Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Lading starter ikke

Startet av jkirkebo, mandag 24. september 2012, klokken 19:29

« forrige - neste »

Amoss

Sitat fra: sylwester på fredag 25. november 2016, klokken 15:04
Igår så jeg en video der Opel sa at alle bilene i 2017 er solgt. Det fikk meg til å lure på om antall solgte elbiler er omtrent hvor mange de klarer å ferdigstille. Ved f.eks. en dobling av elbilsalg, ville det doblet statistikken eller ville det laget en backlog som aldri kom i mål?

Alle signal tyder på at GM/LG har en begrensning på ca. 30-50.000 batterier pr. år, og det antas at dette også vil være maks antall Bolt/Ampera-e som kan produseres. Etterhvert vil nok denne begrensingen økes, men det kan ta tid da det er ressurskrevende og tar tid å bygge nye batterifabrikker.

Når Opel Norge sa at alle bilene for 2017 er (mer eller mindre) utsolgt antar jeg de sikter til det antall biler som har blitt allokert til Norge av den delen av antallet nevnt over som er allokert til Ampera-e/Europa vs. Bolt/USA/NA.

Det er så klart fullt mulig at Opel velger å allokere flere biler til Norge dersom de ser at de selger godt her men ikke fullt så godt i resten av Europa, og også mulig at GM allokerer en større del av produksjonen til Europa dersom de ser at det selges mer her enn i USA/NA. Men ikke noe av dette er noe vi vet sikkert, og ikke aner vi hvor mange som i utgangspunktet er allokert til Europa/Ampera-e. Men vi har nå en viss anelse om at Norge tydeligvis har fått allokert rundt 1500-2000 biler i 2017. Sånn omtrent like mange biler som Tesla leverte i mars 2014 (tror jeg det var).
"Your Model 3 was reserved on 31/03/2016."
ReservationId 364902

mrydningen

Kan jo hende Opel/GM vil kjøre samme taktikk som KIA med Soul EV og begrense litt på salget til Norge og "selge" (dvs registrere bilene) i Tyskland for å så eksportere dem til Norge slik at EU tallene demmes ser bra ut?
P85+ (m/Autopilot, alt - 7seter) overtakelse fra Tesla 17. Juli

sylwester

Spørsmålet mitt var egentlig ikke kun for Opel, men jeg tenker batteriproduksjon muligens er en flaskehals for alle?
Oslo
Malefika, Nissan Leaf 2018LE hentet April 2018
Elvira, Norsk Nissan Leaf 2012, kjøpt 12.04.2016
Tesla M3 Reservert 01.04.2016

mrydningen

Ja er vel en grunn til at Tesla bygger verdens største batterifabrikk og sier den er essensiell for å kunne produsere over 500 000 biler i året. Den har vel røft regnet mer kapasitet en totale Li-ion produksjon er i dag
P85+ (m/Autopilot, alt - 7seter) overtakelse fra Tesla 17. Juli

Rio

Sitat fra: sylwester på fredag 25. november 2016, klokken 20:10
Spørsmålet mitt var egentlig ikke kun for Opel, men jeg tenker batteriproduksjon muligens er en flaskehals for alle?


Nissan har hatt egen batterifabrikk i mange år, som nok dekker batteriene til de 350 000 (!) elbilene Nissan/Renault har produsert (bortsett fra noen helt i begynnelsen).

VW har akkurat vedtatt å bygge en stor batterifabrikk i Tyskland, etter krav fra fagforeningene.


At Opel/GM har et begrenset antall biler til salgs trenger selvsagt ikke ha noe med batterimangel å gjøre.
Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

kaiat

Sitat fra: Rio på lørdag 26. november 2016, klokken 11:29
Nissan har hatt egen batterifabrikk i mange år, som nok dekker batteriene til de 350 000 (!) elbilene Nissan/Renault har produsert (bortsett fra noen helt i begynnelsen).

Zoe har jo batterier fra LG Chem da, og ikke fra Nissan. Litt usikker på Kangoo, men Fluence brukte visstnok Leaf-celler har jeg hørt.

Rio

Sitat fra: kaiat på lørdag 26. november 2016, klokken 15:45
Sitat fra: Rio på lørdag 26. november 2016, klokken 11:29
Nissan har hatt egen batterifabrikk i mange år, som nok dekker batteriene til de 350 000 (!) elbilene Nissan/Renault har produsert (bortsett fra noen helt i begynnelsen).

Og Nissan skal kjøpe noen batterier fra LG Chem, men Nissan har mer enn nok kapasitet i egne fabrikker til å dekke mange år fremover.

Zoe har jo batterier fra LG Chem da, og ikke fra Nissan. Litt usikker på Kangoo, men Fluence brukte visstnok Leaf-celler har jeg hørt.
Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

MrBacardi

Her er førstegangsregistreringer i Norge for november så langt (pr. 26. nov):

767   Bmw   I3   (3297)   [7801]
319   Nissan   Leaf   (5717)   [27277]
283   Kia   Soul   (3446)   [6802]
223   Volkswagen   Golf   (4570)   [16032]
197   Hyundai   Ioniq   (268)   [268]
167   Mercedes-benz   B 250 E   (1762)   [3251]
120   Volkswagen   Up!   (1149)   [6648]
73   Tesla Motors   Model X   (960)   [960]
60   Nissan   E-nv200   (816)   [1562]
43   Renault   Zoe   (1701)   [3806]
27   Tesla Motors   Model S   (1772)   [11926]
24   Peugeot   Ion   (371)   [2356]
23   Mitsubishi   I-miev   (289)   [3349]
13   Peugeot   Partner   (138)   [845]
9   Citroen   C-zero   (239)   [2270]
7   Citroen   Berlingo   (28)   [127]
6   Renault   Kangoo Z.e.   (125)   [694]
2   Toyota   Rav4 Ev   (4)   [23]
1   Ford   Focus Electric   (52)   [416]
1   Smart   Electric Drive   (54)   [179]
1   Tesla Motors   Roadster   (1)   [109]

Totalt 2366

Ulike navngivninger for flere modeller er gruppert sammen for å gjøre tallene enklere. Dette er pga skrivefeil o.l. ved registrering hos Vegvesenet. Dette er tall på førstegangsregistreringer i Norge, altså ikke nødvendigvis biler som er solgt av forhandler i Norge. Import er også med her.
Tallene i parentes er hittil registrerte i år av gitt modell, tallene i firkantparentes er totalt antall registrerte.

Av disse er laveste regnr i EL-serien EL 29403, høyeste EL 99979
Av disse er laveste regnr i EK-serien EK 10106, høyeste EK 25604
Test mine Android-apps: Bilsamler / Ladestasjon
Jeg koblet Teslaen til slack

2020 VW ID.3 1ST - Kø-nr 75
2017 Leaf 30 kWh - Utlevert april 2017
2016 Model S 70D - Utlevert feb 2016

Nasatech

Er nå forresten registrert 99932 elbiler i Norge :) Blir nok 100.000 denne uken!

http://www.itanywhere.no/Stats.php

haggen

Har Tesla salget stoppet veldig opp eller ser det bare slik ut? Noen som har en forklaring?

Chivas

Sitat fra: haggen på mandag 28. november 2016, klokken 14:28
Har Tesla salget stoppet veldig opp eller ser det bare slik ut? Noen som har en forklaring?
Spekuleringen fra min side blir at på ett eller annet tidspunkt vil det gå tomt for folk som har råd til Tesla av de som ønsker den bilen? Dette snur vel temmelig trill rundt den dagen TM3 blir å få tak i.

I mellomtiden blir de andre produsentenes biler mer og mer attraktive, og kombinert med mer folkelig pris, og at folk får øynene opp for elbil, vil nok dette være trenden fremover.

Espen Hugaas Andersen

#476
Det er ikke mulig å si akkurat hva som skjer med Tesla. Jeg tror kanskje andre markeder enn Norge ble prioritert dette kvartalet. Tidlig oktober ble estimert leveringstidspunkt for nye ordrer i Norge dyttet ut til Q1. Om man bestiller nå får man bil i februar/mars.

Det vi vet er at Tesla produserer svært mange biler for tiden. Hvor de skal er vanskelig å si.
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

SHN

Hvis du ser på grafen til Nasatech over leverte Teslaer og følgende Google Doc https://docs.google.com/spreadsheets/d/1XZiDkogRyBqHMEnlWJT4HA8BKxYjR5J-z5TPikra8gQ/edit#gid=723244002
Ser du at Tesla fokuserer på leveranser den siste måneden i kvartalet. Biler til Europa, Australia og Asia som har lang leveringstid pga av transport på 30-60 dager produseres før biler til det amerikanske markedet som også leveres den siste måneden i kvartalet
Bærum  ◊  e-Golf 2014 - solgt  ◊  TMS 90D 2016 - selges ◊ Taycan 4S+ 2020

Nasatech

Sitat fra: SHN på mandag 28. november 2016, klokken 17:19
Hvis du ser på grafen til Nasatech over leverte Teslaer og følgende Google Doc https://docs.google.com/spreadsheets/d/1XZiDkogRyBqHMEnlWJT4HA8BKxYjR5J-z5TPikra8gQ/edit#gid=723244002
Ser du at Tesla fokuserer på leveranser den siste måneden i kvartalet. Biler til Europa, Australia og Asia som har lang leveringstid pga av transport på 30-60 dager produseres før biler til det amerikanske markedet som også leveres den siste måneden i kvartalet

Stemmer! Blir spennende å se på desember/januar og se hva som blir levert da. Man ser det klart fra søylene på http://www.itanywhere.no/Tesla.php

Elmo

Sitat fra: Nasatech på mandag 28. november 2016, klokken 13:09
Er nå forresten registrert 99932 elbiler i Norge :) Blir nok 100.000 denne uken!
Det gikk fortere enn du trodde.  Oversikten din viser 100.028 nå  :D
Bor i Asker. Elbilist siden 2005. Div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen ca 165.000 km. Kun en kjørbar nå.
Har også en eUp 2015, gått 82.000 km, Tesla Model3 2019 og Seat Mii 2020.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA