksempel.
[/quote]

Bilen tar hensyn til det ja, men min Svoger har 19" og skermen viser innstilt på 19".

Har du sett noen ha ett bilde som viser mer enn 500 på skjermen?

Skjermen viser EPA rekkevidde og ikke WLTP. Om en ser på Energy-Appen oå skjermen så vil en kunne se mye mer estimert rekkevidde da den vises i forhold til forbruk siste 10, 25 wller 50 kjørte kilometer.
Model Y bestilt jan 2020, tatt ut juni 2022
Hyundai Ionic 5 bestilt aug 2021, levert 13.01.2022
Model 3, LR AWD, MCR, FSD, svart/svart levert februar 2019, solgt juni 2022
Hyundai Kona levert og solgt februar 2019
S85 blå, levert juni -14, 2019

BjarneD

Min bil VIN 220xxx viser 520, ...så ja, jeg er sikker.

Tor Erik

Min vin 236xxx viser 495. Vognkort sier y5ld under typegodkjenning/variant, som noen mener er ny 82.

geear

Sitat fra: BjarneD på tirsdag 15. mars 2022, klokken 09:27
Sitat fra: GOS på mandag 14. mars 2022, klokken 17:36
Sitat fra: BjarneD på mandag 14. mars 2022, klokken 17:12
Sitat fra: geear på fredag 11. mars 2022, klokken 20:38
De skal vel ha 82 nå mot 77 kWh tidligere? Hva vises som estimert rekkevidde hvis du drar ladegrensa til 100%?

Min september 2021 viser typisk 496-503 km eller noe rundt der. De som kom nå bør vel vise iallfall 20 km mer.

Ny Y estimerer 520 km @ 100% ladegrense (VIN 220xxx)

Er du sikker på det? Svoger fikk den nye Model Y med ny nyttelast i forrige uke og den viser 416 km på 85%, så ca 490 på 100%

Har noen fått by som viser mer enn 500?

Ja. Er sikker på det. Kan ha å gjøre med 19 vs 20"? Mulig bilen tar høyde for det? Det er forøvrig snakk om estimert, når slideren dras helt opp til 100%, og ikke faktisk ladet som i ditt eksempel.
Jeg har 20", og bilen er satt opp med 20" (fra den var ny), så en bil med 20" og ny rekkevidde bør vise 520ish tenker jeg...

geear

Sitat fra: Grenadier på mandag 14. mars 2022, klokken 22:54
Har bestilt Y, og fikk levering mai med 20» induction. Med 19» ville levering vært i juli.

Men: tror dere juli også ville blitt Berlin? Og ville dere i så fall valgt å vente på dette?

Og når kommer megacast (eller hva det heter) og de nye 4680-batteriene?

Kjipt å kjøpe ny Y (som vi skal ha lenge) hvis det er like før det kommer noen virkelig store forbedringer. Har ikke akutt bilbehov da fossilen rusler og går.
Tesla gjør store endringer hele tiden. Vi som fikk bil i september (og vel de i desember også) har opplevd å "gå glipp av" oppgradert rekkevidde, doble glass i bakrutene, oppgradert MCU og høyere nyttelast. Da jeg kjøpte X bestilte jeg egentlig en bil med AP2.0 og gammel type syv-seter, under produksjon ble det oppdatert til at bilen hadde både nye typen 7-seter og AP2.5 i stedet. Og kort tid før jeg bestilte fikk bilene oppgraderte ytelser, X75 endret 0-100 fra 6,2 til 5,2 sek. Noen gamle kunne oppgraderes, andre ikke. 3-4 måneder etterpå kom MCU2. Året etterpå kom AP HW3, og så raven med oppgradert understell, rekkevidde, motorer osv. Underveis her ble det også gjort endringer på utstyrsnivå og sannsynligvis støyisolasjon.

Dessuten er det fortsatt ikke klart om megacasting foran (bak har de allerede) og strukturell batteripakke vil utgjøre en positiv endring for eier/bruker, eller om det først og fremst er kostnadsreduserende og produksjonseffektiviserende. For all del, fraråder deg på ingen måte å vente, i det man sitter og venter kommer det stadige endringer som man kan betrygge seg selv med at man var veldig lur som ventet på, så det er lett å forsvare eget valg i ettertid, men med Tesla er det alltid noe nytt, så det er nesten garantert at uansett hvor lenge du venter, så kommer det en endring, eller rykter om endring, innen få måneder etter du har fått utlevert bil.

TeslaPJ

Sitat fra: Grenadier på mandag 14. mars 2022, klokken 22:54
Har bestilt Y, og fikk levering mai med 20» induction. Med 19» ville levering vært i juli.

Men: tror dere juli også ville blitt Berlin? Og ville dere i så fall valgt å vente på dette?

Og når kommer megacast (eller hva det heter) og de nye 4680-batteriene?

Kjipt å kjøpe ny Y (som vi skal ha lenge) hvis det er like før det kommer noen virkelig store forbedringer. Har ikke akutt bilbehov da fossilen rusler og går.

Etter det jeg har lest er det ingenting som tyder på at Tesla Berlin vil levere 4680 på en god stund ennå.
I tillegg er det heller ingen grunn til å tro at kvaliteten på Teslaer bygd i Berlin skal være så mye bedre enn de produsert i Kina. Ut i fra det jeg har lest, og de som har fått leveringer dette kvartalet, så er det ingenting å utsette på byggkvaliteten til MIC. Det er viden kjent at den dårligste kvaliteten kommer fra Fremont, og at den er betydlig bedre i Shanghai og Texas. I tillegg har det vist seg at oppgraderinger vanligvis kommer først fra Shanghai, og deretter til fabrikker i USA. Mye av dette skyldes nok at mye av elektronikken og batterikomponenter produseres i Asia.

Vi vet ennå ikke byggkvaliteten i Berlin, og det kan fort bli oppstartsvansker der.
Hadde jeg vært deg, ville jeg derfor ikke vært bekymret for å bestille nå, med mindre det kommer noen bekreftede nyheter om oppgraderte versjoner fra Berlin (som jeg ikke tror vil komme).

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA