Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Hurtigladerne (flertall) ved Marché, Vestby Nord

Startet av leafster, søndag 23. september 2012, klokken 19:00

« forrige - neste »

tomrh

#45
Sitat fra: Aspiranten på onsdag 05. september 2012, klokken 17:35
Skatvalsbygg: Jeg dusjer uansett hver morgen når jeg skal ut blant folk. Liker ikke å plage andre med min underarmsduft :P så, om jeg gjør det før eller etter en sykkeltur til jobb er da forsåvidt ett fett. Så skal dere heller få lov til å diskutere om man bør dusje eller bruke klut under armene for å spare 1kWh når landet renner over av fornybarstrøm i fred.  :D

Ja, fullstendig enig! Når vi er nede på så marginale tall at miljøgevinsten for elbil kan settes opp i mot at man tar en ekstra dusj eller ikke, så sier det jo alt om hvilket nivå diskusjonen er på og hva Holtsmark egentlig har å fare med.  ::)
Det er bare så morsomt å trekke konsekvensene av Bjartologien til det ytterste!  :D
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 20.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 180.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 170.000 km

cra

Sitat fra: jyk på onsdag 05. september 2012, klokken 16:36
Sitat fra: foxy på mandag 03. september 2012, klokken 22:41
Videre mener han at elbil insentiver fører til at husholdinger kjøper seg en bil nr. 2...
Insentivene fikk meg til å bytte min bil nr. 2 med en elbil.
Den gamle brukte over literen på mila på småkjøringen min. Får den nye levert i morgen. ;D

Vi kjøpte Think'en som bil nr 2 for å slippe å bruke caravellen til hver minste ting. Resultat: halvparten så mye diesel måtte kjøpes inn (og konverteres til CO2, NOX osv) hver måned. Halveringen kom over natta. Deretter fikk det oss til å kjøpe til nr 3 - tre! - også, slik at caravellen kan stå stille så å si hele tida.


Sitat fra: skatvalsbygg på onsdag 05. september 2012, klokken 20:51
Ja, fullstendig enig! Når vi er nede på så marginale tall at miljøgevinsten for elbil kan settes opp i mot at man tar en ekstra dusj eller ikke, så sier det jo alt om hvilket nivå diskusjonen er på og hva Holtsmark egentlig har å fare med.  ::)
Det er bare så morsomt å trekke konsekvensene av Bjartologien til det ytterste!  :D

Nemlig! Og hvor lenge må man ikke stå og vaske fingrene for å fjerne lukta av bensin eller diesel etter at man har fylt tanken med en skitten pumpepistol, og hvos mye CO2-utslipp blir det av dette?  ;) :D ;D
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

Aspiranten

Fylling av diesel fører også til økt inntak av pølse. Dette medfører både økt utslipp fra produksjon av gris, i tillegg til økte mengder prump. Miljøskadelig!  :D
Nissan Leaf

Griffel

#48
TU Papir 28/&.Sep 2012 Har en kronikk av Johan Berg Pettersen som er medforfatter til klimaregnskapet i Høyhastighets utredningen.
Kronikkens overskrift: Strøm bedre og verre enn sitt rykte.

Han forsøker å beskrive hvorfor både de som mener at all elektrisk transport drives av kulkraft er feil og også hvorfor ikke all eltransport bare bruker fornbar energi.
Dette er et balansert innlegg, og dukker kanskje opp på nettet etterhvert.

Men inntil videre her er noen interesante tall fra kronikken:
Norsk gjennomsnitt 26 g CO2e/kWh
Nordisk gjennomsnitt 166 g CO2e/kWh
EU 450g CO2e/kWh
EU målsetting er halvere dette fram mot 2030 samtidig med overgang fra dagens fossile bil og flypark til elkraft transport.
Godkjente og byggeklare konsesjoner hos NVE for vindkraft alene er er nesten 50 ganger det som kreves for høyhastighet forbindelse Oslo med Bergen, Stavanger, Kristiansand og Trondheim som i følge analysen er 100-300 GWh/år for hver av korridorene.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

Aspiranten

Nissan Leaf

Thomas Parsli

2019 Tesla Model X 100D 6 seter
2012 Nissan Leaf (128000km, mistet to streker på batteriet hittil)
1999 Peugeot 106 (solgt ved 99900km pga. batteriproblemer)

Lunde

http://www.nettavisen.no/nyheter/article3467889.ece   Virkningsgrad på 50-60% MY ASS   :P 200m på 40 minutter er kanskje litt mindre enn snittet, men likevel. Når noen velger å operere med best case senario for forbrenningsmotorer og ikke minst produksjonstap i raffinering etc etc  til  til  på biler som til tider gjør alt annet enn å cruise på 60 i høyeste gir er det ingen grunn til respekt. Tvert i mot  :P
Hatt TH!NK siden august 2000den første grønne rullet 200 000Km. Juni 2009 kjøpte jeg en ny modell. En sort en med ZEBRA batteri som nå har rullet straks 107 000Km  Har utstyr og utfører vannservice på TH!NK og PSA biler ;-) Har nylig fått TH!NK nummer to med ZEBRA i stallen. Hurtiglading oppskrytt! Hva er bedre enn en fulladet i beredskap :o)

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA