Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Lading starter ikke

Startet av jkirkebo, mandag 24. september 2012, klokken 19:29

« forrige - neste »

AppleKnocker

Hybrid er kun et soleklart miljøvalg hvis man er usedvanlig dårlig opplest på faktiske utslipp ved disse bilene. Grunnen til at hybrid selger godt, og bedre enn elbiler, er at man får ekstra power nesten gratis.

Utflatningen og nedgangen i elbilsalget sammenfaller i tid med at elbilene ble kastet ut av kollektivfeltet i Asker og Bærum. Dette er kjerneområdet for elbiler og de fleste elbilene der er kjøpt for å spare tid på vei inn til Oslo i rushet. Selv om den direkte effekten er lokal, ble dette en wake up call som gjorde at folk forsto at subsidier og fordeler for elbiler faktisk vil ta slutt. Vi må innse at den særnorske elbilutbredelsen skylden fordelene som har vært. Planen for å fase fordelene ut er kjent og den er iverksatt med klakkørene i SVV i første linje. Da er det er en forutsigbar konsekvens at salget og andelen elbiler begynner å synke.

BMW I3 2015
Tesla Model S85 2015
Tesla Model ≡ 2020 reservert
200 000 elektriske km kjørt siden februar 2015
Passivhus med fire ladeplasser

AmocoCadiz

Sitat fra: AppleKnocker på onsdag 01. juni 2016, klokken 01:01

Utflatningen og nedgangen i elbilsalget sammenfaller i tid med at elbilene ble kastet ut av kollektivfeltet i Asker og Bærum. Dette er kjerneområdet for elbiler og de fleste elbilene der er kjøpt for å spare tid på vei inn til Oslo i rushet. Selv om den direkte effekten er lokal, ble dette en wake up call som gjorde at folk forsto at subsidier og fordeler for elbiler faktisk vil ta slutt. Vi må innse at den særnorske elbilutbredelsen skylden fordelene som har vært. Planen for å fase fordelene ut er kjent og den er iverksatt med klakkørene i SVV i første linje. Da er det er en forutsigbar konsekvens at salget og andelen elbiler begynner å synke.

Elbilsalgets fall i Danmark ga jo en klar indikasjon på hvor viktig insentivene er for elbilsalget hvis de kuttes for tidlig

Panduck

Sitat fra: AmocoCadiz på onsdag 01. juni 2016, klokken 01:37
Elbilsalgets fall i Danmark ga jo en klar indikasjon på hvor viktig insentivene er for elbilsalget hvis de kuttes for tidlig

Definitift. Men det skjedde jo etter at avgiftsreduksjonen ble tatt bort, ikke før.

Enigami

#288
Tull. Elbilfordelene er omtrent helt like i dag som da de ble innført.
At man ikke lenger kan kjøre alene i rushtiden i kollektivfeltet tilsier at "her kommer jeg"-folket skaffet seg en for å komme seg raskere frem.

Saken er at det som regel kin er en tilleggsbil. Flere jeg kjenner (langt fra alle dog) med Model S ønsker nå å selge og heller bare ha en liten elbil til turer der elbilfordelene kan være kjekke. Så savner de skikkelig bensinbil med godlåt som kjører bra.

Hybrider er det selvsagte valget for å skaffe seg miljøalibi og få sterk stor bra bil for lavere pris. Hvorvidt en bil er miljøvennlig eller ikke bryr de færreste seg om. De bryr seg som oftest kun om hva slags signaler bilen sender. Elbil er heller ikke spesielt miljøvennlig, men imaget er veldig grønt. Mange ønsker å kjøre en biltype som er "politisk korrekt" og som samtidig er deres favoritt å bruke/kjøre.
Hybrider finnes blant de foretrukne merkene og man slipper sære merker som Tesla og sære bilmodeller som Leaf, i3 og andre biler som ser så elektriske ut.

MrBacardi

Her er førstegangsregistreringer i Norge for mai:

507   Nissan   Leaf   (3140)
305   Volkswagen   Golf   (2614)
303   Kia   Soul   (1661)
171   Mercedes-benz   B 250 E   (637)
156   Tesla Motors   Model S   (972)
123   Bmw   I3   (1072)
107   Volkswagen   Up!   (591)
72   Mitsubishi   I-miev   (99)
67   Nissan   E-nv200   (358)
64   Renault   Zoe   (847)
23   Citroen   C-zero   (132)
17   Peugeot   Ion   (192)
16   Peugeot   Partner   (61)
6   Smart   Electric Drive   (37)
4   Renault   Kangoo Z.e.   (69)
1   Ford   Focus Electric   (22)
1   Renault   Fluence Z.e   (1)

Totalt 1943

(Ulike navngivninger for flere modeller er gruppert sammen for å gjøre tallene enklere. Dette er pga skrivefeil o.l. ved registrering hos Vegvesenet. Dette er tall på førstegangsregistreringer i Norge, altså ikke nødvendigvis biler som er solgt av forhandler i Norge. Import er også med her. Tallene i parentes er hittil registrerte i år av gitt modell)

Av disse er laveste regnr EL 16630, høyeste EL 99472
Test mine Android-apps: Bilsamler / Ladestasjon
Jeg koblet Teslaen til slack

2020 VW ID.3 1ST - Kø-nr 75
2017 Leaf 30 kWh - Utlevert april 2017
2016 Model S 70D - Utlevert feb 2016

MrBacardi

Her er førstegangsregistreringer i Norge så langt nå i juni (pr 4. juni):

53   Nissan   Leaf   (3140)
42   Kia   Soul   (1661)
24   Volkswagen   Up!   (591)
23   Mercedes-benz   B 250 E   (637)
20   Volkswagen   Golf   (2614)
15   Tesla Motors   Model S   (972)
12   Bmw   I3   (1072)
8   Nissan   E-nv200   (358)
8   Renault   Zoe   (847)
5   Peugeot   Ion   (192)
4   Mitsubishi   I-miev   (99)
3   Peugeot   Partner   (61)
1   Renault   Kangoo Z.e.   (69)
1   Smart   Electric Drive   (37)

Totalt 219

(Ulike navngivninger for flere modeller er gruppert sammen for å gjøre tallene enklere. Dette er pga skrivefeil o.l. ved registrering hos Vegvesenet. Dette er tall på førstegangsregistreringer i Norge, altså ikke nødvendigvis biler som er solgt av forhandler i Norge. Import er også med her. Tallene i parentes er hittil registrerte i år av gitt modell)

Av disse er laveste regnr EL 47552, høyeste EL 99934
Test mine Android-apps: Bilsamler / Ladestasjon
Jeg koblet Teslaen til slack

2020 VW ID.3 1ST - Kø-nr 75
2017 Leaf 30 kWh - Utlevert april 2017
2016 Model S 70D - Utlevert feb 2016

rossifan46

Nå nærmer det seg EK med stormskritt  :D
Tesla Model S 85 VIN556XX Autopilothardware Lydpakke Vinterpakke Lyspakke Sort skinn Panoramatak Luftfjæring

toreanderson

Takk for veldig interessant statistikk, MrBacardi! Keep up the good work!

Det er ein ting eg ikkje heilt skjønar, dog:

Sitat fra: MrBacardi
Her er førstegangsregistreringer i Norge for mai:

507   Nissan   Leaf   (3140)
Sitat fra: MrBacardi
Her er førstegangsregistreringer i Norge så langt nå i juni (pr 4. juni):

53   Nissan   Leaf   (3140)
Sitat fra: MrBacardi
Tallene i parentes er hittil registrerte i år av gitt modell

Om det var 3140 Leaf registrert pr. mai, og 53 så langt i juni, burde ikkje då talet i parantes for juni ha vore 3193?

Kor hentar du forresten rådataene dine frå? Klarte ikkje å finne dei på http://www.vegvesen.no/. Eg kunne gjerne ha tenkt meg å sjølv lage å lage liknande statistikkar, f.eks. for å finne ut modell-samansetninga av elbilparken totalt sett, eller antalet nyregistreringar på så langt i året i staden for månad for månad.

pkhamre

Sitat fra: toreanderson på søndag 05. juni 2016, klokken 10:57
Eg kunne gjerne ha tenkt meg å sjølv lage å lage liknande statistikkar, f.eks. for å finne ut modell-samansetninga av elbilparken totalt sett, eller antalet nyregistreringar på så langt i året i staden for månad for månad.

Sjekk linken på forrige side. Jeg tror ikke rådataene er tilgjengelig på en annen måte en å crawle manuelt fra EL10000 til EL99999. Kan vel skriptes ganske enkelt.
2018 Tesla Model X75D - Uglen

AmocoCadiz

Sitat fra: pkhamre på mandag 06. juni 2016, klokken 23:49
Sitat fra: toreanderson på søndag 05. juni 2016, klokken 10:57
Eg kunne gjerne ha tenkt meg å sjølv lage å lage liknande statistikkar, f.eks. for å finne ut modell-samansetninga av elbilparken totalt sett, eller antalet nyregistreringar på så langt i året i staden for månad for månad.

Sjekk linken på forrige side. Jeg tror ikke rådataene er tilgjengelig på en annen måte en å crawle manuelt fra EL10000 til EL99999. Kan vel skriptes ganske enkelt.
Men er vel en Captcha code som må skrives inn etter ca 5 søk?

Nasatech

Man må crawle, ja. Det er captcha etter 19 forsøk.

Siste Tesla er:
EL 93981   TESLA MOTORS MODEL S   2016   Svart   5YJSA7E23GF130844   Oslo   07.06.2016

Og siste elbil er:
EL 99934   PEUGEOT ION   2016   Svart   VF31NZKYZFU802627   Kristiansand   02.06.2016

Dette er siste pr. nummer og ikke pr. dato.

Elmo

Sitat fra: pkhamre på mandag 06. juni 2016, klokken 23:49
Jeg tror ikke rådataene er tilgjengelig på en annen måte en å crawle manuelt fra EL10000 til EL99999.
Når man først har kommet igang så behøver man jo bare sjekke de nr som ikke har gitt treff tidligere ;)
Bor i Asker. Elbilist siden 2005. Div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen ca 165.000 km. Kun en kjørbar nå.
Har også en eUp 2015, gått 82.000 km, Tesla Model3 2019 og Seat Mii 2020.

Nasatech

Ulempen er at Vegvesenet gir ut nummer i "bolker". Så hvis Tesla får f.eks. EL9200 og oppover i mai, så kan den serien vare ganske lenge. Sjekk f.eks.:
EL 92760   TESLA MOTORS MODEL S   2016   Brun   5YJSA7E29GF125907   Gol   07.06.2016

EL92760, registrert i dag  :o

Elmo

Sitat fra: Nasatech på tirsdag 07. juni 2016, klokken 22:45
Ulempen er at Vegvesenet gir ut nummer i "bolker".
Er ikke sikker på hvorfor du mener det er en ulempe, eller hvor dyrt det skulle blitt hvis det skulle vært gjort anderledes.

Men her er er bedre (verre?) eksempel:
EL 16630  MITSUBISHI MITSUBISHI I-MIEV 2016 - reg. Oslo 04.05.2016 :o
Bor i Asker. Elbilist siden 2005. Div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen ca 165.000 km. Kun en kjørbar nå.
Har også en eUp 2015, gått 82.000 km, Tesla Model3 2019 og Seat Mii 2020.

Nasatech

Ulempen jeg tenkte på er når vi prøver å finne ut hvor de har kommet  :)

Ellers er det selvfølgelig den beste løsningen  ;)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA