Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

HS-Xbox - erfaringer?

Startet av torsteinlyngoy, torsdag 24. februar 2022, klokken 11:48

« forrige - neste »

torsteinlyngoy

Hei!

Jeg vurderer å kjøpe en HS-xbox til Model Y. Ser relativt få innlegg om disse boksene, og de begynner å bli noen år gamle. Hvis en ser bort fra dørene til Modell X, ville dere kjøpt en slik boks igjen?

Fra vårt synspunkt:
- Enklere tilgang til ski, spesielt for "jordnær" kone.
- Produsent skriver ingen luftmotstand, men den stikker jo ut på sidene fortsatt... Hvor mye øker egentlig forbruket? Jeg kan sikkert klare meg med 190-200 cm boks.
- Vindstøy?
- Stygg som Nøkken, men en slipper jo å ha den på annet enn til og fra fjellet. Skiboksen har jo ellers lett for å stå på hele sesongen... Og så slipper en å dekke til panoramataket halve året.
- Dyr sammenlignet med skiboks, men en kan kanskje klare seg uten takstativ i sin helhet. Sykler har vel enda større forbruksmessig gevinst av å stå bak bilen?
- Er den stabil med kun ett feste på kula?

kodax

Har denne i 220-bredde. Ikke merkbar økning i forbruk eller støy, stabil, praktisk og mye plass.
Litt mer kronglete når man rygger inn på SuC, samt annen fin-navigering. Sykler på hengerfestet blir jo gjerne mer møkkete enn på taket, og jeg må ta tilhenger når jeg skal ha med kajak og annet med endel lengde.
I tillegg til støy, utsyn og luftmotstand, så har man med takboks lettere å skrape opp bilen når man tar ting inn/ut, glemme sykler når man kjører inn i feks parkeringshus (done that twice).
Tesla Model X 75D 7-seter FSD - Januar 2019
Model Y - Model 3

geear

Litt merkelig å bruke som argument at skiboksen står på hele året, mens HSboxen ikke gjør det. Jobben med å ta av og på en takboks og boks på hengeren er begge deler bare noen minutter, så at man faktisk tar av boksen bak er vel bare fordi den er upraktisk å kjøre rundt med, mens takbokser gjerne blir stående på fordi de ikke gjør så mye utav seg.

Jeg hadde ikke boks på kroken, men skistativ, og som kodax nevnte, så var det noe dritt på SuCer som krever at man rygger inntil. Var vanskelig å få dybdeforståelse på ryggekameraet, så endte som regel med å sende madammen ut, eller prøve et par ganger selv. Mulig det er enklere med boksen. Eller hvis Tesla forlenger kablene nå som de er i ferd med å åpne opp for alle merker, slik at man ikke må kline seg helt inntil stallen.

kodax

Sitat fra: torsteinlyngoy på torsdag 24. februar 2022, klokken 11:48
Ser relativt få innlegg om disse boksene, og de begynner å bli noen år gamle. Hvis en ser bort fra dørene til Modell X, ville dere kjøpt en slik boks igjen?
- Tesla-Bjørn hadde en test, så det fins en video et eller annet sted.
- Det er vel kommet en ny variant i glassfiber (men ikke så stor som min tror jeg)
- Jeg ville definitivt kjøpt den igjen, og heller det enn takboks. Jeg skulle gjerne hatt takstativ på X-en til sykler, kajak og surfbrett, men det ikke noe stort savn, og jeg liker FW-dørene. (Har ikke testet boksen min på 3-ern, og den er vel også for bred for den tror jeg.)
Model Y - Model 3

VeloD

Har ikke erfaring med bruk av slik boks, men vi har brukt sykkelstativ (Thule Velocompact 927) på TMX til å ta med opptil 3 fulle skiposer som vi stropper fast der sykkelhjulene normalt plasseres. Pakking går raskt, stativet vippes opp når vi skal i trunk og så har vi kun ett stativ vi bruker sommer/vinter.
Nedsidene er muligens at vi ikke har låst fast ski og at det noen ganger blir skitne skiposer.

Sum: Har aldri savnet noen annen transportløsning  :)
--
TMX 100D Feb-18

kodax

Et par fordeler med boksen (i hvert fall på TMX) sammenlignet med noen andre løsninger som man fester på hengerfestet er at toppen er relativt lav, slik at man ikke trenger ekstra lys/skilt, og bakluken lar seg åpne fint.  Toppen av boksen er ellers fin å bruke som bord for matlaging, skismøring etc.
Tilgang til ting i bagasjerommet er jo litt mer kronglete, men man kommer greit inn fra siden.
Model Y - Model 3

ThomasBN

Kjøpte denne fra HSX. Er 190 cm bred (190x48x48 cm), men klarer langrennsski opptil 200 cm på diagonalen. Ingen merkbar vindstøy eller merforbruk av strøm. Sensorer bak blir noe forvirret på Model 3 avhengig av hengermodus av eller på.

Sjøhyene

Har hatt HS xbox (den lengste) i noen år nå til model X. Bare gode erfaringer egentlig.
Veldig praktisk og liten påvirkning på forbruk.
Bare vær obs på at tilhengerfestet ikke er rated til å tåle voldsomt med vekt, så blir ikke så mange kilo igjen etter at selve boksen er trukket i fra. Ikke noe problem det heller forsåvidt, bare å ha et bevisst forhold til at du ikke fyller den helt full med tunge ting.
Tesla model X 90D - 2017 (kjøpt 2019)
Hyundai Ioniq - 2016 (kjøpt 2018)

Tesla model S 85 - 2014 (solgt 2019)

geear

Sitat fra: VeloD på fredag 25. februar 2022, klokken 13:51
Har ikke erfaring med bruk av slik boks, men vi har brukt sykkelstativ (Thule Velocompact 927) på TMX til å ta med opptil 3 fulle skiposer som vi stropper fast der sykkelhjulene normalt plasseres. Pakking går raskt, stativet vippes opp når vi skal i trunk og så har vi kun ett stativ vi bruker sommer/vinter.
Nedsidene er muligens at vi ikke har låst fast ski og at det noen ganger blir skitne skiposer.

Sum: Har aldri savnet noen annen transportløsning  :)
Som jeg skrev over her så har jeg også skistativ til krokmontering, og har kjørt med det bak X i flere sesonger, og baggene ble så skitne at jeg måtte omtrent gi det opp, var det kaldt så frøs også glidelåsene på baggene fullstendig igjen. Skal sies at opptil 22 mil av veiene jeg kjører til hytta kan være strødd med sand, så det gjør nok resultatet ekstra ille. Et par alpinski (som faktisk var nye) ble også liggende i en av baggene over flere dager, og ble på grensen til ødelagt av det, rustet som pokker etter saltlake. Måtte få tak i plastposer å pakke inn skiene i når det skulle brukes. Vil aldri anbefale noen andre å frakte ski på den måten. Lukket boks er tingen, enten det er på kroken eller taket.

Har selv nå endelig bil med taklast igjen, og kjenner jeg gleder meg over takboksen selv om den dessverre ikke er uten ulemper den heller, noe merforbruk, men primært støy. Har fortsatt skistativet for kroken, selv om X-en er solgt, men skal mye til for at jeg tar det i stedet for takboksen...

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA