Hovedmeny

Erfaringer med Polestar?

Startet av terjewa, onsdag 09. mars 2022, klokken 19:45

« forrige - neste »

CorsoDante

Sitat fra: samotholt på fredag 11. mars 2022, klokken 18:57
Ting verdt å tenke på:

• Serviceapparat
  • Lys
  • Kvalitet og opplevd kvalitet
  • Støynivå
  • Dørhåndtak
  • Rekkevidde og lading
  • Bagasjerom og generell plass
  • Hengerfesteløsning?
  • Vil du ha rammeløse vinduer?
Sikkert mer også (f.eks. selvkjøring), men dette er ting hvor det er merkbare forskjeller.

4-dørs vs. 5-dørs. Hvis dette er eneste bil. Forstår ikke at noen klarer seg med bakluka på TM3. Er vel ingen som gidder å kjøre rundt med henger til stadighet?

Eneste som taler for Model 3 er vel autopiloten (minus panikkbremsingen?) og den delen av ladenettverket som ikke er åpnet. Litt mer morsom å ratte. Kan ikke komme på noe annet som taler for amerikaneren. Kineseren har drøssevis med fordeler, og er ganske enkelt en bedre vinterbil. Og på det estetiske planet er det, etter min smak, klasseforskjell. Sandblåsing av lakken, eller samling av graps i kanalene, er ikke et tema...

Tilfeldighetene har ført til at begge bilene måtte innom service-punkt. Og her er det himmel og hav mellom de to. Tesla lukter litt billig bakgårdssjappe, hvor de ikke har helt kontroll (flere feil enn de kan håndtere), mens Polestar-service-punktet oser kvalitet i alle ledd. Mulig Tesla har blitt bedre her også, og så er det naturligvis variasjoner rundt omkring i landet.

RWD vs. FWD endrer totalt på dette. Med mindre den håpløse bakluka er en showstopper.

Disclaimer; Har eid begge, men riktignok en MY20 av Model 3P. Mye kan ha skjedd siden da, men tviler i grunn.

I dag hadde jeg nok valgt MY. Men snart kommer Polestar 3...
TMYP HW4 / TM3P Atom

serenejet

Når man har kommet frem med Polestar sin navigasjon spør den umiddelbart om man vil navigere samme sted igjen.

Det meste virker jo, men polish og attention to detail er helt på styr. ...og den ryggekollisjonsbeskyttelsen får meg til å ville brenne ned bilen daglig. Den er en magisk kombinasjon av aggressiv og dum.
Kjører 2023 ID.Buzz og har en 2025 ID.Buzz GTX i bestilling.

CorsoDante

Sitat fra: dundun på lørdag 12. mars 2022, klokken 12:48
Når man har kommet frem med Polestar sin navigasjon spør den umiddelbart om man vil navigere samme sted igjen.

Det meste virker jo, men polish og attention to detail er helt på styr. ...og den ryggekollisjonsbeskyttelsen får meg til å ville brenne ned bilen daglig. Den er en magisk kombinasjon av aggressiv og dum.

Har ikke opplevd samme problemer med Google Automotive, som jeg holder som et ess i ermet.

Nakkesleng grunnet autobrems derimot, den glemte jeg i farta. Enig, denne er spinnvill. Har utviklet en mild form for angst i enkelte områder der den ofte kicker inn.
TMYP HW4 / TM3P Atom

serenejet

Ikke misforstå meg: Polestar er beste elbilen jeg har hatt alt i alt, og jeg har hatt en del!

Gleder meg til sommerdekk nå, så jeg får testa ytelsesoppdateringa jeg fikk i vinter.
Kjører 2023 ID.Buzz og har en 2025 ID.Buzz GTX i bestilling.

geear

Sitat fra: samotholt på fredag 11. mars 2022, klokken 18:57
Ting verdt å tenke på:

• Serviceapparat
  • Lys
  • Kvalitet og opplevd kvalitet
  • Støynivå
  • Dørhåndtak
  • Rekkevidde og lading
  • Bagasjerom og generell plass
  • Hengerfesteløsning?
  • Vil du ha rammeløse vinduer?
Sikkert mer også (f.eks. selvkjøring), men dette er ting hvor det er merkbare forskjeller.
Har ikke 3, men Y, og på disse punktene:

Serviceapparat - blant det beste jeg har vært borti (men bor ikke i Oslo).
Lys - har de nye matrixlyktene, som vel også 3 leveres med nå, og savner overhodet ikke noe mer lys, satser også på at de får softwareoppdatering som tar i bruk full matrixfunksjonalitet nå som det er blitt tillatt i USA.
Dørhåndtak - har hatt første vinter med denne type dørhåndtak og ikke hatt noe som helst problem med de en eneste gang.
Rammeløse vinduer - Samme som over, ikke problem en eneste gang. Men her er det vel lagt inn en softwarefiks i nyere tid, som gjør at vinduene ikke kjøres helt inn i sporet i toppen når det er frost, og dermed har veldig liten overlapp mot pakning.

Påstår ikke at 3 er bedre enn Polestar på dette, men bare sier at noe av dette kan nok være basert på utdatert informasjon, og noe er nok også veldig avhengig av bruk og sted.

E-Trond

Legger inn det jeg skrev i en annen tråd,siden bakkeklaring kan være avgjørende for noen.

"Bakkeklaringen på min Polestar 2 er oppgitt til 15.7 cm (19"felg"
Model Y er oppgitt til 16.4 cm,så det er ikke store forskjeller mellom de to.
Model 3 LR har jeg sett oppgitt til mellom 13.8 og 14 cm.

Men..,jeg sammenlignet Model 3 og Polestar 2 på en flat parkeringsplass der bilene sto ved siden av hverandre og da kunne jeg ha sverget på at Polestar hadde minst 5 cm høyere bakkeklaring!
Var lett å se under bilene når en gikk noen meter vekk.
Begge bilene var tomme og jeg snakket med eieren av Model 3. Han klagde over at bilen skrapte veldig ofte nedi,og ønsket seg høyere bakkeklaring eller luftfjøring.

Ps,mitt augnamål er godkjent som en standardisert målemetode...😉"
ID 7 GTX
Ioniq  2020

ViktorS

Sitat fra: E-Trond på mandag 14. mars 2022, klokken 17:41
Legger inn det jeg skrev i en annen tråd,siden bakkeklaring kan være avgjørende for noen.

"Bakkeklaringen på min Polestar 2 er oppgitt til 15.7 cm (19"felg"
Model Y er oppgitt til 16.4 cm,så det er ikke store forskjeller mellom de to.
Model 3 LR har jeg sett oppgitt til mellom 13.8 og 14 cm.

Men..,jeg sammenlignet Model 3 og Polestar 2 på en flat parkeringsplass der bilene sto ved siden av hverandre og da kunne jeg ha sverget på at Polestar hadde minst 5 cm høyere bakkeklaring!
Var lett å se under bilene når en gikk noen meter vekk.
Begge bilene var tomme og jeg snakket med eieren. Han klagde over at bilen skrapte veldig ofte nedi,og ønsket seg høyere bakkeklaring eller luftfjøring.

Ps,mitt augnamål er godkjent som en standardisert målemetode...😉"

Var det eieren av Polestar 2 eller model 3 som klagde?
Tesla Model Y Hvit,sort, 20" hengerfeste
Ordredato: 10/4-22
Utlevering: Tromsø
Utlevering: 23/12-22
VIN: XP7YGCEK0PB052***

E-Trond

Ser at den kunne misforståes ja. ;)
Det var eieren av Model 3.
Har lagt til den infoen i det opprinnelige innlegget.
ID 7 GTX
Ioniq  2020

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA