Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Lading starter ikke

Startet av jkirkebo, mandag 24. september 2012, klokken 19:29

« forrige - neste »

Amoss

Sitat fra: Bondeknøl på onsdag 04. oktober 2017, klokken 18:58
Hva er den siste fordelen som ryker tro?

Den siste "elbilfordelen" vil bli borte når man omdøper pris/avgiftdifferansen til "fossilstraffen".
"Your Model 3 was reserved on 31/03/2016."
ReservationId 364902

ludwig_holberg

Nei - bilene vi nå selger skal kjøre i omlag 15 år. Alt annet enn 90-95% andel av nybilsalget er alt for dårlig. Men om legger opp til merkbar opptrapping av drivstoffavgifter allerede fra og med januar 2018 - og i tillegg kommuniserer dette tydelig til det brede publikum - så kan man være på 90-95% andel ila to år.

Sitat fra: Bondeknøl på onsdag 04. oktober 2017, klokken 18:58
Med det elbilsalget det jubles over nå så må jo elbilfordelene stå for fall snart. Samfunnet går jo glipp av veldig mye, spesielt bompengefinansierte veiprosjekter.
Hva er den siste fordelen som ryker tro?
Er jeg for pessimistisk, eller blir det bare service og drivstoffbesparelsen igjen?

brako79

Sitat fra: ludwig_holberg på onsdag 04. oktober 2017, klokken 20:18
Nei - bilene vi nå selger skal kjøre i omlag 15 år. Alt annet enn 90-95% andel av nybilsalget er alt for dårlig. Men om legger opp til merkbar opptrapping av drivstoffavgifter allerede fra og med januar 2018 - og i tillegg kommuniserer dette tydelig til det brede publikum - så kan man være på 90-95% andel ila to år.

Tviler litt på dette, da elbil-produsentene ikke klarer å levere biler fort nok. Vi vil nok se en bølgetopp midtveis i 2018 når Tesla3 og Leaf har levert ut sine biler.
///Mvh
Kristian
'17 e-Golf juni / res 14.11 - levert 14.6.
'93 M5T
'89 325ixT

ludwig_holberg

Svært mye av fossilsalget vil isåfall erstattes av Model S/X, hvor produksjonskapasiteten er topp. I tillegg er det så mange leverandører nå i kompaktklassen + Kona / F-Pace i 2018, e-Tron og EQ i 2019, at per desember 2019 er 90-95% fullt mulig....håper jeg:)

doldis1

Sitat fra: Amoss på onsdag 04. oktober 2017, klokken 14:07
Sitat fra: doldis1 på onsdag 04. oktober 2017, klokken 09:50
Hmm, la meg se, vi har 32 % elbilsalg.

Nå så du nok litt skjevt/kjapt på tallene her. ~32% er hybridene. Elbilene er på "bare" 28,6% av nybilsalget. Å komme over 50% til neste år vil altså bety en bortimot dobling av elbilandelen av salget. Virker en smule optimistisk etter mitt syn, men er i det minste lov å håpe på at man snuser på 40%-tallet slik det i dag snuses på 30%-tallet :)

Neida ,har ikke sett skjevt på noe tall men jeg velger å sidestille elbiler som registreres som nye og de
som er såkalte "bruktimporterte"
Dette er ingen eksakt vitenskap siden både helt nye Koreanere og reelt brukte U.S Leafer havner i samme
kategori som bruktbiler men jeg mener altså at dette gir et riktigere bilde av virkeligheten enn det OFV
opererer med.
Ladbare hybrider hadde iflg. ofv en markedsandel på 17,3 % i sept. ( 2674 stk av tot. 15513 )

Sølve

Hordaland passerte 44,5 % markedeandel for elbil nå i september.  I tillegg 17,7 % PHEV.
Bergen

Myrvang

Sitat fra: ludwig_holberg på onsdag 04. oktober 2017, klokken 15:42
Nå som KrF og Venstre ikke lengre er låst i samarbeidsavtaler med regjeringen,kan man omsider komme seg rundt Fremskrittspartiets fobi mot å øke bensin- og dieselavgiftene.
I tillegg må hybrid-avgiftene for SUVer og Porscher økes.


Økte drivstoffpriser vil gå utover hele befolkningen, da mye av prisen på en vare er transportutgifter. Ved å øke prisene på transport, som bompenger og høyere avgifter, vil vareprisene også gå opp. Det må alle betale for. Og en avgift vil ikke redde verden.

Frem til det leveres vare/lastebiler med nok batterikapasitet til å kjøre land og strand rundt vil speditørene bruke diesel. Og legge bompenger og dieselprisen rett over på forbruker.
2020 e-NV200 7-seter
2014 e-NV200 5-seter til salgs
2011 Mitsubishi i-Miev
2015 Leaf Tekna   Vraket i Sinsenkrysset 2018
2011 i-On

Amoss

Sitat fra: doldis1 på onsdag 04. oktober 2017, klokken 23:38
Neida ,har ikke sett skjevt på noe tall men jeg velger å sidestille elbiler som registreres som nye og de
som er såkalte "bruktimporterte"

Aha, lot meg lure av at tallet var likt hybridenes andel :)
"Your Model 3 was reserved on 31/03/2016."
ReservationId 364902

ludwig_holberg

Diesel i næring er jo fritatt for avgift.

Øystein16

Sitat fra: ludwig_holberg på torsdag 05. oktober 2017, klokken 07:46
Diesel i næring er jo fritatt for avgift.
Tenk deg litt om før du påstår slikt. Eit hint han vera å forstå ordet og prinsippa for "merverdiavgift". Som privatperson betalar du nok kvar dag MVA, som delvis er generert frå bruk av diesel. "Diesel" er ein primærfaktor for ufatteleg stor del av all næringsverksemd i Norge og på kloden.

ludwig_holberg

Så lenge man snakker om varetransport (som var poenget lengre opp her i tråden), så er det altså ikke veldig komplisert; transportørene betaler diesel uten veibruksavgift. Slik at det økt avgift her ikke påvirker varepriser forøvrig.

(ikke det at det ville påvirket min konklusjon noe særlig, jeg mener bensin- og dieselavgiftene bør opp uansett, og det mener også alle partiene på Stortinget forutenom FrP, og kanskje Høyre..?)

Myrvang

Sitat fra: ludwig_holberg på torsdag 05. oktober 2017, klokken 09:58
Så lenge man snakker om varetransport (som var poenget lengre opp her i tråden), så er det altså ikke veldig komplisert; transportørene betaler diesel uten veibruksavgift. Slik at det økt avgift her ikke påvirker varepriser forøvrig.

Usikker på om jeg forstår deg rett, men påstår du at transportsektoren ikke betaler full avgift på drivstoff? Det i såfall helt feil.

Men de utgiftsfører alle utgifter de har og skriver av MVA, men i kassa på Shell betaler de pumpepris.

Men nå sklir vi langt utenfor topic...fortsetter med elbilsalg her nå.
2020 e-NV200 7-seter
2014 e-NV200 5-seter til salgs
2011 Mitsubishi i-Miev
2015 Leaf Tekna   Vraket i Sinsenkrysset 2018
2011 i-On

vartli

Hvilken elbil blir mest solgte i år? E-Golf har 300 allerede denne måneden og mangler bare 600 på å ta igjen Leaf som vel mer eller mindre har solgt ut sine biler, så det er kun import igjen. Mest solgte merke er kanskje mer spennende.
Leaf 40 kWh 2020
Leaf 2011 - solgt

Nasatech

Sitat fra: vartli på fredag 06. oktober 2017, klokken 13:14
Hvilken elbil blir mest solgte i år? E-Golf har 300 allerede denne måneden og mangler bare 600 på å ta igjen Leaf som vel mer eller mindre har solgt ut sine biler, så det er kun import igjen. Mest solgte merke er kanskje mer spennende.

E-Golf ligger, som du sier, veldig bra an. Har ikke sett nok på Leaf og når ny modell kommer, men de rekker vel kanskje ikke det i år? BMW i3 lå bra an, men ligger jo nå langt etter.

Kolonnene på http://elbilstatistikk.no kan foresten sorteres ved å trykke på tittelen til kolonnen:

http://elbilstatistikk.no/?sort=3

MrBacardi

Her er førstegangsregistreringer i Norge for oktober så langt (pr. 7. oktober):

354   Volkswagen   Golf   (5130)   [21459]
137   Nissan   Leaf   (5705)   [33603]
118   Bmw   I3   (3984)   [12452]
65   Volkswagen   Up!   (745)   [7548]
59   Hyundai   Ioniq   (1424)   [2069]
49   Tesla Motors   Model S   (2074)   [14343]
42   Kia   Soul   (2655)   [9685]
37   Tesla Motors   Model X   (2736)   [4171]
22   Nissan   E-nv200   (658)   [2292]
14   Fiat   Fiat 500   (55)   [86]
11   Mercedes-benz   B 250 E   (1488)   [4954]
7   Smart   Electric Drive   (124)   [304]
6   Opel   Ampera-e   (929)   [929]
2   Renault   Zoe   (1897)   [5865]
2   Toyota   Rav4 Ev   (14)   [38]
2   Mitsubishi   I-miev   (193)   [3557]
2   Peugeot   Partner   (169)   [1047]
1   Peugeot   Ion   (181)   [2562]
1   Chevrolet   Bolt   (2)   [2]
1   Citroen   Berlingo   (102)   [232]

Totalt 932

Ulike navngivninger for flere modeller er gruppert sammen for å gjøre tallene enklere. Dette er pga skrivefeil o.l. ved registrering hos Vegvesenet. Dette er tall på førstegangsregistreringer i Norge, altså ikke nødvendigvis biler som er solgt av forhandler i Norge. Import er også med her.
Tallene i parentes er hittil registrerte i år av gitt modell, tallene i firkantparentes er totalt antall registrerte.

Av disse er laveste regnr i EL-serien EL 28362, høyeste EL 97269
Av disse er laveste regnr i EK-serien EK 18274, høyeste EK 60191

Jeg satt opp et lite API, slik at dataene enkelt kan benyttes av andre hvis ønskelig:
https://qgx0kqq3qb.execute-api.eu-west-1.amazonaws.com/prod/elbiler/getRegNrPeriod?year=2017&month=10
Bare å bytte ut year og month med ønsket tidsrom, så får man ut alle data om bilene i aktuell periode.
Test mine Android-apps: Bilsamler / Ladestasjon
Jeg koblet Teslaen til slack

2020 VW ID.3 1ST - Kø-nr 75
2017 Leaf 30 kWh - Utlevert april 2017
2016 Model S 70D - Utlevert feb 2016

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA