Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Lading starter ikke

Startet av jkirkebo, mandag 24. september 2012, klokken 19:29

« forrige - neste »

MrBacardi

Her er førstegangsregistreringer i Norge så langt nå i mars (pr. 18. mars):

483   Nissan   Leaf
437   Volkswagen   Golf
300   Kia   Soul
194   Tesla Motors   Model S
141   Bmw   I3
105   Renault   Zoe
88   Mercedes-benz   B 250 E
60   Volkswagen   Up!
47   Nissan   E-nv200
24   Peugeot   Ion
14   Citroen   C-zero
12   Peugeot   Partner
5   Smart   Electric Drive
4   Citroen   Berlingo
1   Ford   Focus Electric
1   Renault   Kangoo Z.e.
1   Mitsubishi   I-miev

Totalt 1917

(Ulike navngivninger for flere modeller er gruppert sammen for å gjøre tallene enklere. Dette er pga skrivefeil o.l. ved registrering hos Vegvesenet. Dette er tall på førstegangsregistreringer i Norge, altså ikke nødvendigvis biler som er solgt av forhandler i Norge. Import er også med her.)

Av disse er laveste regnr EL 50081, høyeste EL 94449
Test mine Android-apps: Bilsamler / Ladestasjon
Jeg koblet Teslaen til slack

2020 VW ID.3 1ST - Kø-nr 75
2017 Leaf 30 kWh - Utlevert april 2017
2016 Model S 70D - Utlevert feb 2016

AmocoCadiz

Interessant at de franske trillingene fortsatt selger jevnt og trutt med 6 år gammel model uten oppgradering (heller nedgradering med 88 til 80 cell batteri), mens Mitsubishi tydeligvis  ikke ønsker å selge de i noen særlig grad.

Er lenge siden man kunne selge 6 år gamle modeller i fossilbil verden uten facelift/oppgraderinger (VAZ Lada, Skoda 120 rapid?).

Panduck

Sitat fra: AmocoCadiz på lørdag 19. mars 2016, klokken 12:24
Interessant at de franske trillingene fortsatt selger jevnt og trutt med 6 år gammel model uten oppgradering (heller nedgradering med 88 til 80 cell batteri), mens Mitsubishi tydeligvis  ikke ønsker å selge de i noen særlig grad. Er lenge siden man kunne selge 6 år gamle modeller i fossilbil verden uten facelift/oppgraderinger (VAZ Lada, Skoda 120 rapid?).

Det er jo fint å se for oss som har 24kWh-leaf e.l å vite at det nok er marked for bilene våres selv når nye modeller kommer.  Kortdistanse-elbiler har mange bruksområder, og får man behovet fylt av en rimligere bil, er det ikke nødvendig å legge 100.000 mer ned i en bil.

AmocoCadiz

Dette markedet for kortrekkeviddebiler forsterkes jo også av bl.a. Fortums aktive utbygging av hurtigladere over hele sør og midt Norge!

Elmo

Sitat fra: AmocoCadiz på lørdag 19. mars 2016, klokken 12:24
Interessant at de franske trillingene fortsatt selger jevnt og trutt med 6 år gammel model uten oppgradering (heller nedgradering med 88 til 80 cell batteri) . .
Interessant - ja, men egentlig ikke så veldig rart.
De selges jo nå NYE for 149.900,- som altså er ca. 100.000,- under det de opprinnelig kostet da de kom for 6 år siden, og ca 50.000,- under nærmeste alternativ.
Bor i Asker. Elbilist siden 2005. Div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen ca 165.000 km. Kun en kjørbar nå.
Har også en eUp 2015, gått 82.000 km, Tesla Model3 2019 og Seat Mii 2020.

Powerflux

Men hvorfor selger ikke I-Miev``en I det hele tatt og de to andre I trillingserien selger jevnt og trutt?
Japan Leaf, levert juni 2013.
137000 km. 1 bar forsvunnet.
Tesla S70D Facelift, levert juni 2016.
52000 km.
Hyundai Kona Electric, levert mars 2019
13000 km.

AmocoCadiz

Sitat fra: Powerflux på lørdag 19. mars 2016, klokken 20:22
Men hvorfor selger ikke I-Miev``en I det hele tatt og de to andre I trillingserien selger jevnt og trutt?
Det er i hvert fall interessant, om vinteren er jo fjernstyrt start av forvarming en unik og attraktiv funksjon som mangler på fransosene.
prøvde selv nylig å kjøpe en Miev, selgeren var nesten helt uinteressert å selge en og ville heller ikke si noe om mulig levering...

Old Sparky

Sitat fra: Powerflux på lørdag 19. mars 2016, klokken 20:22
Men hvorfor selger ikke I-Miev``en I det hele tatt og de to andre I trillingserien selger jevnt og trutt?

Antakelig fordi de har vært utsolgt siden før jul (nye kommer visstnok straks over påske), mens de franske har hatt litt flere på lager.

MrBacardi

Her er førstegangsregistreringer i Norge for mars:

835   Nissan   Leaf
548   Volkswagen   Golf
487   Tesla Motors   Model S
399   Kia   Soul
292   Renault   Zoe
177   Bmw   I3
138   Mercedes-benz   B 250 E
89   Volkswagen   Up!
66   Nissan   E-nv200
37   Peugeot   Ion
20   Citroen   C-zero
16   Peugeot   Partner
7   Smart   Electric Drive
7   Citroen   Berlingo
5   Ford   Focus Electric
2   Renault   Kangoo Z.e.
1   Mitsubishi   I-miev
1   Mercedes-benz   C-class Electric

Totalt 3127

(Ulike navngivninger for flere modeller er gruppert sammen for å gjøre tallene enklere. Dette er pga skrivefeil o.l. ved registrering hos Vegvesenet. Dette er tall på førstegangsregistreringer i Norge, altså ikke nødvendigvis biler som er solgt av forhandler i Norge. Import er også med her.)

Av disse er laveste regnr EL 24021, høyeste EL 95448
Test mine Android-apps: Bilsamler / Ladestasjon
Jeg koblet Teslaen til slack

2020 VW ID.3 1ST - Kø-nr 75
2017 Leaf 30 kWh - Utlevert april 2017
2016 Model S 70D - Utlevert feb 2016

asgeirn

Her ser vi 30kWh Leaf rykke fra de andre, tipper jeg.
2015 Zoe R240 Supercharge
2014 Model S 85

AmocoCadiz

1   Mercedes-benz   C-class Electric har jeg ikke hørt om,
privat ombygget eller finnes fra fabrikk og hvilken årsmodell er det da?

MrBacardi

Sitat fra: AmocoCadiz på lørdag 02. april 2016, klokken 13:23
1   Mercedes-benz   C-class Electric har jeg ikke hørt om,
privat ombygget eller finnes fra fabrikk og hvilken årsmodell er det da?

Det dreier seg om EL 94868

Det er nok en feilregistrering hos vegvesenet, siden bilen er lagt inn med samme mål som B-class.
Et eksempel til sammenligning: EL 94865
Test mine Android-apps: Bilsamler / Ladestasjon
Jeg koblet Teslaen til slack

2020 VW ID.3 1ST - Kø-nr 75
2017 Leaf 30 kWh - Utlevert april 2017
2016 Model S 70D - Utlevert feb 2016

MrBacardi

Sitat fra: asgeirn på lørdag 02. april 2016, klokken 10:13
Her ser vi 30kWh Leaf rykke fra de andre, tipper jeg.

Slik er fordelingen:

Nissan Leaf 30kwh   543
Nissan Leaf   127
Nissan Leaf 24kwh   127
Leaf   38

Som man ser er et litt ulik navngivning hos Vegvesenet, men det er altså suverent klart flest 30 kwh-biler.
Test mine Android-apps: Bilsamler / Ladestasjon
Jeg koblet Teslaen til slack

2020 VW ID.3 1ST - Kø-nr 75
2017 Leaf 30 kWh - Utlevert april 2017
2016 Model S 70D - Utlevert feb 2016

stefse

66 Nissan E NV200 begynner å monne litt.

Håper VW får ut fingeren og lanserer en E-caddy og evt. transporter snart.
Ford med sin Transit likeså.
Små varebiler er den virkelig store volumplayeren i det norske elbilmarkedet, siden mange av disse kjøretøyene skiftes ut relativt ofte. De kan også dekke de fleste reelle behov de brukes til, selv som elektrisk kjøretøy, og samtidig være en skikkelig cost-saver for bedriftene.

Et godt bidrag til lokalmiljøet er det også, siden det er mye diesel og de kjører rundt i byer på dagtid.
Tesla Model3
VW eGolf - solgt

Panduck

Sitat fra: stefse på lørdag 02. april 2016, klokken 17:25
66 Nissan E NV200 begynner å monne litt.
...
Et godt bidrag til lokalmiljøet er det også, siden det er mye diesel og de kjører rundt i byer på dagtid.

Vel, LEAF kom med nytt batteri (30kWh), og kommer med enda bedre batteri i løpet av året.
Skal e-NV200 ta større biter av markedet, bør det følge LEAF. Om rekkevidden er for kort til å møte behovet de som kjører slike biler har, bytter de ikke. e-NV200 har nok litt for kort rekkevidde for mange, det kan bli en langt større suksess med et litt større batteri.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA