Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Salg av bil via forhandler (kommisjon/fullmaktssalg)

Startet av commiesoft, søndag 23. september 2012, klokken 11:53

« forrige - neste »

edyrli

Jeg mener også at framtiden er elektrisk. Men fram til ladestruktur blir bedre bygget ut og batterier blir billigere, så mener jeg at hybrider er et bittelite skritt i riktig retning og et kurant valg for enkelte.
Det ser ikke ut til at noen faktisk tester prius der prius egner seg best. Bykjøring. At prius ikke hamler opp med moderne dieseler og bitte små turbo bensiner (f.eks. Ford 1.0 turboen) på landevei vet de fleste. Men hvis man krongler seg rundt i byen vil prius være meget bra. Jeg så en test der forbruket på landevei var rundt 0,5-0,6 men når man kom seg inn i byen så falt faktisk forbruket til rundt 0,4. Jeg har ikke sett noen som matcher det enda.
Nå har ikke jeg prius, men bruker Mondeo diesel til landeveiskjøring og Reva til bykjøring.
Reva i 2009 (Solgt)
Peugeot iOn 2013. "Norsk bil" (solgt)
SEAT Mii Electric
el-tog: AnsaldoBreda BM72

elektrolux

Spöker du?

Til bykjöring har vi jo batteribiler. Med mindre man mä kjöre rundt hele dagen slik taxi kan risikere er jo byene Elilterritorium.

Da slipper en ogsä bom og parkeringsutgifter.

Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

tomrh

Ja, tør å påstå at i 2012 så er den mest økonomiske komboen å ha 2 biler: en elbil til småkjøring/bykjøring og en hybrid til lengre turer, ihvertfall i nærheten av større byer eller ved veisamband med pendling over bomvei/ferge. For bare på landsbygda eller i småbyer med gratis parkering og uten bomring vil en plugin-hybrid kunne hevde seg mot elbil.
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 20.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 180.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 170.000 km

Griffel

Sitat fra: elektrolux på fredag 07. september 2012, klokken 08:58
Spöker du?
Til bykjöring har vi jo batteribiler. Med mindre man mä kjöre rundt hele dagen slik taxi kan risikere er jo byene Elilterritorium.
Da slipper en ogsä bom og parkeringsutgifter.
For de som bor i by og ikke har enkel tilgang til stikkontakt, altså de fleste.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

Griffel

#19
Siste nr. av Motor 6/2012 skriver om en ny mer trovrdig testsyklus WLTP (Worldewide harmonized Light vehicle Test Procedure). ADAC har testet bilene etter dett, og stadig kommer Prius relativt godt ut, siden de øvrige bilene har også fått økt stitt forbruk. (Untak Mazda 3 1,6 105 hk WLTP 0,63 g mot EU 0,64)
Debatt om å bytte EU standard med med denne nye mer virklighetsnære er igang.

Her har myndighetene en gylden mulighet til å få inn mer kr. uten å øke avgiftssatsene.
eksempel: BMW X1 2,0 D CO2 avgift øker fra 6750 til 25 584 om standarden endres og satsene står!

Ny måling WLTP:
Prius Hybrid 136 hk 0,46
Audi A4 2 TDI 136 hk 0,49
Citroen C4 HDI 150 hk 0,59
Ford Focus EcoBoost 125 hk 0,55
Ford Focus EcoBoost 160 hk 0,65
Honda Civic 2,2i-DTEC 150 hk 0,48
Hundai i30 CRDi BlueD 128 hk 0,45
Mercedes B 180 CDi 109 hk 0,49
Nissan Qashqai 1,6 dCi 2wd 130 hk 0,54
Opel Zafira 2,0 CDTi 130 hk 0,52
Renault Scenic dCi 100hk 0,5
Scoda Yeti 1,4 TSi Greentec 122 Hk 0,72
Volvo S60  T3 150 hk 0,68
VW Passat 2,0 TDI 140 hk 0,48
VW Tiguan 1,4 TSi 4M 160 hk 0,83.
Dette var de fleste med motor fra 100 til 160 hk, og ut fra dette synes jeg det er bevist at Prius hevder seg bra også sammenlignet med dieselbiler, og uten de øvrige ulempene diesel har, spesielt i bysammenheng.
Plug-in versjonen er jo enda gunstigere for de som har stikkontakt hjemme.
Blant dagen tilgjenglige biler er Prius et godt alternativ.

Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

PerBear

#20
Sitat fra: Lynet på onsdag 05. september 2012, klokken 17:51
Det beste med Prius er det flotte trinnløse giret, som er et planetgir der det balanseres mellom en elektromotor og ottomotoren. Turtallet på otoomotoren bestemmes av turtallet på elektromotoren. Ulempen med dette er at det gir dårligere virkningsgrad i drivverket fordi kraften som generes i elektromotoren må gjennom elektronikk og inn i elektromotor nr 2 som er koblet direkte til hjulene.
Virkningsgraden er ca 70% på den energien som går omveien fra MG1 til MG2. Det virker umiddelbart som et stort tap. Men husk at det tapet er kun på energien som MG1 genererer.
På det nyeste Prius drivverket er turtallene i planetgirsystemet justert slik at MG1 kjøres med lavt turtall mesteparten av tiden og overfører derfor lite energi ved vanlig kjøring. Det har Toyota fått til ved å ha et fast 2:1 reduksjongir på MG2.

Her er en veldig bra artikkel som beskriver Toyota sitt hybrid system og hva som er forskjellene på de forskjellige hybridmodellene til Toyota/Lexus:
http://www.ae.pwr.wroc.pl/filez/20110606092430_HEV_Toyota.pdf
Sandnes, Norway.
TM3 AWD LR

Aspiranten

SitatTore 4 timer siden

Ikke glem at "ren el-drift" gir rundt 220 g CO2 p km.
Strømmen kommer fra en enkelt energikilde: Kullkraft i Danmark. Ikke atomkraft (kjører akkurat den effekten de kan, reguleres ikke avhengig av forbruk) ikke vindkraft (det finnes ikke vindkraftverkt som venter på å starte til en elbil trenger strøm) ikke vannkraft (all vannkraft som kan utnyttes, blir utnyttet).
Den eneste gjenværende, tilgjengelige ekstra energikilden er kullkraft.
1 kWh fra kull gir et utslipp på ca 700 gram.
Overføring gir kanskje 10% tap.
Batterilading gir kanskje 20% tap.
Det betyr at 1 kWh på batteriet har gitt 1 000 gram CO2 i direkte utslipp, når den så klarer omtrent 4,5 km per kWh gir det ca 220 gram CO2 per km.

Og ja, jeg vet at bensin/diesel medfører høyere utslipp enn de oppgitte tallene fra bilprodusentene. Det koster energi både å lage og å frakte fossilt drivstoff. Kom gjerne med tall.


http://www.dinside.no/901798/mitsubishi-med-hybrid-outlander#/

Noen her som orker å ta denne gjøken på det elendige mattestykket hans?

Når det snakkes om Prius og 20g/kWh i Norge og sånt, så sitter han og regner med 1000g/kWh - dermed basta.
Nissan Leaf

cra

Tror ikke det kan være mange som tar "Tore" seriøst. Og det var jo veldig mye "kanskje" i regnestykket hans. Ta ham på ordet, og sleng ut noen tall (trekk dem gjerne opp fra hatten, eller hent dem fra siste lottotrkning) angående utslipp ved produksjon.

Skal tro om han tenker på regnestykket sitt når han fyrer opp kaffetrakteren sin mens han dusjer om morgenen?
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA