Hvordan velger bilen forslag til superlader.. og hvorfor så tidlig på turen

Startet av Kristoffer Skaret, mandag 28. februar 2022, klokken 14:41

« forrige - neste »

Kristoffer Skaret

Hei,
Vi har hatt noen langturer med vår model Y, og jeg har flere ganger stusset på hvilke ladestasjoner bilen foreslår at vi skal bruke under veis.
Eksempel: Vi skulle kjøre fra Lillehammer til Oslo med akkurat litt for lite strøm på batteriet. (kanskje 40%). Bilen foreslo da at vi skulle stoppe på første og beste superlader etter bare 5 minutter (i Lillehammer).
Selv mener jeg det er logisk å velge en superlader så nær slutten av turen som mulig, slik at batteriet har minst mulig gjenværende kapasitet når vi begynner å lade. Det gir jo høyst ladehastighet, og kortere reisetid.. eller? Samt at bilen får bedre tid på seg til å forvarme batteriet. Vet bilen noe jeg ikke vet som gjør det smartere å lade så tidlig?

turfsurf

Sitat fra: Kristoffer Skaret på mandag 28. februar 2022, klokken 14:41
Vet bilen noe jeg ikke vet som gjør det smartere å lade så tidlig?
Nope. Den gir ganske rare forslag. Følger aldri forslagene til bilen på langtur, er stort sett alltid noe som gjør at jeg vil stoppe andre steder.

Bare slett ladestopp fra turen, og finn en superlader og legg til som waypoint selv.
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Lapskaus

Kanskje for å unngå å bli stående fast i snøstorm med 10% igjen på batteriet? Hvis du vet hva du driver med er det såklart best å kjøre batteriet mest mulig varmt og tomt først men hvis man er uerfaren og stoler blindt på forslaget til bilen kan man jo risikere å få et problem.

Kristoffer Skaret

Merkelig hvis Tesla etter så mange år ikke har laget en smartere løsning på dette.
I eksempelet over er det mange ladere langs ruten, så høl i hue å velge den aller første

turfsurf

Sitat fra: Kristoffer Skaret på mandag 28. februar 2022, klokken 19:21
Merkelig hvis Tesla etter så mange år ikke har laget en smartere løsning på dette.
I eksempelet over er det mange ladere langs ruten, så høl i hue å velge den aller første
Jepp. Jeg skulle kjøre fra Bergen og hjem (ca 50 mil). Startet med 90% og bilen foreslo å lade på Åsane SuC [emoji23] Hadde sikkert gått hvis jeg hadde kjørt veldig rolig men dog.

Er vel 7 SuC stasjoner på den turen...
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA