Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Tesla S user manual

Startet av Radiobil1, søndag 23. september 2012, klokken 20:54

« forrige - neste »

Radiobil1

Tror dette kommer til å bli en mer og mer aktuell problemstilling fremover, og det kommer først med Renault.

Hva er etter din mening fordeler og ulemper ved å eie og å leie batteripakka?
2015 e-up!, 85 000 km  -  2018 e-golf, 22 000 km

Thomas Parsli

Hvis det ligger vanlige bedriftøkonomiske prinsipper bak, forventer produsenten at de tjener penger på leie.
Usikkerheten er i utgangspunktet bakt inn i leieprisen og du har lite å "vinne" ved å leie fremfor å eie.

Dette kan egentlig sammenlignes med fast eller flytende lån, som strengt tatt er et veddemål mellom deg og banken om hvordan den flytende renten skal utvikle seg i bindingstiden. Over tid har flytende rente vært lønnsomt, men noen har hatt råflaks med fast rente.

Forutsigbarhet er det viktigste argumentet for leie, men innen for reklamasjonsretten (som tross alt er 5 år) er forskjellen neppe særlig stor. Jeg tror både Mitisubishi og Nissan bytter batteriene hvis de har under 75% kapasitet etter noen få år.
Og jeg tror ikke Renault bytter batteriene før de har falt under 75% i leieperioden.

Det største forskellen er nok at invisteringskostnaden blir lavere, ned mot 50% kan det se ut til.

En Renault Fluence Z.E koster i Danmark fra 206.900,- og en batterileie for 20.000km/år koster 32.735,- første året og 22.740,- hvert påfølgende år.

Over fem år blir det 330.595,- (206.900 + 32.735 + 22.740*4)
Over ti år blir det 444.295,-      (206.900 + 32.735 + 22.740*9)

For en som kjører over 30.000km/år blir kostnaden over fem år 396.595,-
Og så koster det 9995,- å flytte leieavtalen

http://www.renault.dk/brochurer/att00200958/Prislista_Fluence_DK_20120627.pdf

Til sammenligning koster Nissan Leaf fra 290.690,- i Danmark

Thomas
(alle kronebeløp i Danske kroner)
2019 Tesla Model X 100D 6 seter
2012 Nissan Leaf (128000km, mistet to streker på batteriet hittil)
1999 Peugeot 106 (solgt ved 99900km pga. batteriproblemer)

elektrolux

#2
Ofte følger også en mengde krav med på leieavtalen; f.eks at bilen må inn til fast "service" etc.

Noe som normalt ikke trenges på en Elbil, som tross alt er like vedlikeholdsfri som en elektrisk gressklipper, eller en hekksaks.

Det er også ille om du etter en tid ønsker å parkere bilen, men likevel må fortsette å betale batterileie.

Biler med leieavtaler er også mye vanskeligere å selge videre. Med flyttegebyret på 10000 NOK + norske omregistreringskostnader på 16000 NOK snakker vi 26000 NOK for et eiereskifte. Med andre ord en bil som blir omtrent umulig å selge.

I Norge påløper moms på batterileie, men ikke på kjøp sammen med bilen. Her kunne bilforhandleren ha bakt leieprisen inn i salgsummen, og heller solgt bilen på avbetaling. ;)

La også merke til smertefulle priser på overkjørte km.

Med andre ord er batterileie ikke kompatibelt med norske avgifter og insentiver på Elbiler.

Kjøper du bilen med batteri har du uansett 5 års reklamasjon, så det er heller ikke et argument for utleier.

Tror Renault må komme opp med et annet konsept i Norge, der bilkjøper kan kjøpe ut batteriet sammen med bilen.

Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

Radiobil1

Men for eiere som ikke er entusiaster som de fleste 'gamle' her inne, og som kan mye om elbil og batterier osv, må jo sikkerheten ved å leie være verdt noe.

Vi vet jo ennå lite om hvordan batteriene på Leaf kommer til å virke om to år, og garantien her er vel litt fishy.

Kan være at for mange som kjøper en elbil som bil nr 2 og ikke kjører mer enn 10 000 i året så er leie en grei løsning.
2015 e-up!, 85 000 km  -  2018 e-golf, 22 000 km

elektrolux

En kommer jo unektelig tilbake til spørsmålet om økonomi:

Er dette bil nr 2 vil de 10000 km / år koste mer enn de smaker:

En må ta den direkte kosten av batterileien og dele på antall km en får uttav det, så må en ikke glemme kostnaden en forplikter seg til når en ikke eier en ting. Dermed kan en trygt regne 25 kr/mil bare i leie.

Så har en lagt mye penger i et kjøretøy som skal ha disse batteriene i seg, penger som må anses som tapt, så lenge en vet hva problemer og kostnader videresalg byr på.

På toppen av alt dette må en ikke glemme at strømmen også koster litt pr km, og at en har saftige utgifter på bil nr 1.

Tror at selv den typen bruker ville kommet bedre ut av det med å investere pengene i en fin langtursbil, og heller kjøpt en tilsvarende priset Elbil der batteriene er inkludert, og der kostnadene etter kjøpet er minimale. Sikkerheten har vi jo i form av norske forbrukerrettigheter. Vi trenger ikke garantier.

Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

PerBear

Sitat fra: Radiv på tirsdag 04. september 2012, klokken 22:43
Men for eiere som ikke er entusiaster som de fleste 'gamle' her inne, og som kan mye om elbil og batterier osv, må jo sikkerheten ved å leie være verdt noe.

Dersom firmaet som leier ut batterier går konkurs har bilkjøper tapt sikkerheten ved leie.
Da kan leier i verste fall bli sittende med en bil uten batteri.
Den risikoen er en stor motvekt til fordelene ved å leie batterier.
Sandnes, Norway.
TM3 AWD LR

Balrog

Renault burde kunne løse dette enkelt ved å gi kunden valget mellom kjøp og leie.
Tesla S P85 fra 270913
Japanskprodusert Nissan Leaf importert fra USA i 2013 og derfor bannlyst av Nissan Norge.
Tesla Model 3 LR AWD solgt.
Tesla Model S 75D.
Zero SR elektrisk motorsykkel.

elektrolux

Det endte Think opp med å måtte gjøre, og Fluence har heller ikke hatt noe suksess med leiekonseptet i Frankrike. Folk ønsker å eie sin egen bil.

Det er jo også helt vanvittig hvor mye leie de beregner seg for et batteri med verdi i størrelsesklassen 50-60 000 NOK.
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

arnejorg1

Enig. Alle som lager elbiler bør tilby kundene og kjøpe batteriene. Batterileie vil jeg tro lønner seg når man kjører 30-40000 i året, og de fleste gjør jo ikke det.

Jeg kan jo med det samme nevne smart electric. Den koster 170 000 når man skal leie batterier til 1000kr i måneden, mens den kan kjøpes med batterier for 200 000 etter det jeg har forstått på finn.no. Da må man jo ikke finne på og leie batterier på denne bilen.
Før Nissan leaf. Nå, Renault Zoe hentet hos Carpoint hentet 13 juni 2015

Ingebrigt

Jeg kan forstå batterileie om man også skal drive med batteribytte. Om du eier batteriet som blir byttet ut i Kongsberg må du jo retrunere for å hente det. I alle andre tilfeller vil jeg foretrekke å eie batteriet.

erik e

Svart Mitsubishi i-Miev  2011. Blå I-MiEV 2019
2014 dci Solgt





Hvit MB 200 cdi 2009 sed.  Blå MB 250  2015
Blå Fiat Coupe 2.0 20v turbo 1997 u-reg.Solgt
Svart Renault Fuego 1981 veteran. Gitt bort
Alfa Romeo 156 2001
Greit med "Flåte" forsikring. (kone,sønn og datter)

Lars C. Krogenæs

De har forskjellige priser på leien, alt ettersom hvor lenge man vil leie.

Betyr det at man kan gå for 12 mnd leie, og så er man fri til å hive ut orginalbatteriet, og sette inn sitt eget superbatteri?

Hva skjer hvis man kjøper bilen og skal selge den?

Hva hvis et firma kjøper bilen, går konkurs, og så selges bilen på konkurssalg?
Hva hvis et firma kjøper bilen, selger bilen til ny eier uten batteri, og så går foretaket som først kjøpte bilen konkurs?
Har renault noe som helst pant i bilen, eller bare batteriet?

Er det riktig at utleier også må sørge for å forsikre batteriet som de ikke eier?

Har lyst på Twizy, men sliter med denne batterileien

Lars
Jobber med hjemmelading hos Circle K.

Den elektriske automobil vil seire
Mars 2017: Leaf 30 kwt
2013-2016: Mitsubishi imiev
2007-2012: Citroen Saxo el
2007: Kewet med NiCd batterier
1996-1998: Utleie av Pivco, Statoil Fornebu

erik e

Twizy er råtøff. Ja,tenk om den kunne kjøpes "ferdig" ny med 5 års garanti. Pris f.eks. 80 000,-  Som mange har sagt,er det mulig og selge en EL-Renault med enda flere "heftelser".
Svart Mitsubishi i-Miev  2011. Blå I-MiEV 2019
2014 dci Solgt





Hvit MB 200 cdi 2009 sed.  Blå MB 250  2015
Blå Fiat Coupe 2.0 20v turbo 1997 u-reg.Solgt
Svart Renault Fuego 1981 veteran. Gitt bort
Alfa Romeo 156 2001
Greit med "Flåte" forsikring. (kone,sønn og datter)

elektrolux

Alle biler kjøpes ferdig med garanti i Norge.

Utrolig at Renault forsøker å unngå systemet med å nekte å selge en vensentlig komponent av kjøretøyet.

Omtrent som de skulle tvinge folk å leie motoren på en dieselbil. Ingen ville godtatt dette.

Forøvrig er eneste måten å komme seg ut av en batterileieavtale å skrote bilen, selge den tilbake til Renault, eller til ny kjøper, som da pådrar seg et heftig gebyr for å overta leieavtalen.

Tipper batteriet i Twizy'en koster under 20000 kr. Hadde vi fått mulighet å kjøpe det ut ville salget tatt av.
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

PerBear

Kanskje Renault's CFO har gått på samme skole som skriverprodusentene som også satser på å tjene mest penger etter salget...
Sandnes, Norway.
TM3 AWD LR

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA