Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Stille om til miles

Startet av breitling, lørdag 22. september 2012, klokken 19:35

« forrige - neste »

breitling

Det var på tide å teste tur til Sverige takket nye hurtigladere i Sarpsborg.

Startet i Oslo med 95%. Tre i bilen og fint høst dag med nydelige 20 grader. Kjørt fornuftig 80-85 km/h på E6 sydover. Stoppet i Sarpsborg (etter 83 km), tatt en liten pause på McDonalds og ladet fra gjennvarende 37% til 80%. Fortsatt turen til Nordby (117 km). Handlet ca. 2 timer og samme vei tilbake. Lastet 7-8 handleposer i bagasjerommet uten å måtte legge ned ryggen på baksete. Ok, den ene måtte rettes litt opp.
Stoppet i Sarpsborg igjen (149 km); denne gangen hos Brennes Auto for å teste deres hurtiglader. Lørdag ettermiddag var perfekt hos en Nissan forhandler som ikke likte en "ikkeLeaf" bil. Fylt batteri fra 30% til 80% igjen. Stakk innom Marche på Rygge bare for å bekrefte at deres lader er out of order. Stod en eller annen melding på displayet datert 20.august.
Fortsatt til Oslo. Denne gangen holdt jeg 70-75 km/h. Var litt nervøs fordi strekene forsvant alt for fort. Beregnet forbruk på underkant av 7 km/strek (kWh). Ikke rart; denne gangen var 3 personer med solid last i bilen. Kom hjem (232 km) med blinkende reserve og 2 streker igjen.
Må nevne at på vei sydover hadde kjørt bak en varebil fra Tusenfryd til Moss som holdt konstant 80 km/h. . Om det kunne hjelpe med mindre luftmotstand og lavere forbruk ???

Alt i alt er veldig fornøyd med turen og bilen.

PS: Håper på at Lunde ikke skal kommentere innlegg med at han kunne kjørt samme strekning med sin Think uten å lade!
Oslo
2017 MB B250e Edition "Eldina2"
1975 MB 280S

jkirkebo

Sitat fra: breitling på lørdag 01. september 2012, klokken 22:30
Fortsatt turen til Nordby (117 km). Handlet ca. 2 timer og samme vei tilbake.

Du plugget i bilen mens du handlet da ? Det er 3 ladeplasser der, og som regel er det plass.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

tomrh

#2
Herlig! :)

Gleder meg til å kunne kjøre harrytur til Storlien fra Stjørdal, men venter på at EV Power skal få rævva i gir med hurtigladeren på Storlien! Skulle kommet nå men er visst utsatt til desember. :(

Noen ganger skjønner jeg ikke utbyggingsfilosofien, det er hele 4 hurtigladere i selve Trondheim. Hvem trenger de vel der? Det er jo Trondheim by som har flest elbiler i Trøndelag, og de trenger hurtigladere ute i distriktet for at elbilen skal bli mer enn bare en bybil. Det er bare stort sett taxier som nyter godt av hurtigladerne så langt.
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 20.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 180.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 170.000 km

sven erik

er stadig  over med horten moss med min  i miev  men savner hurtigladern der for å komme meg til sverige
men dere i oslo har da en hurtiglader ved ås nissan forhandlern der å  da kommer en helt sikkert ned

breitling

Sitat fra: jkirkebo på lørdag 01. september 2012, klokken 22:50
Sitat fra: breitling på lørdag 01. september 2012, klokken 22:30
Fortsatt turen til Nordby (117 km). Handlet ca. 2 timer og samme vei tilbake.

Du plugget i bilen mens du handlet da ? Det er 3 ladeplasser der, og som regel er det plass.

Jeg vet om ladeplasser på Nordby. Men skulle egentlig teste hurtigladere. Marche Øst var faktisk bedre plassert for turen hjemme (uten nervøse). Men den var ute av drift.
Oslo
2017 MB B250e Edition "Eldina2"
1975 MB 280S

Haahov

Min harrytur fra Tønsberg gikk via Sandefjord-Strømstad. Stoppet i Strømstad og måtte noe uvant betale for parkeringen :P Kjørte så til Nordbysenteret med litt over halvfullt batteri. Ladet fullt der på 3 timer. Kjørte så nordover igjen på E6, lå ca 80-90 km/t. Igjen noe uvant å måtte betale bompenger over grensa. Tok Horten-Moss ferga og var tilbake hjemme i Tønsberg med 30 km igjen på guessometeret etter å ha kjørt ca 90 km.
E-Niro 2019: "Evion"
Euro-Leaf 2013 med 6,6 kW lader: "Selma"

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA