Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Lading starter ikke

Startet av jkirkebo, mandag 24. september 2012, klokken 19:29

« forrige - neste »

Nasatech

Sitat fra: jkirkebo på søndag 04. desember 2016, klokken 01:10
Sitat fra: AppleKnocker på lørdag 03. desember 2016, klokken 23:53
Salget av nye nullutslippsbiler er 8% lavere så langt i 2016 målt mot samme periode i 2015.

Dette skjer i en periode hvor Model X med flere års venteliste har blitt utlevert til kjøpere og mange av de viktigste modellene som Leaf og I3 har fått lenger rekkevidde. I tillegg er det lansert nye og attraktive modeller som Ioniq.

Ja, og ny i3, Ioniq, Model X osv. har man akkurat begynt å levere. Litt for sent på året til å kompensere for første halvår. I Q1 2017 tror jeg derimot vi vil se stor fremgang fra Q1 2016 og også Q1 2015.

Ser vi på andre halvår hittil (dvs. juli-november) er det solgt flere elbiler i år enn i samme periode i fjor. Og mange flere enn i samme periode i 2014. Riktignok ikke veldig mange flere i år enn i fjor, men så var da også juli i år skikkelig dårlig. Det var ikke før i august salget tok seg skikkelig opp igjen, så i perioden aug-nov er det en klar økning i år sammenlignet med i fjor.

Enig me jkirkebo. Og det er ikke mangel på kjøpsvilje som er "skyld" i at vi ikke har høyere tall. Det virker heller som det er problemer med levering. Se i de forskjellige forumene. Alle venter på bil og forhandlere er presset til de ytterste og leverer så mye de kan!

AppleKnocker

Kirkebo matematikk er ikke helt som vanlig matematikk.

Disse statistikkene viser ikke salg, de viser utleveringer. Model X utleveringene er resultat av 4 års reservasjoner og salg. Da havner Model X blant Norges mest "solgte" (les: utleverte) biler. Alle skjønner at det ikke kommer til å vedvare. Tilsvarende har I3 en topp når 94Ah utgaven leveres ut.
Norges mest populære elbil Leaf, har vært tilgjengelig med lenger rekkevidde i hele 2016.

Om Opel leverer ut 1500-2000 Ampera-e i 2017, kommer det neppe til å utgjøre et jordskjelv på statistikken.

Den som tror at reduserte elbilfordeler i form av innføring av avgifter og utstengelse fra kollektivfelt, er uten betydning for salget, må ta seg en skikkelig bolle, et voksenopplæringskurs i hvordan tilbud og etterspørsel fungerer og stikke hodet ut av boblen vi lever i på dette forumet :o
BMW I3 2015
Tesla Model S85 2015
Tesla Model ≡ 2020 reservert
200 000 elektriske km kjørt siden februar 2015
Passivhus med fire ladeplasser

jkirkebo

Sitat fra: AppleKnocker på søndag 04. desember 2016, klokken 11:50
Kirkebo matematikk er ikke helt som vanlig matematikk.

Disse statistikkene viser ikke salg, de viser utleveringer. Model X utleveringene er resultat av 4 års reservasjoner og salg. Da havner Model X blant Norges mest "solgte" (les: utleverte) biler. Alle skjønner at det ikke kommer til å vedvare. Tilsvarende har I3 en topp når 94Ah utgaven leveres ut.
Norges mest populære elbil Leaf, har vært tilgjengelig med lenger rekkevidde i hele 2016.

Om Opel leverer ut 1500-2000 Ampera-e i 2017, kommer det neppe til å utgjøre et jordskjelv på statistikken.

Den som tror at reduserte elbilfordeler i form av innføring av avgifter og utstengelse fra kollektivfelt, er uten betydning for salget, må ta seg en skikkelig bolle, et voksenopplæringskurs i hvordan tilbud og etterspørsel fungerer og stikke hodet ut av boblen vi lever i på dette forumet :o

Model X utleveringene har ikke kommet skikkelig igang ennå engang. Kun drøyt tusen biler er utlevert, og forum/facebook flyter over av folk som venter på bil. Tesla har tidligere levert over 1000 biler på en eneste måned, og det skjer alltid i siste måned i kvartalet. Dvs., desember eller mars nå fremover. Forrige "stor-måned"-mulighet var september, men det var for tidlig til å få volumet opp. Selv venter jeg bil i mars, bestilte etter at AP2 ble annonsert og det gjorde nok rimelig mange andre også. Jeg tipper antall bestillinger etter at AP2 ble annonsert langt overstiger de som ble bestilt i de 4 årene du nevner.

30kWh Leaf tilbyr for lite ekstra rekkevidde i forhold til gammel Leaf og konkurrentene som kommer/har kommet. Nissan må få ut fingeren og lansere en utgave på ~40kWh. Men designet begynner å bli gammelt og det er et 5-sifret antall biler på veien, så det trengs mer enn bare oppdateringer for å få skikkelig fart på salget.

Ellers er det masse annet nytt på gang som vil få videre fart på salget. F.eks Zoe med 41kWh batteri eller den oppdaterte eGolfen som jeg nevnte. VW øker ihvertfall batteristørrelsen med dobbelt så mye som Nissan, +50% istedenfor +25%. Det, sammen med et nyere design, vil nok lokke langt flere nye og gamle kunder enn 30kWh Leaf. Mao. omtrent samme effekt som for i3, som økte batteristørrelsen med 57% og også har et nyere og freshere design.

Joda, selvfølgelig er det sikkert noen som satt litt på gjerdet som droppet elbil pga. samkjøringskravet men jeg tror de er så få at det helt drukner i sammenhengen. Man har fortsatt fordelen av garantert maks 50% av bompengekostnaden til fossilbiler i lang tid fremover.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

gigafactory

Behøver vel ikke fremstille 2015 som et år helt uten "happenings" heller. Ola dunk fikk kjøre folkevogn og Tesla med D. Valutaen vår fikk skikkelig juling i 2015, men det tar ofte lang tid før dette gir utslag i prisene på grunn av at bilprodusenter inngår terminer (og jeg vet ikke hva) for å sikre valutaen noe frem i tid. Vi fikk den fulle effekten i 2016, men bare delvis i 2015.

Selvsagt har bortfall av enkelte fordeler noe å si, men tilsvarende effektivt er nok lovnader om økte bompenger, drivstoffavgifter og restriksjoner på fossilbiler. Uansett hvordan en vrir og vender på det så vil den enorme veksten i salg av ladehybrider ha en negativ virkning på elbilsalget i en viss utstrekning, men det viser samtidig at folk ikke er så averse mot å kjøre bil uten direkte fordeler i histen og pisten.

Jeg er overbevist om at det vil bli solgt flere elbiler i 2017 enn i 2016, batteripakkene begynner omsider å komme opp på et nivå hvor en ikke trenger å være elbilentusiast for å dra på tur. Ladenettverket har en eksplosiv vekst. Det var registrert 226 CCS-ladere i NOBIL-databasen i januar, nå er det 435. Modellutvalget er fortsatt ikke midt i blinken for nordmenn i 2017, men vekst fra 2016 kommer. Kanskje er dette tråden for veddemål?  ;)

Nasatech

Ja, november ble jo veldig bra. Håper desember blir like bra :)


MrBacardi

Her er førstegangsregistreringer i Norge for desember så langt (pr. 10. des):

216   Bmw   I3   (3761)   [8265]
152   Nissan   Leaf   (5985)   [27548]
91   Volkswagen   Golf   (4705)   [16167]
87   Kia   Soul   (3581)   [6938]
77   Tesla Motors   Model X   (1086)   [1086]
54   Mercedes-benz   B 250 E   (1854)   [3343]
37   Tesla Motors   Model S   (1831)   [11986]
33   Volkswagen   Up!   (1202)   [6701]
25   Hyundai   Ioniq   (378)   [378]
14   Nissan   E-nv200   (840)   [1586]
8   Peugeot   Partner   (149)   [856]
7   Renault   Zoe   (1767)   [3874]
2   Peugeot   Ion   (383)   [2368]
1   Citroen   C-zero   (244)   [2276]
1   Renault   Kangoo Z.e.   (129)   [699]
1   Fiat   Fiat 500   (1)   [31]
1   Mitsubishi   I-miev   (296)   [3356]

Totalt 807

Ulike navngivninger for flere modeller er gruppert sammen for å gjøre tallene enklere. Dette er pga skrivefeil o.l. ved registrering hos Vegvesenet. Dette er tall på førstegangsregistreringer i Norge, altså ikke nødvendigvis biler som er solgt av forhandler i Norge. Import er også med her.
Tallene i parentes er hittil registrerte i år av gitt modell, tallene i firkantparentes er totalt antall registrerte.

Av disse er laveste regnr i EL-serien EL 79124, høyeste EL 98011
Av disse er laveste regnr i EK-serien EK 11438, høyeste EK 26991
Test mine Android-apps: Bilsamler / Ladestasjon
Jeg koblet Teslaen til slack

2020 VW ID.3 1ST - Kø-nr 75
2017 Leaf 30 kWh - Utlevert april 2017
2016 Model S 70D - Utlevert feb 2016

Matheus

Utrulig at Leaf selger fortsatt så bra. Eller er det bare brukt import?
Leaf 30 og Partner Teppe Electric, Ryobi batterigressklipper :)
Før: I-miev, Kona ev, Leaf 24, Think, Saxo ev, Peugeot 407sw, Punto, Mazda 323f, 626sw, 6 sw, Sirion 4wd, H-rv

doldis1

 
SitatDen som tror at reduserte elbilfordeler i form av innføring av avgifter og utstengelse fra kollektivfelt, er uten betydning for salget, må ta seg en skikkelig bolle, et voksenopplæringskurs i hvordan tilbud og etterspørsel fungerer og stikke hodet ut av boblen vi lever i på dette forumet :o

Så utvilsomt 100% riktig. Uten noen entusiaster fra Aurskog med påfølgende politisk fødselshjelp hadde
nok ikke d Norske elbileventyret sett dagens lys- og d er avgjort ekstremt viktig for de nærmeste årene også

Elmo

Sitat fra: doldis1 på lørdag 10. desember 2016, klokken 11:22
Uten noen entusiaster fra Aurskog med påfølgende politisk fødselshjelp hadde
nok ikke d Norske elbileventyret sett dagens lys- og d er avgjort ekstremt viktig for de nærmeste årene også

Det Bellona og AHA gjorde i starten har også hatt veldig mye å si . . ref.

Bor i Asker. Elbilist siden 2005. Div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen ca 165.000 km. Kun en kjørbar nå.
Har også en eUp 2015, gått 82.000 km, Tesla Model3 2019 og Seat Mii 2020.

MrBacardi

Sitat fra: Mateusz på lørdag 10. desember 2016, klokken 11:03
Utrulig at Leaf selger fortsatt så bra. Eller er det bare brukt import?

Ser ut til at iallefall 1/3 av antallet er bruktimport
Test mine Android-apps: Bilsamler / Ladestasjon
Jeg koblet Teslaen til slack

2020 VW ID.3 1ST - Kø-nr 75
2017 Leaf 30 kWh - Utlevert april 2017
2016 Model S 70D - Utlevert feb 2016

Nasatech

Vet at mange registrerer bilene i et annet land først for å "få ned forbruket" i det landet. Kan vel lett kalles juks! Kia registrerer veldig mange av sine biler i Tyskland for å få ned gjennomsnittsforbruket på Kia generelt i Tyskland før de importerer dem til Norge.

4470 av 6935 er import!

http://www.itanywhere.no/Elbil-reg.php?car=Kia%20Soul&mnd=%25&year=%25

MrBacardi

Her er førstegangsregistreringer i Norge for desember så langt (pr. 16. des):

302   Bmw   I3   (3847)   [8351]
271   Nissan   Leaf   (6107)   [27670]
196   Tesla Motors   Model X   (1205)   [1205]
142   Volkswagen   Golf   (4756)   [16219]
137   Hyundai   Ioniq   (490)   [490]
122   Kia   Soul   (3616)   [6973]
92   Mercedes-benz   B 250 E   (1892)   [3381]
84   Tesla Motors   Model S   (1879)   [12035]
59   Volkswagen   Up!   (1228)   [6727]
26   Nissan   E-nv200   (852)   [1598
21   Peugeot   Partner   (162)   [869]
21   Renault   Zoe   (1781)   [3888]
5   Peugeot   Ion   (386)   [2371]
4   Citroen   C-zero   (247)   [2279]
1   Fiat   Fiat 500   (1)   [31]
1   Mitsubishi   I-miev   (296)   [3356]
1   Renault   Kangoo Z.e.   (129)   [699]

Totalt 1485

Ulike navngivninger for flere modeller er gruppert sammen for å gjøre tallene enklere. Dette er pga skrivefeil o.l. ved registrering hos Vegvesenet. Dette er tall på førstegangsregistreringer i Norge, altså ikke nødvendigvis biler som er solgt av forhandler i Norge. Import er også med her.
Tallene i parentes er hittil registrerte i år av gitt modell, tallene i firkantparentes er totalt antall registrerte.

Av disse er laveste regnr i EL-serien EL 45586, høyeste EL 99980
Av disse er laveste regnr i EK-serien EK 11438, høyeste EK 27338
Test mine Android-apps: Bilsamler / Ladestasjon
Jeg koblet Teslaen til slack

2020 VW ID.3 1ST - Kø-nr 75
2017 Leaf 30 kWh - Utlevert april 2017
2016 Model S 70D - Utlevert feb 2016

Nasatech

Blir spennende å se på desember. Vet ikke hvordan vi lå an på samme tid i fjor, men jeg ser at vi sliter med å ta igjen 2015. 2014 derimot, er det bare ca. 100 biler igjen til vi ligger foran :)

http://www.itanywhere.no/Stats.php

Rottert

Tipper vi går forbi desember 2015 hvertfall. 148 registreringer bare i dag og det pleier også å være en del siste liten registreringer i mellomjula.
2014 Nissan Leaf Tekna

Nasatech

Vi får "håpe" på det. Jeg er jo at september og november er over 2016, men oktober var det 2015 som var "best". Mangler litt under 400 biler og kun 25 biler registrert i dag.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA