Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Lading starter ikke

Startet av jkirkebo, mandag 24. september 2012, klokken 19:29

« forrige - neste »

OleP


kaiat

Sitat fra: OleP på mandag 02. oktober 2017, klokken 11:53
Noen som har noen tall for elbilregistreringer i resten av Europa (de største landene) ? Asia med Kina og India ? Det hadde vært artige tall å se.

Jeg bruker http://ev-sales.blogspot.no/, den tar for seg de fleste markedene.

JorgenM

i-Pace levert 04.07.2019 - 2013 Tesla S P85 (solgt) - Nitrox EL go-cart - BMW i3 (solgt)


doldis1

 Hvem trenger november  ;D ? Tot. ant nyregistrete biler 15513, derav el 4995 blir 32,2 % !!
Dieselandelen ned til 18,8 %  :+1:

Amoss

Ser ikke at noen har lagt inn den offisielle statistikken, så her kommer den:
http://www.ofvas.no/bilsalget-i-september/category744.html

Sitat
31,4 prosent personbiler med hybriddrift i september
Det ble registrert 4234 nye personbiler med hybriddrift i september. Det er 243 flere (+6,1 %) enn i september 2016. Personbilene med hybriddrift hadde 31,4 prosent markedsandel i september i år, mens markedsandelen i september 2016 var 28,8 prosent. Hittil i år har personbilene med hybriddrift 30,5 prosent markedsandel. I samme periode i fjor var den 25,0 prosent.

Blant personbilene med hybriddrift var 2674 ladbare hybrider. I september 2016 var antallet 1923.

Det ble ikke registrert varebiler med hybriddrift verken i september i år eller i september i fjor (bensin-diesel/elektrisk hybriddrift).

3856 nye nullutslipp personbiler i september
I september ble det registrert 3856 nye personbiler med nullutslipp. Det er 1227 flere (+46,7 %) enn i september 2016.

Nullutslippsbilene hadde 28,6 prosent markedsandel blant personbilene i september, i september 2016 var markedsandelen 19,0 prosent. Seks av de nye registrerte personbilene i september var hydrogenbiler, resten var elbiler.

-At nullutslippsbilene nærmer seg 30 prosent markedsandel i en måned er oppsiktsvekkende høyt, selv i Norge, sier Øyvind Solberg Thorsen. For selv om det har kommet flere elbiler med lenger rekkevidde, er det fortsatt et begrenset antall modeller å velge blant. At så mange nybilkjøpere velger elbil viser at bilkjøperne både har blitt mer miljøbevisste, men også at mange frykter at det vil bli enda flere restriksjoner for fossildrevne biler i tiden fremover.

Hittil i år er det registrert 23 269 nye nullutslipp personbiler, det er 5761 flere (+32,9 %) enn i samme periode i 2016. Hittil i år har nullutslippsbilene en markedsandel på 20,0 prosent, mens den i samme periode i 2016 var 15,1 prosent.

Så elbiler + hybrid biler = 60.0% av nybilsalget sist måned...  (ignorerer de 6 hydrogenbilene :p )
"Your Model 3 was reserved on 31/03/2016."
ReservationId 364902

doldis1

 Hmm, la meg se, vi har 32 % elbilsalg. Hvis vi går ett år fram i tid kan vi legge til nyLeafen, Ipace, en håndfull
Audier, noen nye Koreanere ( forutsatt at kommunistdiktaturet i nord ikke bomber alt flatt der nede. Ville
jo vært kjedelig for de som kjøper batterier fra LG chem også. De produserer brorparten li/ion celler en sånn
10-12 mil fra grensen til Nord Korea ) Glemte nesten TM3  ;D La meg se,skal vi summere opp til sånn ca 50 %
elbilsalg ?  ;)

Pallesnekkern

#1207
Sitat fra: doldis1 på onsdag 04. oktober 2017, klokken 09:50
Hmm, la meg se, vi har 32 % elbilsalg. Hvis vi går ett år fram i tid kan vi legge til nyLeafen, Ipace, en håndfull
Audier, noen nye Koreanere ( forutsatt at kommunistdiktaturet i nord ikke bomber alt flatt der nede. Ville
jo vært kjedelig for de som kjøper batterier fra LG chem også. De produserer brorparten li/ion celler en sånn
10-12 mil fra grensen til Nord Korea ) Glemte nesten TM3  ;D La meg se,skal vi summere opp til sånn ca 50 %
elbilsalg ?  ;)

Tviler på 50% med disse. Audi og Ipace blir for dyr for de fleste, mens de andre trolig vil stjele mye av markedet til eksisterende el-biler.  For å komme opp i nærheten av 50% trenger vi en Passat/Octavia erstatter og en Rav4/CX-5 erstatter, begge med hengerfeste og i prisklassen 3-500.000,-. Også må vi ha et par mini-suver, som Kona.

doldis1

 Du har jo opplagt et poeng og det du skriver virker riktig men jeg tror nå fremdeles at sept. 2018 vil
vise et elbilsalg på > 50%  ;)

Øystein16

Sitat fra: doldis1 på onsdag 04. oktober 2017, klokken 12:05
Du har jo opplagt et poeng og det du skriver virker riktig men jeg tror nå fremdeles at sept. 2018 vil
vise et elbilsalg på > 50%  ;)

Du tenkjer då at det vert minst 2? ;-) 

JorgenM

Sitat fra: doldis1 på onsdag 04. oktober 2017, klokken 09:50
Hmm, la meg se, vi har 32 % elbilsalg. Hvis vi går ett år fram i tid kan vi legge til nyLeafen, Ipace, en håndfull Audier, noen nye Koreanere
For ikke å glemme i3 med enda lengre rekkevidde. 94Ah solgte vel over 1000 stk en av de første månedene :o . I tillegg er muligens allerede EV-versjonen av BMW X3 på markedet da (BMW dropper hybrid-versjonen av neste gen. X3 for å fremskynde den full-elektriske versjonen)

Hørte idag at i3 står for 40% av salget til BMW Norge i 2017 :+1:
i-Pace levert 04.07.2019 - 2013 Tesla S P85 (solgt) - Nitrox EL go-cart - BMW i3 (solgt)

Amoss

Sitat fra: doldis1 på onsdag 04. oktober 2017, klokken 09:50
Hmm, la meg se, vi har 32 % elbilsalg.

Nå så du nok litt skjevt/kjapt på tallene her. ~32% er hybridene. Elbilene er på "bare" 28,6% av nybilsalget. Å komme over 50% til neste år vil altså bety en bortimot dobling av elbilandelen av salget. Virker en smule optimistisk etter mitt syn, men er i det minste lov å håpe på at man snuser på 40%-tallet slik det i dag snuses på 30%-tallet :)
"Your Model 3 was reserved on 31/03/2016."
ReservationId 364902

ludwig_holberg

Nå som KrF og Venstre ikke lengre er låst i samarbeidsavtaler med regjeringen,kan man omsider komme seg rundt Fremskrittspartiets fobi mot å øke bensin- og dieselavgiftene. Dersom opposisjonen nå gjør det rette - og presser frem både en økning i høst, og en ny kurs hvor man varsler at avgiftene skal opp, opp, og opp, de neste årene - så får vi endelig se elbilene komme seg over 50%. Det kan fort skje til neste høst, gitt at de politiske signalene er klare nok.

I tillegg må hybrid-avgiftene for SUVer og Porscher økes.

Hvis vi fortsetter i dagens spor, hvor det meste som skrives om bilavgiftspolitkken knytter seg til overskrifter om "elbilfordelene er på vei bort" osv, så kan bensin- og dieselbilsalget leve godt inn i neste tiår.

Bondeknøl

Med det elbilsalget det jubles over nå så må jo elbilfordelene stå for fall snart. Samfunnet går jo glipp av veldig mye, spesielt bompengefinansierte veiprosjekter.
Hva er den siste fordelen som ryker tro?
Er jeg for pessimistisk, eller blir det bare service og drivstoffbesparelsen igjen?

JorgenM

Miljø?

Men, feil tråd for denne diskusjonen egentlig...
i-Pace levert 04.07.2019 - 2013 Tesla S P85 (solgt) - Nitrox EL go-cart - BMW i3 (solgt)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA