Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Lading starter ikke

Startet av jkirkebo, mandag 24. september 2012, klokken 19:29

« forrige - neste »

knut.aulie

Sitat fra: KjellG på søndag 16. april 2017, klokken 18:52
Mon hvor mange potensielle Ampera-kjøpere som blir skuffet - bilen tar ikke tilhenger.
Ingen burde det siden det har vært skriftlig lenge, men alltid noen som blir skuffet.
For den som leser så vet en at model X (og Kangoo......[emoji86][emoji85]) er den eneste med hengerfeste, frem til Model 3 som er den første rimelige som får det!

(Unnskyld til moderator, bare flytt eller slett dette, kunne ikke la det litt kunnskapsløse utsagnet stå alene )

KjellG

Sitat fra: Elmo på søndag 16. april 2017, klokken 21:18
Sitat fra: KjellG på søndag 16. april 2017, klokken 18:52
Mon hvor mange potensielle Ampera-kjøpere som blir skuffet - bilen tar ikke tilhenger.

Foreslår at du flytter det innlegget til Opel Ampera-e / Chevy Bolt avdelingen !   (og så sletter jeg dette).

Poenget er ikke Ampera per se, men at mange ikke "kan" kjøpe elektrisk bil fordi de ikke fyller behov som mange har i villa-hytte-båt-Norge. Mao, påvirker statistikken over kjøpte el-biler.

Elmo

#752
Sitat fra: KjellG på mandag 17. april 2017, klokken 00:17
Poenget er ikke Ampera per se, men at mange ikke "kan" kjøpe elektrisk bil fordi de ikke fyller behov som mange har i villa-hytte-båt-Norge. Mao, påvirker statistikken over kjøpte el-biler.
Feil tråd uansett.
Denne tråden en ment for statistikk om hvordan elbilsalget faktisk utvikler seg, og evt kommentarer til det.
Det finnes utallige andre tråder med spekulasjoner om hvordan mangel på ditt og datt kanskje eventuelt kan komme til å påvirke folks interesse for å (ikke) kjøpe elbil.
Bor i Asker. Elbilist siden 2005. Div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen ca 165.000 km. Kun en kjørbar nå.
Har også en eUp 2015, gått 82.000 km, Tesla Model3 2019 og Seat Mii 2020.

Rottert

Ser E-golf skyter fart i dag. De har vel kanskje begynt med levering av ny model nå? Tipper den drar ifra i3 og leaf iløpet av uka.
2014 Nissan Leaf Tekna

Chivas

Sitat fra: Rottert på tirsdag 18. april 2017, klokken 15:43
Ser E-golf skyter fart i dag. De har vel kanskje begynt med levering av ny model nå? Tipper den drar ifra i3 og leaf iløpet av uka.
Første levering av ny modell i dag, så de neste ukene bør by på en god e-golf økning :)

MrBacardi

Her er førstegangsregistreringer i Norge for april så langt (pr. 22. april):

344   Nissan   Leaf   (2354)   [30218]
304   Bmw   I3   (1842)   [10309]
256   Volkswagen   Golf   (1017)   [17341]
97   Kia   Soul   (909)   [7936]
76   Hyundai   Ioniq   (483)   [1128]
75   Renault   Zoe   (919)   [4871]
70   Mercedes-benz   B 250 E   (502)   [3966]
42   Volkswagen   Up!   (279)   [7074]
33   Tesla Motors   Model S   (515)   [12762]
29   Nissan   E-nv200   (213)   [1847]
29   Tesla Motors   Model X   (757)   [2191]
15   Opel   Ampera-e   (15)   [15]
11   Mitsubishi   I-miev   (101)   [3462]
8   Peugeot   Partner   (75)   [953]
5   Citroen   C-zero   (30)   [2313]
5   Peugeot   Ion   (75)   [2454]
3   Citroen   Berlingo   (53)   [183]
1   Smart   Electric Drive   (12)   [192]

Totalt 1403

Ulike navngivninger for flere modeller er gruppert sammen for å gjøre tallene enklere. Dette er pga skrivefeil o.l. ved registrering hos Vegvesenet. Dette er tall på førstegangsregistreringer i Norge, altså ikke nødvendigvis biler som er solgt av forhandler i Norge. Import er også med her.
Tallene i parentes er hittil registrerte i år av gitt modell, tallene i firkantparentes er totalt antall registrerte.

Av disse er laveste regnr i EL-serien EL 15065, høyeste EL 99739
Av disse er laveste regnr i EK-serien EK 12173, høyeste EK 38958

Jeg satt opp et lite API, slik at dataene enkelt kan benyttes av andre hvis ønskelig:
https://qgx0kqq3qb.execute-api.eu-west-1.amazonaws.com/prod/elbiler/getRegNrPeriod?year=2017&month=04
Bare å bytte ut year og month med ønsket tidsrom, så får man ut alle data om bilene i aktuell periode.
Test mine Android-apps: Bilsamler / Ladestasjon
Jeg koblet Teslaen til slack

2020 VW ID.3 1ST - Kø-nr 75
2017 Leaf 30 kWh - Utlevert april 2017
2016 Model S 70D - Utlevert feb 2016

JorgenM

Liste over elbilsalget for 2017 frem til 16. april i år på hegnar.no:
http://www.hegnar.no/Nyheter/Motor/2017/04/Elbiltoppene-og-floppene-i-Norge

1: BMW i3: 1 722
2: Nissan Leaf: 1 385
3: Renault Zoe: 912
4: Volkswagen Golf 804
5: Tesla Model X: 753
6: Tesla Model S: 506
7: Hyundai IONIQ: 450
8: Mercedes-Benz B-klasse: 450
9: Volkswagen up! 220
10: Kia Soul: 191
11: Mitsubishi I-MiEV: 85
12: Nissan NV200: 67
13: Peugeot iOn: 66
14: Citroen C-Zero: 21
15: Opel Ampera-e: 13
16: Ford Focus: 12
i-Pace levert 04.07.2019 - 2013 Tesla S P85 (solgt) - Nitrox EL go-cart - BMW i3 (solgt)

knut.aulie

Tallene til MrBacardi er mye mer representative enn Hegnar tallene. Det er totalt antall biler som er det riktige!

turfsurf

Det kommer jo an på hva man er ute etter. Er ikke så interessant å få med bruktimport hvis man lurer på hvilke nye biler som selger mest.
Model Y Performance Pearl White - i bestilling
I-Pace HSE Corris Grey 2019 - The Englishman
i3 120Ah Imperial Blue 2019  - city fun
x - Model X 100D Pearl White 2017 - Flying Circus
x - Model X 90D premium - kansellert
x - Stormtrooper i3 2015 (lobotomized perfection)
x - Pearl White S 85D 2015 (Release Candidate)
x - Pearl White S 85 2013 (Beta)

knut.aulie


Gordon Retriever

Det er veldig interessant å ha begge oversiktene, siden dette gir et bilde over hvor stor bruktimporten av Nissan Leaf er - og et innblikk i hvor mye av Kia Soul-andelen som er dagsregistreringer re-importert fra Tyskland.

02jan

I statistikk for bensin/dieselbiler regnes ikke bruktimporterte biler inn ,som del av nybilsalget.

Hvorfor er det annerledes for elbil ?
Tesla CyberT dual AWD - reservasjon 1127xxxxx
Bmw i3 fra juli 2014 - solgt juni 2019 :(

2019 - Gjøvikbanen/Scott spark
2016 - folkevogn Passat alltrack diesel
1981- Jeep CJ-7 4.2 Renegade
1969 - BMW 1600-2
1997' hengerfeste C4 2.6 Avant quattro - lånt ut til far.

jkirkebo

Sitat fra: 02jan på lørdag 22. april 2017, klokken 17:19
I statistikk for bensin/dieselbiler regnes ikke bruktimporterte biler inn ,som del av nybilsalget.

Hvorfor er det annerledes for elbil ?

Fordi bruktimporterte biler som har 15km på telleren og har vært registrert kun én dag i Tyskland nok bør regnes som nye biler? Særlig siden de selges som nye biler av Kias offisielle salgsapparat i Norge...
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Myrvang

15: Opel Ampera-e: 13
16: Ford Focus: 12

-----

Flaut for Ford å bli slått av en bil som ikke er kommet enda... ;D
2020 e-NV200 7-seter
2014 e-NV200 5-seter til salgs
2011 Mitsubishi i-Miev
2015 Leaf Tekna   Vraket i Sinsenkrysset 2018
2011 i-On

MrBacardi

Her er førstegangsregistreringer i Norge for april:

507   Nissan   Leaf   (2517)   [30383]
429   Bmw   I3   (1967)   [10434]
420   Volkswagen   Golf   (1181)   [17505]
145   Hyundai   Ioniq   (552)   [1197]
143   Mercedes-benz   B 250 E   (575)   [4039]
143   Kia   Soul   (955)   [7982]
78   Renault   Zoe   (922)   [4875]
62   Volkswagen   Up!   (299)   [7094]
47   Nissan   E-nv200   (231)   [1865]
42   Tesla Motors   Model S   (524)   [12771]
33   Tesla Motors   Model X   (762)   [2196]
22   Peugeot   Partner   (89)   [967]
15   Opel   Ampera-e   (15)   [15]
15   Peugeot   Ion   (85)   [2464]
13   Mitsubishi   I-miev   (103)   [3464]
12   Citroen   Berlingo   (62)   [192]
9   Citroen   C-zero   (34)   [2317]
5   Ford   Focus Electric   (18)   [434]
2   Fiat   Fiat 500   (3)   [34]
2   Renault   Kangoo Z.e.   (16)   [718]
2   Smart   Electric Drive   (13)   [193]

Totalt 2146

Ulike navngivninger for flere modeller er gruppert sammen for å gjøre tallene enklere. Dette er pga skrivefeil o.l. ved registrering hos Vegvesenet. Dette er tall på førstegangsregistreringer i Norge, altså ikke nødvendigvis biler som er solgt av forhandler i Norge. Import er også med her.
Tallene i parentes er hittil registrerte i år av gitt modell, tallene i firkantparentes er totalt antall registrerte.

Av disse er laveste regnr i EL-serien EL 15065, høyeste EL 99739
Av disse er laveste regnr i EK-serien EK 11627, høyeste EK 39741

Jeg satt opp et lite API, slik at dataene enkelt kan benyttes av andre hvis ønskelig:
https://qgx0kqq3qb.execute-api.eu-west-1.amazonaws.com/prod/elbiler/getRegNrPeriod?year=2017&month=04
Bare å bytte ut year og month med ønsket tidsrom, så får man ut alle data om bilene i aktuell periode.
Test mine Android-apps: Bilsamler / Ladestasjon
Jeg koblet Teslaen til slack

2020 VW ID.3 1ST - Kø-nr 75
2017 Leaf 30 kWh - Utlevert april 2017
2016 Model S 70D - Utlevert feb 2016

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA