Hovedmeny

Tesla aksjer

Startet av kjølholdt, lørdag 01. september 2012, klokken 00:36

« forrige - neste »

Huskestue

Sitat fra: Maximus på fredag 05. oktober 2018, klokken 19:57
Sitat fra: Tuxedo på fredag 05. oktober 2018, klokken 15:44
Sitat fra: Maximus på fredag 05. oktober 2018, klokken 15:02
En brukt forsvarspåstand for shorting er at aktiviteten bidrar til å flate ut boble og spekulasjonstopper. Om det stemmer, så er den påstanden etter min mening like mye et argument som kan brukes for å påstå at shorting kan kjøre et ellers velfungerende firma i grøfta.
Hvorfor skulle det skje? Et ellers velfungerende firma lever jo ikke av aksjekursen sin. Og blir neppe særlig shortet heller.

Spørsmålet du stiller er jo det rette, hvorfor skulle det skje? Siden siste setning i det siterte avsnittet er utelatt, mistenker jeg at du egentlig forsto (det retoriske) poenget mitt.

Og siden du tok opp temaet, gjerne fortell om de eierne, styremedlemmene, eller lederne som ikke bekymrer seg for kursutviklingen i en bedrift. Er den negativ over en tid påvirker det alt fra muligheten til å få lån, evnen til å tiltrekke seg nye investorer, til å holde på store og stødige "longs", til å vinne kontrakter med kunder og langt mer.

Jeg lurer på om enkelte her ikke skjønner det helt grunnleggende hvordan aksjemarkedet fungerer. Maximus ett spørsmål til deg. Hvis Tesla aksjen stiger med 50 dollar på mandag hvordan bokføres denne gevinsten i TSLA regnskap?

hELgenen

Sitat fra: emurof på fredag 05. oktober 2018, klokken 21:28
Sitat fra: hELgenen på fredag 05. oktober 2018, klokken 21:21
Sitat fra: Øyvind.h på fredag 05. oktober 2018, klokken 20:42
Tråden er som fluepapir for troll :)

Ikke rart flokker seg rundt denne tråden - og det er ikke fordi det drives trolling - det er stor underholdning
i denne tråden. Typisk : 1. Elon gjør noe ubegripelig. 2. Forumets Tesla menighet forklarer det geniale ved 1.
Noen av forklaringene er av typen komiske Ali.  Skjønner jo at dersom en sitter til halsen i Tesla Aksjer
så gjelder det å argumentere for at det finnes en genial plan bak det hele eller lage egne konspirasjonsteorier
om at alle som sier noe negativt om Tesla eller Musk må sitte short i aksjen eller rett og slett ikke liker Tesla.
Jeg tror sannheten er at ingen her på elbilforum sitter short i aksjen - har også liten tro på at folk her inne
hater Tesla. Det er underholdningen som trekker folk til denne tråden. Også er det mye interessant fakta som dukker opp.

Så med andre ord - ren trolling?

"Et troll på nettet skriver innlegg som skal provosere folk, fremkalle krangler og avspore den opprinnelige diskusjonen."

I all hovedsak handler denne tråden om hvor Tesla aksjen skal gå - opp eller ned - ingen avsporing der.

emurof

"Det er underholdningen som trekker folk til denne tråden" - altså trolling.

Uansett, det hadde vært fantastisk hvis Tesla leverte et solid overskudd ved neste kvartalspresentasjon, og samtidig kuttet Musk ut "short-baiting" på Twitter og konsentrerte seg om å fortsette å levere varene. Det hadde gjort skade på shorterne, det.

1000kwh

Det er jo åpenbart hvem som kommer inn hit for å provosere. Musestille når det kommer gode nyheter og dommedag når noe er negativt.

Og de klarer å terge opp disse diskusjonene. DET kan vi få en slutt på.. ikke svar

Øyvind.h

Det er bare å kikke igjennom profiler. Mange som kommer til Tesla-delen av forumet utelukkende for å kvitte seg med hverdagsfrustrasjoner.
Hvorfor ellers kun skrive reflektert, balansert og høflig alle andre steder enn her :)

Svært transparent og synlig. Og forutsigbart.
Om TSLA faller litt mer til uka tar jeg en ny runde inn.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

Huskestue

De få gangene det har vært positive nyheter i det siste så er det vel greit å sole seg litt glansen i den korte tiden det varer frem til Elon har seg en tirade på Twitter eller hur kkwh?

Taben

Sitat fra: Huskestue på fredag 05. oktober 2018, klokken 22:04
De få gangene det har vært positive nyheter i det siste så er det vel greit å sole seg litt glansen i den korte tiden det varer frem til Elon har seg en tirade på Twitter eller hur kkwh?

Hei på deg. Jeg og mange fler sitter på et forholdsvis høyt antall aksjer, jeg selv ca 2000, gikk inn på under $30. Har jeg lov til å sole meg litt i glansen? Der skulle du vært, tenker jeg. Jeg synes aksjen har vært god og gitt meg masse positivt :). Ekstra krydder med tirade på twitter fra Elon i det hele tenker jeg :)

Emnet, Tesla Aksjer er det morsomste emne på elbilforumet og du er en stor del av det, sammen med 3-4 troll til. Takk for underholdningen!
3 x Tesla CT i bestilling
Tesla Model YP, Hvit Desember 2022
Tesla Model YLR, September 2022 Solgt
Tesla Model YLR, August 2022 Solgt
Tesla Model 3, Februar 2019. Solgt
Tesla Model 3, Mars 2019. Solgt
Tesla Model X P100D, Oktober 2017. Solgt
Jaguar I-Pace, Oktober 2018, Solgt
Leaf, September 2017, Solgt
Tesla Model X Signatur P90D, August 2016, Solgt

DagfinnN

Sitat fra: Huskestue på fredag 05. oktober 2018, klokken 22:04
Det som er det rare at etter en negativ nyhet er det 100 innlegg på denne tråden i døgnet, etter oppgang på børsen er det under 10. Lurer på hvorfor?
TM3 LR 2021 kjøpt brukt 17.03.2022
TMY bestilt 25.01.2022 - levert 29.03.2022

DagfinnN

Sitat fra: 1000kwh på fredag 05. oktober 2018, klokken 21:52
Det er jo åpenbart hvem som kommer inn hit for å provosere. Musestille når det kommer gode nyheter og dommedag når noe er negativt.

Og de klarer å terge opp disse diskusjonene. DET kan vi få en slutt på.. ikke svar
Riktig - la trollene sulte i hjel. Jeg har satt de mest negative på "blokkeringslista". Om mange nok gjør det, så sulter de i hjel og problem solved - anbefales.
TM3 LR 2021 kjøpt brukt 17.03.2022
TMY bestilt 25.01.2022 - levert 29.03.2022

TimeBandit

Her kommer nok en konspirasjonsteori å kose seg med en sen fredagsnatt: Hva om hele greia med den siste (og ev. kommende) tvitringen fra Musk er en bevisst strategi for å drive kursen NED. Fordi de vet at det går så det griner om dagen, og det blir bare bedre. Og med lav nok kurs er det faktisk mulig å ta selskapet av børs vha kun vennligsinnede aksjonærer.
:o
Stor underholdning uansett så lenge det er åpenbart at de fundamentale forutsetningene for Teslas suksess aldri har vært bedre. Selv om jeg er aksjonær, er det for min del bare monopolpenger igjen. Og aksjene skal uansett kun selges dersom jeg trenger cash, eller de har nådd det kursmålet jeg satte den gangen jeg kjøpte de. Så litt støy underveis er bare det - støy. Og det har det også vært hele veien. Sorry Paulo Santos, Montana Skeptic, Anton Wahlman, John Petersen, dere her på forumet som har havnet  i den nyopprettede ignorer-lista mi, jeg har lest, tenkt gjennom og forkastet argumentene deres i årevis. Og det har jeg tjent godt på !

TB
Hvitt løv med bursdag 04/11/2011 Solgt
ModelX P#141 i bestilling Kansellert pga 2. seterad
Model S 60D - nå 75D med bursdag 26/9 2016

arthur

Sitat fra: emurof på fredag 05. oktober 2018, klokken 21:29
Sitat fra: arthur på fredag 05. oktober 2018, klokken 17:44
Er det nok en gang shorterne som har skylden for at kursen i skrivende stund er på 266,30?

Hva nå da? Kan du ikke bare lese tråden hvis du lurer på hva folk skriver om?

Sitat fra: arthur på fredag 05. oktober 2018, klokken 20:33
Sitat fra: Maximus på fredag 05. oktober 2018, klokken 20:26
Er enig i at det vanligvis gjerne, og heldigvis, er en sammenheng mellom driftsresultater og aksjekurs.

Og Tesla er vel et godt eksempel på det stikk motsatte?

Nei, Tesla er et godt eksempel på at det forventes betydelig vekst og fremtidig avkastning. Hvis ting var som du tror så ville jo vekstselskaper vært priset til 0.

Ja, med andre ord er det IKKE sammenheng mellom driftsresultat og aksjekurs siden kursen/verdien av selskapet er høy og driftsresultatet negativt hvilket nettopp var mitt poeng. Fortsatt uklart?

Grovt sett (!) er det i mine øyne to typer aksjer; 1. de med dokumenterte resultater og en aksjekurs/verdi som reflekterer dette og 2. de som man håper skal vise gode resultatet en gang inn i fremtiden basert på en god ide/teknologisk nyvinning osv og hvor kun fremtiden vil vise hva resultatet blir. En aksje forbundet med vesentlig større risiko, men med potensiell ditto avkastning/fortjeneste.

Jeg mener at Tesla fortsatt befinner seg i kategori 2, men begynner (heldigvis) å nærme seg kategori 1. Prisen på aksjen/selskapet per idag reflekterer jo ikke på noe sett eller vis resultatene de har kunnet oppvise, men forventninger/håp/tro til fremtiden. De positive forventningene til fremtiden er i dag fullt ut priset inn i aksjen som igjen betyr at jeg tror (!) at det er et forholdsvis beskjedent potensiale på kort/mellomlang sikt, men jeg vil fortsatt (som jeg har gjort diverse ganger her) anse aksjen som en aksje verdt å trade aktivt; kjøp ved nedgang og selg ved oppgang, og dette har det vært svært mange av bare de siste par månedene.

Jeg blir til tider noe bekymret for det "kjærlighetsforhold" som enkelte her synes å ha til bilmerket/Elon Musk for det vil fort kunne medføre noe irrasjonelle handlinger ved kjøp/salg av en aksje. For meg er en aksje kun et "redskap" for å tjene noe mer enn alternative plasseringer og ellers helt uten følelser for saken!
Miev 2014 - solgt
Kona 2018 - solgt
Kia e-Niro 2019 - solgt
Seat Mii Electric - november 2020- tilbakelevert
Hyundai Kona - april 2021
Polestar2 -desember 2022

Espen Hugaas Andersen

Alle aksjer reflekterer markedets tro på fremtidsutsiktene til selskapet. Dette er helt uavhengig av om vi snakker om et selskap som har gått med profitt i 100 år, eller er et selskap som kun har gått med tap.

Så klart, om et selskap kan vise til at de har klart å gå med profitt tidligere, så bygger dette opp under troen på fremtidsutsiktene, men det er ikke nødvendig å kunne vise til tidligere profitt for at et selskap skal kunne ha høy verdi.

Markedet har vurdert Tesla til å ha en relativt høy verdi, fordi Tesla er ledende i et voksende elbil-marked. De har veldig bra produkter som fører til superfornøyde kunder, volumet gir de betydelige fordel på kostnadssiden, og de vokser med 25-50% per år.
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

arthur

Sitat fra: Espen Hugaas Andersen på lørdag 06. oktober 2018, klokken 10:01
Alle aksjer reflekterer markedets tro på fremtidsutsiktene til selskapet. Dette er helt uavhengig av om vi snakker om et selskap som har gått med profitt i 100 år, eller er et selskap som kun har gått med tap.

P/E.
Miev 2014 - solgt
Kona 2018 - solgt
Kia e-Niro 2019 - solgt
Seat Mii Electric - november 2020- tilbakelevert
Hyundai Kona - april 2021
Polestar2 -desember 2022

Espen Hugaas Andersen

Hvordan dette påvirker verdisettingen til Tesla er at den vil ligge i forkant av der den ville vært om Tesla ikke hadde hatt noen vekst.

Omsetningen til Tesla kan forventes å utvikle seg noe ala dette:

2018: 156k stk M3 x $58k + 100k stk MS/X x $100k + $2 mrd TE + $1 mrd annet = $22 mrd
2019: 400k stk M3 x $50k + 100k stk MS/X x $100k + 5k stk Semi x $200k + $3 mrd TE + $1 mrd annet = $35 mrd
2020: 600k stk M3 x $50k + 100k stk MS/X x $100k + 20k stk Semi x $200k  + 5k stk Roadster x $225k + $5 mrd TE + $2 mrd annet = $51,1 mrd
2021: 1000k stk M3/MY x $50k + 100k stk MS/X x $100k + 50k stk Semi x $200k  + 20k stk Roadster x $225k + $7 mrd TE + $3 mrd annet = $84,5 mrd
2022: 1500k stk M3/MY x $50k + 100k stk MS/X x $100k + 100k stk Semi x $200k  + 20k stk Roadster x $225k + $10 mrd TE + $4 mrd annet = $123,5 mrd

Ser man på markedsverdi delt på omsetning, så ligger BMW på ca 0,51. Altså om man tar utgangspunkt i dette, så vil en konservativ aksjepris være ca slik:

2018: $22 mrd omsetning -> $11 mrd markedsverdi -> $61 aksjekurs
2019: $35 mrd omsetning -> $18 mrd markedsverdi -> $100 aksjekurs
2020: $51,1 mrd omsetning -> $26 mrd markedsverdi -> $144 aksjekurs
2021: $84,5 mrd omsetning -> $43 mrd markedsverdi -> $239 aksjekurs
2022: $123,5 mrd omsetning -> $63 mrd markedsverdi -> $350 aksjekurs

Altså ser vi at aksjekursen til Tesla ligger omkring 3-4 år foran en konservativ aksjekurs basert på omsetning.

Men hva vil vi se om 3-4 år? Vi vil se at aksjekursen reflekterer forventet utvikling over enda noen år. Veksten vil ikke stoppe i 2022. 2022 er lenge før verden har oppnådd 100% elbilandel. Akkurat hvor mye høyere man kan forvente at kursen vil være er vanskelig å si. I beste fall kan det være nærmere $2000 per aksje. Men for å nå en slik verdivurdering må man nok anta at Tesla har fått til selvkjøring og Tesla network.
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

o.b.lix

Sitat fra: Geirr på fredag 05. oktober 2018, klokken 19:09
Det var sikkert det første som dukket opp da han googlet...

Jepp!

Det andre jeg har lest er nok i papirform. Slet virkelig med å forkorte inn til få setninger, noe flere sikkert har observert. Men fant heller ikke andre som klarte å beskrive i få setninger.
«Vi må passe oss for å overinvestere i vei»
2022 AWD Ioniq 5 / 2017 Model X 90D (HW3 + MCU2) / 2019 Leaf Tekna 40kW
2015 Tesla model S 85D (Ap1.0) / 2014 Leaf Acenta 24kW

© 2026, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA