Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Elbilsalget måned for måned

Startet av jkirkebo, tirsdag 04. september 2012, klokken 11:13

« forrige - neste »

JorgenM

De offisielle tallene er klare:
http://www.ofvas.no/bilsalget-i-oktober/category746.html

- Tilfanget av førstegangsregistrerte elbiler (nye og bruktimporterte personbiler) var 3 661 i oktober

- Nullutslippsbilenes markedsandel var 21,3 prosent, opp fra 15,6 prosent i oktober 2016. Seks av de nye registrerte personbilene i oktober var hydrogenbiler, resten var elbiler.

- Det ble bruktimportert 1 002 personbiler med nullutslipp i oktober, det er 516 flere (+106,2 %) enn i oktober 2016.
Kia EV6 '22 - i-Pace '20 (solgt) - Tesla S P85 '13 (solgt) - 2x BMW i3 (2 solgt) - Peugeot e-208 LCI '24 (lev. august 2024)

Amoss

Bare for å bringe inn litt perspektiv:
Model S 85D

sylwester

Sitat fra: MrBacardi på søndag 29. oktober 2017, klokken 17:51
Fiat 500e er en vaskeekte compliance-bil for det amerikanske markedet: http://www.ecomarathon.info/vi-tester-fiat-500e/
...

Med compliance mener du vel at disse bilene er produsert for å redusere snittutslippet til det nivået amerikanske myndigheter krever? Ford Focus electric er også omtalt som en compliance-bil. Er det ikke positivt at produsentene produserer elbiler uavhengig av hvilken grunn de hadde for å produsere den?
Oslo
Malefika, Nissan Leaf 2018LE hentet April 2018
Elvira, Norsk Nissan Leaf 2012, kjøpt 12.04.2016
Tesla M3 Reservert 01.04.2016

Nasatech

Apropos registreringer så snakket jeg med Tesla på fredag og de mente at salget har vært nesten like høyt de siste to mnd. som det var juni/juli/august. De gleder seg til statistikken for november/desember.

Porsgrunn

Sitat fra: Amoss på søndag 05. november 2017, klokken 12:06
Bare for å bringe inn litt perspektiv:


Denne synes jeg er positiv lesing. Mitt perspektiv for å mene det er at disse 2016 tallene er en meget stor endring i forhold til f.eks 2011. Flere av de store landene har gått fra at elbil var i praksis ikke eksisterende til å ha markedsandel i prosent, for noen er tilogmed prosentandelen på mange prosent.

Produktet elbil har vist at det virker og kan ikke stoppes. Det er mer et spørsmål om hvor fort det vil øke. Det er nok dessverre ikke bare er et spørsmål om teknologi, men like mye at spørsmål om politikk.

doldis1

 
SitatDet er mer et spørsmål om hvor fort det vil øke.

Ja, det er interressant!  For 5 år siden, ved utgangen av 2012, fantes 9900 elbiler på Norske veier.
Når vi sender rakettene i lufta ved inngangen til 2018 vil den Norske elbilparken bestå av noe sånt som
140000 elbiler !!
De fleste oppfatter ganske rask at dette er en 14-dobling på bare 5 år, hva nå om vi dreier 180 om og ser
fem år fram i tid ?
140K x 14 blir i underkant av 2 mill... og den Norske bilparken består av drøye 2,5 mill personbiler ...
Så må man ha i bakhodet at en endring av forbrukervaner ikke skjer som en linjær linje etter tidsaksen,

I Norge har vi nå gått inn i den bratteste delen av kurven så såfremt det ikke skjer store endringer i
elbilincentivene er denne tråden irrelevant om ca 5 år fra nå .... ;)

sylwester

@doldis1 Man kan anta at det byttes ut omtrent like antall biler hvert år så det eksponentiell vekst vil ikke fortsette. Siden snittlevetiden er 18 år er maks elbiler/år 140.000 (absolutt alle kjøper elbil) og 5 år frem vil da være 6*140.000 = 840.000. Siste jeg sjekket var det bare 35% rene elbiler registrert som gjør at det kun vil komme 50' elbiler istedenfor 140'. Da har vi bare 390.000 elbiler om 5 år.

Hver eneste bil uten batteri eller hydrogen som selges idag er 18 år med utslipp. Istedenfor å legge på 70'kr i "teslaavgift" burde vi stimulere ytterligere til at fler heller kjøper seg en Tesla enn en diesel-SUV.
Oslo
Malefika, Nissan Leaf 2018LE hentet April 2018
Elvira, Norsk Nissan Leaf 2012, kjøpt 12.04.2016
Tesla M3 Reservert 01.04.2016

doldis1

 
Sitat@doldis1 Man kan anta at det byttes ut omtrent like antall biler hvert år så det eksponentiell vekst vil ikke fortsette.
:laugh:  Vet selvfølgelig jeg og .... men det var et morsomt regnestykke...

I den andre delen som gjelder marketshare elbil er min konklusjon om denne tråden derimot riktig. ;)

Sitater denne tråden irrelevant om ca 5 år fra nå


MrBacardi

Her er førstegangsregistreringer i Norge for november så langt (pr. 12. november):

200   Nissan   Leaf   (6412)   [34315]
186   Bmw   I3   (4519)   [12987]
162   Volkswagen   Golf   (6170)   [22499]
156   Kia   Soul   (3161)   [10191]
104   Tesla Motors   Model X   (2933)   [4369]
97   Tesla Motors   Model S   (2287)   [14559]
47   Volkswagen   Up!   (892)   [7695]
44   Hyundai   Ioniq   (1586)   [2232]
25   Nissan   E-nv200   (750)   [2384]
21   Fiat   Fiat 500   (111)   [142]
20   Mitsubishi   I-miev   (250)   [3616]
18   Smart   Electric Drive   (191)   [371]
12   Opel   Ampera-e   (970)   [970]
13   Mercedes-benz   B 250 E   (1534)   [5000]
12   Renault   Zoe   (1929)   [5902]
7   Renault   Kangoo Z.e.   (41)   [745]
3   Citroen   Berlingo   (128)   [258]
3   Peugeot   Partner   (191)   [1070]
2   Ford   Focus Electric   (101)   [517]
1   Citroen   C-zero   (79)   [2366]
1   Peugeot   Ion   (184)   [2565]

Totalt 1134

Ulike navngivninger for flere modeller er gruppert sammen for å gjøre tallene enklere. Dette er pga skrivefeil o.l. ved registrering hos Vegvesenet. Dette er tall på førstegangsregistreringer i Norge, altså ikke nødvendigvis biler som er solgt av forhandler i Norge. Import er også med her.
Tallene i parentes er hittil registrerte i år av gitt modell, tallene i firkantparentes er totalt antall registrerte.

Av disse er laveste regnr i EL-serien EL 11822, høyeste EL 98002
Av disse er laveste regnr i EK-serien EK 12583, høyeste EK 64071

Jeg satt opp et lite API, slik at dataene enkelt kan benyttes av andre hvis ønskelig:
https://qgx0kqq3qb.execute-api.eu-west-1.amazonaws.com/prod/elbiler/getRegNrPeriod?year=2017&month=11
Bare å bytte ut year og month med ønsket tidsrom, så får man ut alle data om bilene i aktuell periode.
MineBiler.no - Følg dine biler etter ditt eierskap
Jeg koblet Teslaen til Slack

2025 ID.4 Pro 4MOTION Highline - Utlevert jan 2025
2016 Model S 70D - Utlevert feb 2016

Counterpointer

Leaf er altså på topp selv om modellen er utgått og omtrent ikke på lager og den nye hotte 40 kWh er på vei!

Vet ikke helt om det er stakkarslig for konkurrentene eller imponerende for Leaf.

Mobileum

Sitat fra: knut.aulie på søndag 12. november 2017, klokken 23:25
Leaf er altså på topp selv om modellen er utgått og omtrent ikke på lager og den nye hotte 40 kWh er på vei!

Vet ikke helt om det er stakkarslig for konkurrentene eller imponerende for Leaf.

Fikk høre fra selger at det har vært problemer med togtransport til Bremerhaven som har gitt 2 ukers forsinkelse, og som da også berører leveranser til Norge på e-Golf.
Tesla S75D - ultimo 2018 - FSD - 2024.8.9

AmocoCadiz

Hvorfor selges/registreres kun 12 Zoe med 40kWh batteri,
samme antall som Ampara E, som ikke akkurat leverer biler i bøtter og spann?
Zoe også slått av gamle Miev, er det tilgang til Zaptec ladekabel som begrenser salget?.

geear

Fordi den mangler hurtiglading på en standard som er utbredt?

Og selv om den kan lades med en skamdyr zapcharger så har den også sine andre ulemper. Det er ikke like greit å håndtere og erstatte en lader til 20 lapper som en lader til 4.

HCO

Zoe registreres i så lavt antall fordi den har økt i popularitet i resten av Europa, og at det derfor fordeles flere biler til andre land enn Norge.

Forøvrig er det påfallende hvor mange som aldri har eid en Zoe som står i kø for å fortelle andre hvor vanskelig det er å eie en Zoe på grunn av IT/TN-problematikken. Jeg har aldri (!) opplevd det som noe problem. Heller tvert imot, ettersom 22kW type2-ladere popper opp overalt, og Zoe er en av svært få biler som kan utnytte maks hastighet på disse. Senest i går skulle jeg lade på Statoil i nærheten av Gardermoen, da var det opptatt på likestrømsladerne mens type2-kontakten var ledig. I løpet av 10 minutter hadde jeg nok strøm til hjemturen, mens en e-Golf som kom samtidig ikke hadde startet lading ennå.
2019 Tesla Model 3 LR AWD
2022 Zero SR/F

Nasatech

Sitat fra: HCO på mandag 13. november 2017, klokken 09:57
Zoe registreres i så lavt antall fordi den har økt i popularitet i resten av Europa, og at det derfor fordeles flere biler til andre land enn Norge.

Forøvrig er det påfallende hvor mange som aldri har eid en Zoe som står i kø for å fortelle andre hvor vanskelig det er å eie en Zoe på grunn av IT/TN-problematikken. Jeg har aldri (!) opplevd det som noe problem. Heller tvert imot, ettersom 22kW type2-ladere popper opp overalt, og Zoe er en av svært få biler som kan utnytte maks hastighet på disse. Senest i går skulle jeg lade på Statoil i nærheten av Gardermoen, da var det opptatt på likestrømsladerne mens type2-kontakten var ledig. I løpet av 10 minutter hadde jeg nok strøm til hjemturen, mens en e-Golf som kom samtidig ikke hadde startet lading ennå.

Har egentlig ikke fått med meg problemet helt, men er det sånn at man må ha egen lader til Zoe?

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA