Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Lading starter ikke

Startet av jkirkebo, mandag 24. september 2012, klokken 19:29

« forrige - neste »

TM

#360
@Nasatech, dette var fantastisk bra  :)

http://www.itanywhere.no/Stats.php

Jeg sliter litt med å tolke noen av dataene, men det er jo ikke ditt ansvar. Ser at i3 tydeligvis nå registreres som BMW I i3. Men tallene tyder på at de ikke skiller på biler med "gammelt" og nytt batteri (2017 modell). Men det har vel med at det i praksis bare en en modell de selger. 60 Ah utgaven er vel bare i prislisten for å forsvare en prisøkning på ny modell  ;)

Nasatech

Sitat fra: TM på onsdag 17. august 2016, klokken 06:18
@Nasatech, dette var fantastisk bra  :)

http://www.itanywhere.no/Stats.php

Jeg sliter litt med å tolke noen av dataene, men det er jo ikke ditt ansvar. Ser at i3 tydeligvis nå registreres som BMW I i3. Men tallene tyder på at de ikke skiller på biler med "gammelt" og nytt batteri (2017 modell). Men det har vel med at det i praksis bare en en modell de selger. 60 Ah utgaven er vel bare i prislisten for å forsvare en prisøkning på ny modell  ;)

Takk :)

Ja, som du ser så registrerer Vegvesenet både BMW I3 og BMW I I3. Hvorfor vet jeg ikke, men det er ikke mange som er på BMW i3, så vi får satse på BMW I I3. Det er helt sikkert en måte å skille de fra hverandre på. Jeg skal se litt på VIN og se hva jeg kan finne ut ;)

tito

Vet ikke hvordan metode du bruker for å hente opplysninger fra vegvesen men ser i et xml oppslag at feltet <merke> er det brukt både "bmw" og "bmw i" men feltet <modell> er "I3" brukt konsekvent.

Nasatech

Sitat fra: tito på onsdag 17. august 2016, klokken 14:27
Vet ikke hvordan metode du bruker for å hente opplysninger fra vegvesen men ser i et xml oppslag at feltet <merke> er det brukt både "bmw" og "bmw i" men feltet <modell> er "I3" brukt konsekvent.

Ja. De første 1000 jeg sjekket hadde dessverre dette som samme felt og jeg fortsatte på "gammel moro" (aldri lurt). Derfor de er som de er i dag. Men ikke det største problemet å gjøre om på, selvfølgelig. Bare mye annet som står i kø først. Vanlig jobb for eksempel ;)

MrBacardi

Her er førstegangsregistreringer i Norge for august så langt (pr. 20. aug):

345   Nissan   Leaf   (4321)   [25856]
265   Volkswagen   Golf   (3453)   [14910]
209   Kia   Soul   (2400)   [5756]
161   Mercedes-benz   B 250 E   (1069)   [2557]
115   Bmw   I3   (1327)   [5830]
86   Volkswagen   Up!   (824)   [6318]
81   Tesla Motors   Model X   (115)   [115]
72   Tesla Motors   Model S   (1360)   [11505]
41   Nissan   E-nv200   (580)   [1326]
18   Mitsubishi   I-miev   (183)   [3241]
13   Peugeot   Ion   (246)   [2229]
9   Citroen   C-zero   (165)   [2196]
8   Renault   Zoe   (1327)   [3426]
6   Peugeot   Partner   (92)   [799]
5   Smart   Electric Drive   (45)   [170]
3   Renault   Kangoo Z.e.   (77)   [646]
2   Ford   Focus Electric   (27)   [391]
1   Kia   Kia   (1)   [1]

Totalt 1440

Ulike navngivninger for flere modeller er gruppert sammen for å gjøre tallene enklere. Dette er pga skrivefeil o.l. ved registrering hos Vegvesenet. Dette er tall på førstegangsregistreringer i Norge, altså ikke nødvendigvis biler som er solgt av forhandler i Norge. Import er også med her.
Tallene i parentes er hittil registrerte i år av gitt modell, tallene i firkantparentes er totalt antall registrerte.

Av disse er laveste regnr i EL-serien EL 29402, høyeste EL 99972
Av disse er laveste regnr i EK-serien EK 10089, høyeste EK 15071
Test mine Android-apps: Bilsamler / Ladestasjon
Jeg koblet Teslaen til slack

2020 VW ID.3 1ST - Kø-nr 75
2017 Leaf 30 kWh - Utlevert april 2017
2016 Model S 70D - Utlevert feb 2016

MrBacardi

Her er førstegangsregistreringer i Norge for august så langt (pr. 27. aug):

468   Nissan   Leaf   (4444)   [25981]
360   Volkswagen   Golf   (3548)   [15005]
287   Kia   Soul   (2478)   [5834]
242   Mercedes-benz   B 250 E   (1150)   [2638]
225   Bmw   I3   (1437)   [5940]
123   Tesla Motors   Model X   (157)   [157]
116   Volkswagen   Up!   (854)   [6348]
106   Tesla Motors   Model S   (1394)   [11539]
58   Nissan   E-nv200   (597)   [1343]
23   Mitsubishi   I-miev   (188)   [3246]
19   Peugeot   Ion   (252)   [2235]
15   Citroen   C-zero   (171)   [2202]
12   Renault   Zoe   (1331)   [3430]
9   Peugeot   Partner   (95)   [802]
7   Renault   Kangoo Z.e.   (81)   [650]
5   Smart   Electric Drive   (45)   [170]
4   Hyundai   Ioniq   (4)   [4]
3   Ford   Focus Electric   (28)   [392]
1   Emoss   Emoss   (1)   [1]

Totalt 2083

Ulike navngivninger for flere modeller er gruppert sammen for å gjøre tallene enklere. Dette er pga skrivefeil o.l. ved registrering hos Vegvesenet. Dette er tall på førstegangsregistreringer i Norge, altså ikke nødvendigvis biler som er solgt av forhandler i Norge. Import er også med her.
Tallene i parentes er hittil registrerte i år av gitt modell, tallene i firkantparentes er totalt antall registrerte.

Av disse er laveste regnr i EL-serien EL 20966, høyeste EL 99991
Av disse er laveste regnr i EK-serien EK 10089, høyeste EK 15632
Test mine Android-apps: Bilsamler / Ladestasjon
Jeg koblet Teslaen til slack

2020 VW ID.3 1ST - Kø-nr 75
2017 Leaf 30 kWh - Utlevert april 2017
2016 Model S 70D - Utlevert feb 2016

MrBacardi

De 4 første Hyundai Ioniq ble registrert denne måneden:
EK 13129
EK 13130
EK 13131
EK 13132

Tesla Model X ligger også veldig godt an til å slå Model S på antall registrerte.
Test mine Android-apps: Bilsamler / Ladestasjon
Jeg koblet Teslaen til slack

2020 VW ID.3 1ST - Kø-nr 75
2017 Leaf 30 kWh - Utlevert april 2017
2016 Model S 70D - Utlevert feb 2016

Maximus

Glimrende arbeid MrBacardi.

Jeg synes ikke at fallet i elbilsalget er skremmende stort, og at det egentlig holder seg godt til å være nede i en bølgedal.

En trendene kurve har jo gjerne sine ups and downs, og ryktene sier jo at det er mye godt i vente allerede i høst når det gjelder batterioppgraderinger til eksisterende modeller, og de nærmeste 1-2 årene når det kommer til helt nye bilmodeller. Hurtigladernettverket kommer også til å dekke størstedelen av landet i løpet av det samme tidsrommet.

Nytteverdien på dagens elbiler er jo allerede utrolig god, begrensningene tatt i betrakning, og strøm vil forbli billigere å produsere  og transportere enn flytende drivstoff, så jeg tror vi straks er over knekkpunktet der det ikke er noen vei tilbake. Elbiler it is. Og nå kan vi jo snart begynne å snakke om en utvikling som er rivende, både når det kommer til utviklingen av batterier, batteripakker, bilmodeller, ladere i og utenfor kjøretøyene og områder der disse teknologiene kan brukes på.

Jeg gleder meg til å følge utviklingen av og i denne tråden!




Tar med en ørliten digresjon:

For en uke siden lånte jeg en 2014 model Leaf for en "langturtest". Det er en bil jeg har kjørt en del, og da jeg etter 13 mils landeveiskjøring hadde første ladestopp og satt og ventet, var det to ting som slo meg. At å vente på at ladingen skal gjøre seg ferdig når man er på tur, er helt noe annet enn hvis man stressa må hurtiglade en vanlig hverdag etter arbeidstid. Og, at siden de aller fleste langturmilene mine, kanskje også for den jevne nordmann, er nettopp i den delen av fritiden hvor tidspresset er som lavest, så trenger ikke batteriet på en bil a.la Leaf å bli så dramatisk mye større enn det er i dag før bilen kan brukes til det aller meste jeg nå bruker bensinbilen til.





Sølve

Hjelper Mr Baccardi oss med tallene for hele august også?  Tusen takk for veldig godt arbeid og interessante tall Mr Baccardi!
Bergen

Electrix

Interessant å se Emoss på lista nå, det er vel en av el-lastebilene til Asko?
Nissan Leaf, kjøpt ny 2012
Tesla Model 3, kjøpt ny 2019
Kristiansand

epsilone6

Vil anta at den hører Asko til, ja
http://www.vegvesen.no/Kjoretoy/Kjop+og+salg/Kj%C3%B8ret%C3%B8yopplysninger?registreringsnummer=EL%2062141

Sånn litt på siden så er det kult at dieselbilsalget er under 30% nå, nærmere bestemt 29% diesel hvorav 0,7% hybrider. Er ikke det første gang på lang tid?
http://www.ofvas.no/bilsalget-i-august/category698.html

Forøvrig syns jeg elbilsalget var ganske bra i august i forhold til rett før sommeren. Med unntak av 30 kWh Leaf så har det vært lite av interessante forbedringer på elbilene for massene i det siste til å holde salget oppe. Oppgradert i3 vil nok selge bra mange måneder fremover, IONIQ virker gjennomført og folk vil virkelig begynne å kjøpe igjen når oppgradert e-Golf og Ampera-E omsider kommer.

Beckern

Sitat fra: Einride på mandag 15. august 2016, klokken 15:59
Det som slår meg når eg ser omlag fire tusen forskjellige måtar å skrive inn same bilmodell på, er at det ikkje finst nokon som helst retningslinjer eller kontroll i det systemet på at det som blir lagt inn er i nærleiken av å vere korrekt. Rettskriving er tydeligvis òg valfritt...  :)

Citroen Beringo Electriqe
Citroen Berl El
Citroen Berl El L1
Citroen Berl-la El
Citroen Berlinga Electric
Citroen Berlinga Electrique
Citroen Berlingo
Citroen Berlingo El
Citroen Berlingo Elecrique
CITROEN BERLINGO ELECTIQUE
CITROEN BERLINGO ELECTR.
Citroen Berlingo Electric
CITROEN BERLINGO ELECTRIQ
Citroen Berlingo Electrique
Citroen Berlingo Electruiqe
CITROEN BERLINGO ELETRIQUE


Det er jo til å grine av.
Som andre nevner er også VIN feil og det blir det jo åpenbart når en ser hvor dårlige de er på registreringer og hvor dårlig støtte stystemet gir.


Nasatech

Sitat fra: Beckern på fredag 02. september 2016, klokken 12:15
Sitat fra: Einride på mandag 15. august 2016, klokken 15:59
Det som slår meg når eg ser omlag fire tusen forskjellige måtar å skrive inn same bilmodell på, er at det ikkje finst nokon som helst retningslinjer eller kontroll i det systemet på at det som blir lagt inn er i nærleiken av å vere korrekt. Rettskriving er tydeligvis òg valfritt...  :)

Citroen Beringo Electriqe
Citroen Berl El
Citroen Berl El L1
Citroen Berl-la El
Citroen Berlinga Electric
Citroen Berlinga Electrique
Citroen Berlingo
Citroen Berlingo El
Citroen Berlingo Elecrique
CITROEN BERLINGO ELECTIQUE
CITROEN BERLINGO ELECTR.
Citroen Berlingo Electric
CITROEN BERLINGO ELECTRIQ
Citroen Berlingo Electrique
Citroen Berlingo Electruiqe
CITROEN BERLINGO ELETRIQUE


Det er jo til å grine av.
Som andre nevner er også VIN feil og det blir det jo åpenbart når en ser hvor dårlige de er på registreringer og hvor dårlig støtte stystemet gir.

Møtte en som hadde en blå Tesla. Var helt klart blå og hadde alltid vært blå, men i vognkortet sto det hvit. Han hadde prøvd å få det endret, men de (Vegvesenet) nektet.

MrBacardi

Her er førstegangsregistreringer i Norge for august:

549   Nissan   Leaf   (4540)   [26078]
429   Volkswagen   Golf   (3633)   [15090]
324   Kia   Soul   (2529)   [5885]
279   Mercedes-benz   B 250 E   (1193)   [2681]
275   Bmw   I3   (1496)   [5999]
161   Tesla Motors   Model S   (1454)   [11599]
144   Tesla Motors   Model X   (183)   [183]
128   Volkswagen   Up!   (867)   [6363]
68   Nissan   E-nv200   (611)   [1357]
36   Mitsubishi   I-miev   (203)   [3261]
27   Peugeot   Ion   (264)   [2247]
18   Renault   Kangoo Z.e.   (92)   [661]
18   Citroen   C-zero   (174)   [2205]
16   Renault   Zoe   (1335)   [3434]
10   Peugeot   Partner   (96)   [803]
5   Smart   Electric Drive   (45)   [170]
4   Ford   Focus Electric   (29)   [393]
4   Hyundai   Ioniq   (4)   [4]
1   Emoss   Emoss   (1)   [1]
1   Citroen   Berlingo   (18)   [117]

Totalt 2497

Ulike navngivninger for flere modeller er gruppert sammen for å gjøre tallene enklere. Dette er pga skrivefeil o.l. ved registrering hos Vegvesenet. Dette er tall på førstegangsregistreringer i Norge, altså ikke nødvendigvis biler som er solgt av forhandler i Norge. Import er også med her.
Tallene i parentes er hittil registrerte i år av gitt modell, tallene i firkantparentes er totalt antall registrerte.

Av disse er laveste regnr i EL-serien EL 20966, høyeste EL 99991
Av disse er laveste regnr i EK-serien EK 10089, høyeste EK 15632
Test mine Android-apps: Bilsamler / Ladestasjon
Jeg koblet Teslaen til slack

2020 VW ID.3 1ST - Kø-nr 75
2017 Leaf 30 kWh - Utlevert april 2017
2016 Model S 70D - Utlevert feb 2016

tomrh

Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 20.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 180.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 170.000 km

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA