Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Tesla S user manual

Startet av Radiobil1, søndag 23. september 2012, klokken 20:54

« forrige - neste »

timingbeltkiller

#15
http://www.gronnbil.no/nyheter/renault-setter-ned-prisen-paa-elektrisk-kangoo-article325-239.html
"""Renault har med innføring av batterileiekonseptet fjernet all usikkerhet rundt batteriets levetid og kostnaden ved å erstatte batteriet med et nytt batteri. Dette er en ordning som gir kunden full trygghet, både gjennom å garantere at batteriet til enhver tid har en kapasitet på minimum 75 prosent, og en rekke tjenester som gjør Z.E.-hverdagen enklere. Prisen på batterileie er fra kr 715 eks. mva. (kr 894 inkl. mva.) per måned ved 10 000 km i årlig kjørelengde over 36 måneder"""

(12 x 894)/10.000 = 107,28 øre per kjørte km + ladestrøm 10 øre = 117,28.
I praksis blir det noe mer for du kjører enten litt mindre enn 10K eller  noe mer og må betale surcharge.

Til sammenligning vil et dieselforbruk på 0,6 til 13 kroner literen koste 0,06 x 13 = 78 øre per kjørte km. Literpris 15 gir 90 øre og literpris 20 120 øre.

Og du skal kjøre mye stop-and-go eller med blyfot for å bruke 0,6.
Værvarsel for de neste 100 år:
Fare for kortvarige perioder med oppholdsvær.

sven erik

hele greia er  for at de skal ha batteri bytte i utlandet så en på 2 min har fuladet batteri  men skal en leie her må en komme med samme løsningen  å kan en bytte bateri på 2 min for vær  10 mil  ja da er det vært  å betale leia for da er det å får å komme seg frem og få strøm   men som det er i Norge nå så er det ikke vært det

Finnøy (Arne Johan Larsen)

Renault priser seg ut av privatmarkedet ved dette leietullet. Og hvorfor bare ta med eksempler på 10-15000km i året?
Jeg ser at det er mange andre enn meg her på forumet som ligger på 25-30000 årlig kjørelengde fordi vi bruker elbilen til det meste (OK - unntatt langtur med mer en 1 hurtigladestopp).
Dette vil gi leiekostnad på 15-16 000 kr i året (70-80 000 etter 5 år). Sammen med alle andre usikkerheter forbundet med eierskifte osv. så er det en bil man ikke blir kvitt heller....

sven erik

jeg kjører da 40 tusen  å da blir det meget dyrt    en må regne litt

tomrh

Kan være kulturkræsj. Nordmenn foretrekker å eie og er ikke så risikoavers. Mulig leiesystemet kan fungere i andre land, men i Norge ser det ut til at Renault må lære "the hard way".
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 20.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 180.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 170.000 km

elektrolux

Kan kalle det kulturkræsj eller noe annet, men faktum er at leie påfører kunden 25% moms som en ellers slipper, og "all usikkerhet rundt batteriets levetid og kostnaden ved å erstatte batteriet med et nytt batteri" er uansett dekket av garantier vi er vante med i Norge.

Ellers er vi såpass oppegående at vi vet at noen ønsker å tjene penger på dette, mens Elbilkjøperene helst ikke ønsker å være melkekua.
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

tomrh

Håper forresten Renault har folk som kan norsk og leser elbilforum..
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 20.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 180.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 170.000 km

Lars C. Krogenæs

Det har de neppe... Renaults ledelse består av arrogante franske sjefer uten bakkekontakt i Frankrike eller i lille Norge. De har latt seg bli hypnotisert av Israelske Better Place og har mistet evnen til å tenke rasjonellt.

Leie av batteri er bare nok en øknomisk konstruksjon for å melke kundene, både i slags øyeblikket og i de neste 10-20 årene, uten at kunden får noe ekstra. Tvert i mot medfører dette ekstra omkostninger til mva og lønninger til enda flere direktører i diverse finansieringsselskap.

Hvis Renault ønsker å selge elbilene i Norge, bør de selge hele biler, og gjerne formidle lån på bilen, slik bilbransjen har gjort de siste 100år.

Det enkleste er ofte det beste.

Lars
Jobber med hjemmelading hos Circle K.

Den elektriske automobil vil seire
Mars 2017: Leaf 30 kwt
2013-2016: Mitsubishi imiev
2007-2012: Citroen Saxo el
2007: Kewet med NiCd batterier
1996-1998: Utleie av Pivco, Statoil Fornebu

Trond Arve

Sitat fra: skatvalsbygg på mandag 08. april 2013, klokken 11:20
Håper forresten Renault har folk som kan norsk og leser elbilforum..
Prøvde å be Hans Håvard Kvisle til å formidle dette til Renault Norge, men tror dessverre ikke det blir fulgt opp  :(
Pendler Son - Oslo med Leaf. Kjørt P106 siden 2009, solgt etter 4 år og 70.000 km.

christian

På biler solgt i Norge fra norsk importør er det 5 års garanti. Det er jo bare tåpelig å leie batteri og betale for garantien en gang til for batteriet. Her skiter Renault på leggen.
Oslo, Nordstrand. Saxo 1997 75000 km solgt. Kewet 1997 55000 km solgt. Landrover Freelander på frityrolje solgt. Porsche 928. Peugeot ion 2012 og 2011. Fiat Panda, Mercedes CLS 350 Bluetec Shooting Brake 2015. E-UP 2014.

tomrh

Et annet aspekt er jo at batterileia vil inflasjonsjusteres. Billigst leie får man hvis man binder seg til 84 måneder (7 år) som er maks, siden månedsbeløpet vil være konstant i perioden. Men etter 7 år må man jo enten selge bilen eller fornye leieavtalen som da er blitt inflasjonsjustert i mellomtiden. Til sammenligning vil et lån gradvis spises opp av inflasjonen. Batterileia blir relativt sett bare dyrere og dyrere jo lengre man eier bilen.
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 20.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 180.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 170.000 km

Radiobil1

Fant denne på et britisk forum. Det er visstnok avtalen i UK.

https://www.dropbox.com/s/td7gqohtk4vrqe7/BatteryHireLeaseAgreement.pdf

kommentarer fra ekspertene her ønskes velkommen.
2015 e-up!, 85 000 km  -  2018 e-golf, 22 000 km

elektrolux

Legg merke til punkt 8:

Registrerer at leietaker holdes ansvarlig for vedlikehold og skader på batteriet, og er forpliktet til å reparere det på et Renault verksted for kost dekket av forsikring en forplikter seg å tegne.

Tipper utgiftene til denne forsikringen blir heftig. Her trollbindes kunden, noe forsikringsselskapene vet å utnytte.

Altså; Leieavtalen fjerner slettes ikke all usikkerhet rundt batteriet. Tvert imot spør du meg.

Eier du batteriet selv kan du miste det, Her kan hus og hjem i verste fall gå tapt.

Dette er virkelig ille.
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

erik e

Hvor lang tid vil det ta og selge 1000 El.- Renaulter i Norge ?  Noen tips .   ;)
Svart Mitsubishi i-Miev  2011. Blå I-MiEV 2019
2014 dci Solgt





Hvit MB 200 cdi 2009 sed.  Blå MB 250  2015
Blå Fiat Coupe 2.0 20v turbo 1997 u-reg.Solgt
Svart Renault Fuego 1981 veteran. Gitt bort
Alfa Romeo 156 2001
Greit med "Flåte" forsikring. (kone,sønn og datter)

BE

Jeg tipper de kommer til å slite med å selge så mye som 100 til privatpersoner. Nordmenn vil eie, ikke leie.
Sølv Leaf. Levert av Ålgård Auto November 2011.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA