Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Lading starter ikke

Startet av jkirkebo, mandag 24. september 2012, klokken 19:29

« forrige - neste »

johnsalf

Ja, Ioniq viser ikke igjen på statistikken siden de ikke har fått flere biler levert til Norge, og produksjonskapasiteten vil nok være en begrensning en tid framover. Er heller ikke mange biler å bruktimportere enda.

MrBacardi

EK 10000 ble registrert denne måneden, det er en svart Renault Zoe registrert i Stjørdal.
Test mine Android-apps: Bilsamler / Ladestasjon
Jeg koblet Teslaen til slack

2020 VW ID.3 1ST - Kø-nr 75
2017 Leaf 30 kWh - Utlevert april 2017
2016 Model S 70D - Utlevert feb 2016

MrBacardi

Her er førstegangsregistreringer i Norge for januar så langt (pr. 21. jan):

447   Bmw   I3   (447)   [8911]
395   Nissan   Leaf   (395)   [28243]
198   Tesla Motors   Model X   (198)   [1631]
183   Kia   Soul   (183)   [7206]
163   Volkswagen   Golf   (163)   [16484]
146   Renault   Zoe   (146)   [4092]
121   Hyundai   Ioniq   (121)   [766]
105   Tesla Motors   Model S   (105)   [12335]
62   Mercedes-benz   B 250 E   (62)   [3524]
48   Volkswagen   Up!   (48)   [6840]
34   Nissan   E-nv200   (34)   [1667]
18   Mitsubishi   I-miev   (18)   [3379]
16   Peugeot   Ion   (16)   [2393]
9   Peugeot   Partner   (9)   [887]
3   Citroen   Berlingo   (3)   [133]
3   Citroen   C-zero   (3)   [2285]
3   Ebusco   N/a   (3)   [4]
3   Smart   Electric Drive   (3)   [183]
2   Renault   Kangoo Z.e.   (2)   [704]
2   Ford   Focus Electric   (2)   [418]

Totalt 1961

Ulike navngivninger for flere modeller er gruppert sammen for å gjøre tallene enklere. Dette er pga skrivefeil o.l. ved registrering hos Vegvesenet. Dette er tall på førstegangsregistreringer i Norge, altså ikke nødvendigvis biler som er solgt av forhandler i Norge. Import er også med her.
Tallene i parentes er hittil registrerte i år av gitt modell, tallene i firkantparentes er totalt antall registrerte.

Av disse er laveste regnr i EL-serien EL 29404, høyeste EL 99767
Av disse er laveste regnr i EK-serien EK 10000, høyeste EK 30362
Test mine Android-apps: Bilsamler / Ladestasjon
Jeg koblet Teslaen til slack

2020 VW ID.3 1ST - Kø-nr 75
2017 Leaf 30 kWh - Utlevert april 2017
2016 Model S 70D - Utlevert feb 2016

MrBacardi

3 nye busser med 249 kWh batteri til Kolumbus i Stavanger registrert nå i januar (EK 24407, EK 24408, EK 24409).

Info om disse her: http://bussmagasinet.no/?p=6223
Test mine Android-apps: Bilsamler / Ladestasjon
Jeg koblet Teslaen til slack

2020 VW ID.3 1ST - Kø-nr 75
2017 Leaf 30 kWh - Utlevert april 2017
2016 Model S 70D - Utlevert feb 2016

jkirkebo

Sitat fra: MrBacardi på søndag 22. januar 2017, klokken 10:52
3 nye busser med 249 kWh batteri til Kolumbus i Stavanger registrert nå i januar (EK 24407, EK 24408, EK 24409).

Info om disse her: http://bussmagasinet.no/?p=6223

311kWh batterikapasitet står det i saken du linker til.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

MrBacardi

Sitat fra: jkirkebo på søndag 22. januar 2017, klokken 12:25
311kWh batterikapasitet står det i saken du linker til.

Stemmer, du har rett. Det er dagens busser som allerede er i drift som har 249 kWh-batteri.
Test mine Android-apps: Bilsamler / Ladestasjon
Jeg koblet Teslaen til slack

2020 VW ID.3 1ST - Kø-nr 75
2017 Leaf 30 kWh - Utlevert april 2017
2016 Model S 70D - Utlevert feb 2016

gigafactory

Så da er det Ebusco som er i drift i Stavanger og i løpet av året BYD og Solaris i Oslo. Er det noen andre byer som kjører/tester elbusser i veldig nær fremtid?

Forøvrig litt spesiell filosofi på de Ebuscoene, relativt store batterier som lades over natten og kjører 35 km for så å hurtiglade 10-15% på 20-30 minutter (75 kW effektivt på 249 kWh-bussene). Kjører ruten opptil 10 ganger hver dag og batteriet skal tappes gradvis utover dagen. Dette var i hvert fall planen for de to første 249 kWh-bussene. I Oslo skal et par av elbussene på 12 meter kun ha 74 kWh batteri og pantograflading på flere hundre kW i begge ender av ruta. Blir morsomt å se hvilke filosofier som blir mest populære på landsbasis.

jkirkebo

Sitat fra: gigafactory på søndag 22. januar 2017, klokken 20:49
Så da er det Ebusco som er i drift i Stavanger og i løpet av året BYD og Solaris i Oslo. Er det noen andre byer som kjører/tester elbusser i veldig nær fremtid?

Forøvrig litt spesiell filosofi på de Ebuscoene, relativt store batterier som lades over natten og kjører 35 km for så å hurtiglade 10-15% på 20-30 minutter (75 kW effektivt på 249 kWh-bussene). Kjører ruten opptil 10 ganger hver dag og batteriet skal tappes gradvis utover dagen. Dette var i hvert fall planen for de to første 249 kWh-bussene. I Oslo skal et par av elbussene på 12 meter kun ha 74 kWh batteri og pantograflading på flere hundre kW i begge ender av ruta. Blir morsomt å se hvilke filosofier som blir mest populære på landsbasis.

Jeg tror vi ender opp på Ebusco-filosofien. Prisutviklingen på batterier + at vekten ikke utgjør noen større forskjell på en buss + mulighetene for å hente ut mer effekt fra større batterier tror jeg gjør at de store batteriene vinner over teknologier som krever store investeringer i strømtilførsel og/eller batterilagring for svært rask lading.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Øystein16

Sitat fra: jkirkebo på søndag 22. januar 2017, klokken 21:57
Jeg tror vi ender opp på Ebusco-filosofien. Prisutviklingen på batterier + at vekten ikke utgjør noen større forskjell på en buss + mulighetene for å hente ut mer effekt fra større batterier tror jeg gjør at de store batteriene vinner over teknologier som krever store investeringer i strømtilførsel og/eller batterilagring for svært rask lading.

I Stavanger, Sandnes og Sola er det og stor satsing trolleybusser i prosjektet "Bussveien" i eit interkommunalt rutenett:  http://bussveien.no/Dette-er-Bussveien/Trolleybuss 

Rottert

Da har vi passert 2015 og 2016 i total registreringer i januar. Med andre ord er 2017 så langt, tidenes beste år i nyregistreringer.
Får håpe dette fortsetter. :)
2014 Nissan Leaf Tekna

gigafactory

Kan vel fort ende 400-500 biler over fjorårets januar? Ioniq og Zoe må da bli levert i mye større kvanta de neste par månedene, og så kommer folkevogna etter det. Første halvår ser kruttsterkt ut.

Hansi

Andre halvår kommer vel Ampera-e, dog i noe begrenset antall, kanskje vil vi også se oppgradert Leaf eller Leaf 2  andre halvår?
Buskerud


Opel Ampera-e bestilt 16.09.16, levert 08.06.17    Tesla Model 3 reservert 01.04.16
2013 Nissan Leaf Tekna (Norsk)     2011 Mitsubishi i-MiEV

Nasatech

Sitat fra: gigafactory på lørdag 28. januar 2017, klokken 12:49
Kan vel fort ende 400-500 biler over fjorårets januar? Ioniq og Zoe må da bli levert i mye større kvanta de neste par månedene, og så kommer folkevogna etter det. Første halvår ser kruttsterkt ut.

Kan være. Vi er jo litt over allerede og 30. og 31. er jo ukedager. Mye takket børe BMW i3 at vi har så høyt antall registrerte biler i januar.

http://www.itanywhere.no/Stats.php

Tesla har totalt 345 biler registrert. Grei måned det også! http://www.itanywhere.no/Tesla.php


doldis1

Hmm kan ikke la være å lure på registreringstallene framover hvis Ioniq+Soul+Ampera-e og TM3 kunne leveres
"på dagen" ............:)

MrBacardi

Her er førstegangsregistreringer i Norge for januar så langt (pr. 28. jan):

564   Bmw   I3   (564)   [9028]
535   Nissan   Leaf   (535)   [28384]
245   Kia   Soul   (245)   [7268]
231   Tesla Motors   Model X   (231)   [1664]
220   Volkswagen   Golf   (220)   [16541]
205   Renault   Zoe   (205)   [4151]
160   Hyundai   Ioniq   (160)   [805]
123   Tesla Motors   Model S   (123)   [12355]
82   Volkswagen   Up!   (82)   [6874]
70   Mercedes-benz   B 250 E   (70)   [3532]
49   Nissan   E-nv200   (49)   [1683]
23   Mitsubishi   I-miev   (23)   [3384]
19   Peugeot   Ion   (19)   [2396]
18   Peugeot   Partner   (18)   [896]
8   Citroen   Berlingo   (8)   [138]
7   Citroen   C-zero   (7)   [2289]
4   Renault   Kangoo Z.e.   (4)   [706]
3   Ebusco   N/a   (3)   [4]
3   Smart   Electric Drive   (3)   [183]
2   Ford   Focus Electric   (2)   [418]

Totalt 2571

Ulike navngivninger for flere modeller er gruppert sammen for å gjøre tallene enklere. Dette er pga skrivefeil o.l. ved registrering hos Vegvesenet. Dette er tall på førstegangsregistreringer i Norge, altså ikke nødvendigvis biler som er solgt av forhandler i Norge. Import er også med her.
Tallene i parentes er hittil registrerte i år av gitt modell, tallene i firkantparentes er totalt antall registrerte.

Av disse er laveste regnr i EL-serien EL 29404, høyeste EL 99768
Av disse er laveste regnr i EK-serien EK 10000, høyeste EK 31032
Test mine Android-apps: Bilsamler / Ladestasjon
Jeg koblet Teslaen til slack

2020 VW ID.3 1ST - Kø-nr 75
2017 Leaf 30 kWh - Utlevert april 2017
2016 Model S 70D - Utlevert feb 2016

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA