Hovedmeny

Tesla aksjer

Startet av kjølholdt, lørdag 01. september 2012, klokken 00:36

« forrige - neste »

Espen Hugaas Andersen

Sitat fra: emurof på fredag 28. september 2018, klokken 09:49Så SEC ville inngå forlik, men Musk nektet, noe som tvang SEC til å gå til sak.

Hva betyr dette? Prøver de alltid å inngå forlik først, eller synes de bare selv de egentlig har en svak sak?
Det er veldig vanlig med forlik. Jeg syns det er mer fortellende at Musk valgte å forkaste forliket. I mitt syn betyr det en av to ting:

1. Musk føler seg ganske sikker på at SEC har en såpass svak sak at han vil vinne, og han tror Tesla vil klare seg fint, til tross for negativ oppmerksomhet. (Kan tyde på at profitt og positiv kontantstrøm er i boks.)
2. Forliket krevde at han skulle tre ned som CEO i Tesla. Men da tror jeg forliket hadde blitt forkastet umiddelbart.

Det som gjør meg litt usikker på 1 eller 2 er at NYT rapporterte "The S.E.C. approached the Tesla chief with an offer to settle the case, according to a person familiar with his thinking, but he refused to negotiate, adamant that he had done nothing wrong."
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

Espen Hugaas Andersen

Kan være at både NYT og WSJ er riktig. Musk sa nei, aldri, og advokatene fortsatte å forhandle som en treneringstaktikk.
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

emurof

Jeg tenker at noen også bør gå SEC etter i sømmene her for å utelukke skittent spill.

Ikke ta det som kommer videre nå altfor seriøst, men jeg tenkte jeg skulle gjøre noen kjappe søk for å se om jeg fant noe, så jeg gjorde et søk på en av de som skal lede dette, Cheryl Crumpton. Da kom jeg over merkelige artikler på for meg ukjente nettsteder (og jeg går ikke god for verken innhold eller personer):

https://unitedpressnews.com/2016/06/cheryl-crumpton-steven-susswein-sec-bureaucrats-want-30-asian-scalps/

https://www.nyggroup.com/blog/bogus-sec-fraud-charge-lawyer-william-uchimoto-30-publicity-stunt/

Men så viser det seg at SEC faktisk gikk på en smell og tapte saken:

https://www.law.com/newyorklawjournal/almID/1202782266516/exbig-law-partner-still-angry-after-sec-fraud-claims-tossed/

http://www.abajournal.com/news/article/former_biglaw_partner_says_he_felt_like_a_pawn_in_securities_fraud_case_jud

Flere med dårlige erfaringer med SEC:

https://www.wsj.com/articles/nelson-obus-refusing-to-buckle-to-sec-intimidation-1403651178

Sjefen for SEC ble vel også utnevnt av Trump.

Kan det eksistere en ukultur i SEC der de bruker slike saker til å fylle ut CVen sin (som påstått av ukjente skribenter over)? Er det noe annet som skurrer her?

Jeg håper "internett" graver dypt i denne saken og avdekker eventuelt skittent spill fra SEC og andre.

Så litt konspirasjonsteorier kan vi vel kose oss med før helgen, kan vi ikke? :laugh:

emurof

Sitat fra: Espen Hugaas Andersen på fredag 28. september 2018, klokken 10:04Det som gjør meg litt usikker på 1 eller 2 er at NYT rapporterte "The S.E.C. approached the Tesla chief with an offer to settle the case, according to a person familiar with his thinking, but he refused to negotiate, adamant that he had done nothing wrong."

Jeg håper det er gjennomtenkt fra hans side, og at det ikke bare er arroganse som styrer handlingene hans.

Espen Hugaas Andersen

Sitat fra: emurof på fredag 28. september 2018, klokken 10:07Kan det eksistere en ukultur i SEC der de bruker slike saker til å fylle ut CVen sin (som påstått av ukjente skribenter over)? Er det noe annet som skurrer her?

Jeg håper "internett" graver dypt i denne saken og avdekker eventuelt skittent spill fra SEC og andre.

Så litt konspirasjonsteorier kan vi vel kose oss med før helgen, kan vi ikke? :laugh:
Det kan man. Jeg skulle ønsket det var et class-action søksmål mot SEC. Det er fullt mulig å gjøre det, og i denne saken virker det veldig som SEC ikke gjør sin plikt om å gjøre det som er til det beste for investorene i Tesla.

Men desverre er sjansen for å nå fram med et søksmål av SEC ganske lav.
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

Espen Hugaas Andersen

Sitat fra: emurof på fredag 28. september 2018, klokken 10:09Jeg håper det er gjennomtenkt fra hans side, og at det ikke bare er arroganse som styrer handlingene hans.
Absolutt. Jeg håper Musk hører 100% på rådene til advokatene sine.
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

krl

Det er rimelig å anta at Musk har gode rådgivere her nå, i og med at det er Tesla-advokater som svarer SEC og ikke Musk selv.

Espen Hugaas Andersen

Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

emurof

Jeg leste en kommentar nå på Reddit om at SEC tar saken i New York og ikke i California. Er det et tegn på noe?

Espen Hugaas Andersen

Tror ikke det. SEC har mer ressurser i New York enn i California. Kanskje bare det som er mest praktisk.
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

daktari

Sitat fra: Vhagar på fredag 28. september 2018, klokken 08:31
Sitat fra: daktari på fredag 28. september 2018, klokken 07:52
Hvor mange VW-topper sitter i fengsel forresten?

:o  :laugh:
Sammenligner du virkelig drap (VW-toppene) mot et par tweets?

Logikken til noen her inne tilsier at VW burde være konkurs også, basert på at (faktisk flere) av toppene (på rekke og rad) blir fengslet for drap. Men neida. Og selv etter nye standarder og krav og lovnader så spyr fortsatt VW-bilene ute flere ganger over utslippsverdiene som er fastsatt. Så det er bare å fortsette å fengsle den gjengen.

Jeg sier ikke at Tesla/Musk er ute av trøbbel, jeg sier bare at motargumentene begynner å bli latterligere for hver dag som går.
Enig med deg, tror ikke du så sarkasmen i mitt innlegg.
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

Huskestue

Sitat fra: Espen Hugaas Andersen på fredag 28. september 2018, klokken 07:26
Jeg tror vi ender dagen i dag over 277, pga uptick rule. (Begrensninger på shorthandel ved fall på mer enn 10%.)

Og så får Tesla ut produksjons- og leveranserapporten på mandag før markedet åpner, der de forhåndsannonserer profitt og positiv kontantstrøm, og så beveger vi oss opp mot 300 igjen.

Denne regelen redder ingen hvis noen av lange instiusjonelle velger laste ned mhp TESLA aksjer. Hvis det skjer så blir det TRANGT ut av døren....

Lykke til for dere som har posisjon long eller short, det blir noen spennende dager for dere fremover!

JorEl

Det var jo fint av deg Huskestue :+1:
Handler i dag om aksjen går ned. Tror rett og slett at produktene til Tesla er så gode at på sikt så går dette bra.
Om Musk ikke kunne vært CEO, så kunne vel bare Tesla gitt han en annen tittel feks SjefsRådgiver eller noe annet. Det viktigste er vel at Musk har styret i ryggen og at han er med videre.
Tesla Model S75D 2018 MCU2 FSD HW3

"He is just our CEO. He cannot be trusted. Therefore we have no responsebility".

Magnus Hansen

Nå var ikke Elon Musk interessert i ta i mot råd fra noen før denne famøse tweeten. Så det er heller ikke sikkert han hørt på råd før han sa nei til forliket. Det er en dårlig egenskap for en CEO å være så pokkers impulsiv..

Ellers tenker jeg at både Q3 produksjonstall og resultat har ekstra stor betydning for aksjen nå og kan føre til kraftige bevegelser avhengig om de overrasker i en eller annen retning.

Espen Hugaas Andersen

En lønsing jeg har sett nevnt om Musk (mot all formodning) ikke lengre ville kunne lede Tesla, er at Musk overtar CEO rollen i SpaceX, og Shotwell overtar CEO rollen i Tesla. SpaceX er et privat selskap så SEC har ingenting de skulle sagt om dette.
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA