Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: hurtigladre å betaling hva er vi villige til å betale for hurtiglading

Startet av Lynvingen, søndag 23. september 2012, klokken 18:23

« forrige - neste »

Lynvingen

Dette burde jeg antagelig visst, men finner ikke igjen relevant tråd på forumet.

De siste 6-7 ladningene har jeg merket at batterinålen har bikket raskere under 100% på samme distanse (før greide den ca. 7 km, nå ca. 1 km). Jeg setter den alltid på lading natt til bruksdag, og kjører samme topografi hver dag, så alle forhold skal være tilnærmet like.

I morges stod den bare på 95% etter en natts lading (første gang dette har skjedd).....Mener jeg tidligere har hørt at dette kan skyldes defekt kjølepumpe, men denne ble byttet for 1500-2000 km siden.

Tips?
Citroen C-Zero 2012, 20 000 km

Tidl:
P106 - 1998 mod, 60 000km.
Robometer og nyoverhalt batteripakke.

Rav4_EV

Defekt kjølevifte gir samme symptomer.

Arne Magnus
Arne Magnus Berge 90608080
17' Model X90 med alt     19' Tesla Model 3 LR
Vectrix VX-1 med Leaf lithium-ion
Daglig leder hos Euromatic AS folkeladeren.no

Elba

Det er nok på tide å "kalibrere" energimåleren. Når du lader bilen opp "husker" den antall Ah over 100% og derfor går det kanskje en stund før nåla beveger seg nedover. Er det lenge siden den ble kjørt tom derimot har du nok en del energi under 0% på energimåleren. Bilen holder "regnskap" på antall Ah som lades inn på batteriene og antall som brukes + at den også trekker fra litt til som dekker blant annet selvutlading etc. Har du bra batterier trekker den fra mer enn reelt og det vil bygge seg opp en "reserve" under 0%. For at energimåleren din igjen skal bli nøyaktig må batteriene kjøres forsiktig ned til du får ladelys. Altså det du opplever er at hele skalaen er forskyvd slik at siden du har en del energi under 0% peker nåla på kanskje 95% når den skulle pekt på 100%. Håpe dette oppklarer noe. (Dersom du kjører bilen tom slik den er nå vil du kanskje kjøre opp mot 8-10 km etter at nåla passerer 0%).

Lynvingen

Takk for tips!

Dette om kalibrering og forskyvning av skalaen var ny info for meg.
Da skal jeg forsøke å kjøre den ned til ladelys, har nemlig ikke sett det lyse etter batterier ble byttet for noen måneder. Dette på tross av at jeg har vært under 5%.

For ordens skyld, dersom det er feil med kjølepumpe/kjølevifte, vil det være skadelig for batteriene å  ikke bli ladet helt opp?
Citroen C-Zero 2012, 20 000 km

Tidl:
P106 - 1998 mod, 60 000km.
Robometer og nyoverhalt batteripakke.

Griffel

Ved feil på kjølepumpe hadde den neppe ladet til litt over 100%. Avbrutt lading skader ikke batteriet, men defekt kjølepumpe er ikke bra for batteret.
Du ser om pumpa går når du lader dersom du titter ned i kjølevæske beholderen. Sansynligheten for at den er ute av kalibrering er mye større. Et batteri er ikke en tank en kan måle nivået i, computeren "teller" strøm ut og inn og beregner nivået ut fra dette. Derfor må den av og til lades nokså langt ut og helt opp.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

Rav4_EV

Her var det noen kostbare antagelser i innleggene. >:(

Når bilen ikke lader til 100% er det fare på ferde.
Å pine batterier med en dyputlading nå gjør det gjerne enda værre.
Kapasitetsmåleren blir "nullet ut" ved 100%, og teller Amperetimer ut fra batteriet. Når den ikke går tilbake til 100% etter lading er det mest sannsynlig
at ladingen blir avbrutt grunnet en årsak. Antall Amperetimer inkludert overlading har ikke blitt tilbakeført.
Dermed er batteriet ikke fulladet, og har heller ikke fått en overlading som balanserer cellene.

Å kjøre pakka tom til ladelampa lyser vil gi deg dyre opplevelser.
Finn feilen før du går videre.
   
Arne Magnus Berge 90608080
17' Model X90 med alt     19' Tesla Model 3 LR
Vectrix VX-1 med Leaf lithium-ion
Daglig leder hos Euromatic AS folkeladeren.no

Elmo

#6
Må bare si meg 100% enig med Rav4_EV her.

SOC meteret på PSA er en "dum" amperetime måler inn og ut mellom 0% og 100%. Den har ingen idé om noe over 100% eller under 0% og har ingen mulighet til å få med seg selvutlading i batteriene. Derimot forbruk hvis/når DCDC og/eller vifte starter mens bilen står får den med seg fordi bilen da (kind of) slår på tenningen selv.
Å kjøre bilen helt ned mot 0% er risikosport.

Når det gjelder hvorfor ladingen stopper før 100% så er det vanligvis forårsaket av gåen kjølepumpe, men det kan også være problemer med selve laderen (BTDT)
Bor i Asker. Elbilist siden 2005. Div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen ca 165.000 km. Kun en kjørbar nå.
Har også en eUp 2015, gått 82.000 km, Tesla Model3 2019 og Seat Mii 2020.

Griffel

#7
Det er mulig jeg missforstod, men jeg oppfattet det slik at den ladet til over 100% men ikke så mye over som en var vant med.

Er pumpe gåen stopper ladingen gjerne mye før, dessuten er det enkelt å se om pumpe går. Derfor tror jeg heller på at "måler teller feil" eller at dette har med manglende overladingssekvens å gjøre.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

Elmo

For én gangs skyld er jeg ikke enig i (alt) det Griffel skriver.

Sitat fra: Griffel på tirsdag 04. september 2012, klokken 14:06
Ved feil på kjølepumpe hadde den neppe ladet til litt over 100%. Avbrutt lading skader ikke batteriet,
I lengden ER avbrudt lading - dvs at batteriene aldri blir fulladet - skadelig for batteriene fordi de balanseres på ladingen som skjer over 100%.

Sitat fra: Lynvingen på tirsdag 04. september 2012, klokken 13:31
Dette om kalibrering og forskyvning av skalaen var ny info for meg.
Da skal jeg forsøke å kjøre den ned til ladelys, har nemlig ikke sett det lyse etter batterier ble byttet for noen måneder.

Det er forsåvidt sagt før, men jeg prøver på min måte.
Ved bytte av batterier eller bytte av computer vil ofte virkelig SOC (%) på batteriene og SOC computeren viser være forskjellige.
Tror computeren at det er mindre SOC enn batteriene faktisk har så vil den bruke opptil en 3-4 fulladinger (med stopp på under 100% i følge computeren) på å ta seg inn.
Tror computeren at det er mere SOC enn batteriene faktisk har så vil den ta seg inn ved første fullading.
Bor i Asker. Elbilist siden 2005. Div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen ca 165.000 km. Kun en kjørbar nå.
Har også en eUp 2015, gått 82.000 km, Tesla Model3 2019 og Seat Mii 2020.

Griffel

Sitat fra: Elmo på tirsdag 04. september 2012, klokken 22:17
For én gangs skyld er jeg ikke enig i (alt) det Griffel skriver.

Sitat fra: Griffel på tirsdag 04. september 2012, klokken 14:06
Ved feil på kjølepumpe hadde den neppe ladet til litt over 100%. Avbrutt lading skader ikke batteriet,
I lengden ER avbrudt lading - dvs at batteriene aldri blir fulladet - skadelig for batteriene fordi de balanseres på ladingen som skjer over 100%.

Det er helt iorden, jeg ikke enig med meg selv heller dersom jeg ble forstått slik at det å avbryte ladingen hver gang ikke kunne forårsake problemer.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

Lynvingen

#10
Herom strides tydeligvis de lærde :)

Faktum er at nålen hele tiden har vært over 100% etter lading, men at den de siste 2-3 ukene helt tydelig har bikket under hundre vesentlig mye tidligere enn før. Jeg har kun erfart en gang at den kun lader til 95%, men sjekker dette igjen til helgen.  

Nå har jo jeg Robometer, så da er vel ikke risikoen på å bunnkjøre batteriene fryktelig stor?
Hadde vært en fordel å eliminere dette alternativet før jeg hyrer på et verksted.

Når det gjelder kjølepumpen så går denne, ihvertfall ved starten av ladingen.

Citroen C-Zero 2012, 20 000 km

Tidl:
P106 - 1998 mod, 60 000km.
Robometer og nyoverhalt batteripakke.

Griffel

Gir ikke Robometeret også en indikasjon på om balansering mellom cellene fungerer?
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

elektrolux

RoboMeter viser helt riktig antall overladet Ahr, men en må huske å lese dette av FØR en kjører. Så snart RoboMeteret registrerer over 10A forbruk, vil Ahr telleren nullstille seg.

PSA har en utligningsladefunksjon for hver 10 lading ( Egentlig hver 1000 Ahr ladet ) som bilen må få fullføre. Hvis ikke vil den forsøke seg på denne 125% oppladingen på neste opplading.

Etter en slik forlenget opplading går det gjerne 5-8 km før energimeteret bukker under 100%, mens det er normalt at det bukker under 100& etter 1 km etter en normal opplading på ca 115%

Ellers har defekte vannpumper en tendens til å virke litt, og svikte under opplading. Dette er ikke farlig for batteriene som ikke blir varme under opplading, men kan være farlig for serie 1000, og 2000 SAGEM bokser uten temperaturføler på laderen. Den trenger nemlig kjølingen.

Med Robometer kan en trygt kjøre bilen til den stopper, eller til Robometeret gir kontinuerlig alarm. På gode PSA pakker vil bilen stoppe uten at Robometeret har gitt noe lyd fra seg i det hele tatt.
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

Lynvingen

Takk for denne avklaringen Elextrolux!

Hva bør da antall Ahr stå på etter lading (altså før jeg kjører/bruker 10A)? Dette vil vel gi en indikasjon på om ladesyklusen er fullstendig? sagt på en annen måte, hvordan kan jeg lese av robometeret om ladingen har sluttet før den skal?

(Det du sier om antall km før den bikker under 100% høres veldig rart ut. Jeg har ligget stabilt på nesten nøyaktig 7 km i hele år, bortsett fra de siste par ukene hvor den kun har gått 1-2 km).

Som nevnt for deg tidligere så ligger blokkdifferansen på min bil på mellom 0,00-0,02 under normal kjøring. Når jeg kommer under 5-10% gjennværende kapasitet stiger differansen til 0,04-0,05. Da gir Robometeret unntaksvis pipelyd, men ikke sammenhengende. Om jeg forstår deg riktig kan jeg altså kjøre videre ned, men ikke lenger enn til ladelampe/sammenhengende pipelyd avhengig av hva som inntreffer først?

Citroen C-Zero 2012, 20 000 km

Tidl:
P106 - 1998 mod, 60 000km.
Robometer og nyoverhalt batteripakke.

Lynvingen

#14
Har tydeligvis en utrolig lunefull P106.
Imorges var den atter igjen "på speed" og leverte 12-13 km før den bikket under 100% på SOC-meteret. For to dager siden ladet den bare til 98%...

Får vel bare kjøre videre til den lader under 100% hver gang.
Citroen C-Zero 2012, 20 000 km

Tidl:
P106 - 1998 mod, 60 000km.
Robometer og nyoverhalt batteripakke.

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA