Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Renault ZOE

Startet av jkirkebo, lørdag 22. september 2012, klokken 20:33

« forrige - neste »

Griffel

#15
Sitat fra: Lars J på mandag 03. september 2012, klokken 14:11
Eg var ikkje kjent med desse dataane.
Har du tabell, link, annan dokumentasjon som viser kva for typiske rullefriksjonskoeffisient ein må pårekna på ulike dekk og typar kjøretøy?
Sikkert mange som er interessert i det.
her for eksempel: http://auto.howstuffworks.com/tire4.htm
Lavfriksjonsdekk 0,006-0,01 - vanlige dekk 0,015 har sett andre steder 0,03 men det er nok høyt (Grusveg). I en bok fra 1959 står 0,02 oppført som en typisk verdi.
Jeg fant noe en gang hos en av dekkprodusentene men husker ikke hvor.
Det vil komme EU krav nå om rullemotstans angivelse på dekk.

(Er også omtalt her: http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,5800.0.html vedlegg i førest innlegg)
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

Lars J

Sandnes, Think Classic og TMS

Lars J

Sitat fra: flux på mandag 03. september 2012, klokken 12:30
Når du først regner på det :)

Betyr det at jo større og tyngre kjøretøyet i utgangspunktet er, jo bedre egnet er det for batteridrift?

Siden ekstra masse for batterier blir mindre og mindre signifikant?  En elektrisk trekkvogn med 500 kwh batteripakke, kan "lade" med 62,5 kw i 10t på dedikerte hurtigladestasjoner. 500kwh med Tesla type batterier vil kanskje veie ca. 3 tonn, mot ca 1 tonn for en normal trailer motor. En trekkvogn veier ca. 10 tonn og kan trekke 10 - 20 tonn.

Hviletidsbestemmelser angir maks 10t kjøring pr dag og min 11t hvile.

Vil en 500 kwh batteripakke holde for å trekke en trailer i 10t kjøring?
Litt gjetning frå mi side.
Antar konvensjonell trekkvogn med lasta vogn har forbruk på 5 l diesel/mil. 1 liter diesel har energiinnhald på ca 10 kWh (brennverdi). Antar vidare at 1 liter drivstoff i forbrenningsmotor må erstattast med 3 kWh elektrisk.
Ei tilsvarande elektrifisert trekkvogn vil då ha forbruk på ca 15 kWh/mil.
Med 500 kWh batteripakke får ein rekkevidde på ca 330 km. Dette blir for puslete. Bør vel minst klara det doble, helst tre-doble for at det skal bli business.
Sandnes, Think Classic og TMS

Aspiranten

Forbruket på så tunge biler ligger stort sett rundt literen på mila da. Tung bil = børsmotor  ;)
Nissan Leaf

flux

Ser at bussen Byd K9 oppgir 300kwh batteri og 250km rekkevidde, ca. 14 tonn uten last
http://m.tu.no/motor/2011/03/10/danskene-far-elbusser


Lars J

Sitat fra: flux på mandag 03. september 2012, klokken 12:30
En trekkvogn veier ca. 10 tonn og kan trekke 10 - 20 tonn.

Sitat fra: Aspiranten på mandag 03. september 2012, klokken 21:40
Forbruket på så tunge biler ligger stort sett rundt literen på mila da. Tung bil = børsmotor  ;)

Her må det vel vera to ulike kjøredoningar ein tenkjer på. ::)
Sandnes, Think Classic og TMS

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA