Elbilsalget måned for måned

Startet av jkirkebo, tirsdag 04. september 2012, klokken 11:13

« forrige - neste »

Daniel_0007

#2760
Sitat fra: ToWalkOrDrive på mandag 20. mars 2023, klokken 08:58
Denne grafen er ganske sinnsyk....viser at det så langt i 2023 er registrert 5220 nye Tesla Model Y....mens neste på listen er Toyota BZ4X med 1137....er selvfølgelig noen midlertidige effekter som spiller inn som at det er første kvartal Model Y har redusert pris, og at svært mange biler ble levert i desember 2022 av alle merker.....men fortsatt ganske drøyt...
https://www.elbilstatistikk.no/

Ja bare viser hvor prisbeviste bilkjøpere er, tipper er nok en del frustrerte selgere rundt, i tillegg så sliter de å få solgt det de har på lager uten å være villig å senke prisen, istedenfor prøver å selge med serviceavtale og vinterdekk. Grunnen til at bz4x er så høyt på lista er jo ny model, tipper så fort køen er borte så blir det nok mindre av den, tipper uansett at ved årets slutt at id4 er på andre plass igjen.

https://www.bilnytt.no/subscriber/showArticle.aspx?articleID=11389
Model 3 2019 LR Rwd

Electric cars in Norway

Ai ai ai.... Jeg regnet med en elbil nedgang i disse «dyrtid» tider.... Men ikke at det skulle stoppe slik opp.

Var innom en kjent elbil merkevare butikk på tre bokstaver med B først beliggende rett vest for Oslo. Han selgeren jeg snakket med om den bilen jeg prøvekjørte sa at det var helt stopp for nybilsalget....men nå så de på nye leasing tilbud for de mente det markedet ville ta seg opp.

Desember i fjor var vanvittig bra så de hadde regnet med rolige tider denne våren. Vi var begge enige om at vi ønsker mer trøkk i bilsalget.

I dag leser jeg denne saken som gir samme inntrykk som det jeg fikk på lørdag i bilbutikken...

https://www.nettavisen.no/okonomi/elbil-interessen-stuper/s/5-95-983541

RJK

Virker som de glemmer å spørre om nybilsalg totalt, altså beveger de seg mot nykjøp av ice, eller går de eter brukt, eller totalt setter bilkjøp på vent?

Føler at man mister mye info om man er så fokusert på en ting (planlegger DU åkjøpe ny ELbil?), istedet for å spørre slik at man får mere info av svarene.

Men klart, det blir jo feil i historikken om de endrer spørsmålsstillingen. Men det gir ikke god klarhet i hvorfor og hva som erstatter elbilkjøpet, om det fortsatt skal kjøpes noe.
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

ToWalkOrDrive

Sitat fra: RJK på mandag 20. mars 2023, klokken 15:15
Virker som de glemmer å spørre om nybilsalg totalt, altså beveger de seg mot nykjøp av ice, eller går de eter brukt, eller totalt setter bilkjøp på vent?

Føler at man mister mye info om man er så fokusert på en ting (planlegger DU åkjøpe ny ELbil?), istedet for å spørre slik at man får mere info av svarene.

Men klart, det blir jo feil i historikken om de endrer spørsmålsstillingen. Men det gir ikke god klarhet i hvorfor og hva som erstatter elbilkjøpet, om det fortsatt skal kjøpes noe.

Et annet poeng er at de fleste som tenkte på å kjøpe elbil gjorde det før nyttår pga avgifter, mens petrol-heads visste de hadde god tid. Og etter nyttår er det dermed mange som ikke tenker å kjøpe elbil, mens bensinkjøperne fortsatt har tenkt å kjøpe...
Tesla Model Y                         2021-

Electric cars in Norway

SitatEt annet poeng er at de fleste som tenkte på å kjøpe elbil gjorde det før nyttår pga avgifter, mens petrol-heads visste de hadde god tid. Og etter nyttår er det dermed mange som ikke tenker å kjøpe elbil, mens bensinkjøperne fortsatt har tenkt å kjøpe

Nettopp. Helt enig i din vurdering. Vi får bare håpe lånerenta ikke øker for mye fremover.... Vi er helt avhengig av å få «resten» over på elbil.... Ellers klarer vi ikke klimamålene våre.

RJK

Sitat fra: ToWalkOrDrive på mandag 20. mars 2023, klokken 15:21
Sitat fra: RJK på mandag 20. mars 2023, klokken 15:15
Virker som de glemmer å spørre om nybilsalg totalt, altså beveger de seg mot nykjøp av ice, eller går de eter brukt, eller totalt setter bilkjøp på vent?

Føler at man mister mye info om man er så fokusert på en ting (planlegger DU åkjøpe ny ELbil?), istedet for å spørre slik at man får mere info av svarene.

Men klart, det blir jo feil i historikken om de endrer spørsmålsstillingen. Men det gir ikke god klarhet i hvorfor og hva som erstatter elbilkjøpet, om det fortsatt skal kjøpes noe.

Et annet poeng er at de fleste som tenkte på å kjøpe elbil gjorde det før nyttår pga avgifter, mens petrol-heads visste de hadde god tid. Og etter nyttår er det dermed mange som ikke tenker å kjøpe elbil, mens bensinkjøperne fortsatt har tenkt å kjøpe...
Enig, men trodde svaralternativet "Har akkurat kjøpt ny ice/elbil" var et svaralternativ. Helt klart at status rett før og rett etter en avgiftsendring vil ha stor innvirkning.  8)
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

ToWalkOrDrive

Sitat fra: THE på mandag 20. mars 2023, klokken 09:10
Jeg ser at Tesla registrerte til sammen 499 biler i løpet av lørdag og søndag denne helga! Toyota bz4x som er nr 2 på registreringsoversikten i mars har totalt 484 registreringer så langt i mars.

Lurer på hvor mange biler Tesla har som skal leveres ut denne måneden siden de må ha folk på jobb for registrere, og sikkert klargjøre, biler på lørdager og søndager?

Pleier ofte å gå i litt rykk og napp på sånne store leveringskvartaler. Når de setter opp utlevering på varemesse-hallen på Lillestrøm pleier det å bli mye bil. Der leverer de dette kvartalet. Kan fort bli 1800 til dette kvartalet....tipper 7200 Model Y biler i Q1 ( ca 5900 i mars)  :)
Tesla Model Y                         2021-

Counterpointer

Det er vel ingen tvil om at det er lagt kraftig demper på elbilsalget. Nye avgifter, varsel om mer avgifter, strømmen er dyr, hurtiglading er svindyrt, fosil er blitt rimeligere på langtur.

Elbil er på vei til å bli nye dieselbilen som var billig og miljøvennlig først og så plutselig ikke. Nå snakker de jo om å gå fra løftet om 50% maks på bom til og med.

Det er en treghet i markedet med de mange som ville ha elbil og nå prøver å sikre seg siste rest av intenciver (og Tesla sin store prisreduksjon). Etter det vil det bli mye saktere adopsjonsrate på elbil.

De kommer til å måtte finne frem «pisken» og bruke den hardt når vi kommer til 2025 og fremover. «Gulerot» virket så bra at det kan vi ikke fortsette med.......

Det er mange på dette forumet og ellers på elbilsider som nå melder tilbakegang til fosilbil, hvertfall til langtur ol. En helt naturlig ting når store familiebiler/trekkvogner er blitt mye dyrere og drivstoffet er relativt sett blitt rimeligere.

Det er Q2 registreringen som vil vise veien videre imho.

RJK

Sitat fra: Counterpointer på mandag 20. mars 2023, klokken 16:25
Det er vel ingen tvil om at det er lagt kraftig demper på elbilsalget. Nye avgifter, varsel om mer avgifter, strømmen er dyr, hurtiglading er svindyrt, fosil er blitt rimeligere på langtur.

Elbil er på vei til å bli nye dieselbilen som var billig og miljøvennlig først og så plutselig ikke. Nå snakker de jo om å gå fra løftet om 50% maks på bom til og med.

Det er en treghet i markedet med de mange som ville ha elbil og nå prøver å sikre seg siste rest av intenciver (og Tesla sin store prisreduksjon). Etter det vil det bli mye saktere adopsjonsrate på elbil.

De kommer til å måtte finne frem «pisken» og bruke den hardt når vi kommer til 2025 og fremover. «Gulerot» virket så bra at det kan vi ikke fortsette med.......

Det er mange på dette forumet og ellers på elbilsider som nå melder tilbakegang til fosilbil, hvertfall til langtur ol. En helt naturlig ting når store familiebiler/trekkvogner er blitt mye dyrere og drivstoffet er relativt sett blitt rimeligere.

Det er Q2 registreringen som vil vise veien videre imho.
Nå er det langt unna at elbil skal bli "den nye dieselbilen", for det finnes ikke direkte utslipp av CO2, NOx eller andre miljøgifter fra forbrenning av fossilt drivstoff. Men at avgiftene skulle komme tilbake, har vi visst lenge.

Hadde dog håpet at man kunne startet normalisering av avgifter mot resten av EU/Europa. Desverre smalt AP&SP med støtte fra SV på med en vektavgift, hentet helt ut av det blå.

Er heller ikke bare snakk om å gå vekk fra 50 %, det forsvant og fra nyttår, så det er bare for de som bestemmer over bomanleggene, å øke priset til 70 %, for de som ønsker det. Dette ble cedtatt med gyldighet fra årsskiftet vi har passert.

https://dinside.dagbladet.no/motor/sa-dyr-blir-hytteturen/78056279

Nå er det ennå betydelig billigere å eie ny elbil enn ny icebil. Bompenger er som sagt fremdeles noe billigere, parkering er flere plasser billigere, og du skal hurtiglade mye til dyr pris, før det blir like dyrt eller dyrere enn å fylle på med bensin eller diesel.

Og det er fremdeles mange andre fordeler og punkter der elbiler er bedre. Selv ser jeg et fåtall som sier de går tilbake. men de fleste gjør det helst for å binde mindre penger i billån/bilverdi, eller så har man usedvanlig dårlig toleranse for å komme i ladekø. Spesielt om man trekkr henger.

Tror de fleste av disse, inkludert mange nye, kommer tilbake når økonomien generelt bedrer seg, og vi får byttet ut dagens regjering med en en ny med faktiske evner til å jobbe for både folk og samfunn, og ikke bare for det offentlige, og som skjønner at vi er avhengig av rikingene og deres firma til å tjene penger til gode for landet.

Og fremover vil vi og få en elbilstand som ligger med 600-800 km rekkevidde, så de fleste slipper å lade langs veien, om man ikke kjører med tung henger bak.
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

hemi

med dagens rente, og generelt dystre samfunnsutsikter er nok ny elbil en utopi her om dagen. hadde vurdert bytte fossil suv'en mot en Y om det ble ny vinterhytte og gunstig bomring dit, men det går i sparing og nedbetaling og heller avvente verditap på hytter og prøve sikre vinterhytte.

Jeg har for første gang ingen bestillinger på bil, hverken el eller vanlig, jeg har tradisjonelt sett kjøpt minst 1 ny per år, ofte mer, snittet mitt er nok 1,5? over siste 10 år.

billån er hva 7-8% om dagen? huslån er 4%, slutt på gratis penger, bil koster! en Y er jo fort 2000 i renter i mnd alene på billån eller 1000 på hus, og med dyr bomring, parkering, strøm ,hurtiglading er det bare ikke så gunstig

Håper på ny regjering, bedre politikere, bedre tider, høy krone, lav rente, lavere skatter ;) eller iaf noen av punktene.


Elmo

Denne tråden pleide å være nesten utelukkende statistikk over antall registrerte elbiler hver måned.
Nå er det blitt bare prat som har svært lite med statistikk å gjøre.
Tesla Model 3 AWD/FSD 03/2019 med FW: 2024.38.6  og en Seat Mii 2020.
Bor i Asker. Elbilist siden 2005.
Har hatt div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen 170.000 km. Kun en P106 igjen nå.
eUp 2014 - solgt.

ToWalkOrDrive

Sitat fra: Elmo på mandag 20. mars 2023, klokken 22:23
Denne tråden pleide å være nesten utelukkende statistikk over antall registrerte elbiler hver måned.
Nå er det blitt bare prat som har svært lite med statistikk å gjøre.

Her kan du få litt statistikk 😀
Like mange Tesla Model Y i dag som alle andre bilmodeller til sammen....sånn ca..
Tesla Model Y                         2021-

Mateusz

Eg synes at det er greitt med prat rundt statistikken :)
Det er det som gjør det interesant å lese denne tråden.
Alt som påvirker elbilsalget bør diskuteres.
Leaf 30 og Evalia 24, Ryobi batterigressklipper :)
Før:Partner Teppe El, I-miev, Kona ev, Leaf 24, Think, Saxo ev, Peugeot 407sw, Punto, Mazda 323f, 626sw, 6 sw, Sirion 4wd, Honda H-rv

Counterpointer

Jepp. Trådens navn er ikke elbilstatestikk selv om det hører med.

Elmo

Selvfølgelig er det interessant å diskutere og drodle rundt elbilsalget.
MEN jeg syns det er synd at det skal ødelegge intensjonen med denne tråden.

Denne tråden var forløperen til www.elbilstatistikk.no (eller de var vel på en måte konkurrenter i starten).
Fordelen med denne i forhold til elbilstatistikken er (var) at man sparte på snapshots bakover i tid. Elbilstatistikken er kjempebra med så langt jeg har funnet ut kan man ikke feks se status på et gitt tidspunkt i fortiden. Noe jeg som har kjørt elbil siden 2005 syns er interessant å kunne.
Tesla Model 3 AWD/FSD 03/2019 med FW: 2024.38.6  og en Seat Mii 2020.
Bor i Asker. Elbilist siden 2005.
Har hatt div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen 170.000 km. Kun en P106 igjen nå.
eUp 2014 - solgt.

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA