Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Varme til IMIEV

Startet av tomrh, fredag 21. september 2012, klokken 22:49

« forrige - neste »

tomrh

Er det slik at A/C innstillingen på varmeapparatet i varmemodus gjør at det fungerer som en varmepumpe? Da burde det være lønnsomt energimessig å alltid ha på A/C når man trenger oppvarming?
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 20.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 180.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 170.000 km

covi

Nei, om du kjører AC samtidig som varme vil du tørke luften. Veldig effektivt med tanke på dugg på rutene.
Det vil helt klart være energisparende med varmepumpestyring av AC'en. Spørsmålet er hvor mye dyrere bilen vil bli om slik styring blir implementert. Hvor mye vil service kostnadene øke?

Syns å ha hørt at renault skal benytte seg av varmepumpe i sine biler?

Det begynner å bli aktuellt i fossilbiler også, siden dieselbilene begynner å bli så effektive at de ikke avgir nok varme på vinteren. Dette blir ofte løst av en dieselbrenner i tillegg. Noen har også elektrisk oppvarming av kupè luften. Dette krever en veldig stor dynamo som er vannkjølt og veldig dyr.
Rogaland, Kjøpte Mitsubitshi i-Miev februar 2012, kjørt 16000 km per januar 2013.

erik e

AC er en egen "ting". AC har en EL-motor som krever ny energi.    "Over" til vanlig biler.    Nyere biler har EL varmeelement på 300-400  W i tillegg som er styrt helt automatisk. Diesel biler har også som regel ekstra varmer på diesel for Nordisk klima.
Svart Mitsubishi i-Miev  2011. Blå I-MiEV 2019
2014 dci Solgt





Hvit MB 200 cdi 2009 sed.  Blå MB 250  2015
Blå Fiat Coupe 2.0 20v turbo 1997 u-reg.Solgt
Svart Renault Fuego 1981 veteran. Gitt bort
Alfa Romeo 156 2001
Greit med "Flåte" forsikring. (kone,sønn og datter)

el_el

Jeg leste en veldig interessant presentasjon fra Mistubishi på ASE konferanse som gir et detaljert beskrivelse av klima (varm/kjøling) systema på imiev og tvillinger.  Skulle dem har brukt en litt mer informasjon som står presentasjon i bruker manual, det skulle vart fint.

http://www.sae.org/events/aars/presentations/2010/W2.pdf

Den PTC material som er brukt som varmemedium, som fungere som et termostat i seg selv er lurt.  Men dessverre for oss som bor i et kald land :), er energi forbruk for oppvarming mye dårligere en for kjøling.

tomrh

Meget interessant!

Jeg har forøvrig merket at strømforbruket er merkbart mindre når alt står i Auto. Og siden systemet bruker kjølevæske (coolant), vil forvarming av bilen ha endel å si fordi vannet i kjølevæska har stor varmekapasitet.
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 20.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 180.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 170.000 km

tomrh

Sitat fra: skatvalsbygg på torsdag 20. september 2012, klokken 11:39
Og siden systemet bruker kjølevæske (coolant), vil forvarming av bilen ha endel å si fordi vannet i kjølevæska har stor varmekapasitet.

Må korrigere meg selv der. Brukermanualen oppgir 1,9 liter kjølevæske inkl. reservetank, det utgjør 1,17 Wh/kg * 1,9 = 2,2 Wh pr. grad hvis kjølevæska er rent vann. Med avkjøling fra 90 til 30 grader blir det (90 - 30) * 0,0022 =  0,132 kWh, det bidrar faktisk ganske lite. Skulle vært en mye større beholder for å utnytte forvarmingen.
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 20.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 180.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 170.000 km

cra

Sitat fra: skatvalsbygg på torsdag 20. september 2012, klokken 15:01
Skulle vært en mye større beholder for å utnytte forvarmingen.

Men det ville vel da i motsatt retning virke negativt hvis man *ikke* har mulighet for forvarming, vel? Kunne evt. løses med mer enn en tank, der det ble åpnet for større reservoir hvis man hadde forvarme, evt. med eget varmeelement. Men så var det vekta, da.... :)
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

Kris

Sitat fra: el_el på torsdag 20. september 2012, klokken 10:47
Jeg leste en veldig interessant presentasjon fra Mistubishi på ASE konferanse som gir et detaljert beskrivelse av klima (varm/kjøling) systema på imiev og tvillinger.  Skulle dem har brukt en litt mer informasjon som står presentasjon i bruker manual, det skulle vart fint.

http://www.sae.org/events/aars/presentations/2010/W2.pdf

Den PTC material som er brukt som varmemedium, som fungere som et termostat i seg selv er lurt.  Men dessverre for oss som bor i et kald land :), er energi forbruk for oppvarming mye dårligere en for kjøling.


Med andre ord, all grund til å installere ekstra varmeapperat med en annen energikilde. Fint å se grafene på hvor mye kjøling og varming faktisk bruker, sammenlignet med fremdrift.
Oslo
Peugeot Ion 2012
Ingen bil nr. 2

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA