Hovedmeny

Tesla aksjer

Startet av kjølholdt, lørdag 01. september 2012, klokken 00:36

« forrige - neste »

JorEl

Sitat fra: Huskestue på lørdag 06. oktober 2018, klokken 17:03
Sitat fra: JorEl på lørdag 06. oktober 2018, klokken 15:29
Bryr du deg egentlig om hva jeg tror?

Tro kan du gjøre på børsen :P

Når det gjelder Troen på Elon i det høyeste så bryr jeg meg inn fint lite og vi lever heldigvis i ett land med religionsfrihet:-)

Men hvis folk tror at man hjelper bunnlinjen til TSLA ved å kjøpe aksjer så tenker jeg det er på tide at man slutter å tro men bruker litt tid på å sette seg inn i det man holder på med.

Hvis målet her er å bedre bunnlinjen til TSLA så kjøp så mange biler dere orker! Kjøp P100D modeler (for all del ikke en lavmargins billig model 3) med ALLT utstyr og be aldri om å få reparert bilene mens de er under garanti.

DET gir penger i TSLA kassen!
Religionsfrihet til å bli født inn i statskirken :o

Jeg vet man ikke hjelper bunnlinjen, i firmaet om man kjøper aksjen. Men det hjelper å kjøpe aksjer slik at firmaet får en høyere verdi. Og jeg vet også at mine penger er ca 4.20 dråper i havet(av fud). :)
Tesla Model S75D 2018 MCU2 FSD HW3

"He is just our CEO. He cannot be trusted. Therefore we have no responsebility".

Huskestue

Det er ikke FUD som påvirker kursen til TSLA men manglende svarte tall (og utbrudd fra den allmektige Musk)...

Denne kampen spilles helt og holdent på TSLAs sin banehalvdel og hvis Musk kan unngå å score i målet som står på den banehalvdelen så tenker jeg longs sover bedre om natten.

JorEl

Sitat fra: Huskestue på lørdag 06. oktober 2018, klokken 19:07
Det er ikke FUD som påvirker kursen til TSLA men manglende svarte tall (og utbrudd fra den allmektige Musk)...
Med Tesla sin friske satsing som setter selskapet i gjeld, men ser enorme intekter i horisonten, så hadde alt vært lettere om de fikk arbeide i fred. Når det gjelder FUD så er detter en ekstraordinær situasjon pga de kreftene Tesla legger seg ut med. Derfor er jeg faktisk både stolt og overrasket at oljelandet Norge går i bresjen når det gjelder elbiler :+1:
FUDen er sterk siden Tesla ikke er kommet over på den sikre siden. Men Tesla nærmer seg sorte tall.
Om de lykkes får vi se. :)

"He is just our CEO. He cannot be trusted. Therefore we have no responsebility".

ohowl

Det er helt åpenbart FUD som er primusmotor.
2015 Leaf EU-Tekna
2017 Tesla Model X 100D
2019 Tesla Model ≡ LR AWD

JorEl

Huskestue

Som ikke påvirker kanskje noe annet enn aksjekursen som ikke påvirker driften...

Svarte tall over tid er svaret folkens om en mnd får vi se om de er svarte i Q3 18....

Løve

En kronisk pålitelig kilde twitrer om muligheter for refinansiering av Tesla sin gjeld:

https://mobile.twitter.com/CGasparino/status/1048651158464679936

Les alle tweetene og potensielle konsekvenser
https://mobile.twitter.com/CGasparino/

Som tidligere skrevet, det er ingentig som tyder på at Tesla er i stand til å betjene gjelden sin slik ting er i dag.

Espen Hugaas Andersen

Det er så klart ikke bare FUD som påvirker aksjen, men det er mye FUD som flyter rundt og holder aksjen nede. FUD som har størst påvirkning for øyeblikket vil jeg si er:

- Tesla er på konkursens rand. Her brukes f.eks det at Tesla har høy turnover i ledelsen som bevis på at selskapet vil gå under. Men Tesla hadde mye penger på konto ved slutten av Q2, og kontantbeholdningen øker trolig, utifra antallet leverte biler i Q3. Konkurs er ikke en nevneverdig mulighet.
- Tesla sliter med å produsere Model 3. En gang i tiden var dette riktig, men den tiden er forbi. Nå er det overveiende sannsynlig at det er battericeller som er flaskehalsen, altså Panasonic. Model 3 er også den elbilen som produseres i størst skala i verden, og produksjonstakten er økende.
- Det er ikke etterspørsel for Model 3. Noen tror at fordi det står noen biler på parkeringsplasser, så har Tesla et problem med etterspørsel. Det er ingenting som tyder på dette. Det er et veldig lav antall Model 3 som er i transitt, og Tesla har etter all sannsynlighet flere hundre tusen reservasjoner i USA og i resten av verden.
- Konkurrentene vil ta knekken på Tesla. Fortsatt er det ingen som har planer om å komme med en direkte konkurrent til Model 3. Og de bilene som er på vei inn i markedet som vil konkurrere med S/X er planlagt å produseres i ganske lav skala. Så lav skala at det er usannsynlig de vil påvirke salget til Tesla.
- Tesla vil ikke klare å betale gjelden. Det er ekstremt lite sannsynlig at kontantbeholdningen er på vei ned, utifra leveransetakten. Da har Tesla nok penger til å dekke gjeldsbetalingene i 2018 og 2019.
- Musk er kriminell. En del shortere og hatere håper på at DOJ skal komme å kaste Musk i fengsel. Men det er ingenting som som tyder på at Musk har gjort noe ulovlig.
- Musk er gal. Her fremheves ofte det at han prøvde marihuana, pedo-tweetene, osv. Det er ikke noe tvil om at Musk ikke alltid tar de riktige avgjørelsene, men samtidig er det lite som tyder på at han sliter mentalt.
- Tesla bryr seg ikke om sikkerhet eller de ansatte. Denne kommer hovedsaklig fra UAW. De kommer innimellom med anklager om det ene og andre. Men Tesla er ikke nevneverdig verre enn andre bilfabrikker i USA når det gjelder skader.
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

Løve

EM har sagt at Tesla må produsere 5000 Model 3 i uken for å tjene penger på den bilen. Når de over så lang tid ikke har klart å komme opp på dette nivået, uansett grunn, så bør det gi finansiell bekymring. At bankene nå angivelig foreslår en refinansiering der de krever førsterett ved konkurs betyr at tilliten til Tesla er lav. Dette er ikke FUD, dette er knallharde fakta.

Det er min personlige oppfatning at alt begynte da EM lovte en bil de ikke kunne produsere lønnsomt, samtidig som Tesla ikke evnet å sette en stopper for reservasjoner før køen ble for lang for Tesla å takle. Å vokse for fort, samtidig som EM har vist forakt for velkjente og fungerende metoder for skalering, vil fort føre en inn i uføret. Og det er det vi ser resultatet av nå.

EM sin ufordragelige personlighet er bare krydder i det hele.

Espen Hugaas Andersen

Sitat fra: Løve på lørdag 06. oktober 2018, klokken 23:10EM har sagt at Tesla må produsere 5000 Model 3 i uken for å tjene penger på den bilen. Når de over så lang tid ikke har klart å komme opp på dette nivået, uansett grunn, så bør det gi finansiell bekymring.
Tesla trenger ikke faktisk ha oppnådd profitt i Q3 for å øke kontantbeholdningen. Selv om de skulle ha gått i minus med f.eks 50 mill dollar, så vil de trolig øke kontantbeholdningen med omkring 500 mill dollar, og det er etter capex. Dette er pga flere grunner, men de viktigste er:

- Leverandørgjelden har trolig fortsatt å øke. Så lenge Tesla øker produksjonen får de mer og mer deler i omløp innenfor 60-90 dager av mottak fra leverandøren.
- Avskrivning av produksjonsutstyr regnes inn i profitt, men påvirker ikke kontantbeholdningen.
- Ansatte betales delvis i aksjer. Dette regnes igjen inn i profitt, men påvirker ikke kontantbeholdningen.
- Tesla får inn penger til FSD, som går inn i kontantbeholdningen, men som ikke regnes som profitt før FSD software er levert til kunde.

Nå tror jeg de faktisk har klart å oppnå profitt, men det er ikke helt sikkert.
Sitat fra: Løve på lørdag 06. oktober 2018, klokken 23:10At bankene nå angivelig foreslår en refinansiering der de krever førsterett ved konkurs betyr at tilliten til Tesla er lav. Dette er ikke FUD, dette er knallharde fakta.
De kan jo foreslå det de vil, men at Tesla skulle ha behov for slik finansiering er forsvinnende liten. Og om Tesla skulle få behov for mer penger så tror jeg de heller ville gått for emisjon.
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

JorEl

5000biler i uken kan vel ikke være noe hinder når Tesla øker produksjonen hele tiden?
At Musk/Tesla har lovet en bil til 35K så kan det holde med å lage 100stk ingen ta ham på det. Han sa vel ikke hvor mange? Dessuten tviler jeg på at det er et juridisk problem om de lager noen få av billig versjonen. Alle som vil at Tesla skal lykkes, bryr seg ikke om Tesla lager AWD LR og Performance i et år fremover om det skulle sikre Tesla sin eksistens? Det er bare kritikerne som vil henge seg opp i det.

emurof

Sitat fra: arthur på lørdag 06. oktober 2018, klokken 09:21
Ja, med andre ord er det IKKE sammenheng mellom driftsresultat og aksjekurs siden kursen/verdien av selskapet er høy og driftsresultatet negativt hvilket nettopp var mitt poeng. Fortsatt uklart?

Grovt sett (!) er det i mine øyne to typer aksjer; 1. de med dokumenterte resultater og en aksjekurs/verdi som reflekterer dette og 2. de som man håper skal vise gode resultatet en gang inn i fremtiden basert på en god ide/teknologisk nyvinning osv og hvor kun fremtiden vil vise hva resultatet blir. En aksje forbundet med vesentlig større risiko, men med potensiell ditto avkastning/fortjeneste.

Jeg mener at Tesla fortsatt befinner seg i kategori 2, men begynner (heldigvis) å nærme seg kategori 1. Prisen på aksjen/selskapet per idag reflekterer jo ikke på noe sett eller vis resultatene de har kunnet oppvise, men forventninger/håp/tro til fremtiden. De positive forventningene til fremtiden er i dag fullt ut priset inn i aksjen som igjen betyr at jeg tror (!) at det er et forholdsvis beskjedent potensiale på kort/mellomlang sikt, men jeg vil fortsatt (som jeg har gjort diverse ganger her) anse aksjen som en aksje verdt å trade aktivt; kjøp ved nedgang og selg ved oppgang, og dette har det vært svært mange av bare de siste par månedene.

Jeg blir til tider noe bekymret for det "kjærlighetsforhold" som enkelte her synes å ha til bilmerket/Elon Musk for det vil fort kunne medføre noe irrasjonelle handlinger ved kjøp/salg av en aksje. For meg er en aksje kun et "redskap" for å tjene noe mer enn alternative plasseringer og ellers helt uten følelser for saken!

Jeg er stort sett enig i det du skriver og har ikke noe å legge til, men vil si at det er forfriskende at du kommer med et saklig, sammenhengende innlegg.

emurof

Sitat fra: Huskestue på lørdag 06. oktober 2018, klokken 19:07Det er ikke FUD som påvirker kursen til TSLA men manglende svarte tall (og utbrudd fra den allmektige Musk)...

Nå er det jo ikke akkurat ukjent at Tesla har planlagt å kjøre med røde tall over lengre tid for å få opp produksjonen, så hvorfor skulle manglende svarte tall tvinge kursen ned nå? Spesielt når de har nådd produksjonsmålene sine for Q3.

Manglende svarte tall har jo ikke vært et problem før som sådan.

What-a-watt

Sitat fra: Løve på lørdag 06. oktober 2018, klokken 23:10
EM sin ufordragelige personlighet er bare krydder i det hele.
@Løve: Du lager deg en oppfatning av en manns personlighet ut fra det han skriver, men som du ikke kjenner. Det ville være det samme som jeg skulle synes du har en ufordragelig personlighet utifra det du skriver, noe jeg selvsagt aldri ville finne på.

Løve

Sitat fra: emurof på lørdag 06. oktober 2018, klokken 23:50
Sitat fra: Huskestue på lørdag 06. oktober 2018, klokken 19:07Det er ikke FUD som påvirker kursen til TSLA men manglende svarte tall (og utbrudd fra den allmektige Musk)...

Nå er det jo ikke akkurat ukjent at Tesla har planlagt å kjøre med røde tall over lengre tid for å få opp produksjonen, så hvorfor skulle manglende svarte tall tvinge kursen ned nå? Spesielt når de har nådd produksjonsmålene sine for Q3.

Manglende svarte tall har jo ikke vært et problem før som sådan.

Fordi Tesla hele tiden skyver på sine mål for å kunne påstå at de har nådd sine mål. Og enda her ikke Tesla nådd det ene målet som ligger fast, 5000 i uken for å gå med overskudd.

Angivelig skulle Tesla nå ha klart 6000 i uken og Tesla sliter enda, nå som vi er i Q4, med å holde produksjonen over 4000 i uken.

https://electrek.co/2018/04/17/tesla-model-3-production-goal-6000-units-per-week/

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA