Hovedmeny

Tesla aksjer

Startet av kjølholdt, lørdag 01. september 2012, klokken 00:36

« forrige - neste »

Løve

Sitat fra: Espen Hugaas Andersen på tirsdag 02. oktober 2018, klokken 10:01
Omsetningen i Q3 er forventet å være 6,5 mrd dollar, altså 53 mrd kroner.

Noen analyser tilsier overskudd nærmere 200 mill dollar, altså 1,6 mrd kroner. Selv om de klarer det, så er det ikke enormt sett opp i mot omsetningen, men overskudd i Q3 er en god start. Ettersom leveransene øker fra omkring 80k i Q3 til nærmere 150k per kvartal over det neste året, så vil overskuddet bare øke.

Overskuddet kommer jo fordi en selger ZEV-kreditter. Et marked som  må skrumper inn. Ingen kvartal hos Telsa har noen sinne vært profitable uten ZEav-kreditter.

Tulle

Overskuddet blir nok til underskudd igjen i Q4, fordi da faller sikkert produksjonen til det halve.
Alle biler har feil og må repareres - noe som gjør at alt overskudd forsvinner.
Det blir uendelig med tid å vente på reparasjon/service - særlig når TM3 kommer
Ladenettverket kommer til å bryte totalt sammen når model 3 kommer (selv om ingen biler kommer til Norge i 2019)
Har jeg glemt noe?
Jo snart går Tesla konkurs.
Elon Musk tvitrer igjen og kommer i fengsel.
Noe mer Trollene kommer til å minne oss på?
Jo det er sant, snart kommer tyskerne med haugevis av nye modeller...

Espen Hugaas Andersen

Sitat fra: Løve på tirsdag 02. oktober 2018, klokken 10:11Overskuddet kommer jo fordi en selger ZEV-kreditter. Et marked som  må skrumper inn. Ingen kvartal hos Telsa har noen sinne vært profitable uten ZEav-kreditter.
Det er mulig Q3 er det første kvartalet der Tesla har overskudd uten ZEV-kreditter. Det er også mulig Q4 tar den æren. Vi får vente og se.
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

Løve

Det er absolutt ingenting som tyder på at Tesla klarer å komme i nærheten av overskudd uten ZEV-kreditter. Det er også veldig mye som tyder på at markedet for de Model 3 som Tesla tjener penger på er tømt. Når en har rene forhandlersalg der hvem som helst kan møte opp og kjøpe en bil på dagen, uten forhåndsresevasjon, da er det ikke noe back-log igjen. Folk venter på $35 000 versjonen, en versjon en neppe ser før i 2022 om Tesla holder hodet over vannet til da.

Øyvind.h

Hmm. Om markedet er tømt, hvem kjøper bilene da? Ingen?
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

geear

Sitat fra: Løve på tirsdag 02. oktober 2018, klokken 10:49
Det er absolutt ingenting som tyder på at Tesla klarer å komme i nærheten av overskudd uten ZEV-kreditter. Det er også veldig mye som tyder på at markedet for de Model 3 som Tesla tjener penger på er tømt. Når en har rene forhandlersalg der hvem som helst kan møte opp og kjøpe en bil på dagen, uten forhåndsresevasjon, da er det ikke noe back-log igjen. Folk venter på $35 000 versjonen, en versjon en neppe ser før i 2022 om Tesla holder hodet over vannet til da.
Har det ikke bare vært reservasjonsholdere som har blitt invitert til disse eventene, via mail?

Espen Hugaas Andersen

#5361
Sitat fra: Løve på tirsdag 02. oktober 2018, klokken 10:49Det er absolutt ingenting som tyder på at Tesla klarer å komme i nærheten av overskudd uten ZEV-kreditter. Det er også veldig mye som tyder på at markedet for de Model 3 som Tesla tjener penger på er tømt. Når en har rene forhandlersalg der hvem som helst kan møte opp og kjøpe en bil på dagen, uten forhåndsresevasjon, da er det ikke noe back-log igjen. Folk venter på $35 000 versjonen, en versjon en neppe ser før i 2022 om Tesla holder hodet over vannet til da.
En del analyser viser at det Tesla kan ha kommet veldig nært å klare overskudd uten ZEV-kreditter i Q3, men skal de ha klart det så må en del ting ha gått riktig vei for Tesla. Det er ingenting som tyder på at ting ikke har gått Teslas vei, med unntak av en liten bot på 20 mill, så det kan foreløpig ikke utelukkes. Kanskje vi får vite det i dag, men jeg vil tro vi først får vite det ved fremleggingen av kvartalsrapporten. (Mulig Tesla sier at de har oppnådd profitt i Q3 i produksjons- og leveranserapporten, uten å spesifisere nærmere mer nøyaktige tall eller om det er GAAP eller non-GAAP.) Vi får se.

Etterspørsel ser ikke ut til å være et nevneverdig problem. Bilene blir revet bort på butikkene. Og estimatet på leveringer av de første innstegsmodellene er nå 3-6 måneder.
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

Counterpointer

Hva er egentlig problemet med at de tjener penger på ZEV credits ? Det er en markedsmekanisme som alle kan benytte seg av!
Norge selger jo CO2 sertifikater på vannkraften, noe som er helt likt prinsipp.


MrOtto

Useriøs aksje med skruppelløs manipulasjon i sosiale media som allerede er avgjort ulovlig.

Øyvind.h

Hyggelig at du tar deg en tur innom Tesla-delen av forumet med gode og veloverveide poster.
Nyttig bidrag til et godt debattmiljø.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

Counterpointer

Sitat fra: Øyvind.h på tirsdag 02. oktober 2018, klokken 11:32
Hyggelig at du tar deg en tur innom Tesla-delen av forumet med gode og veloverveide poster.
Nyttig bidrag til et godt debattmiljø.
Ikke for trollet. Det er bare støy.

geear

Sitat fra: Løve på tirsdag 02. oktober 2018, klokken 10:11
Overskuddet kommer jo fordi en selger ZEV-kreditter. Et marked som  må skrumper inn. Ingen kvartal hos Telsa har noen sinne vært profitable uten ZEav-kreditter.
Med tanke på at ZEV-programmet intensiveres de nærmeste årene, i de ti statene det gjelder (som dekker 1/3 av USAs nybilsalg), så er det en merkelig påstand at dette skrumper inn. Det er nok heller motsatt, helt frem til alle bilprodusentene har egne elbiler i store nok volumer til å dekke eget behov.

Espen Hugaas Andersen

#5367
Det man kan si om ZEV-markedet er at det vil trolig krympe som en andel av Teslas omsetning.

I hele 2017 var det til sammen 279 millioner dollar i inntekt fra ZEV-kreditter. I hele 2016 var det 215 mill. De første 6 månedene i 2018 var det 50 mill.

Altså når man tar hensyn til at Tesla trykker opp flere ZEV-kreditter enn de har noen som helst sjanse til å selge, og antar da at maks for i år er omkring 300 mill, så kan Tesla tjene 250 mill i andre halvdel av 2018 på ZEV-kreditter. Som en prosentandel av omsetning snakker vi da om ca 1,7%. Mens i hele 2017 var det 2,4%. Og ZEV kredittene er altså omsetning med 100% bruttomargin.

Så jo større Tesla blir, jo mindre bidrar ZEV-kredittene, relativt sett, og jo vanskeligere blir det å oppnå profitt.

Men personlig håper jeg at Tesla selger kanskje 150 mill i ZEV-kreditter i Q3, og har en GAAP profitt på 200 mill. Da er de profitabel selv uten ZEV-kreditter, og ett FUD-argument til er skutt ned.
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

mthoring

Sitat fra: Løve på tirsdag 02. oktober 2018, klokken 10:49
Det er absolutt ingenting som tyder på at Tesla klarer å komme i nærheten av overskudd uten ZEV-kreditter. Det er også veldig mye som tyder på at markedet for de Model 3 som Tesla tjener penger på er tømt. Når en har rene forhandlersalg der hvem som helst kan møte opp og kjøpe en bil på dagen, uten forhåndsresevasjon, da er det ikke noe back-log igjen. Folk venter på $35 000 versjonen, en versjon en neppe ser før i 2022 om Tesla holder hodet over vannet til da.

Spiller vel absolutt ingen rolle om ZEV-kreditter bidrar til overskudd, men er vel ikke akkurat en bombe at du vil bortforklare et eventuelt overskudd med at det ikke er "ekte".
Når / hvis produksjonen overgår etterspørselen i USA, så åpnes det for salg i andre markeder, tror du virkelig global etterspørsel er lavere enn 5k Model 3 i uken?
S75D MCU2/HW3 - prod 27/8/17
Mii Electric - utlevert 08/20

Tulle

Sitat fra: Espen Hugaas Andersen på tirsdag 02. oktober 2018, klokken 12:23
Da er de profitabel selv uten ZEV-kreditter, og ett FUD-argument til er skutt ned.
FUD nytter det dessverre ikke å skyte ned. Kapper man ett hode, vokser jo to nye ut med en gang :)

© 2026, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA