Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Salg av bil via forhandler (kommisjon/fullmaktssalg)

Startet av commiesoft, søndag 23. september 2012, klokken 11:53

« forrige - neste »

commiesoft

Sto på en bensinstasjon med Thinken og ventet på at dama returnerte med to kaffe..

Så kom en Prius kjørende, og tanket bensin.. Rent teknisk så er dette konseptet den
største miljøbløffen i bilhistorien. Prius har fornøyde eiere, men bilen er en overkomplisert
bensinbil, ferdig med det.

At ikke følk skjønner det tyder på at skolevesenet her til lands burde konsentrere seg litt
mer rundt realfag. ;-)
Think City 2011 Li, XEL Cruiser lett MC 2010, EVT 4000e scooter 2008, Eco ride Avenue City + Alprace Ecorus 2012  elsykler, gøtt humør :)

elektrolux

Er glad når jeg ser den som Taxi, men første versjonen toppet listen over biler som hadde størst forskjell mellom oppgitt og reelt forbruk med hele 59% mer forbruk enn oppgitt. Dette ifølge en ADAC test.



Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

PerBear

#2
Sitat fra: commiesoft på søndag 02. september 2012, klokken 19:18
bilen er en overkomplisert bensinbil, ferdig med det.

At ikke følk skjønner det tyder på at skolevesenet her til lands burde konsentrere seg litt
mer rundt realfag. ;-)

Commiesoft, dette er bare synsing. Men siden dine innlegg pleier ha stor substansverdi antar jeg du bare er misinformert og er ikke ute for å trolle!  ;)

Så da vil jeg gi deg et grundig svar:
Det stemmer at Prius har mange deler, bl.a. seks høyhastighet-lokalnett, dobbelt drivverk med både bensin og komplett batterielektrisk drivverk. Men mange deler er redundante og gir økt driftsikkerhet ved feil på en av hovedmotorene. Her er en tråd med linker på teknisk info om Prius:
http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,2846.0.html

sammenlignet med f.eks. en 20 år gammel Audio Quattro er Prius enklere og rimeligere å produsere fordi mange mekaniske deler er eliminert. Kompleksiteten er flyttet over til elektronikk som er enklere å masseprodusere sammenlignet med thorsen-differensialer, dobbel-klutcher, turbolader og sekvensielle girkasser. Med optimalt design kan elektronikk lages nærmest uslitelig slik at Prius sitt drivverk er veldig driftsikkert. Faktisk så driftsikkert at min Prius ble levert med åtte års garanti på drivverket. I California selges Prius med 12 års garanti på hybridsystemet. Prius er designet med lang levetid som mål og har gitt utslag i at Prius er den bruktbilen med færrest feil i Tyskland:
http://www.abcnyheter.no/penger/oekonomi/2011/12/07/her-er-de-beste-bilene]

Prius er den fossilbil som gir minst lokal forurensing, kun 3-4% av det en dieselmotor slipper ut når det er kaldt:
http://www.hegnar.no/motor/article597368.ece

Jeg har hatt samme NHW20 Prius siden januar 2005 og den er etter 110 000 km fortsatt problemfri. Etter litt tilvenning bruker jeg i snitt 0,5 l/mil men på langtur har jeg fått den ned i 0,29 l/mil. Det er kanskje ikke så lavt men det er med brøkdelen av utslippet til en gjerrig diesel, og med automatgir. Hvis jeg kjører fort, i Tyskland og Danmark, klarer jeg å få forbruket opp mot 0,8 l/mil ved 130-140 km/t.

Med en Prius Plug-In så ville vi nok kommet ned i et mye mindre snittforbruk da mesteparten av kjøringen er turer under 20 km, men den vi har er ikke moden for utskiftning riktig ennå så det er forløpig bare en drøm  ;D

Sandnes, Norway.
TM3 AWD LR

PerBear

#3
Sitat fra: elektrolux på søndag 02. september 2012, klokken 19:25
Er glad når jeg ser den som Taxi, men første versjonen toppet listen over biler som hadde størst forskjell mellom oppgitt og reelt forbruk med hele 59% mer forbruk enn oppgitt. Dette ifølge en ADAC test.

Den første Priusversjonen ble tatt ut av produksjon i 2003, dvs. at testen er ti år gammel  ::)

Nå er siste generasjon Prius nettopp blitt miljøtestet av ADAC og vant testen som den fossilbilen med lavest miljøutslipp blant 55 testede biler:
http://internationalfleetworld.co.uk/news/article.cfm?clk=0444&article_id=007030

Elbil er best, men Prius er ikke så verst!  ;D
Sandnes, Norway.
TM3 AWD LR

leafster

Og ikke minst, hvilken konvensjonell bensinbil "samler krefter" i nedoverbakkene?

tomrh

Har allerede elbil som vi gjør unna det meste av byturer og pendling med, men begynner så smått å vurdere en plugin-hybrid for å erstatte den gjenværende fossilen. Med et skikkelig batteri som Opel Ampera har, kan man kjøre endel mil uten en dråpe bensin. På en typisk bilferie oppholder man seg på samme sted noen dager før man kjører videre og kan kjøre småærender på strøm. Og langkjøring minimerer fossil-forbruket. Gitt status for hurtigladestasjoner pr. idag er elbil umulig for langturer, så dette blir så miljøvennlig som det går an!
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 20.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 180.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 170.000 km

cra

Sitat fra: skatvalsbygg på mandag 03. september 2012, klokken 12:40Gitt status for hurtigladestasjoner pr. idag er elbil umulig for langturer, så dette blir så miljøvennlig som det går an!

Jeg vil ikke si umulig, men i alle fall upraktisk. For vår type langturer er det ikke mulig med elbil enda, da vi typisk brukere fossilbilen når vi skal

A) Besøke svigers ei helg (og da er det ikke aktuelt med to-tre overnattinger på veien)
B) Er på campingferie (og da har vi en fast plass vi reiser til, og det ville tatt ei uke å komme dit uten hurtigladinger)

Med godt utbredt hurtiglader-nettverk vil i alle fall A) være meget aktuelt. B) er litt opp og fram siden vi har campingvogn, men kanskje er det høvelige elbiler å få den dagen hurtigladerne er mange nok også. Og DA.... :D
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

commiesoft

Jeg forstår ikke hvordan det å gå omveien med tap om generator/batteri/elmotor er en fordel framfor
det å la denne energien gå rett til framdrift uten tap?

I tillegg er det en bensinbil, som har lavere virkningsgrad enn en dieselmotor.

I tillegg er bilen komplisert og krever dermed mye energi (med tilhørende utslipp) å produsere.

Når det gjelder regen, så er det bedre å regenerere direkte ved å trille. Prius er en av verstingene
når det gjelder faktisk/oppgitt forbruk leste jeg her forleden, og det tror jeg er riktig.

Personlig, så tror jeg en hvilken som helst moderne dieselbil banker Prius ned i støvlene hva gjelder totale CO2 utslipp, og en ren elbil skurer gølvet med begge to.
Think City 2011 Li, XEL Cruiser lett MC 2010, EVT 4000e scooter 2008, Eco ride Avenue City + Alprace Ecorus 2012  elsykler, gøtt humør :)

commiesoft

#8
Egentlig minner dette Prius fenomenet meg om folk som tilber dreiemoment i selve motoren, og ikke greier å si 'diesel' uten prefixet 'råsterk'. Gitt samme tap i drivverket, så er det vel dreiemomentet på drivhjula som flytter bilen framover, og det er vel gitt av effekten alene??

Samme med batteridriller, eller skrutrekkere. Folk snakker om volt og dreiemoment, men det som teller er vel antall watt-timer i batteriet, samt effekten????? Ufff.

Sorry, men blir litt frustrert innimellom ;-)
Think City 2011 Li, XEL Cruiser lett MC 2010, EVT 4000e scooter 2008, Eco ride Avenue City + Alprace Ecorus 2012  elsykler, gøtt humør :)

Griffel

#9
Sitat fra: commiesoft på mandag 03. september 2012, klokken 20:55
Egentlig minner dette Prius fenomenet meg om folk som tilber dreiemoment i selve motoren, og ikke greier å si 'diesel' uten prefixet 'råsterk'. Gitt samme tap i drivverket, så er det vel dreiemomentet på drivhjula som flytter bilen framover, og det er vel gitt av effekten alene??

Samme med batteridriller, eller skrutrekkere. Folk snakker om volt og dreiemoment, men det som teller er vel antall watt-timer i batteriet, samt effekten????? Ufff.

Sorry, men blir litt frustrert innimellom ;-)
Sitat fra: commiesoft på mandag 03. september 2012, klokken 20:49
Jeg forstår ikke hvordan det å gå omveien med tap om generator/batteri/elmotor er en fordel framfor
det å la denne energien gå rett til framdrift uten tap?

I tillegg er det en bensinbil, som har lavere virkningsgrad enn en dieselmotor.

I tillegg er bilen komplisert og krever dermed mye energi (med tilhørende utslipp) å produsere.

Når det gjelder regen, så er det bedre å regenerere direkte ved å trille. Prius er en av verstingene
når det gjelder faktisk/oppgitt forbruk leste jeg her forleden, og det tror jeg er riktig.

Personlig, så tror jeg en hvilken som helst moderne dieselbil banker Prius ned i støvlene hva gjelder totale CO2 utslipp, og en ren elbil skurer gølvet med begge to.

Sitat fra: commiesoft på mandag 03. september 2012, klokken 20:40
'og at det vil være krevende å få godkjent ombygd elbil etter dette regelverket'...

Det er tydelig at disse byråkrat-tullingene er ute etter å gjære det vanskeligst mulig ja.

Det de sier om det store skadepotensialet ved bruk og lading er vel tull? Fullt oppladet
inneholder batteriet i min Think City energi tilsvarende 2,3 liter bensin, alså en halv moped.

Dette var da veldig Svart/Hvitt, desverre er verden mer grå, så selv om det er en kjerne av sannhet her er det også en rekke "men".

"dreiemomentet på drivhjula som flytter bilen framover, og det er vel gitt av effekten alene"
Ja men, det er klart en fordel at dreiemomentet "skaper effekten" ved et lavere turtall (dreiemoment x turtall = effekt). slik at en slipper å spinne motoren opp i 7000 r/min for å få effekten ut.

"Samme med batteridriller, eller skrutrekkere. Folk snakker om volt og dreiemoment, men det som teller er vel antall watt-timer i batteriet, samt effekten????? Ufff."

Ja men, lavere spenning gir større strøm og høyere vekt for å få samme effekt.

"Jeg forstår ikke hvordan det å gå omveien med tap om generator/batteri/elmotor er en fordel framfor
det å la denne energien gå rett til framdrift uten tap?"

Ja men, Elektrodriften hjelper bensinmotoren til å få gunstigere driftsforhold. (for eksempel stoppeer bensinmotoren når bilen står stille og trekkes igang under akselerasjon, kø og by)

"I tillegg er det en bensinbil, som har lavere virkningsgrad enn en dieselmotor."
Ja men, USA er Toyotas viktigste marked og mange steder er det "uvilje" til diesle motorer, også i Norge snakkes det om forbud mot Dieselbiler enkelte dager.

"Når det gjelder regen, så er det bedre å regenerere direkte ved å trille."

Ja, men de flest av oss opplever vel at vi av og til bremser med motoren eller bruker de mekaniske bremsene, så en 4-5% drivstoff besparelse ligger nok i regenereringen. Regenerering er bedre enn å bremse.

"Prius er en av verstingene når det gjelder faktisk/oppgitt forbruk leste jeg her forleden, og det tror jeg er riktig."
Ja men, langt fra alle tror det og noen tester viser til og med at det ikke er tilfelle. Besparelsen er ikke like stor under alle kjøreforhold og er som så ofte ellers avhengig av sjåføren.

"Det de sier om det store skadepotensialet ved bruk og lading er vel tull? "
Ja men, En bil som står og lader uten tilsyn hele natten er vel mer utsatt enn en bil som fylles under tilsyn på 5 min.

"Fullt oppladet inneholder batteriet i min Think City energi tilsvarende 2,3 liter bensin, alså en halv moped."

Ja men, Bensinbranner er det mulig å slukke, brann i et batteri må normalt få lov til å brenne ut, den kortvarige effekten en kan frigjøre fra et batteri er svært høy.


"Sorry, men blir litt frustrert innimellom ;-)"
Ja det er sikkert helt riktig.

Som sagt en kjerne av sannhet i det meste, men det er ikke så svart hvitt.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

commiesoft

#10
Her er etpar linker vedr verstingen:


http://www.tv2.no/underholdning/broom/bilen-din-bruker-mye-mer-enn-den-skal-3167239.html

http://www.bilforumet.no/bilmerker/toyota/prius/216223-bensinforbruk-prius.html

Rundt 0.54 l/mil er ikke spesiellt bra, og CO2 utslippet blir deretter. Mange dieselbiler er bedre, så Prius har ikke så mye med miljø å gjøre. Det er en fossilbil, punktum.

Når de andre 'frustrasjonene' mine, så tror folk at en 24volts drill er sterkere enn en på 12V, de snakker ikke om tap i evt. underdimensjonerte interne ledninger.

Samme med dreiemoment, en fyr påstod at hans dieselpickup på 163 gamp er sterkere en min bensinpickup på 220, noe den ikke er. Bilen hans var vistnok utstyrt med 'dieselhester'  ;D

Folk gjør ikke de vurderingene du gjør Griffel, de tenker som i eksemplene over, og det er det jeg peker på.
Think City 2011 Li, XEL Cruiser lett MC 2010, EVT 4000e scooter 2008, Eco ride Avenue City + Alprace Ecorus 2012  elsykler, gøtt humør :)

leafster

Personlig så "driter jeg i" co2-utslipp. Jeg er mer opptatt av lokal forurensning - partikler og støy. Prius banker alle dieselbiler på dette området.

Det er som oftest en sammenheng mellom volt og hvor "bra" drillen er. Men at det i prinsippet ikke bestemmer effekten forstår jeg jo selvsagt. Ingen grunn til å leke bezzerwizzer fordet.

Thomas Parsli

Sitat fra: commiesoft på onsdag 05. september 2012, klokken 11:46
Rundt 0.54 l/mil er ikke spesiellt bra, og CO2 utslippet blir deretter. Mange dieselbiler er bedre, så Prius har ikke så mye med miljø å gjøre. Det er en fossilbil, punktum.

Men hva mener du er et "bra" forbruk på en bensinmotor?
Er 0,4l/mil "bra"? (http://www.dinside.no/899323/test-oppdatert-toyota-prius)

Thomas
(Lykke til med dieselbil i årene fremover, særlig hvis du bor i en storby!)
2019 Tesla Model X 100D 6 seter
2012 Nissan Leaf (128000km, mistet to streker på batteriet hittil)
1999 Peugeot 106 (solgt ved 99900km pga. batteriproblemer)

Lynet

Hvis dere sjekker forbruket som oppgis i USA for Prius vil dere oppdage at det er vesentlig høyere enn EU-normen og dermed mere likt med virkeligheten. Prius er laget for å takle den Europeiske kjøresyklusen meget bra.
Det beste med Prius er det flotte trinnløse giret, som er et planetgir der det balanseres mellom en elektromotor og ottomotoren. Turtallet på otoomotoren bestemmes av turtallet på elektromotoren. Ulempen med dette er at det gir dårligere virkningsgrad i drivverket fordi kraften som generes i elektromotoren må gjennom elektronikk og inn i elektromotor nr 2 som er koblet direkte mot hjulene.
Parallellhybridsystemer har bedre virkningsgrad. Det vil komme flere slike systemer i de nærmeste årene der converter er erstattet med en elektromotor for å dra i gang bilen og overta kraftleveringen under giring. Sjåføren vil da ikke merke at bilen skifter gir, og man får selvfølgelig regenrering.
Trondheim:
Tesla X100D 2019 modell.

commiesoft

Leafster, Prius banker vel ingen på støy? Batteriet er mindre enn i den lille elmopeden min fra 08, så det er ikke langt den kan kjøre på strøm. Ellers fiser den vel rundt i nabolaget som en annen fossilbil med eksosanlegg fra Biltema etterhvert?

Prius er en overkomplisert fossilbil, og hører til på dynga sammen med resten av dem.  ;D

Framtida er elektrisk, ferdig med det.
Think City 2011 Li, XEL Cruiser lett MC 2010, EVT 4000e scooter 2008, Eco ride Avenue City + Alprace Ecorus 2012  elsykler, gøtt humør :)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA