Hovedmeny

Tesla aksjer

Startet av kjølholdt, lørdag 01. september 2012, klokken 00:36

« forrige - neste »

Tuxedo

Sitat fra: Ellemelle på fredag 05. oktober 2018, klokken 13:49
Hvis det Musk nevner i de andre tweetene er riktig, at store fond leier ut aksjene til shortere for å kunne skumme fløten selv, så er jo det virkelig noe som burde vært straffbart og ulovlig.
Det er slik shorting fungerer. Hvorfor skulle det være straffbart og ulovlig å leie ut aksjene sine? Man kan jo leie ut stort sett alt annet man eier?

Tuxedo

Sitat fra: Huskestue på fredag 05. oktober 2018, klokken 09:26
Gitt at Musk har sagt at han ikke har behov for å låne eller trykke aksjer lenger så burde aksjekurs og shorere være helt irrelevant.

Forstå det den som kan, selvmål, på selvmål. Han skal jo være genial?
Deler av aksjene hans er belånt (han har deltatt tungt i emisjoner oppigjennom uten at han har hatt nok egne likvider). Blir kursen for lav kommer han i brudd med lånebetingelsene.

Maximus

Sitat fra: Tuxedo på fredag 05. oktober 2018, klokken 13:54
Det er slik shorting fungerer. Hvorfor skulle det være straffbart og ulovlig å leie ut aksjene sine? Man kan jo leie ut stort sett alt annet man eier?

Om aksjer betraktes som samme type verdipapirer som penger, så enig. Lån av sistnevnte befatter de fleste av oss med, og vi bruker de pengene som vi vil.

Klarer likevel ikke å være enig i at dette er uproblematisk. Der penger ikke representerer noe spesielt, annet enn at de er penger, så gjør aksjer det. Ved shorting lånes en del av en bedrift bort for at den bortlånte delen skal selges, og det med tanke på at bedriftens verdi skal synke. En smule betenkelig i utgangspunktet.

En brukt forsvarspåstand for shorting er at aktiviteten bidrar til å flate ut boble og spekulasjonstopper. Om det stemmer, så er den påstanden etter min mening like mye et argument som kan brukes for å påstå at shorting kan kjøre et ellers velfungerende firma i grøfta. For noen naturgitt og nødvendig balanse mellom investorers kjøpsiver og shortselgeres aksjepushing tviler jeg på at lar seg dokumentere.

Shorting bør etter min mening sees på med et like strengt blikk som på annen aksjehandelrelatert aktivitet. Virker nesten som om fenomenet har gått litt under radaren både til politikere og tilsynsmyndigheter.

Zanka

Problemet her er vel at store indexfond som "skryter" av lav kostnad for kundene er de som ofte låner ut de samme aksjene til shorting, uten av "aksje eierne" vet noe om dette.
Ekeberg, Oslo
X 100 og Model 3 LR

Tuxedo

Sitat fra: Zanka på fredag 05. oktober 2018, klokken 15:19
Problemet her er vel at store indexfond som "skryter" av lav kostnad for kundene er de som ofte låner ut de samme aksjene til shorting, uten av "aksje eierne" vet noe om dette.
Jo, det vet de vel? Dette er sannsynligvis aksjemarkedet minst bevarte hemmelighet. Det hjelper til med å holde forvaltningshonorarene nede for fondskundene.

Tuxedo

Sitat fra: Maximus på fredag 05. oktober 2018, klokken 15:02
En brukt forsvarspåstand for shorting er at aktiviteten bidrar til å flate ut boble og spekulasjonstopper. Om det stemmer, så er den påstanden etter min mening like mye et argument som kan brukes for å påstå at shorting kan kjøre et ellers velfungerende firma i grøfta.
Hvorfor skulle det skje? Et ellers velfungerende firma lever jo ikke av aksjekursen sin. Og blir neppe særlig shortet heller.
Sitat
Shorting bør etter min mening sees på med et like strengt blikk som på annen aksjehandelrelatert aktivitet. Virker nesten som om fenomenet har gått litt under radaren både til politikere og tilsynsmyndigheter.
Nja, det har jeg ikke inntrykk av.  F.eks. ble det forbudt i USA å shorte aksjer i finansinstitusjoner under finanskrisen for ti år siden.  Om det hadde noen praktisk betydning på kursene er vanskelig å si; alle lempet jo ut disse aksjene uansett.

Tuxedo

Jeg har et visst inntrykk av at mange ser på shortere som en seks meter lang hvithai som bare gafler i seg en hel pingvinkoloni i en eneste tåke av blod og gørr. Sannheten er ganske langt fra dette.  De største shorterne er såkalte long/short-fond, de opprinnelige hedgefondene.  De sitter på en portefølje med aksjer de har tro på, og så tar de en like stor motsatt posisjon (short) i aksjer de har mindre tro på.  På den måten sikrer de seg mot store negative markedsbevegelser ("krakk") fordi det de i så fall taper på langposisjonen kompensereres med gevinst på shortposisjonen.  Hvis de i tillegg har rett i aksjeplukkingen sin, vil de på sikt tjene noe penger, fordi langposisjonen gjør det bedre enn shortaksjene.  Men merk at det ikke er nødvendig eller spesielt viktig at shortaksjene faller i pris; det holder at de har en lavere verdistigning enn langaksjene for at dette skal gå i pluss.

o.b.lix

Sitat fra: Tuxedo på fredag 05. oktober 2018, klokken 15:44
Et ellers velfungerende firma lever jo ikke av aksjekursen sin.

Dette er vel i beste fall manglende forståelse for aksjemarkedet fungerer.

«Vi må passe oss for å overinvestere i vei»
2022 AWD Ioniq 5 / 2017 Model X 90D (HW3 + MCU2) / 2019 Leaf Tekna 40kW
2015 Tesla model S 85D (Ap1.0) / 2014 Leaf Acenta 24kW

Sveinung1954

Sitat fra: o.b.lix på fredag 05. oktober 2018, klokken 16:42
Sitat fra: Tuxedo på fredag 05. oktober 2018, klokken 15:44
Et ellers velfungerende firma lever jo ikke av aksjekursen sin.

Dette er vel i beste fall manglende forståelse for aksjemarkedet fungerer.

Her må du utdype litt er du snill...
First they ignore you, then they laugh at you, then they fight you, then you win.
  -- Mahatma Gandhi

JorEl

Sitat fra: Tuxedo på fredag 05. oktober 2018, klokken 16:34
  Men merk at det ikke er nødvendig eller spesielt viktig at shortaksjene faller i pris; det holder at de har en lavere verdistigning enn langaksjene for at dette skal gå i pluss.
:+1: En nødvendig opplysning som i hvert fall ikke jeg visste.
Tesla Model S75D 2018 MCU2 FSD HW3

"He is just our CEO. He cannot be trusted. Therefore we have no responsebility".

o.b.lix

Sitat fra: Geirr på fredag 05. oktober 2018, klokken 16:48
Her må du utdype litt er du snill...

OK.

Et firma er ingen egen levende organisme, men som et resultat av en eller flere eiere vil ha firmaet for å tjene penger på det (noen få unntak finnes her). Altså er alt som et firma gjør, i syvende og sist hva som er best for eierene. Økonomisk. På kort eller lang sikt.

Dersom aksjekursen er synkende eller lav, vil en eier ikke kunne selge for å frigi kapital til andre ting. Da vil eieren heller legge ned bedriften og selge inventaret i stedet for å selge noen aksjer. Så om eieren trenger penger, blir bedriften i verste fall lagt ned. Selv om bedriften går godt.

Dette er kortversjonen og verden er mye mer kompleks enn dette.

Kan anbefale "Fordeler og ulemper forbundet med en børsnotering" samt "Børsnotering eller ikke?" som sengelektyre i saken.
«Vi må passe oss for å overinvestere i vei»
2022 AWD Ioniq 5 / 2017 Model X 90D (HW3 + MCU2) / 2019 Leaf Tekna 40kW
2015 Tesla model S 85D (Ap1.0) / 2014 Leaf Acenta 24kW

arthur

Er det nok en gang shorterne som har skylden for at kursen i skrivende stund er på 266,30?
Miev 2014 - solgt
Kona 2018 - solgt
Kia e-Niro 2019 - solgt
Seat Mii Electric - november 2020- tilbakelevert
Hyundai Kona - april 2021
Polestar2 -desember 2022

Sveinung1954

Sitat fra: o.b.lix på fredag 05. oktober 2018, klokken 17:32

Kan anbefale "Fordeler og ulemper forbundet med en børsnotering" samt "Børsnotering eller ikke?" som sengelektyre i saken.

Jo takk. Jeg har jobbet på team som har stått for børsnoteringer, så jeg kjenner til det grunnleggende. Basert på  din fremstilling av problematikken er jeg usikker på din kjennskap til det må jeg innrømme.
First they ignore you, then they laugh at you, then they fight you, then you win.
  -- Mahatma Gandhi

Tuxedo

Sitat fra: o.b.lix på fredag 05. oktober 2018, klokken 17:32
Dersom aksjekursen er synkende eller lav, vil en eier ikke kunne selge for å frigi kapital til andre ting. Da vil eieren heller legge ned bedriften og selge inventaret i stedet for å selge noen aksjer. Så om eieren trenger penger, blir bedriften i verste fall lagt ned. Selv om bedriften går godt.
En bedrift som går godt og skaper overskudd blir solgt for en grei pris, punktum. Ingen nøyer seg med å selge inventaret. I motsatt fall trenger vedkommende mer hjelp enn penger.

1000kwh

Betydelig ned etter at avtalen med SEC var inngått.

Jeg er en stor fan av Musk, men nå må produktene få tale for seg selv en goooood stund..

© 2026, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA