Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: 2013 vs 2012-modell. Pris.

Startet av Lunde, lørdag 22. september 2012, klokken 18:24

« forrige - neste »

Lunde

Var på en visitt til Drøbak i dag og ville benytte anledningen til å gjøre meg kjent med de to ladeplassene Drøbak har å by på. Hele to ladeplasser er tilgjengelig for alle som måtte trenge påfyll i forbifarten i Drøbak.
Det var bare å konstatere at 50% av tilgjengelig lademuligheter i distriktet var okkupert av en LEAF som ikke ladet.

Opplever ikke sjelden samme fenomen på de fireladeplassene som står til disposisjon på Strømmen storsenter. opptil 75% av tilgjengelige lademuligheter okkuperes av elbiler som ikke lader!

Når vi vet (eller burde vite) at samtlige andre  plasser i umiddelbar nærhet gir samme gunstige betingelser for oss elbileiere (ren parkering) er det utrolig merkelig at så mange ser sitt snitt til å bare parkere på de eneste plassene som faktisk har stikkontakter.

Hatt TH!NK siden august 2000den første grønne rullet 200 000Km. Juni 2009 kjøpte jeg en ny modell. En sort en med ZEBRA batteri som nå har rullet straks 107 000Km  Har utstyr og utfører vannservice på TH!NK og PSA biler ;-) Har nylig fått TH!NK nummer to med ZEBRA i stallen. Hurtiglading oppskrytt! Hva er bedre enn en fulladet i beredskap :o)

Lunde

#1
Det kan nesten virke som om noen med elbil tror de MÅ parkere på en plass merket med elbil eller at de mener at "skiltingen" gir dem ekslusiv rett til å parkere akkurat her selv om de IKKE trenger strøm.
De blir ikke bøtelagt å det er ikke ulovlig å okkupere en ladeplass, men det er svært egoistisk å benytte seg av retten når de IKKE MÅ Særlig der tilbudet er begrenset.
Jeg aner ikke hvorfor det er sånn, men det er mulig de må gjøre personlige erfaringer der de møter ladeplassokkupanter  som utestenger de fra å få strøm så de kommer seg hjem.  ???

Forøvrig observerte jeg veldig mange elbiler i Drøbak og på veien til og fra  ;D

Det er nesten så jeg vil oppfordre de som tilbyr lading på kjøpesentre etc å skilte slik at de får noen og enhver til å tenke seg om to ganger før de blir tankeløse ladeplassokupanter  ;)

Veldig glad jeg ikke har en moderne elbil med begrenset rekkevidde for med TH!NKen har jeg ingen utfordringer med Nittedal Drøbak ++ tur retur. Hadde faktisk minst 50-60 Km å gå på Men ikke alle har den luksusen  ;D
Hatt TH!NK siden august 2000den første grønne rullet 200 000Km. Juni 2009 kjøpte jeg en ny modell. En sort en med ZEBRA batteri som nå har rullet straks 107 000Km  Har utstyr og utfører vannservice på TH!NK og PSA biler ;-) Har nylig fått TH!NK nummer to med ZEBRA i stallen. Hurtiglading oppskrytt! Hva er bedre enn en fulladet i beredskap :o)

commiesoft

Tror mange som kjører elbil i dag ikke gjør det for miljøet, men for å slippe bompenger, og for å kunne kjøre i kollektivfeltet.

Resultatet er uansett bra for miljøet, men de jeg refererer til er vel folk som tenker på seg selv og sitt, så ser de en ledig plass, så parkerer de der, lade eller ikke. de tenker ikke elbil, eller elbilmiljø, men på sine egne behov der og da?
Think City 2011 Li, XEL Cruiser lett MC 2010, EVT 4000e scooter 2008, Eco ride Avenue City + Alprace Ecorus 2012  elsykler, gøtt humør :)

Lunde

Ja de finnes sikkert også, men endel har nok bare aldri tenkt tanken på at de kan ses på som ladeplassokkupanter.
Som nevnt er det aldri plassmangel i PHuset på Strømmen (ekstremt sjeldent) så hvorfor npen MÅ stå på en av de fire plassene med stikkontakt når det er hundrevis av plasser i hvert av de 6-7 etasjene som ikke har tilbudet.

Registrerte at Snorre laget et liten infosnutt om dette. Kanskje et aldri så lite notat med henstilling og å utvise en viss grad av skjønn burde legges ved  "startpakkene" ?   8)

På nevnte tur til Drøbakk så jeg veldig mange (minst 10-15) parkert rundtom og mange på veien til og fra. Kan virke litt snaut med to plasser og da er det neppe populært å beslaglegge 50% av ren latskap  :P
Hatt TH!NK siden august 2000den første grønne rullet 200 000Km. Juni 2009 kjøpte jeg en ny modell. En sort en med ZEBRA batteri som nå har rullet straks 107 000Km  Har utstyr og utfører vannservice på TH!NK og PSA biler ;-) Har nylig fått TH!NK nummer to med ZEBRA i stallen. Hurtiglading oppskrytt! Hva er bedre enn en fulladet i beredskap :o)

Trond Arve

Tror det ville hjelpe med ladepåbud på ladeplasser; da må man gidde å ta med ladekabel og være mer bevisst på at det er ladeplasser.
Pendler Son - Oslo med Leaf. Kjørt P106 siden 2009, solgt etter 4 år og 70.000 km.

Rio

Her må man bruke hodet - hvis elbilplassene "alltid" står tomme (fordi folk parkerer andre steder, siden de bare skal være et sted kort tid og ikke trenger å lade), så vil folk tro at de ikke er i bruk. Det vil føre til at andre parkerer der, og/eller at de fjernes.

Dette gjelder selvsagt spesielt på steder med lite belegg.

Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

gbzdoc

Sitat fra: Lunde på lørdag 01. september 2012, klokken 20:28
Veldig glad jeg ikke har en moderne elbil med begrenset rekkevidde for med TH!NKen har jeg ingen utfordringer med Nittedal Drøbak ++ tur retur. Hadde faktisk minst 50-60 Km å gå på Men ikke alle har den luksusen  ;D

Veldig glad jeg har en moderne elbil som kan kjøre Ski - Gålå - Ski uten å fylle en dråpe bensin og det uten å måtte lade over natten... ;)

Men ellers er jeg 100% enig, foreningen burde nok vurdere et lite "de ti elbil bud" eller noe i startpakka alle får utdelt. :)

På vei til båtplassen vår er det på kun et kort strekk en Tesla roadster og et hus som stadig har to Leafer stående parkert. Møter nesten alltid på elbiler når jeg frekventerer Drøbak. Er nok gunstig å slippe bussen derfra, for den bruker jo en evighet... ;)

Trond Arve

Pendler Son - Oslo med Leaf. Kjørt P106 siden 2009, solgt etter 4 år og 70.000 km.

cra

Sitat fra: Trond Arve på torsdag 06. september 2012, klokken 10:00
Ved Munch-museet sto det i dag en Buddy og en miev på ladeplass uten å lade... hele parkeringsplassen der oppe er gratis og uten tidsbegrensning for elbil. Hjælp!

Et lite infoskriv i vennlig toneleie er nok på sin plass i slike tilfeller. Trenger ikke være mer enn noen ord om at "parkering er gratis på de andre plassene også, og i dag fikk jeg ikke ladet fordi alle ladeplassene var opptatt av elbiler som ikke ladet, og du var en av dem. Fint om du kan vurdere å parkere på en av de andre plassene hvis du ikke trenger å lade. Neste gang kan det være DU som ikke får ladet når du trenger det".
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

Trond Arve

Sitat fra: cra på torsdag 06. september 2012, klokken 10:07
Et lite infoskriv i vennlig toneleie er nok på sin plass i slike tilfeller. Trenger ikke være mer enn noen ord om at "parkering er gratis på de andre plassene også, og i dag fikk jeg ikke ladet fordi alle ladeplassene var opptatt av elbiler som ikke ladet, og du var en av dem. Fint om du kan vurdere å parkere på en av de andre plassene hvis du ikke trenger å lade. Neste gang kan det være DU som ikke får ladet når du trenger det".

Jo, det kan jeg gjerne gjøre. Jeg skulle imidlertid ønske meg:
o Ladeplikt på ladepass
o Parkeringsplasser inn i ladestasjoner.no og GPSer på moderne biler
o Tydelig info om dette fra elbilforeningen
o (Tenk om skiltingen på disse parkeringsplassene kunne vist "gratis for elbil, ubegrenset tid)  ;D
Pendler Son - Oslo med Leaf. Kjørt P106 siden 2009, solgt etter 4 år og 70.000 km.

el-snorre

Når det gjelder ladeplikt er det et stadig tilbakevennende tema. Personlig har jeg ment at disiplin bør gjelde forran påbud.
Når det gjelder ladeplikt så har man per i dag ikke hjemmel for å kreve dette juridisk, så påbud uten realitet blir litt meningsløst.
Noen steder vil det kunne funke, andre steder ikke.

Eksempelvis så vil et påbud på trekanttomta/aker brygge, Kongensgate og Fhilipstad i Oslo Trolig kun medføre at kommune får økt strømforbruk. Andre steder vil det nok kunne regulere oppførselen.

Dette med behovet for lading er også noe som varierer med årstidene. Batteripakken  bærer mindre energi vinterstid enn sommerstid på grunn av kulde, samtidig som forbruket på en elbil er høyere vinterstid enn sommerstid bla. pga varmeaparat og føreforhold.

Så dette er ikke bare bare. Dog er det noe som Elbilforeningen søker å ha fokus på.
Jobber i Elbilforeningen
Blå I-Pace
Rød TMS 150 000 km
Rød Leaf, 65 000 km.
Tidligere  Peugeot Partner, ca 120 000 km

Trond Arve

Sitat fra: el-snorre på torsdag 06. september 2012, klokken 14:59
Når det gjelder ladeplikt så har man per i dag ikke hjemmel for å kreve dette juridisk, så påbud uten realitet blir litt meningsløst.

Snodig at man har hjemmel for ladeplikt for ladbare hybrider og ikke for elbiler?
Pendler Son - Oslo med Leaf. Kjørt P106 siden 2009, solgt etter 4 år og 70.000 km.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA