Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Hurtigladerne (flertall) ved Marché, Vestby Nord

Startet av leafster, søndag 23. september 2012, klokken 19:00

« forrige - neste »

Trond Arve

Sitat fra: Griffel på tirsdag 04. september 2012, klokken 23:12
...
Hvorfor angriper ikke Bjart elkomfyren?

Kan det være fordi elkomfyren hverken har spesielle insentiver eller kjører forbi ham på vi til jobb om morgenen?
Pendler Son - Oslo med Leaf. Kjørt P106 siden 2009, solgt etter 4 år og 70.000 km.

Thomas Parsli

Når man er på en elbil-jihad er det liten tid til andre jihader...

Og jeg er ikke overbevist om at Holtsmark kjører bil i det hele tatt.
Måten han skriver på indikerer at han er "antibilist" (en ikke trenger bil selv og derfor ikke ser behovet av biler) og at han har bestemt seg for ut at elbiler er det viktigste samfunn -og miljøproblemet han kan bruke tiden på i SSB.

Holtsmarks skriveriet får meg til å lure på hvilken samfunnsrolle SSB egentlig har -og jeg sitter igjenn med de samme spørsmålene gang etter gang:

* Er SSB en arena for de ansattes personlige meninger?
* Gjøres det ikke "peer review" før man publiserer?
* Har de ikke fagansvarlige?

Thomas
(http://www.digi.no/898028/ssb-brukte-100-millioner-paa-nettside)
2019 Tesla Model X 100D 6 seter
2012 Nissan Leaf (128000km, mistet to streker på batteriet hittil)
1999 Peugeot 106 (solgt ved 99900km pga. batteriproblemer)

cra

Sitat fra: Griffel på tirsdag 04. september 2012, klokken 23:12
Hvorfor angriper ikke Bjart elkomfyren?

Gi nå blaffen i komfyren! Den brukes bare en liten stund hver dag. Se heller å forby disse kullfyrte sparelampene og la oss få noen skikkelig miljøvennlige oljelamper rundt om i norske hjem i stedet. For ikke å snakke om i gatelysene nå som vinteren nærmer seg. (Bjartelogikk er gøy!  :D)
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

Griffel

#33
Sitat fra: Thomas Parsli på onsdag 05. september 2012, klokken 09:26
* Er SSB en arena for de ansattes personlige meninger?
* Gjøres det ikke "peer review" før man publiserer?
* Har de ikke fagansvarlige?

Thomas
(http://www.digi.no/898028/ssb-brukte-100-millioner-paa-nettside)
Nå var vel ikke dette noen offisiell SSB raport, men en personlig innlegg kalt "kommentar" i Samfunnsøkonomen. Om SSB som organisasjon støtter dette vet jeg ikke noe om, men de burde vært opplyst om dette er en SSB raport eller en personlig kommentar, når arbeidgiver og stilling er opplyst på denne måten.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

Mortenmann

Sitat fra: cra på onsdag 05. september 2012, klokken 09:54
Sitat fra: Griffel på tirsdag 04. september 2012, klokken 23:12
Hvorfor angriper ikke Bjart elkomfyren?

Gi nå blaffen i komfyren! Den brukes bare en liten stund hver dag. Se heller å forby disse kullfyrte sparelampene og la oss få noen skikkelig miljøvennlige oljelamper rundt om i norske hjem i stedet. For ikke å snakke om i gatelysene nå som vinteren nærmer seg. (Bjartelogikk er gøy!  :D)
Killerargument!
Bra
SølvLeaf

tomrh

Sitat fra: cra på onsdag 05. september 2012, klokken 09:54
..Se heller å forby disse kullfyrte sparelampene og la oss få noen skikkelig miljøvennlige oljelamper rundt om i norske hjem i stedet. ...

Støttes! Oljelamper slår jo to fluer i ett smekk, de gir både lys og oppvarming. Blir superstolt av hytta vår nå med gasskomfyr, gass-kjøleskap, dieselaggregat, oljelamper og 12V solcellepanel med blybatterier. En skikkelig god miljøvennlig EU-miks!  ;D
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 20.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 180.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 170.000 km

cra

Sitat fra: skatvalsbygg på onsdag 05. september 2012, klokken 11:0312V solcellepanel med blybatterier.

Solceller!?!?  Er du gal, mann?? Er du klar over hvor mange timer du kan kjøre dieselagregatet ditt før det tilsvarer utslippene som kommer av produksjon av ej slik solcelle??
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

flux

Sitat fra: Thomas Parsli på onsdag 05. september 2012, klokken 09:26
Når man er på en elbil-jihad er det liten tid til andre jihader...

Og jeg er ikke overbevist om at Holtsmark kjører bil i det hele tatt.
Måten han skriver på indikerer at han er "antibilist" (en ikke trenger bil selv og derfor ikke ser behovet av biler) og at han har bestemt seg for ut at elbiler er det viktigste samfunn -og miljøproblemet han kan bruke tiden på i SSB.

Holtsmarks skriveriet får meg til å lure på hvilken samfunnsrolle SSB egentlig har -og jeg sitter igjenn med de samme spørsmålene gang etter gang:

* Er SSB en arena for de ansattes personlige meninger?
* Gjøres det ikke "peer review" før man publiserer?
* Har de ikke fagansvarlige?

http://www.ssb.no/forskning/personer/bjj/cv_no.pdf
Han publiserer hvertfall mye uten "peer review" i følge hans egen CV, 78 artikler uten og 34 med.

jyk

Sitat fra: foxy på mandag 03. september 2012, klokken 22:41

Videre mener han at elbil insentiver fører til at husholdinger kjøper seg en bil nr. 2...

Insentivene fikk meg til å bytte min bil nr. 2 med en elbil.
Den gamle brukte over literen på mila på småkjøringen min. Får den nye levert i morgen. ;D

jyk
C-Zero - 2012.

Aspiranten

Sitat fra: Griffel på onsdag 05. september 2012, klokken 09:55
Sitat fra: Thomas Parsli på onsdag 05. september 2012, klokken 09:26
* Er SSB en arena for de ansattes personlige meninger?
* Gjøres det ikke "peer review" før man publiserer?
* Har de ikke fagansvarlige?

Thomas
(http://www.digi.no/898028/ssb-brukte-100-millioner-paa-nettside)
Nå var vel ikke dette noen offisiell SSB raport, men en personlig innlegg kalt "kommentar" i Samfunnsøkonomen. Om SSB som organisasjon støtter dette vet jeg ikke noe om, men de burde vært opplyst om dette er en SSB raport eller en personlig kommentar, når arbeidgiver og stilling er opplyst på denne måten.

Avis"journalistene" som har hoppet på ryggen til Bjarte med bar overkropp og fløyta i munn i denne saken, har ihvertfall henvist til "kilde:ssb" for å legitimere "elbil er miljøfiendtlig".

Nissan Leaf

Lunde

#40
Bjart er en mann som er gjennomskuet av de fleste som en iherdig besserwisser MOT elbilismen.
Denne nyheten  sier vel sitt http://www.dn.no/energi/article2464223.ece . At elbilene i Nrge går på Kullkraft er vel innlysende eller kanskje ikke ;)


Bruker man statistikk som fanden leser biblen får man mange rare svar. En Kjøttetende mosjonist slipper ut mer CO2 enn en Hummer er et eksempel.
Det er en kjennsgjerning av Bjart er en ihuga sykkelentusiast og helst ser privatbilismen dit peppern gror.

Leste forleden om en bedrift der de fleste ansatte syklet til jobben, BRAVO. De har satt dusjfasaliteter på agendaen og føler at de fortjener en dusj etter økten på morran. I så fall i beste Bjartstil kan man sikkert beregne nøyaktig hvor lenge en sykelist kan dusje i "kullkraftvarmet" vann pr kilometer syklet om han skal unngå å bli mindre klimavennlig enn "oss"  ;D Det kan til og med dokumenteres. Ser for meg overskriften på saken. Uklare fordeler med sykling vs "bil" i forhold til klimautslipp :P !!!
Hatt TH!NK siden august 2000den første grønne rullet 200 000Km. Juni 2009 kjøpte jeg en ny modell. En sort en med ZEBRA batteri som nå har rullet straks 107 000Km  Har utstyr og utfører vannservice på TH!NK og PSA biler ;-) Har nylig fått TH!NK nummer to med ZEBRA i stallen. Hurtiglading oppskrytt! Hva er bedre enn en fulladet i beredskap :o)

tomrh

Sitat fra: Lunde på onsdag 05. september 2012, klokken 17:02
Leste forleden om en bedrift der de fleste ansatte syklet til jobben, BRAVO. De har satt dusjfasaliteter på agendaen og føler at de fortjener en dusj etter økten på morran. I så fall i beste Bjartstil kan man sikkert beregne nøyaktig hvor lenge en sykelist kan dusje i "kullkraftvarmet" vann pr kilometer syklet om han skal unngå å bli mindre klimavennlig enn "oss"  ;D Det kan til og med dokumenteres. Ser for meg overskriften på saken. Uklare fordeler med sykling vs "bil" i forhold til klimautslipp :P !!!

Hehe, knallbra! 5 min sparedusj krever 1,75 kWh iflg http://www.husogheim.no/1/1_58.html. En elbil kjører ca. 15 km på denne strømmen. De som bor mindre enn 7,5 km fra jobben og pendler med elbil får dermed et bedre miljøregnskap enn en syklist. For man MÅ jo dusje etter å ha blitt svett vel? Ellers blir det særdeles dårlig miljøgevinst på kontoret....  ;D
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 20.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 180.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 170.000 km

Aspiranten

#42
Men nå er vel Bjarte Holtsmark selve personen som får folk flest til å forsvare sin bruk av diesel/bensin ved at elbil uansett er miljøvennlig.

På samme måte er det den der hersens "legen" som klager over inneluften i moderne hus med balansert ventliasjonsanlegg (!) og da spesielt passivhus som er "alt for tette" og vinkler det som om det ikke er frisk nok luft i disse husene. Det er vel bedre med sopp i vinduene på soverommene (60``talls boliger) og is i barten når det blåser (alt bygget før de siste par årene).

Dette tar folk til seg, og sier på bakgrunn av en overskrift og ingress de har lest: passivhus er bare tull og elbil er verre enn dieselen min. Dette ser vi også på kommunen med 40 elbiler som nekter å bygge ladepunkter fordi elbilen ikke har noen fremtid (elbilforeningens facebook for 30-60 minutter siden).

Fordommer smitter - derfor kan de aldri få stå ubesvart.

Skatvalsbygg: Jeg dusjer uansett hver morgen når jeg skal ut blant folk. Liker ikke å plage andre med min underarmsduft :P så, om jeg gjør det før eller etter en sykkeltur til jobb er da forsåvidt ett fett. Så skal dere heller få lov til å diskutere om man bør dusje eller bruke klut under armene for å spare 1kWh når landet renner over av fornybarstrøm i fred.  :D

http://www.dn.no/energi/article2464223.ece

SitatImorgen blir strømmen nesten gratis

Imorgen kobler Norge seg fra store deler av det europeiske strømnettet. Det gjør strømprodusentene sure. Men forbrukerne kan juble.

SitatI dag er spotprisen i Sør-Norge drøye 12 øre/kWh. Torsdag faller spotprisen i Sør-Norge til bare 6,97 øre/kWh. Til sammenligning er strømprisen i Danmark imorgen på 29,5 øre/kWh.
Nissan Leaf

Lunde

#43
Jeg tok tak i automatikken på et kjøpesenter ikke langt unna Oslo og klarte med smartere regulering av ventilasjon/varme/kjøling å redusere forbruket med nær 50% pr år. Kostnaden var inntjent på under året og utbytte var et forbruk som gikk ned med 350-400 000kWh PR ÅR! På toppen av det hele opplevde de ansatte at det var bedre inneklima sommer som vinter.

Forsøkte å få noen journalister i DN å skrive en story, men de gadd ikke engang svare på mailen.

I så fall er det sikkert bra at enkelte ikke vet hvor mange millioner kWh som rettt og slett kastes hvert år i dette landet, fått magasår av mindre. Denne ene jobben med en avkastning på 100% + årlig sparte årsforbruket på minst 200 elbiler (ren bonus) men ingen nyhetsverdi  :P
Hatt TH!NK siden august 2000den første grønne rullet 200 000Km. Juni 2009 kjøpte jeg en ny modell. En sort en med ZEBRA batteri som nå har rullet straks 107 000Km  Har utstyr og utfører vannservice på TH!NK og PSA biler ;-) Har nylig fått TH!NK nummer to med ZEBRA i stallen. Hurtiglading oppskrytt! Hva er bedre enn en fulladet i beredskap :o)

Lunde

Hva blir forbruket på 5 minutters dusjing om de ikke har sparedusj og sykelisten på toppen med økt apetitt grunnet energiforbruket spiser en ekstra burger på veien hjem? Vet ikke om vegetarmat er noe bedre da utslippene i så tilfelle kommer lokalt ..... :-\ Usj nei man kan lage mye rart med tall og utregninger.... :P
Hatt TH!NK siden august 2000den første grønne rullet 200 000Km. Juni 2009 kjøpte jeg en ny modell. En sort en med ZEBRA batteri som nå har rullet straks 107 000Km  Har utstyr og utfører vannservice på TH!NK og PSA biler ;-) Har nylig fått TH!NK nummer to med ZEBRA i stallen. Hurtiglading oppskrytt! Hva er bedre enn en fulladet i beredskap :o)

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA